Jakoketjun vaihto

Aloittaja salmefre, 16.11.21 - klo:12:54

« edellinen - seuraava »

salmefre

Moi, Milloin jakoketjun tulisi vaihtaa? Tuskin kestävät for ever. Ajan 1,4 TSI ja sattumalta vielä vuosimallia 2012 jolloin volkswagenilla oli ongelmia ketjujen kanssa. Mittarissa on nyt 185 000km. Koska ketju on kestänyt tähän niin tuskin ollut niitä viallisia mutta askarruttaa tuo vaihtotarve, edessähän se on jos suunnittelee ajavansa vielä 100tkm. Eikö?

ukormi

Hmm, eikös tuossa ole jo hihna?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Superkossu

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.11.21 - klo:12:58
Hmm, eikös tuossa ole jo hihna?

CAXA moottoria tehtiin vielä 2015 asti, CHP moottori taisi tulla vasta seuraavaan korimalliin?
Audi A3 8P 1.4TFSI

ukormi

Lainaus käyttäjältä: salmefre - 16.11.21 - klo:12:54
Moi, Milloin jakoketjun tulisi vaihtaa? Tuskin kestävät for ever. Ajan 1,4 TSI ja sattumalta vielä vuosimallia 2012 jolloin volkswagenilla oli ongelmia ketjujen kanssa. Mittarissa on nyt 185 000km. Koska ketju on kestänyt tähän niin tuskin ollut niitä viallisia mutta askarruttaa tuo vaihtotarve, edessähän se on jos suunnittelee ajavansa vielä 100tkm. Eikö?

Onko tää millä koneella?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

salmefre

1,4 TSI bensamoottorilla (1Z CAXA) ja ketjulla on

ukormi

#5
Jos se ei rallattele tai muuten oireile niin tuskin sitä tarvitsee vaihtaakaan. Jos taas haluaa olla absoluttisen varma ketjusta niin voihan sen vaihtaa. Kannattanee vaihtaa sitten samanlaiseen mikä siellä on nytkin niin kestää taas seuraavat vähintään 180tkm.

Alunperinhän arvelivat että se on auton eliniän kestävä ratkaisu. Mikä sitten on ollut auton elinikä suunnittelijoiden mielestä. Velipojan 1.4 TSI Octaviassa se oli vajaan vuoden ja 12500km.
Sulla tuo on kestänyt todella hyvin  :)
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

hytpe

Jetta pihassa, ajettu 2100000 km, jakoketju alkuperäinen eikä rallata eikä ääntele... Öljypumppu sen sijaan vaihettu n. 20000 km sitte. 1,4tsi mootorilla ja vm-11

ukormi

Lainaus käyttäjältä: hytpe - 17.11.21 - klo:12:10
Jetta pihassa, ajettu 2100000 km, jakoketju alkuperäinen eikä rallata eikä ääntele... Öljypumppu sen sijaan vaihettu n. 20000 km sitte. 1,4tsi mootorilla ja vm-11

Selvästikin näissä on jotakin saatu korjattua. Kenties uudemmat jakorojut ovat sellaisia joita olisi pitänyt koneissa olla jo ihan alusta saakka.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

iqo

Omien kokemusten ja netistä luetun perusteella TSI-jakoketjuissa (ja muissa jakopään osissa) on todella suurta laatuvaihtelua. Toisilla voi kestää jopa tuon 200tkm ja toisilla taas menee muutaman tkm jälkeen. Tuota ei selitä erot huoltovälissä tai muissa käyttötavoissa. Minun autossa on BLF-mottori, jossa on täysin sama jakopää kuin CAXA:ssa. Kahdesti on ketju vaihdettu, ekan kerran 110tkm kohdalla ja nyt syyskuussa 283tkm kohdalla. Nuo molemmat olivat vanhaa tyyppiä (03C109158A), nyt meni rattaita ja öljypumppua myöten kaikki uusiksi ja ketju on uudempaa tyyppiä (03C109158H). Google näyttää, mikä noissa on erona. Uudistettu ketju lanseerattiin kaiketi 2015 korjaussarjana (03C198229C).

Aloittajalle sanoisin, että jos todella on aikomus ajella autolla vielä 100tkm, niin 90% todennäköisyydellä ketjumurheet osuvat tuolle välille. Sikäli voisi hyvillä mielein tehdä homman jo ennakoidusti. Silloin ei tarvitsisi ainakaan pelätä, että onko jako hypännyt tms. kun rallatus alkaa tai moottorin vikavalo syttyy. Jos haluaa jotain faktaa päätöksen pohjaksi, niin voisi toki teettää huollossa mittauksen, jolla jakoketjun venymisastetta selvitetään valmistajan laatiman proseduurin avulla. Joskus venynyt ketju hyppää rattailla tuota mittausta tehtäessä, jolloin remontti on tietysti pakollinen. Montaa kymppiä en kuitenkaan mittaukseen sijoittaisi, koska tuloksen melkein tietää jo ennakkoon.

Popo

Lainaus käyttäjältä: iqo - 24.11.21 - klo:10:27
Aloittajalle sanoisin, että jos todella on aikomus ajella autolla vielä 100tkm, niin 90% todennäköisyydellä ketjumurheet osuvat tuolle välille. Sikäli voisi hyvillä mielein tehdä homman jo ennakoidusti. Silloin ei tarvitsisi ainakaan pelätä, että onko jako hypännyt tms. kun rallatus alkaa tai moottorin vikavalo syttyy. Jos haluaa jotain faktaa päätöksen pohjaksi, niin voisi toki teettää huollossa mittauksen, jolla jakoketjun venymisastetta selvitetään valmistajan laatiman proseduurin avulla. Joskus venynyt ketju hyppää rattailla tuota mittausta tehtäessä, jolloin remontti on tietysti pakollinen. Montaa kymppiä en kuitenkaan mittaukseen sijoittaisi, koska tuloksen melkein tietää jo ennakkoon.

Ilmeisesti Volkkarin huolloissa ovat tehneet tuon "koeponnistuksen" ketjulle. Omalla kohdalla kahdessa eri Skoda-merkkihuollossa on mitattu kiristimen pituutta ja tätä palstaa lukiessa on jäänyt epäselväksi, miten nuo mittaustavat korreloivat tulosten osalta. Viimeksi maksoin tarkistuksen itse, kun siihen n. 94  tkm ajetussa 1.2 TSI:ssä satunnaisesti pitempään jatkuvan käynnistys-äänen perusteella aihetta ilmeni. Kiristimen pituus oli raja-arvojen sisällä (72mm, max 74mm), eikä mitään siis tehty. Aiemmin oli huollosta infottu, ettei jaon pitäisi ainakaan näissä uudemmissa moottori-versioissa (1.2 TSI) hypätä ketjun löystyttyäkään. Vaan kuka tietää, ainakin yli 22 tkm ajo on tarkistuksen jälkeen sujunut entiseen tapaan. Jossain jakoketjukeskustelun tuoksinassa on myös mainittu, että pelkkä tuon "lopussa" olevan kiristimen vaihtaminen voisi auttaa. Miten se auttaa venyneen ketjun suhteen, ei tekniikan suhteen kädettömälle aukea. Ketjuremppaa paljon halvempaa se toki olisi.

Mutta ainakaan ne ennustukset tältä palstalta eivät ole toteutuneet , että n. 20 tkm ja alle 2-vuotta ajetun moottorin ketjun kiristimen arvot menisivät yli toleranssin, kun ajaa saman verran lisää...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

hytpe

Näitä moottoreita joissa on tuo jakopää ketjulla on melkosen paljon. Jos ongelmia esiintyny muutamas prosentissa, on ongelmiakin jo paljon. Ne kellä niitä on, kirjottaa netissä ja kellä ei ole ei kirjota... Ehkä siinä ne ongelmat korostuu🤔. Yhtään en väitä etteikö tää olisi iso ja kallis ja todellakin kettumainen homma... Oon ittekin vaihtannu parikin ketjua, molemmat 1,6 fsi moottoriin. Molemmat sytytti moottorin vikavalon että ajotus pielessä. Ja rallatus tietysti, varsinkin kylmällä moottorilla...

bowtie81

230tkm vm. 2013, ei vaihdettu ketjua eikä rallata edes öljyvaihdon jälkeen.

iqo

Lainaus käyttäjältä: Popo - 24.11.21 - klo:13:09
Ilmeisesti Volkkarin huolloissa ovat tehneet tuon "koeponnistuksen" ketjulle. Omalla kohdalla kahdessa eri Skoda-merkkihuollossa on mitattu kiristimen pituutta ja tätä palstaa lukiessa on jäänyt epäselväksi, miten nuo mittaustavat korreloivat tulosten osalta. Viimeksi maksoin tarkistuksen itse, kun siihen n. 94  tkm ajetussa 1.2 TSI:ssä satunnaisesti pitempään jatkuvan käynnistys-äänen perusteella aihetta ilmeni. Kiristimen pituus oli raja-arvojen sisällä (72mm, max 74mm), eikä mitään siis tehty. Aiemmin oli huollosta infottu, ettei jaon pitäisi ainakaan näissä uudemmissa moottori-versioissa (1.2 TSI) hypätä ketjun löystyttyäkään. Vaan kuka tietää, ainakin yli 22 tkm ajo on tarkistuksen jälkeen sujunut entiseen tapaan. Jossain jakoketjukeskustelun tuoksinassa on myös mainittu, että pelkkä tuon "lopussa" olevan kiristimen vaihtaminen voisi auttaa. Miten se auttaa venyneen ketjun suhteen, ei tekniikan suhteen kädettömälle aukea. Ketjuremppaa paljon halvempaa se toki olisi.

Mutta ainakaan ne ennustukset tältä palstalta eivät ole toteutuneet , että n. 20 tkm ja alle 2-vuotta ajetun moottorin ketjun kiristimen arvot menisivät yli toleranssin, kun ajaa saman verran lisää...
Minun autoon ei ole koskaan tehty noita "mittauksia", mutta ihmettelen tuota kiristimen pituuden mittaamista. En toki ole ihan varma 1.2 TSI:n rakenteista, mutta ainakaan CAXA-sukuisiin ei pysty tuollaista tekemään purkamatta jakopäätä auki. Joissakin muissa moottoreissa on kyllä kiristimen kohdalla kurkistusaukko jakopään kopassa.

Olen ollut siinä käsityksessä, että mittaus tehdään CAXA-sukuisiin kampiakselin hihnapyörän pultista vääntämällä ja mittaamalla vääntökulmaa tietyllä momentilla tms. Ideana siis se, että venyneellä ketjulla vääntökulma muodostuu isommaksi. Ja tuossa yhteydessä jako voi tosiaan hypätä, kun kiristin on ilman öljynpainetta löysällä.

Kiristimen vaihto ei kyllä auta yhtään mitään venyneeseen ketjuun. Kiristimen vaihtamiseksi joutuu lisäksi tekemään ihan yhtä paljon töitä, kuin esim. ketjun vaihtamiseen. Toivottavasti kukaan ei jätä ainakaan sitä muutaman kympin ketjua vaihtamatta, jos joutuu kuitenkin maksamaan sen kiristimen vaihdosta. Rattaiden ja esim. imunokan säätimen uusimista voi sitten miettiä lisäksi tarpeen mukaan. Kaikenlaisia "ammattilaisia" on kuitenkin olemassa, joten aina olisi eduksi jos vähän itse tietäisi suoritettavasta remontista ennen kuin auton korjaamolle vie. Sikäli nämä foorumit ovat kyllä nykyään suureksi avuksi.

o.b.

Eikös se ole pelkästään ketju, jonka venymistä mitataan ??? Tuollaisella työkalulla: https://zimber-tools.eu/rs/timing-chain-elongation-testing-gauge-vag-1-2-1-4-tfsi-chain-drive-zr-36etts322-zimber-tools.html

Ja rattaat on käytännössä myös vaihdettava koska niidenkin muoto muuttuu ketjun venyessä hieman. Osassa nokan säätimissä on myös vaihdettava ratas, osassa kiinteä, jolloin myös säädin on vaihdettava.

bowtie81

olen samaa mieltä, että rattaat pitäisi myös vaihtaa, mutta eräs korjaamo mulle suoraan sanoi, että mitä turhaan, säästät paljon rahaa ja se kestää sitten minkä kestää. Vähän epäilen, että kun nettiautossa mainostetaan jonkin liikkeen autossa ketjunvaihtoa, että onko nämä aina tehty ihan viimeisen päälle.. Kyllähän se voi kestää sen 6kk vaikka vähän säästää..

ukormi

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 13.12.21 - klo:10:16
olen samaa mieltä, että rattaat pitäisi myös vaihtaa, mutta eräs korjaamo mulle suoraan sanoi, että mitä turhaan, säästät paljon rahaa ja se kestää sitten minkä kestää. Vähän epäilen, että kun nettiautossa mainostetaan jonkin liikkeen autossa ketjunvaihtoa, että onko nämä aina tehty ihan viimeisen päälle.. Kyllähän se voi kestää sen 6kk vaikka vähän säästää..

Niin..
Ostin tuon Audi A3sen ja siinä kaveri sanoi että vaihtoivat just ketjun. No niinhän siinä oli, ketju vaihdettu mutta ei mitään muuta. Vaihdoin sitten hetken päästä kaikki jakopään osat, myös sen vaihdetun ketjun. Rattaat oli melko lopussa eikä laahaimillakaan tehnyt enää mitään.

Oli myös vaihteistoon vaihdettu laakerit. Jouduin ostamaan jonkun ajan päästä tehdaskunnostetun laatikon. Tiedustelin että mitä laakereita oli vaihdettu, takapään laakereita ei oltu vaihdettu kun ne kuulemma olivat näyttäneet ihan hyviltä. Eipä ollut shimmauskaan tainnut mennä maaliin kun vetopyörästön laakerit siitä totaalisesti laukesivat varmaan väärän välyksen takia.

On noita laittajia monenlaisia. Jotkut menevät siitä mistä aita on matalin ja sitten vaan myyntiin. Kestäähän se jonkun aikaa, kenties just sen vuoden että ostaja ei viitti enää alkaa valittamaan asiasta.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: iqo - 13.12.21 - klo:09:03
Minun autoon ei ole koskaan tehty noita "mittauksia", mutta ihmettelen tuota kiristimen pituuden mittaamista. En toki ole ihan varma 1.2 TSI:n rakenteista, mutta ainakaan CAXA-sukuisiin ei pysty tuollaista tekemään purkamatta jakopäätä auki. Joissakin muissa moottoreissa on kyllä kiristimen kohdalla kurkistusaukko jakopään kopassa.

En myöskään osaa sanoa tosta mittauksesta, että miten se suoritetaan 1.2TSI koneeseen. Sen osaan kuitenkin sanoa että 1.2TSI ja 1.4TSI koneiden jakopäät on täysin erilaiset ja varsinkin kiristin poikkeaa niissä suuresti toisitaan.

1.2 koneessa kiristimen saa irroitettua ilman mitään purkamista, kiristin vain kierretään irti sylinterinkannesta. Tiedä sitten tapahtuuko mittaus jotenkin sieltä kiristimen reijästä.

Kuvan keltainen "pultinkanta" on se kiristin.

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Popo

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 13.12.21 - klo:10:56
1.2 koneessa kiristimen saa irroitettua ilman mitään purkamista, kiristin vain kierretään irti sylinterinkannesta. Tiedä sitten tapahtuuko mittaus jotenkin sieltä kiristimen reijästä.

Kuvan keltainen "pultinkanta" on se kiristin.

Kiitos, hyvä kuva. Tää alkaa selvitä, 1.2 koneessa tuo jakopään "kurkistusaukko" löytyy ja kaipa siitä kiristimen reiästä tunkevat sisään jonkun mitan, jolla ketjun venymistä eli kiristimen pituuden riittävyyttä mitataan. Tämä menettely ei ole jostain syystä "yleisessä jakoketju-keskustelussa" ole tullut esiin, mutta "yksnelosessa" ei siis onnistu.

Aiemmin väitettiin, että kiristin toimisi pelkällä öljynpaineella, mutta huollossa muistaakseni ovat kertoneet, että näissä "uudemmissa" olisi jo jokin jousi tms. mekanismi apuna. Voihan se olla myös niin, että kun ketju venyy ja kiristimeltä vaaditaan pitempää liikettä, kestää startissa sen aktivointikin öljynpaineella pitempään ja meteliä kuuluu uutta moottoria enemmän, vaikka ihan "tapissa" ei säätö olekaan, vielä... ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Popo - 14.12.21 - klo:14:38
Aiemmin väitettiin, että kiristin toimisi pelkällä öljynpaineella, mutta huollossa muistaakseni ovat kertoneet, että näissä "uudemmissa" olisi jo jokin jousi tms. mekanismi apuna. Voihan se olla myös niin, että kun ketju venyy ja kiristimeltä vaaditaan pitempää liikettä, kestää startissa sen aktivointikin öljynpaineella pitempään ja meteliä kuuluu uutta moottoria enemmän, vaikka ihan "tapissa" ei säätö olekaan, vielä... ???

Onhan siinä toki jousi sisällä. Ei se vaan oikein jaksa sitä ketjua pitää kireällä. Yhtä uudempaa katselin niin ei siellä ainakaan räikkäsysteemiä ollut.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 14.12.21 - klo:15:00
Onhan siinä toki jousi sisällä. Ei se vaan oikein jaksa sitä ketjua pitää kireällä. Yhtä uudempaa katselin niin ei siellä ainakaan räikkäsysteemiä ollut.

Joo tossa 1.2TSI:n kiristimessä ei ainakaan ole mitään räikkäsysteemiä. Kun öljynpaine katoaa niin on tosiaan pelkän jousen varassa se kiristys.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Popo - 14.12.21 - klo:14:38
Kiitos, hyvä kuva. Tää alkaa selvitä, 1.2 koneessa tuo jakopään "kurkistusaukko" löytyy ja kaipa siitä kiristimen reiästä tunkevat sisään jonkun mitan, jolla ketjun venymistä eli kiristimen pituuden riittävyyttä mitataan. Tämä menettely ei ole jostain syystä "yleisessä jakoketju-keskustelussa" ole tullut esiin, mutta "yksnelosessa" ei siis onnistu.
Tarkistin ELSA:sta ja kyllä 1.2 moottoreissa venymä mitataan samalla tapaa kuin 1.4:ssa. Ensin myötäpäivää 40Nm kireydelle ja astemittarin nollaus. Sitten toiseen suuntaan 40Nm vääntö ja jos asteluku on 25, niin ketju on vielä ok. Jos 26 astetta tai yli, niin sitten on venynyt liikaa. Nokka-akseli pitää tietty olla lukittu mittauksen ajan.

jonduu

Moro! Sama aihe kyseessä 2011 1.4 tsi Octavia ajossa, ajettu 187tkm. Välillä sytyttänyt moottorin vikavalon, joko välähtänyt tai jääny hetkeksi palamaan. Ja antanut vikakoodit P130A00 (Piilota sylinteri), P030400 (4sylinterin viallinen palo havaittu), P030000 (Satunnainen/monisylinterin väärinkäyttö havaittu), P030300 (3 sylinterin viallinen palo havaittu). Hyvät suomennokset antoi vikakoodin lukija :) Ei kuitenkaa ole oireilu millään tavalla, esimerkiksi rallatusta tai kierrosten heittoa tmv. Muualla kysyin niin sanoivat että ketju olisi venynyt.

Ja jos tässä nyt ketjuremppa pitää tehdä, nii onko esimerkiksi merkillä väliä jos sattuu tilailemaan muualta kuin Suomesta osat? Näyttäisi esim Aeromotorsilta oleva Swaggia, Borshehungia ym.. Ja tarviiko vaihdella muuta samalla?

hytpe

Tämmöstä koodia voi tulla myös sytytyspuolien takia, voi olla tiensä päässä. Venynyt ketju tais antaa oman koodinsa.

jonduu

Lainaus käyttäjältä: hytpe - 05.01.22 - klo:11:37
Tämmöstä koodia voi tulla myös sytytyspuolien takia, voi olla tiensä päässä. Venynyt ketju tais antaa oman koodinsa.

Kiitos! Sitä tuossa mietittiin kanssa, että varmaan puolat/tulpat tmv ja että ketjulle antais varmasti eri koodia.. Mutta miten noin kilsojen perusteella, onko syytä alkaa harkitsee ketjuremppaa jossain kohti?

eranta

Omaan passattiin 1.4 tsi ecofuel, eli siis kaasukone CDGA vaihdettiin ketju ja kaik muutkin jakopään hilut 214tkm kohdalla, ei oireillut jakopää, mutta kansiremppa oli ajankohtainen, niin samalla meni...
Nyt mittarissa 251 tkm.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

hytpe

Itte en kyllä lähe ehjää korjaamaan, eli jos ei rallata eikä valita ajotuksesta, en vaiha.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy