Passat farkun takakontin valo ei pala?

Aloittaja vzv, 08.10.21 - klo:15:10

« edellinen - seuraava »

vzv

Polttimo vaihdettu vaikka vanhakin oli ehjä. Ei vaikutusta. Olen yrittänyt mittailla, alussa kun luukun avaa olen saanut jänniteilmaisimella johdosta sähkön haisua ja mittaamalla liittimestä vähän yli 4V jännitettä. Sitten jonkun ajan päästä auto ilmeisesti katkaisee konttivalon akun säästämiseksi kun ei tule enää sitäkään virtaa, eli johto menee ihan pimeäksi. OBD-lukija (Carly) ei anna mitään virheilmoitusta tuohon valoon liittyen. Valo itsessään vaikuttaa aika simppeliltä vaikka siinä onkin joku komponentti (vastus?) välissä sähkön matkalla toiseen lampun napaan. 

Voisiko tuo olla anturivika, mistähän auto haistelee että onko luukku auki vai kiinni? Muita ideoita?

vzv

Auto kävi pajalla vesipumpun/remmiahtimen magneettikytkimen vaihtoa varten, ja samalla pyysin tutkimaan tuota valoa. Se oli kuulemma lakkoillut jo edellisellä omistajalla, eli vaikkapa syttyi kun luukku oli puoliksi auki mutta sammui kun luukku pääsi ylös. Korjaamolla epäilivät, että johtosarja on poikki, on kuulemma yleistä. No, johtosarja olikin ehjä mutta vikaakaan ei toisaalta löytynyt. Valaisimessa oleva komponentti on kuulemma diodi, mutta sekin oli ehjä. Olin ohjeistanut että "vilkaiskaa", eli ei käytetä kymmentä tuntia vähämerkityksisen vian hakemiseen joten pistivät siinä tutkinnan poikki. Jatketaan hakemista.

Jännä juttu muuten varaosista: Kun soitin ja varailin aikaa niin ongelmaksi tuli että vain yhdessä niistä kolmesta kotimaisesta tukkuliikkeestä joita kaikki ei-merkkikorjaamot käyttävät oli vesipumppua varastossa. Hinta vain olisi ollut 600â,¬! Sovittiin että katselen itse pumpun vaikka tämä(kin) markkinointiketju sanoo etteivät vastuusyistä (katesyistä?) asenna asiakkaan omia varaosia. Pumppujahan oli sitten Suomi täynnä, Motonetistä olisi saanut suoraan hyllystä, Pörhön verkkokaupasta parissa päivässä, yhdestä VAG-verkko-osaliikkeestä samoin. Tilasin lopulta alkuperäisen VW-osan yhdestä näistä nettikaupoista joiden nimessä on "24" ja "varaosa" kun se 270 euron hintaisena tuntui edulliselta tukun tarvikepumppuun verrattuna ja maksoi vain satasen enemmän kuin Motonetin tarvikeosa.

Korjaamo hoiti kyllä homman kokonaisuudessaan hienosti, mutta ihmettelen vain sitä että miten tiukasti siellä ollaan sidoksissa niihin kolmeen tukkuriin. Onhan se kätevää kun saa osia suoraan ovelle kai vaikka kahdesti päivässä, mutta jos asiakkaan työ jää odottamaan sitä että triopoli saa tilattua jostain sen osan joita kuitenkin saa vapaasta kaupasta vaikka heti niin onko asiakkaan ja korjaamon etua varmasti palveltu?

o.b.

Svh- ja ovh-hinnoissa, joita ei kaiketi saa enää käytääkkään?, on paljon ilmaa mukana. Joskus 30v reilu sitten ostin varaosia ATOY:ltä silloisen työnantajan tilauslapulla ja aina oli alennukset 40 - 60% luokkaa. Tuskin tuo meininki on mihinkään muuttunut, alennukset ehkä hieman pudonneet.

Itse tilaan pääsääntöisesti kaikki osat Saksasta ja tietty asennankin ne itse kun on autotalli ja työkalut asennukseen. Jos ei ole työkaluja, niin tilaan niitä sitten tarpeen mukaan lisää ;).

Ja se "24" sisältävä sivusto ei ole se edullisin

tossmi

Onko lukolla joku mikrokytkin mikä ohjaa valoa? Jotain tämmöstä muistelen....en oo varma kuitenkaan

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy