Kesäjetta -86

Aloittaja Firebolt, 12.10.21 - klo:23:33

« edellinen - seuraava »

Firebolt

Kirjoitellaanpa vaikka tämmöistä pientä säettä, tuli viikonloppuna haettua vaimolle kesäautoprokkis jonka kanssa olisi tarkoitus alkaa tutustumaan rassaamisen maailmaan.

Itse toimin tässä lähinnä joojoo-miehenä ja ohjeistamispäällikkönä, joten hyvä alkaa kirjailemaan näitä aatteita tällaiselle osaamista täynnä olevalle palstalle että voisin tarvittaessa vaikuttaa edes jotenkin osaavalta ja fiksulta vaimon edessä. Kokeillaanpa laittaa oikein kuvia autosta:



Onhan tuossa siistittävää jonkun verran mutta olihan se halpa. Ja projektiahan tässä haettiinkin. Leimattu kuitenkin kesällä ja kulkee omin voimin. Laitetaan seuraavaan viestiin taas lisää tekstiä, sana on vapaa.

Firebolt

Aloitusviestistä näköjään jäi puuttumaan yli puolet, eli mikä auto, millaiset tavoitteet ja budjetti ensi talvelle.

Eli auto on -86 Us vientimalli, joka jostain syystä ei uutena olekaan lähtenyt Kanadaan jonne se mukana tulleiden papereiden mukaan on myyty, vaan reitti on oikaissut  Saksasta Lähi-idän kautta Suomeen -87. Moottorina 1.8 8v K-jetronic eli käsittääkseni vastaava kuin saman ikäisessä GTi:ssä. Tehoa lappujen mukaan huimat 70 kW ja kyllähän sillä tuollainen vajaa tuhat kiloa liikahtaa jo jotenkin. Lisääkin voisi koittaa taikoa, täytyy vaan perehtyä tuohon ruiskuun vähän syvemmin. Auton mukana tosiaan tuli aika paljon erinäköisiä lippuja ja lappuja joita saatan jonain synkkänä talvi-iltana esitellä mikäli ne jotakuta kiinnostaa, ainakin ite oon niistä vielä melko kikseissä ;D

Nämä nyt ainakin pitäisi talven aikana saada tehdyksi:
-Pakosarjan vaihto, nykyinen on halki
-Puskurit täytyisi saada takaisin mustiksi
-Maalipinnan kiillotus, parit paikkamaalaukset, teippausten uusiminen oviin
-Pakoputki kolisee alustaan, vähintään kannakkeiden korjaus tai uutta putkea kehiin
-Kaarissa on alunperin ollut levikkeet, täytyy hommata sellaiset jostain
-Laturi kolisee ja merkkivalo palaa himmeänä, vaihto-osa on kontissa valmiina
-Radio puuttuu, kaiuttimia täytynee vähän päivitellä
-Kattoluukun verhoilu puuttuu, täytyy yrittää jostain löytää sopiva
-Kuskin oven saranatapit vaihtoon
-Vasemman takaoven lukko ei toimi yhtä hyvin kuin muut

Varmasti jotain jäi puuttumaan, eiköhän tuossa ollut kuitenkin enimmät. Rahaa näihin saisi kulua enintään tonni, toivottavasti vähemmän. Sisusta tulikin eilen jo pestyä höyrypesurilla ja laitettiin parit kosteudenpoistajat hoitamaan jälkitöitä että joskus matot kuivuisi. Vähän haaveilisin ovien ikkunoihin tupakkimuoveja kattoluukun ilmanohjaimen kaveriksi mutta täytyy yrittää tämä idea saada myytyä myös tuolle paremmalle puoliskolle.

o.b.

Pidä auto mahdollisimman alkuperäisessä kunnossa ja museorekisteröi se sopivassa saumassa, silloin se säilyttää parhaiten arvonsa. Unohda kaikki tehonlisäykset ja hanki alkuperäisen ikäinen radio kasettisoittimella. Blaupunkt noissa saattoi olla? ,,änentoistoon älä tee ainakaan mitään näkyvää muutosta jos kaiuttimia vaihtelet tai lisäät.

Onnea projektin kanssa. Jos tarvitset osanumeroita, voin yrittää auttaa.

Firebolt

Kiitos, onnea tämän kanssa ehkä tarvitaankin.

En oikein tiedä noista museointihommista, kai se pitäisi joku tarkastaja pyytää katsomaan tuota. Omaan silmään tuo ei ihan museoauto ole, ainakin ruostekorjauksia ovissa, konehuoneessa sähköjä joku tehnyt ise (valot releiden kautta) ja toinen etulokasuoja ehkä joskus vaihdettu. Tuo 30 päivän käyttörajoitushan ei nykyään taida olla mikään ongelma, maksaa vakuutuksen koko kesältä ja se taitaa olla tällaiseen melko saman hintainen kuin normaalikin, joten säästöä ei tule. Tarkoitus olisi siis kesärengas-ajalle laittaa käyttis seisontaan ja ajella tällä.

Auton arvonalenemasta en hirveästi olisi huolissani, alta tonni tuosta täytyi pulittaa ja jos toisen mokoman siihen laittaa niin uskon että mahdollisessa myyntitilanteessa siitä voisi omat saada pois, ei näitä kuitenkaan puissa kasva. Emäntä kyllä ihastui tuohon sen verran että puhui jo pidempiaikaisestakin omistussuhteesta, joten ei tuon ihan ensimmäisen talven aikana pitäisi mihinkään hävitä. Mitään tuuninkia tuohon ei ole tarkoitus väsätä, vaan ihan (omasta mielestä) hyvällä maulla pieniä parannuksia, jos museotarkastaja on mun kanssa samalla linjalla ettei kannata säästellä  ;)

Kasettisoitin tuohon sopisi kyllä mainiosti, jos vaan jostain löytäisi sopivan. Saa tarjota, täytyy opiskella käyttöohjekirjasta mitkä olisi oikean näköisiä tähän autoon. Ensihätään nakaataan joku uudempi soitin sisään että edes jotain musiikkia voisi kuunnella matkalla talvisäilöön.

Lauantaina aletaan tuota askartelemaan ja samalla voisi tuon laturin vaihtaa, eilen tarvittiin lisävirtaa käynnistykseen. Viikon päästä olisi tuo tulikoe ajella anoppilaan noin 300 km, hölmöähän se olisi tienvarressa korjailla tiedossa olleen vian vuoksi.

Daatta

Hieno laitehan tuo ja hieman erikoisempikin.

Itsekin kallistuisin jos ei museoinnin, niin ainakin alkuperäisenä säilyttämisen puolelle. Siististi tehdyt korjaukset eivät ole este museoinnille, mutta mitään ratsupaikkoja ei toki saa olla. Jos piristystä haluaa, niin sitten vaan all-in eli vähintään 2.0TSI kone ja ilma-alusta.  ;D

Onko puskurit olleet alunperin mustat, eivätkä harmaat? Värin saa palautettua kuumailmapuhaltimella varovasti lämmittämällä. Sitten C4 päälle niin säilyy mustana: https://www.autonhoitokauppa.fi/gtechniq-c4-permanent-trim-restorer-30-ml

Kasettisoitin joo, alkuperäisistä esitteistä löytyy sopivat mallit. Myös aikauden Blaukkari vois olla ok valinta. Jos hifejä haluaa niin piiloon, toinen soitin hanskalokeroon tai erillinen DSP missä BT ja USB-paikka musalle. Kaiuttimet orkkispaikoille.

Lopuksi pakollinen mainos naapurifoorumista, sieltä löytyy paljon tietoa tämän aikakauden laitteista: https://ffp.fi/
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Yksi hyvä puoli museoautoissa on se, että ne tarvitsee katsastaa vain joka neljäs vuosi. Ja tietääkseni museoautoon ei saa pidempää kuin se 30 päivän vakuutus. Noita päiviä ei tosin laske muut kuin v-mäinen naapuri jos se tietää, että kyseessä on museoauto ;D

Itsellä ei ole kuin museomopo ja tänä vuonna käyttöpäiviä tasan nolla, kuten kilometrejäkin. Kysykää vaikka mökkinaapureilta 8)

Firebolt

Tuossa jo 1.8T swappia yritin ehdotella mutta kuulemma ei ensimmäiseen autoprojektiin kuulu moottorin vaihto :o

Sormi kävi näppäimellä ja Marteliuksen XL peltisarja lähti tilaukseen, ei tästä tainnut tulla museoautoa (ainakaan vielä). 2.5" rosteriputkeakin makoilee työpaikan vintillä mun edellisestä autoprokkiksesta ylijääneenä eikä niitä vielä käyttiksen pohjaankaan tullut laitettua, mutta tähän ne voisi mennä. Nyt kuitenkin puhutaan muutoksista jotka voi kaikki pultata irti ja laittaa vakiota tilalle mikäli pussihousut kaivetaan esille.

Bensan hinnan takia kiinnostaisi etanolilla tankkaus mutta voi olla isotöinen tuolla mekaanisella ruiskulla laitella, jotain 20-50% seoksia voinee ensi kesänä kokeilla muttei niistä oikein paljoa taida tulla hyötyä.

Täytyykin kokeilla tuota kuumailmapuhallinta varovasti puskureihin, täytyy muutenkin ikkunasta ottaa tuo "Oceans are free"-tarra irti :D

Kaiutin-asioissa järkevää voisi olla takapenkin taakse laittaa joku laatikko missä olisi piilossa nuo kajarit, kontti on sen kokoinen että ihan hyvin sinne ruokaostokset sopii vaikka etupäästä vähän lyhentäisi. Jos löytyisi joku aikansa hifi kasettimankka ei sekään olisi huono, näyttäisi nykyään saavan bt c-kasettejakin ettei samaa tarvitsisi aina kuunnella. Toki mulla on jossain lapsuusmuistoja 90-luvun automatkoilta tallessa kuten yleisradion Hurriganes-illan nauhoite sekä lähes kaikki Kolmannen Naisen albumit siltä ajalta 8)

Alustaa parannellaan sitten sen mukaan miltä ensi kesänä tuntuu, Bilstein B4 iskarit tämmöseen ei näyttänyt olevan kalliita ja jos ihan kevyesti madaltaisi samalla. Iskarit ainakin pitää joskus uusia katsastuslappujen perusteella.

Firebolt

#7
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.10.21 - klo:11:19
Yksi hyvä puoli museoautoissa on se, että ne tarvitsee katsastaa vain joka neljäs vuosi. Ja tietääkseni museoautoon ei saa pidempää kuin se 30 päivän vakuutus. Noita päiviä ei tosin laske muut kuin v-mäinen naapuri jos se tietää, että kyseessä on museoauto ;D

Itsellä ei ole kuin museomopo ja tänä vuonna käyttöpäiviä tasan nolla, kuten kilometrejäkin. Kysykää vaikka mökkinaapureilta 8)

Mulla on yks museomoottoripyörä ja siihen on nyt viimeiseen kahdeksaan vuoteen tullut ajoa sama 0 kun sun mopoon,  3 vuotta sit laitoin sen toki käyntiin ;D

Katsastus nyt ei mun mielestä ole kovinkaan iso juttu, jos on jotain moitittavaa niin laitetaan kuntoon. Vm. 60 ja uudemmat museoautot muuten täytyy katsastaa kahden vuoden välein. Ei mee montaa vuotta että tätäkin tarttis näyttää vaan joka toinen vuosi leimalla kun tulee 40 täyteen.

TemeW

Lainaus käyttäjältä: Firebolt - 13.10.21 - klo:23:19


-Kaarissa on alunperin ollut levikkeet, täytyy hommata sellaiset jostain


Itsellä oli joskus 1987 vuoden samanlainen Jetta, US-malli minkä joku oli tuonut muuttoautona Suomeen. Kaarien levikkeitä ei ollut, joten voipi olla että ei tuossa sinunkaan autossa niitä ole koskaan ollut. Jos en väärin muista, niin kaarien levikkeet oli vain GTI:ssä.

Itse kanssa yrittäisin pitää tuon mahdollisimman alkuperäisenä, mutta jokainenhan saa tehdä omalleen mitä haluaa.

Ihan mielenkiinnosta asiaa kohtaan, missä päin Suomea tämä projekti menossa?
VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita

Firebolt

Projekti makoilee Kuopiossa ja siirtyy tosiaan Etelä-Pohjanmaalle anoppilaan talvehtimaan.

Jonkun auton mukana tulleen lapun välissä oli valokuva jostain ehkä 90-luvulta jossa nuo kaaret oli paikoillaan, sillä niitä meinasin laittaa, onhan ne hienot.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.10.21 - klo:11:19
Yksi hyvä puoli museoautoissa on se, että ne tarvitsee katsastaa vain joka neljäs vuosi. Ja tietääkseni museoautoon ei saa pidempää kuin se 30 päivän vakuutus. Noita päiviä ei tosin laske muut kuin v-mäinen naapuri jos se tietää, että kyseessä on museoauto ;D

Itsellä ei ole kuin museomopo ja tänä vuonna käyttöpäiviä tasan nolla, kuten kilometrejäkin. Kysykää vaikka mökkinaapureilta 8)
Museoajoneuvoon saa myös ihan tavallisen liikennevakuutuksen jolla voi ajella ilman rajoituksia. Museoajoneuvo on myös vapautettu ajoneuvoverosta.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

TemeW

Lainaus käyttäjältä: Firebolt - 14.10.21 - klo:18:14
Jonkun auton mukana tulleen lapun välissä oli valokuva jostain ehkä 90-luvulta jossa nuo kaaret oli paikoillaan, sillä niitä meinasin laittaa, onhan ne hienot.

Juu voihan se olla, että tuohon on joskus ne täällä ruuvattu paikalleen... 90-luvun "tuuninkia". Mutta tuskin ne paikallaan ovat olleet, kun auto on tehtaalta lähtenyt. Voi olla että olen väärässä. Onhan ne hienot, sitä en kiistä, mutta myös keräävät likaa alleen
VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita

Firebolt

Lika ei paljoa haittaa, pitäähän tuon pesemistä jatkaa kunhan saa puunattua muutenkin kuntoon. Suolattuja teitä auto ei meillä tule näkemään, otetaan käyttöön kunhan lumet on oikeasti poissa.

Täytyypä koittaa tulkata tuosta auton mukana tulleesta listasta mitä kaikkea siihen tosissaan on tehtaalta laitettu, nuo kaaretkin pitäisi olla siihen merkitty jos ne tosiaan olisi uutena olleet. Kun jostain vielä löytäisi mitä mikäkin koodi tarkoittaa.

TemeW

Lainaus käyttäjältä: Firebolt - 15.10.21 - klo:10:34
Kun jostain vielä löytäisi mitä mikäkin koodi tarkoittaa.

täältä löytyy ainakin koodien selityksiä

https://www.doppel-wobber.de/lexicon/index.php?lexicon/55-ausstattungscodes/
VW Golf Variant Highline 1.5TSI DSG vm.2019 ja jotain vanhempia harraste volkkareita

Firebolt

Lainaus käyttäjältä: TemeW - 15.10.21 - klo:11:18
täältä löytyy ainakin koodien selityksiä

https://www.doppel-wobber.de/lexicon/index.php?lexicon/55-ausstattungscodes/

Kiitoksia, täytyypä perehtyä noihin jossain välissä.

Eilen tuli laturi vaihdettua, nyt lataus pelaa eikä valokaan enää hehku mittaristossa. Samalla kerralla saatiin radio asennettua, se toki on kytkettynä suoraan ilman herätevirtaa ja vasen ja oikea saattoi mennä sekaisin mutta musat kuuluu nyt edes jotenkin. Eiköhän tuolla yhden reissun kestä ajella.

Firebolt

Niinhän siinä kävi että auto jäi vielä työpaikan pihaan seisomaan, ei tuo viikonlopun keli olisi sopinut kesärenkailla kurvailuun. Nyt pitäisi keksiä missä välissä taas kerkiäisi edes ajatella anoppilan reissua, melkein jouluun asti on taas viikonloput suunniteltu :o

Firebolt

Jätin pyhäinpäivän perinteeksi muodostuneen romutorireissun välistä ja lauantaina suunnattiin autojen keulat länteen. Olihan siinä kontrastia kun aina välillä vaihdettiin autoja ja Jetan penkiltä hyppäsi 20 vuotta tuoreemman b7:n puikkoihin.

Märällä tiellä tuli huomattua ikävä ominaisuus, kun urapaikkausten päällä auto lähti vetämään jompaan kumpaan suuntaan (mutkassa hyvin ikävä tunne). Perille kuitenkin päästiin ja todettiin autotallissa mittaillessa että etupyörät harittaa melko reippaasti. Täytyy talvella katsoa kulmat kohdilleen, vähintään raidetankojen säätö jos ei ihan nelipyöräsuuntaukseen saada vietyä.

Ratti täytynee käyttää irti, se on ainakin 2 pykälää liikaa vasemmalle. Kääntyessä risteyksestä vilkku menee pois päältä kuten kuuluu molempiin suuntiin vaikka ratti on vinossa, joten rattiakseli on menossa suht suoraan.

Daatta

Kumien paistopäivä kannattaa myös tsekata. Jos ne on esim. 20 vuotta vanhat, niin ominaisuudet eivät ole enää parhaimmillaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Firebolt - 08.11.21 - klo:10:36
Ratti täytynee käyttää irti, se on ainakin 2 pykälää liikaa vasemmalle. Kääntyessä risteyksestä vilkku menee pois päältä kuten kuuluu molempiin suuntiin vaikka ratti on vinossa, joten rattiakseli on menossa suht suoraan.
Eiköhän kannata ensin tehdä se pyörien suuntaus kuntoon. Tuskin kukaan on huvikseen rattia laittanut paria pykälää vinoon ??? Noin vanhasta en muista, mutta uudemmissa on selkeä merkki ratissa ja akselissa, joiden mukaan ne laitetaan kohdalleen.

Firebolt

Tuokin voi olla mahdollista, vaikka viikonlopun järkeilyissä pelkästään säätämällä vilkun palautus kärsisi kun se nyt toimii ajosuunnan mukaan. Säätämällä raidetangoista ratti suoraan saattaisi vasemmalle käännyttyä vilkku napsahtaa aikaisin pois ja oikealle kääntymisen jälkeen pitäisi käsin laittaa vilkku pois. Täytyypä tutkailla, tuolle on voitu tehdä mitä tahansa kun edellinen omistaja puhui että moottorin apurunkokin oli joku aika sitten vaihdettu. Ja voihan sieltä ratista löytyä keskimerkkikin kunhan aletaan taas hommiin.

Autodocilta tuli laitettua tilaukseen tiivisteitä, kaarilevikkeet ja etuvilkut. Lauantaina tuli vielä huuhdottua enimmät kurat pois ennen talliin ajoa, huomattiin siinä samalla että etupuskuri on oikeasta reunasta ehkä tuuman sisässä ja on ollut jo jonkun aikaa, kun on ruuvilla vedetty lokasuojaan kiinni. Etumaski tulikin jo irroitettua ja puskuri pitää käyttää kokonaan irti että näkee mitä kaikkea on hajalla. Täytyy hakea jostain M6 korimuttereita kun nuo orkkis "puuruuvit" millä kaikki on kasattu alkaa olla kiristelty yli ja liitokset jää löysiksi.

Firebolt

Osatilaus saapui tänään perille ja kaikki näytti siltä miltä pitäisi. Viikonloppuna täytyykin vähän mallailla noita kaarilevikkeitä ja muutenkin käydä autoa katsomassa.

Firebolt

Joulu tuli etuajassa, posti toi Jettaan pakosarjan joten jouluna pääsee edes hetkeksi kinkkua sulattelemaan autotallissa. Huono kuva mutta kuskataan tuo nyt ensin toiselle puolelle Suomea ja kaivetaan sitten vasta laatikostaan pois. Uskoisin että joku kerkiää muutaman kuvan nappaamaan ennen kun sarja on autossa kiinni.


Firebolt

Kylläpä sitä on pitänyt ruveta laiskaksi kun ei yhtä projektia jaksa päivitellä. Jouluna tuli vähän kiilloteltua maalipintaa, siitä en kuvia saanut napsittua kun oli niin mukavaa. Enkä lopputuloksestakaan kunnollista otosta saanut kun on sen verran ahdasta tallissa eikä valokaan ole paras. Pakosarjan kaivoin laatikosta esille ja mittailin putkenpätkiä josko sen olisin asentanut mutta päätettiin sitten kuitenkin siirtää se projekti keväälle ja työmaalle, on sitten hitsauslaitteet ja paremmin työkaluja käsillä kun siihen hommaan alkaa. Jonkunlaiset kiintiökuvat nyt kuitenkin toiminnasta:





Etupuskuri on hieman sisässä oikeasta reunasta, joten se pitäisi käyttää irti ja katsoa mihin suuntaan aletaan nyppimään, ei tuon pitäisi kovin iso homma olla ja saa puskurin siistittyä samalla. Kaarien muovit tulevat ihan tarpeeseen, maalit oli hinkkautuneet kuraläppien alta pois joten sinne tulee teräsharjaa ja happomaalia ettei karkaa kaarien alta pelti kokonaan pois.
Oliskohan perus sikaliima hyvää noiden laittoon?

Takaluukusta napattiin viime viikonloppuna kaikki verhoilut pois, vararengas hylätään nyt kokonaan kun ei se ihan käyttökelpoisen oloinen ollut. Koitetaan pärjätä paikkapullolla ja hinausautolla ainakin ensi kesä  ;D vararengaskotelo varmaankin pitää täyttää jollain äänieristeellä ettei se ala kumisemaan tyhjyyttään. Jostain pitää käydä ostamassa vaneria tuohon takaluukun pohjaan, jotenkin tykkään että on jämäkkä ja suora lattia jopa kesäautossa. Ehkä joku 6-10 mm paksuus voisi riittää. Niin ja keskuslukon systeemit löytyi verhoilun takaa, sen voisi koittaa entisöidä.

Daatta

Silet-Coatia tai muuta butyylimattovalmistetta vaan metallipinnoille ja päälle huokoisempaa materiaali. Toki vedenpoistoreiät pitää jättää avoimeksi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Firebolt

Pitkään taas meni ja mitään ei saanut aikaiseksi, mutta auto taas otettu käyttöön. Uudet kilvet sain lauantaina laitettua paikoilleen ja saatiin tehtyä koeajo mummolaan, jossa kuminkäryn saattelemana huomattiin laturin hihnan hypänneen poikittain. Kello oli 3 ja paikallinen Neste oli sulkenut ovensa kahdelta, joten ei auttanut kuin alkaa soittelemaan tuttuja läpi että löytyisikö joltain 10 x 950 kiilahihnaa. Ensimmäinen puhelu jo tärppäsi ja saatiin rauhassa syötyä, paluumatkalla hihna katkesi ja anoppilaan sai nilkuttaa viimeiset 5 km varovasti ilman latausta ja vesipumppua. Uusi hihna oli paikoillaan hieman ennen kuutta, joten päätettiin vielä ajaa auto isän luo jossa saataisiin aurauskulmat säädettyä ennen pimeän tuloa. Vesisateessa se ei ole parasta hommaa, mutta ammattimies kun oli kaverina niin homma kuitenkin onnistui suht kivuttomasti. Raidetangotkin oli joskus vaihdettu uusiin, toisessa oli jopa TRW stanssi ja ne pyörivät nätisti. Pyörät saatiin auraamaan mutta ratti jäi jostain syystä vielä hieman vinoon, toki toiseen suuntaan lähtökohtaan nähden. Laitettiin testiradan kaltevuuden piikkiin, ja kun urapaikkauksissa märällä kelillä ei auto enää hyppinyt kumpaakaan ojaa kohti päätettiin kulmien olevan kunnossa.

Sunnuntaina lähdettiin sitten kotia kohti jo puolilta päivin ja vaihdettiin autoja muutamaan kertaan. Auto pelasi taas hyvin, mutta pientä kummallisuutta aiheutti Rautalammen jälkeen havaittu ratin kätisyyden vaihtuminen, eli kesken matkan se olikin taas vinossa oikealle :o tämä tuli ilmi tiukan oikean käännöksen jälkeen, ja pysyi Kuopioon asti, jolloin loppusuoralla ratti oli yllättäen keskellä. Syitä on vaikeaa arvuutella, jotainhan siellä on pielessä. Hammastangolla jonkin sortin keripukki, raidetangon sisäpäät löysällä tai jotain muuta. Vastaavaan en vielä ole törmännyt, mutta eiköhän tuo vika jostain löydy, sen verran yksinkertainen laitos tuo on. Seuraavaksi voisi katsoa kaikki valot toimimaan ja koittaa tuo ohjauksen omituisuus saada selvitettyä, kesäkuun alussa olisi katsastus ajankohtaista ja sitten voisi tuohon pakosarjan vaihtoon alkaa.

Ai niin, laitoin auton mukana tulleet orkkis pikkukajarit paikoilleen hattuhyllylle ja jätin johdot pois, täytyy tuota kasettiradiota vielä metsästää ja kytkeä ne sitten paikoilleen. ,,änentoistosta vastaa ainakin tämän kesän JBL Extreme 2 bluetooth-kaiutin, joka nätisti on täysin sävy sävyyn auton sisustan kanssa. Takapenkiltä tuo ainakin kuulosti ihan toimivalta ratkaisulta. Että tällainen päivitys, kuvia ei tuosta toheloinnista joutanut napsimaan.

Firebolt

Jotain saanut taas aikaiseksi, ohjauksen kummallisuuteen alkaa syyt löytymään. Etutukivarsien takahelat oli melko pehmeät ja näinollen elävät mutkissa/kiihdytyksissä/jarrutuksissa ihan niinkuin mieli tekee. Hain Motonetistä molempiin tukivarsiin uudet puslat eteen ja taakse kun ne kerran joutuu irroittamaan. Oli melko napakat prässätä irti, vanhat oli VAG alkuperäiset, mutten usko että tehtaalta olisi ihan tänne asti kestänyt. Täytyypä selvittäähuoltokirjasta historiatietoja. Tukivarsirenontin yhteydessä nappasin etupuskurin myös irti, pääsee huomenna sitä pajoittamaan. Laitan kuvia kunhan saa hetken nukuttua.

Firebolt

Olihan savotta, tukivarsien puslathan oli helppo homma, mutta kun kallistuksen vakaajan korihelat tuli muruina pois paikoiltaan niin aattelin siinä samassa vaihtaa nekin. Ja uudet koiranluut, vanhoista oli melkein syöpynyt varret poikki. Kaikki muu meni kohtuudella, mutta nuo vakaajan helat, nehän kai pitäisi laittaa apurunkoon ja sitten nostaa autoon kiinni koko paketti, mutta ei ollut intoa tukea moottoria yläpuolelta ja tiputtaa apurunkoa irti, joten taistelin ne sinne väliin ja siinähän meni koko sunnuntai, oikein tehtynä olisi tullut ehkä 5 tuntia vähemmän makoilua betonilattialla, mutta tulipahan tehtyä. Koeajolle en vieläkään ole kerinnyt, tuli tilattua tarjouksesta FK madallusjouset joten ne menee tähän samaan konkurssiin ja samalla säätökerralla saa pyöränkulmat kohdilleen. Jousetkin tuli eilen haettua postista ja täytyy jossain välissä koittaa ne asennella. Loppuun vähän kuvia ettei olis niin tylsä ketju seurailla:










Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy