Passat GTE - Hybridijärjestelmän vika SEIS!

Aloittaja Turbokiisseli, 12.10.21 - klo:10:28

« edellinen - seuraava »

Turbokiisseli

Auto toiminut tähän asti täysin ongelmitta ja viikonloppuna ajettiin vielä pidempi pätkä Pohjois-Karjalaan. Tänä aamuna antaa heti varoituksen "HYBRIDIJ,,RJESTELM,,N VIKA. SEIS!" ja punainen kolmio kojetaulussa kun ovet avaa. Antaa laittaa virrat päälle, mutta ei lähde "käyntiin" edes polttomoottorilla. 12V akun jännite 12.42V ja VCDS:llä antaa herjaa, että ei yhteyttä osoitteeseen 51 - sähköjärjestelmä ja moottorin puolella vastaavat vikakoodit.

Auto lähti lavetilla marmorille ja katsotaan mikä on tuomio. 2016 ja ajettu 88tkm eli ainakin akkutakuu on vielä voimassa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

BasicDude

Sama vika tuli viime jouluna. Ei löydetty vikaa. Tutkittu vikaa ja kuitattu vikakoodit. Laskua 340e, kiva kiitti hei.

Turbokiisseli

Saksankielisillä foorumeilla oli juttua, että ajoakkuihin voisi päästä vettä ja tästä syystä on avattu mm. kampanja 93C9. Saas nähdä, alustavasti sanoivat Lohjalla, että ottavat auton työn alle vasta torstaina.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Turbokiisseli

Tähän tulikin nopeasti diagnoosi, kiitos Lojan Autotalo! Hybridiakun kytkentäkotelossa vika. Ilmeisesti samassa purkissa on kaikki akun ohjauselektroniikka, ja akun jännitettä ei tunnisteta. Menee akkutakuun piikkiin eli mulle ilmainen, mutta seuraava vapaa aika ja osa on vasta 4.11.21. Kolme viikkoa täytyy siis koeajella erilaisia sähköautoja ostohousut jalassa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

mattix

Ottamatta kantaa juuri tähän tapaukseen, niin voisi stickyksi / nastoittaa seuraavan ohjeen GTE-kuskeille:

1. Odota aina plingplong -ääntä (eli hybridijärjestelmän käynnistymistä) ennen vaihteen laittamista silmään ja liikkeelle lähtöä. Pidä siis jalka jarrulla ja P-vaihde silmässä.

2. Jos et tee kohdan 1. mukaisesti ja yrittäessäsi lähteä liikkeelle, auto saattaa herjata vaikka mitä, mm. hybridijärjestelmän vikaa.

3. Ennen kuin tilaat hinurin ja viet kalliilla marmorille, anna auton olla virrat pois päältä n. 15 min - 1 tunti. Kokeile sitten käynnistää ja lähteä liikkeelle.

4. Jos ei auta, niin auto lavalle ja töpselin päähän tutkittavaksi.

Eli: Hybridiauto ei ole mikään normaali polttomoottori- tai sähköauto vaan usean energialähteen kombinaatio, joka käynnistyy kuin tietokone. Siksi kannattaa olla kärsivällinen ja odottaa auton järjestelmien kunnollinen käynnistyminen (=merkkiääni) ennen liikkeellelähtöä. Auto haluaa lähteä liikkeelle aina sähköllä (jos sitä akuissa on), joten kuskin on maltettava odotella ko. systeemin käynnistyminen.

Turbokiisseli

Jep, tuo kongin odotuksen tärkeys on tullut huomattua. Tässä tapauksessa varoitus loimotti mittaristossa summerin kera jo heti kun ovet avasi, eli ei "päässyt" edes tuohon merkkinääneen asti.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

mattix

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 13.10.21 - klo:20:33
Jep, tuo kongin odotuksen tärkeys on tullut huomattua. Tässä tapauksessa varoitus loimotti mittaristossa summerin kera jo heti kun ovet avasi, eli ei "päässyt" edes tuohon merkkinääneen asti.
Jep, nuo listaamani asiat eivät sovi tapaukseesi.

Turbokiisseli

Lopullinen diagnoosi oli, että akkuun päässyt vettä ja menee koko patteri vaihtoon. Ohjehinta 26k,! Onneksi on akkutakuu!
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

duke7

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 04.11.21 - klo:19:20
Lopullinen diagnoosi oli, että akkuun päässyt vettä ja menee koko patteri vaihtoon. Ohjehinta 26k,! Onneksi on akkutakuu!
No huh! Joku mielikuva että koko akku olisi 13 k, 🤔

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 04.11.21 - klo:19:20
Lopullinen diagnoosi oli, että akkuun päässyt vettä ja menee koko patteri vaihtoon. Ohjehinta 26k,! Onneksi on akkutakuu!
kysy jos ne laittas isomman patterin sinne!🤣
PASSAT GTE VM. 2020

Turbokiisseli

Kysyin ja ei kuulemma faceliftin akku sovi 😂

26k, lie ihan nolla-alehinta. Muistelen myös, että kuluttajahinta on tuosta noin puolet.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Turbokiisseli

Auto saatu takaisin. Uudella akulla antaa kylmänäkin vihreää regenerointipalkkia lähes täydet kun aiemmin ei käytännössä regen tehnyt mitään kylmänä. Muuten toimii kuten ennenkin. Sähkörangea en ole päässyt vielä kokeilemaan.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

velim

No voi P .... teki päivällä juuri tuon, kun olin tankannut auton. Siihen jymähti mittarille. Onneksi työkaveri sattui tulemaan paikalle ja saatiin työnnettyä auto hieman syrjempään, että ei ole muiden tiellä. Kuopion K Autoon olen ollut yhteydessä mutta vastaus on toistaiseksi "palaamme pian asiaan". Jos tuossa on se tilanne, että akku paskana niin se siitä sitten, kun ajettu on jo 185 000 km. Maksettavaa jäi vielä rutosti mutta 26 000 EUR korjausta ei kannata tehdä alle 20 000 EUR autolle ... >:( >:( >:( :'( 
VW Tiguan eHybrid 2021
VW Golf variant TSI 2013

ex VW Passat variant GTE 2016

Foxit

Lainaus käyttäjältä: velim - 01.12.21 - klo:14:40
No voi P .... teki päivällä juuri tuon, kun olin tankannut auton. Siihen jymähti mittarille. Onneksi työkaveri sattui tulemaan paikalle ja saatiin työnnettyä auto hieman syrjempään, että ei ole muiden tiellä. Kuopion K Autoon olen ollut yhteydessä mutta vastaus on toistaiseksi "palaamme pian asiaan". Jos tuossa on se tilanne, että akku paskana niin se siitä sitten, kun ajettu on jo 185 000 km. Maksettavaa jäi vielä rutosti mutta 26 000 EUR korjausta ei kannata tehdä alle 20 000 EUR autolle ... >:( >:( >:( :'(
Otan osaa. Kova on akuston hinta jos pitää paikkansa, parilla kympillä kun uusii moneen täyssähkäriinkin koko akuston... Mitkäs ne GTE:n akuston takuuehdot nyt olikaan näissä vehkeissä, kuinka monta kilometriä ja vuotta?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

ZimKork

Ajoakun takuu on 8 vuotta tai 160 tkm, kumpi tulee ensin vastaan. Olen kuullut väitteitä että käytettyjä purkuautojen akkuja saa ihan 2-4 tuhannen euron hinnalla, ei välttämättä kannata tehtaan uuden akun hintoja ruveta katselemaan.

duke7

Tällaisen joskus täältä napannut talteen ja lähettänyt yhdelle kaverilla whatsapissa niin sieltä löysin:
” korkeajänniteakun hinnasta. Nyt löysin hinnan ja se on noin 16 700,. Varaosanumero on 3Q0915590H tai -K. Tämä siis täydellinen akkupaketti koteloineen.

Yksittäisen akkumodulin hinta on 936,, näitä on yhteensä 8 kpl autossa.”

Tämä taitaa olla tosin parin vuoden takaa.
Noita moduulejakin voi siis vaihtaa yksittäin. Toki riippuu mikä se vika nyt on. Mutta älä ennen tuomiota manaa pahinta sentään.


Immunity

Lainaus käyttäjältä: velim - 01.12.21 - klo:14:40
No voi P .... teki päivällä juuri tuon, kun olin tankannut auton. Siihen jymähti mittarille. Onneksi työkaveri sattui tulemaan paikalle ja saatiin työnnettyä auto hieman syrjempään, että ei ole muiden tiellä. Kuopion K Autoon olen ollut yhteydessä mutta vastaus on toistaiseksi "palaamme pian asiaan". Jos tuossa on se tilanne, että akku paskana niin se siitä sitten, kun ajettu on jo 185 000 km. Maksettavaa jäi vielä rutosti mutta 26 000 EUR korjausta ei kannata tehdä alle 20 000 EUR autolle ... >:( >:( >:( :'(

Harmin paikka. Mielenkiinnosta odotan miten tässä käy, koska itselle aika pitkälti tämä tapaus tulee kertomaan,  lähteekö auto vaihtoon noin vuoden sisään vai ei. Tuon takuun päättymistä olen pitänyt rajana auton pidolle, koska pahimmillaan voi koko akusto mennä vaihtoon.

Toivotaan, että ei jää sun maksettavaksi! Omasta on tosin tuo akkupaketin tiivistyskampanja tehty kuukausi sitten,  että se puoli pitäisi olla kunnossa. Oma 2016/ 107tkm.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 01.12.21 - klo:16:48
Tällaisen joskus täältä napannut talteen ja lähettänyt yhdelle kaverilla whatsapissa niin sieltä löysin:
” korkeajänniteakun hinnasta. Nyt löysin hinnan ja se on noin 16 700,. Varaosanumero on 3Q0915590H tai -K. Tämä siis täydellinen akkupaketti koteloineen.

Yksittäisen akkumodulin hinta on 936,, näitä on yhteensä 8 kpl autossa.”

Tämä taitaa olla tosin parin vuoden takaa.
Noita moduulejakin voi siis vaihtaa yksittäin. Toki riippuu mikä se vika nyt on. Mutta älä ennen tuomiota manaa pahinta sentään.

Eikös toi moduuli homma ole vasta facelift passatin akussa ja alkuperäisen passat gte:n korjauksena on vain koko akun vaihto?
Cupra Tavascan VZ -25 29tkm -> (liisari)

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma)

duke7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 01.12.21 - klo:18:34
Eikös toi moduuli homma ole vasta facelift passatin akussa ja alkuperäisen passat gte:n korjauksena on vain koko akun vaihto?
Ainakaan tämän mukaan ei ole noin vaan moduuleja molemmissa: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=28804.msg686769#msg686769

En nyt ole sen tarkemmin perehtynyt asiaan.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 01.12.21 - klo:17:17
Harmin paikka. Mielenkiinnosta odotan miten tässä käy, koska itselle aika pitkälti tämä tapaus tulee kertomaan,  lähteekö auto vaihtoon noin vuoden sisään vai ei. Tuon takuun päättymistä olen pitänyt rajana auton pidolle, koska pahimmillaan voi koko akusto mennä vaihtoon.

Toivotaan, että ei jää sun maksettavaksi! Omasta on tosin tuo akkupaketin tiivistyskampanja tehty kuukausi sitten,  että se puoli pitäisi olla kunnossa. Oma 2016/ 107tkm.
Varmasti monet tätä ja vastaavia tapauksia seuraa mielenkiinnolla miten päättyvät. Sinäällään kun tuossa katselin käytettyjen yli 145 tkm ajettujen ja hieman vähemmän ajettujen Passat GTE hintoja nettiautossa, niin mitään selkeätä romahdusta noissa pyynneissä ei ainakaan vielä näkynyt. Hinnat pyörivät siellä vähän reilussa 20 k,. Se tietenkin tulee jatkossa vaikuttamaan aika oleellisesti näiden haluttavuuteen jatkossa mikäli akkutakuun jälkeiseen alle 10 vuotiaaseen autoon joutuu korjailemaan akustoa moduuleja/kennoja vaihtamalla parilla tonnilla tai akuston vaihtamalla parilla kymmenellä tuhannella. Itseasiassa tuo akkutakuun kilometriraja 160 tkm on vielä mielestäni yllättävän alhainen. Niin ja tuo yksittäisten kennojen/moduulien vaihtorumbakin voi jossain vaiheessa ruveta ottamaan päähän kun hetken päästä jokin alkuperäisistä kennoista alkaa tulla tiensä päähän. Käytettyjen akkujen kunnostakin voi olla myöskin hyvin vaikea sanoa juuta tai jaata jos ei ole kunnolla tarkistettu. Oletan kuitenkin että näiden käytettyjen akkujen ympärille syntynee jatkossa lisää liiketoimintaa joka osaltaan tuo lisää käytäntöjä tuohon akkujen kunnon luokitukseen/mittaukseen ja sitä kautta hinnan muodostukseen. Tämän lisäksi näissä eurovehkeissä on myös muita vika-alttiimpia riskiratkaisuja kuin monissa aasialaisissa vastaavissa, jotka konkretisoituvat vasta lähivuosina. Mutta toistaiseksi nauttikoon näistä vähän käytetyistä takuun alaisista autoista ken voi ja tulevaisuus osoittakoon mitä tuleman pitää.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Turbokiisseli

Velim tapauksessa etsisin ehdottomasti käytettyä akkua tai tutkisin tuota kennojenvaihtomahdollisuutta. Suomessakin taitaa olla joku paja, joka korjaa mm. Nissan Leafin akkuja eli heiltä tuo voisi onnistua.

Meillä tosiaan ilmeisesti juurisyy akun hajoamiseen oli veden pääsy akkukoteloon. Jos tiivistyskampanja on tehty ja siinä ei ole havaittu ihmeellisyyksiä niin varmaan voi melko turvallisin mielin ajella.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 02.12.21 - klo:14:43
Velim tapauksessa etsisin ehdottomasti käytettyä akkua tai tutkisin tuota kennojenvaihtomahdollisuutta. Suomessakin taitaa olla joku paja, joka korjaa mm. Nissan Leafin akkuja eli heiltä tuo voisi onnistua.

Meillä tosiaan ilmeisesti juurisyy akun hajoamiseen oli veden pääsy akkukoteloon. Jos tiivistyskampanja on tehty ja siinä ei ole havaittu ihmeellisyyksiä niin varmaan voi melko turvallisin mielin ajella.
Samoilla linjoilla. Takuunalaisessa autossa (ja rajatapauksessa) olisi minusta järkevää saada vastaus itse valmistajalta että mitäs tehdään jos akusto hajoaa veden koteloon pääsystä johtuen eikä käyttäjä ole ollut asiasta tietoinen. Näkeekös tuon jostakin näppärästi ja täysin avoimesti, jos tällaista on käytettynä on ostamassa, että onko kyseinen kampanja autoon tehty ja milloin?
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 02.12.21 - klo:15:57
Samoilla linjoilla. Takuunalaisessa autossa (ja rajatapauksessa) olisi minusta järkevää saada vastaus itse valmistajalta että mitäs tehdään jos akusto hajoaa veden koteloon pääsystä johtuen eikä käyttäjä ole ollut asiasta tietoinen. Näkeekös tuon jostakin näppärästi ja täysin avoimesti, jos tällaista on käytettynä on ostamassa, että onko kyseinen kampanja autoon tehty ja milloin?

Huoltokirjaan/auton sähköisiin tietoihin tulee merkintä tehdyistä kampanjoista.

ZimKork

Huoltokirjan sivulta 44 alkaen näkyvät tällä tavalla kampanjoiden koodeilla:

o.b.

Hinnat vähän noussut parissa vuodessa, yksi kennomoduuli (5QE915591H) maksaa noin 1850, ja koko akku (3Q0915590K) noin 26 600,

Immunity

Yksinkertaisesti: raaka-ainepula ja kysynnän kasvu. Kaivosteollisuus ei kerkiä millään perässä.

duke7

No mutta on toi tosi kova hinta. 10 k, päälle niin saa uuden sähköauton jossa paljon isompi akku. Tai no varmaan tuollakin hintaa jonkunlaisen

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 02.12.21 - klo:21:11
Yksinkertaisesti: raaka-ainepula ja kysynnän kasvu. Kaivosteollisuus ei kerkiä millään perässä.
Käsittääkseni akkujen hinnat tulleet pääsääntöisesti roimasti alaspäin viimevuosina. Litiumin osalta voi tulla koviakin nousupaineita jos käyrä hirveän jyrkkä, mutta taas pitkällä tähtäimellä hintojen pitäisi laskea.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 02.12.21 - klo:17:12
Hinnat vähän noussut parissa vuodessa, yksi kennomoduuli (5QE915591H) maksaa noin 1850, ja koko akku (3Q0915590K) noin 26 600,

...ja saksasta (carparts-pros) ostettuna yksittäinen moduuli jopa hivenen kalliimpi (1869e) mutta koko akusto "vain" 17700 euroa. Siinä on jo ihan älyttömän suuri ero, kenenköhän pohjattomaan taskuun tuossa valuu ylimääräinen kymppitonni  >:(
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy