Golf IV sulake 34 palaa

Aloittaja VAGforever, 12.11.21 - klo:11:01

« edellinen - seuraava »

VAGforever

Nelos-Golffi (1.4 bensakoneella) sammui kesken ajon kun käänsin valokytkintä.
Ei lähde enää käymään, polttaa sulakkeen 34 heti kun virran kääntää päälle. OBD-lukijalla ei saa mitään tolkkua. Kaikki muut sähköt toimii ja startti pyörii.

Onko tietoa, mitä laitteita tuon 34:n takana on, mistä lähtisi etsimään vikaa?

sprint

Olisko vielä moottorin tyyppi tiedossa, mutta netistä hakuammunnalla jollain lampda aiheuttanut ainakin. Eli johto irti ja kokeilemaan.
Jos tuli tosiaan vika kun käänsit valokatkaisijaa niin ottaisin siitäkin johdot irti ja kokeilisin.

VAGforever

Tuollaiset sain Motonetin hakukoneella:

Alustanumero: WVWZZZ1JZ2B070507
Moottorikoodi: BCA; AKQ; AHW; APE; AXP

o.b.

Ã,,kkiseltään kun vilkaisin, niin S234 (10A) on huohotinputken lämmitykselle ja EGR:lle. Näistä jälkimmäinen voisi aiheuttaa hyytymisen.

Kokeile, palaako sulake vielä jos irrotat EGR:n ja tuon lämmityselementin liittimet.

Noihin sulaketietoihin, pitää suhtautua varauksella kun eri moottorityyppien kytkennät vaihtelevat sen mukaan, mikä ECU siellä on. Lisäksi kytkennät saattavat muuttua kuunkierron ja maasäteilyn mukana ::)

VAGforever

Nyt sain vähän lisää tietoa tähän.
Auto siis sammui aamulla kesken ajon (viimeinen päivä katsastukselle ja matkalla konttorille :o). Sulake siis paloi silloin heti uudelleen käyntiin yrittäessä. Auto sai huilata iltaan, ja silloin sulake ei enää palanut, mutta ei lähtenyt myöskään käymään. Hinattiin kotiin.
Tänään lähti pakkasesta normaalisti käymään ja kävi hyvin, kunnes "ryyppy putosi päältä". Silloin moottori sammui, eikä lähtenyt enää käymään. Samalla syttyi moottorin vikavalo ja nyt antaa vikakoodia P0403 "Exhaust gas recirculation" eli mennee EGR-venttiilin viaksi?
Olen aiemmin puhdistanut venttiilin ja venttiili toimii herkästi kun paineilmalla sieltä kyljestä lähtevän letkun päästä puhaltaa.

mruotz

#5
Mittaamaan mittalohkon 74 arvoja.. mitä antaa actual arvoksi? 1.x?

melko varmasi EGR vainaa ja jysähtänyt nyt aukiasentoon. Toimii kylmällä koneella hetken mutta kun rikastus vähenee, tumppaa se kone ja ei lähde käyntiin vaikka sahaa 5 akkua tyhjäksi.

Tarkista noi mitta arvot EGR venttiililtä. Ja tarkista samalla sen EGR venttiilin PINnit ettei ota yhteen. Ei ois eka kerta että liitintä takas laittaessa vääntyy ne nastat.

Edit : Teitkö EGR venan sopeutukset putsin jälkeen?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VAGforever

Sen verran tumpelo olen tässä asiassa, että pyydän kainosti pieniä tarkennuksia:

> Mittaamaan mittalohkon 74 arvoja.. mitä antaa actual arvoksi? 1.x?
Siis mistä ja millä?  ;)

> Teitkö EGR venan sopeutukset putsin jälkeen?
Öö, en. Tarvitaanko VAGCOM? Mulla on vaan Motonetistä ostettu OBD-lukija.

mruotz

#7
Aina kun kosketaan (putsataan) kaasuläppäkoteloon tai EGR venttiiliin niin läpän (kaasuläppä) ja karan (EGR) avaumat (min/max) arvot pitää sopeuttaa ("tallentaa") ECU:lle. Tarvitaan VCDS tai vastaava laite millä sopeutukset voidaan tehdä. Perus OBD lukijalla ei valitettavasti tätä pysty tekemään.

Nyt tarttis saada se auto narun päähän vähän sopeutuksia tekemään ja sitten tarkistamaan tilannetta uudelleen. Tarkista ainakin nyt tässä vaiheessa sen EGR venttiilin liittimessä olevat PINnit että ovat suorassa eikä kosketa toisiaan. Tarkista samalla että sen venttiili kara on kiinni ennen kuin laitat takaisin..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VAGforever

Pitääpä tehdä pinnien ja karan asennenon tarkistukset ja löytää joku, jolla on VCDS.

Suuri kiitos kärsivällisistä vastauksista "sprint", "o.b." ja "mruotz"!
VAG-porukka näyttää olevan tolkun väkeä, siksi asialliasta keskustelua tällä palstalla voi käydä. Millä muulla foorumilla tahansa olisi saanut osakseen kettuilua ja kehotuksen hankkia uudempi auto. ;D

mruotz

Jos se venttiilin kara on kiinni, laita se takas kiinni laippaansa ja jätä EGR naru irti. Tulee vikasignaali mutta tod.näk. auto lähtee käyntiin ja toimii. Näillä eväin pääset sopeutuksia tekemään ja katsomaan vikakoodit tarkemmin.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VAGforever


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy