Passat 1,4tsi vs. GTE?

Aloittaja tsi06, 19.09.21 - klo:18:34

« edellinen - seuraava »

tsi06

Terve vaan kaikille!
Eli olen hankkimassa itselleni ensimmäistä volkkaria. Vaihtoehtoina 2016-2018 vuosien 1,4 tsi tai GTE.
GTE kiinnostaa lähinnä sen takia että pystyisi ajamaan työmatkat pelkällä sähköllä, siinä säästäisi pitkän pennin pelkällä bensalla ajoon verrattuna.
Ilmeisesti GTE:n huollot ovat kuitenkin reippaasti hintavammat kuin perus bensa Passatin.

Varusteitahan näissä on järjetön määrä ja niistä olenkin kohtuu pihalla. Keskikonsolissa olevia näyttöjäkin taitaa olla aika monta erillaista, mikäs niistä on se jota kannattaa metsästää? Navin haluan siihen ehdottomasti.

Mitäs kaikkea muuta kannattaa ottaa huomioon auton valinnassa?
VW Golf 1.0 -18

tsi06

Nyt kun luin täältä näistä Passatin ongelmista…
Eli onkos tuo polttoaineluukun jäätyminen yleinen ongelma? Ei ole koskaan ollut itsellä vastaavaa ongelmaa omissa autoissa.
Entäpä tuo oven lukon jäätyminen niin ettei saa ovea enää kiinni? Muistaakseni vaimon Polossa oli samaa ongelmaa 2000-luvun alussa.
Aika ikäviä ongelmia tuon luokan menopelissä! Itselläkin auto tulee olemaan ilman mitään katosta tai tallia.
Täytyy nyt hieman harkita että siirrynkö kuitenkaan volkkarin mukaan…
VW Golf 1.0 -18

ukormi

Tuon latausluukun jäätyminen lienee aika yleistä olipa merkki mikä tahansa. Siihenkin on olemassa omat kikkansa jolla saadaan toimivaksi.
Ovien jäätyminen lienee melko harvinainen ongelma. Noiden potentiaalisten vikojen takia en kyllä jättäisi ostamatta. Enemmänkin minulla pelottaa DSG ja sen tuomat ongelmat.
Pitääkö olla vältämättä automaatti? Osta 1.4 ja manuaalina.
Tämä 1.4 litrainen kone on kyllä erinomainen, etenkin kun on jo tuolla vuosiluvulla hihnavetoisella jakopäällä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Iro

Ei niitä kaikkia vikoja kaikilla ole.
Esim. minulla ei moisia vikoja ole ollut.

Autobild ajeli Passatilla 200Tkm ilman vikoja.

Auto ostetaan omiin tarpeisiin ja sellainen versio mikä parhaiten osuu omiin käyttötarpeisiin.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

petaso

Omani -15 passat sedan 1.4 manuaali kulkee hyvinkin vähällä sopalla, maantiellä alle 5 kun pihistellään ja kaupungissakin pääsee alle 6 täällä Kainuun pääkaupungissa. Siitä laskeskelemaan omia ajoja että maksaako gte itseään takaisin sähköajon vuoksi, siis mikäli kustannuksilla katsotaan hankinnan järkevyyttä.

tsi06

Kyllä se automaatti täytyy olla. Kun on tottunut ajamaan automaattivaihteisella niin ei sitä kyl takaisin manuaalivaihteiseen palaa.

Kuvittelin jo että DSG ongelmat ovat ohi jo nykyään. Kuinka paljon niissä on edelleen vikaa? Muistelen että 10vuotta sitten niitä kannatti vältellä, ei kai tilanne enää niin paha ole?

Ilmeisesti Passatin keulalla on kahta vaiko kolmea erillaista valoratkaisua, pari erillaista ledeillä toimivaa ja yksi halogeeni. Mistä näistä tietää että mikä on milloinkin? Perinteisiä halogeenivaloja en enää halua. eli ledit ne pitää olla.

On tämä aina hankalaa valita että millaisen auton ostaa. Ei pitäisi lukea mitään kokemuksia autoista ollenkaan. Kun nyt näyttää siltä että kaiksita löytyy aina jotain huonoja puolia.
Toinen auto vaihtoehto olis Opel Insignia. Pienempi bensan kulutus kyllä vetää Passatin suuntaan.
VW Golf 1.0 -18

petaso

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 20.09.21 - klo:01:33
Ilmeisesti Passatin keulalla on kahta vaiko kolmea erillaista valoratkaisua, pari erillaista ledeillä toimivaa ja yksi halogeeni. Mistä näistä tietää että mikä on milloinkin? Perinteisiä halogeenivaloja en enää halua. eli ledit ne pitää olla.

Ehkä tavallaan neljää erilaista valoja. Perushalogeeni on halogeenin näköinen, ylhäällä sisempänä hehkulanka vilkku. Low-led malli on taas halogeenin näköinen mutta siinä on alhaalla lednauha, jossa myös vilkku ledeillä. High-led on taas täysin erinäköinen, projektorilinsseillä toteutettu. Neljäntenä vielä dla:lla varustettu high-led, tunnistaa oikeastaan siitä että tuulilasissa on kamera jonka perusteella ledejä ohjataan halutulla tavalla, mutta umpio sama kuin high-led

Wiiseli

Meillä on vm. 2020 gte missä on etuvilkut halogeenit. Niiden viereessä on ledit mille en ole löytänyt mitään funktiota. Meillä oli vcds kiinni autossa, jolla yritettiin saada ledit toimimaan muttei onnistuttu. Muuten kaikki valot on ledeillä. Ruotsintuontiauto kyseessä. Jos jollain on ajatuksia millä ne ledit saisi toimimaan esim. vilkkuina halogeenien kanssa vinkkejä otetaan vastaan. Kaikenlaisia valoviritelmiä se vag keksii.😄

PASSAT GTE VM. 2020

mattix

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 19.09.21 - klo:18:34
Terve vaan kaikille!
Eli olen hankkimassa itselleni ensimmäistä volkkaria. Vaihtoehtoina 2016-2018 vuosien 1,4 tsi tai GTE.
GTE kiinnostaa lähinnä sen takia että pystyisi ajamaan työmatkat pelkällä sähköllä, siinä säästäisi pitkän pennin pelkällä bensalla ajoon verrattuna.
Ilmeisesti GTE:n huollot ovat kuitenkin reippaasti hintavammat kuin perus bensa Passatin.

Varusteitahan näissä on järjetön määrä ja niistä olenkin kohtuu pihalla. Keskikonsolissa olevia näyttöjäkin taitaa olla aika monta erillaista, mikäs niistä on se jota kannattaa metsästää? Navin haluan siihen ehdottomasti.

Mitäs kaikkea muuta kannattaa ottaa huomioon auton valinnassa?

Ostaisin sinuna GTE:n. Syyt:
1) Hintaero ei ole valtava
2) Edullinen käyttö (ymmärtääkseni verot jonkin verran pienemmät + polttoainesäästö)
3) Jälleenmyyntihinta varmasti parempi
4) Tehoero
5) GTE:t paremmin varusteltuja
6) Sähköisen voimalinjan jälkeen ei ole paluuta. Poikkeus sitten nämä +300 km päivässä ajavat.

GTE:n huoltoväli on 15 tkm. En tiedä, mikä on 1.4tsi:lla. En pidä huoltojen hintoja korkeina, kun itse käy ostamassa öljyt ja suodattimet sekä vähän katsoo minne vie. Öljyjen ja suodattimien hankinnan päälle tarkastushuolto noin satkun ja iso huolto alle 200â,¬. Ei mitään merkitystä huomioiden auton hinta ja vero- sekä polttoainesäästöt. Jos ahdistaa, niin Saksasta tilaamalla isomman läjän ei suodattimille jää paljon hintaa. Öljyt kannattaa hakea lähimmästä Motonetistä, ei maksa vaivaa tilailla ulkomailta.

Kalliit huollot ovat 60/120 tkm kohdilla, kun DSG-öljyt ja tulpat menevät vaihtoon sekä 6v(/180 vai 210tkm?) kohdilla, kun jakohihna vaihdettava. Auto kannattaa hankkia niin, että ko. huolto juuri tehty tai siihen reippaasti matkaa.

Varusteista metsästä ehdottomasti webasto, jos autoa säännöllisesti säilytetään pihalla. Lisäksi kannattaa varmistaa, että peruutuskamera löytyy, koska kyseessä iso auto. Joistakin puuttuu sähköinen takakontin luukku, jolloin se auto hylkyyn. Digimittaristo tuo modernisuuden tuntua, vaikka moni ei sitä arvosta. Esim. navinäyttö mittaristossa on upea ja navi keskinäytössä on sen jälkeen aataminaikainen. Matriisivalot ovat tosi jees, jos ajaa jonkin verran tai paljon pimeillä teillä, muuten sitä ei kannata arvostaa. Keyless-go lukitusta itse arvostaisin paljon. Discover Pro navigointi on jees, kun näyttö on iso. Alcantara-penkit ovat minusta parhaat penkit. Kankaita paremmat eivät kuumat kesällä ja kylmät talvella kuten omassani olevat nahkapenkit.

Hankinnassa kannattaa muuten huomioida ihan ne perusjutut. Auton ja huoltohistorian huolellinen tarkastus (huolto-ohjelman mukainen). Testaa kaikki mahdolliset sähkölaitteet ja latausluukut sun muut. Kokeile vaihteiston toiminta huolellisesti. Kai se automaattilaatikon ja moottorin välisen akselin parin markan stefan valskaaminen on kallis sekä typerä tyyppivika. Ilmenee pienenä öljyvuotona.

Kaksi GTE-Passattia ja yksi GTE-Golf ollut ja tyytyväinen ehdottomasti. Seuraava on sitten täyssähkö.

EDIT: Ja ei missään nimessä manuaalia. Kuoleva tekniikka ja jos siihen on päädyttävä DSG:n takia, niin kannattaa vaihtaa merkkiä mieluummin kuin ottaa manuaali.

Andla

Nokkaremmin vaihto on 160.000km max.
Itsellä vaihdettu kun VW ilmoitti "pohjoismaiden speksistä".

tsi06

Nyt autobudjetti alkaa laittaa vastaan niin pahasti että taitaa olla pakko ostaa joku muu ennen GTE:tä ja säästellä siihen pari vuotta niin saa sellaisen kun haluaa.
Tuo digimittaristo näyttää kyllä kohtuu hyvältä, jopa niin mukavalta että tekisi mieli ostaa golf siksi aikaa että on rahat GTE:tä varten kasassa. Golfin highline varustetasossa näyttää olevan tuo mittaristo mukana.
On kyllä aikamoinen tasonlasku jos nyt hankin Golfin enkä Passattia... Vaikeita päätöksiä.
VW Golf 1.0 -18

nalle80

LainaaOn kyllä aikamoinen tasonlasku jos nyt hankin Golfin enkä Passattia
Ei tuolla Golfillakaan ole mikään häpeä ajella, rohkeesti koeajolle ainakin. Tilaa ihan riittävästi ja laadukkaan tuntuinen kaikinpuolin. 7- koppaisen viimeisissä Highline versiossa tosiaan hyvä varustelukin, Limited mallissa mm Webasto vakiona. Litrasen koneen tehot on perusajoon vähintään riittävät, jos asuntovaunua meinaa vetää niin sitten ehkä isompaa moottoria. Ja plussana vielä se että kaikki autossa olevat varusteet ja toiminnot myös toimivat, ilman softa ongelmia, myös WeConnect toimii hyvin.
Golf Variant VII Highline Limited 1.0 tsi dsg 2019

Reneto

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 21.09.21 - klo:04:26
On kyllä aikamoinen tasonlasku jos nyt hankin Golfin enkä Passattia... Vaikeita päätöksiä.

::) Nooh.. Onhan näillä pienemmillä volsuilla tullut ajeltua enkä ole koskaan katsonut Passattia huokaillen yläviistoon.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

mattix

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 21.09.21 - klo:04:26
...
On kyllä aikamoinen tasonlasku jos nyt hankin Golfin enkä Passattia... Vaikeita päätöksiä.
Pihassa 5v vanhat Passat GTE ja Golf GTE. Jos kyseessä on työmatka tai kaupassa käyntiä (<50km), niin aina golf alle. Ketterä ja hyvä ohjaus. Jos taas lähdetään reissuun (+150km), niin passat alle, koska matka-ajossa parempi ja hiljaisempi. Tuossa välissä sitten arvotaan, kummalla lähtisi.

Hyviä kansanautoja molemmat ja näitä näkyy tosi paljon liikenteessä.

jt

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 21.09.21 - klo:04:26
On kyllä aikamoinen tasonlasku jos nyt hankin Golfin enkä Passattia... Vaikeita päätöksiä.
Jos vertaa pikkasen vanhempaa Passattia ja uutta Golffia, niin kyllähän Golf on "paisunut" ja taso on noussut selkeästi, varsinkin jos on varustusta mukana. Uudet Golffit ovat mm. yllättävän hiljaisia, varsinkin jos vertaa vaikka V-sukupolven Golffiin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tsi06

Kuullostaa hyvältä! Mites muuten kun noissa 2019 mallisissa Golf:ssa on webasto mukana ja itsellä on paljon lyhyttä ajoa, työmatka alle 10km/suunta. Pitäiskös siihen laittaa joku lisälaturi vai miten saa akun pysymään kondiksessa?
VW Golf 1.0 -18

nalle80

Pitäiskös siihen laittaa joku lisälaturi vai miten saa akun pysymään kondiksessa?
Vanha sääntö taitaa olla se että pitää ajaa vähintään sama aika kun on webasto ollut päällä.
Korona aikana olen kyllä käyttänyt Webastoa hiukan harkiten kun tullut tehtyä kotoa töitä ja ajot vaan lähinurkissa. Laturi voisi olla paikallaan niin ei virta pääse loppumaan.
Golf Variant VII Highline Limited 1.0 tsi dsg 2019

tsi06

Lainaus käyttäjältä: nalle80 - 23.09.21 - klo:16:02
Pitäiskös siihen laittaa joku lisälaturi vai miten saa akun pysymään kondiksessa?
Vanha sääntö taitaa olla se että pitää ajaa vähintään sama aika kun on webasto ollut päällä.
Korona aikana olen kyllä käyttänyt Webastoa hiukan harkiten kun tullut tehtyä kotoa töitä ja ajot vaan lähinurkissa. Laturi voisi olla paikallaan niin ei virta pääse loppumaan.
No itsellä työmatka kestää n.10min niin ei siinä kauaa ehdi webasto hurista. Muistelin vaan että oisin joskus kuullut että niihin on laitettu lisälatureita jos joutuu ajaa paljon lyhyttä ajoa.
VW Golf 1.0 -18

jarmoke

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 19.09.21 - klo:18:34
Keskikonsolissa olevia näyttöjäkin taitaa olla aika monta erillaista, mikäs niistä on se jota kannattaa metsästää? Navin haluan siihen ehdottomasti.


Oma kokemukseni tuosta Navista, en maksaisi senttiäkään. Onhan se kätevä kun se on integroituna autossa ja saa sinne mittäristoon (digi) sen navin, mutta navigaattorina ylivoimaisesti surkein mitä itse olen käyttänyt. jos saa puhelimen kautta jaettua navin keskikonsoliin niin ottaisin itse mieluummin sen kuin maksaisin pelkästä navista lisähintaa.

ZimKork

^ Samaa mieltä. Käytän tuttua Google Mapsia Android Auto-yhteydellä, jolloin kaikki puhelimeen tallennetut paikat ja historiakin on käytettävissä.

akk

^ Tuo on kyllä niin totta. Auton oma navigaattori on löytänyt korkeintaan 50% katuosoitteista johon olisin halunnut navigointiohjeet. Useat osoitteet ovat vielä varmasti yli 10 vuotta vanhoja, niin ei pitäisi olla siitäkään kiinni onko ihan viimeisin karttaversio. Sama juttu edellisen Tiguanin kanssa. Onneksi löytyy Carplay ja google, sillä on parjäillyt tosi hyvin.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy