Kirjoittaja Aihe: Vauhtipyörän/kytkimen paine-asetelman pulttien uusinta vai ei?  (Luettu 1041 kertaa)

Poissa ErikFinn

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Onko iso virhe käyttää vanhat pultit uudestaan? "Pitäisi" uusia jos olleet auki, mutta onko tuo niin kriittinen paikka?
Golf4 1.9tdi ALH 90hv.

Poissa mruotz

• Konkari
    • Profiili
Ei kokemusta dieselin vastaavasta mutta bensa vehkeellä ajettu nyt yli 70tkm vanhoilla auki olleilla osilla. Vielä on pysynyt vauhtipyörä paikallaan ja joka pvä tulee lisää kilsoja.

Pitäisi vaihtaa mutta ei sitä kaikkea jaksa uusia..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5

Poissa Larmatin

• Seniori
    • Profiili
eikös ne vauhtipyörän pultit ole 60Nm ja 90ast.. uskon että pysyy jos vetää kiinni mutta haluuko ottaa riskin?
Lukkoliimaa laittasin ainakin lisää.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Poissa mruotz

• Konkari
    • Profiili
Kyllä, 60nm + 90ast. Itse nykäsin pienen siivun kierrelukitetta.

Poissa ErikFinn

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Alkoi mietityttämään tuo kiristäminen, tarkemmin sanottuna jo venyneiden pulttien uudestaan kiristäminen oikeaan momenttiin, niin päätin sitten tilata uudet pultit.
On niin paljon mukavampi fiilis sitten varmastikin kun voi täysin ohjeiden ja suositusten mukaan kiristää uudet pultit.
Käytetythän ovat jo venyneet, enkä ainakaan minä keksinyt sopivaa kiristystapaa ja momenttia mikä ei sitten olisi jälkikäteen luultavastikin huolettanut.
Mutta kiitokset kaikille vastanneille!  :)

Poissa BLUP!

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Jep, ei venypultteja kannata uudestaan venyttää. Ei ne palaudu vaan heikkenevät radikaalisti. Paineasetelmassa en ole venypultteja tavannut ja momentitkin aika alhaisia.
VW Eco Up!

Poissa ErikFinn

• Jäsen
  • **
    • Profiili
Juuri näin. Nämä venyvät mitä nyt tilasin ovat vauhtipyörän ja kampiakselin kiinnitykseen. Tuossa minun ALH-konessa ne pienemmät pultit jotka kiinnittävät paine-asetelman vauhtipyörään eivät sitten olekaan venyviä niin käytän ne uudestaan.
Minun täytyy nyt tunnustaa että olin kyllä aikeissa käyttää uudestaan ne isommat, kuten myös kampuran runkolaakerien pukkien pultit, raha kun on vähissä ja aattelin että paskat mitään pultteja ostella. Mutta kun mittasin vanhat kiertokangen pultit (venyvät) ja vertasin uusiin, niin vanhat olivat järjestään noin 0.4mm pidempiä kuin uudet. Eli toisin sanoen 0.4mm olivat venyneet. Mitens sitten jos kiristät momenttiin ohjeiden mukaan, eli X Nm plus 90°, niin pultit ovat taas venyneet lisää, eivätkä enää kestä sitä mitä on luvattu.
Niin kun tämä nyt on ollut aika työläs homma vaihtaa kaikki alakerran laakerit, kone paikallaan, ja vaihteisto pois, niin aattelin että prkl ostetaan ne pultit sitten vielä niin ei ainakaan sen takia tuu itkua myöhemmin. :)

Poissa mruotz

• Konkari
    • Profiili
Kyllähän ne kk-laakeripukkien ruuvit pitäisi vaihtaa uusiin mutta itse olen tarkoituksella ajanut vanhoilla pulteilla vaan sen takia että sniiduilen noiden ostamisen kanssa ja toisaalta se että tietääpä itse sitten jos korkkaa että kuinka pitkään ne kesti. Jakohihna kesti 70tkm ajaa yli kunnes korkkas hampaat narusta pois. Kansi pois, uus sisään ja taas ajoa.

Kk-laakereiden ruuveja olen kiristellyt 4x auki/kiinni momenttiin ja 90astetta päälle ja ajanut sen 80tkm, vielä on kestänyt. Jos hajoo niin vaihdetaan alakerta.
« Viimeksi muokattu: 17.09.21 - klo:14:38 kirjoittanut mruotz »

www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla