Superbin karttaohjelmiston virheet (väittää, että tie suljettu)

Aloittaja Tomppa82, 08.09.21 - klo:09:09

« edellinen - seuraava »

Tomppa82

2018 sportline alla ja kartta/navigaatttori väittää esim. että Hyvinkään 3-tien etelä ja keskiramppien välissä olisi motari suljettu.
Eli navi koittaa aina kiertää kohtaa.

Osittain myös vanha 3-tie eli 130 on navin mukaan poikki vaikka tiellä ei edes ole tietöitä tms.

Mihin tällaisesta virheestä voisi ilmoittaa? Vai onko mun auton navi vaan jumissa.

Tos®

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Guest-751828

Ei ole tuo avoin väylädata kyllä nyt pielessä tuossa Hyvinkään kohdalla, eli onko karttadata vaan vanhaa ja/tai onko karttapalvelun tarjoajalla vielä vanhemmat tiedot?

Tomppa82

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 08.09.21 - klo:12:40
Ei ole tuo avoin väylädata kyllä nyt pielessä tuossa Hyvinkään kohdalla, eli onko karttadata vaan vanhaa ja/tai onko karttapalvelun tarjoajalla vielä vanhemmat tiedot?

Niin en tiedä miksi moinen merkintä edes on, kun ei noi tiet ole pitkään pitkään aikaan olleet suljettuja.

Saako autossa jotenkin "pakotettua" päivittämään noi liikennetiedot?
Kun karttapohjassahan kyseistä tietoa ei ole.

En nyt muista milloin tämän virheen ekan kerran huomasin, mutta keväällä vielä ainakaan ei noita sulkuja ollut.

Jasca

Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 08.09.21 - klo:12:59
Saako autossa jotenkin "pakotettua" päivittämään noi liikennetiedot?
Kun karttapohjassahan kyseistä tietoa ei ole.
TMC-tiedot lähetetään Yle Radio Suomen taajuuksilla, joten kokeile auttaisiko sen kanavan kuunteleminen. Mielestäni pitäisi toki toimia "taustallakin", mutta nopeastipa tuon testaat. Muista kuitenkin, että TMC:n tiedonsiirtonopeus ei ole kaksinen eli sekunnissa tai parissa ei mitään tapahdu.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

a_jaba

Mitä jos ottaa navin asetuksista "dynamic route" täpän pois päältä? Kiertääkö enää silloin suljetuksi merkattuja teitä? Uudemmissa toi voi tietysti olla eri nimellä ja/tai suomeksi..

- Ei autoa -

Ex. Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm - 88tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jppetteri

Tuossa Hyvinkäällä kyllä tehdään tietöitä siinä Veikkarin kohdalla, kun rakennetaan liittymää 130-tieltä motarin ja sen välissä olevalle uudelle alueelle. Toki siitä pääsee läpi, ajoittain on ollut liikennevalo-ohjaus, eli tie ei ole kokonaan suljettu. Kartta ylireagoi.. samaa on tänä kesänä näkynyt esimerkiksi päällystystyömaiden kohdalla: kartta väittää että tie poikki, vaikka ei olekaan.

Sitä en osaa sanoa, onko vika Väyläviraston datassa vai karttaohjelman tekemässä datan tulkinnassa..

Tos®

Golf8 sanoo välillä; "Edessä osan päivää suljettu tie" mutta kartalla ei näy mitään merkkiä.... mutta nämä tiedot tulee verkon kautta, ilmeisesti tomtomin tuottamana.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jppetteri

^^Niinjoo, oma auto on Paskatti, eli ei ole pelkkä Skoda-spesifinen ominaisuus.

Tomppa82

Ensin näytti noin.
Sitten Yle soimaan ja yllä mainittu Dynamic route Pois päältä.
Katsoin karttaa 30min päästä uudelleen niin kuvan punaiset viivat vaihtuneet harmaiksi.

image hosting

Hampsu

Itse olen joutunut turvautumaan monta kertaa puhelimen naviin, koska škeidan navi ei tiedä missä mennään.
Huollossa sanoivat, että päivitä itse uudemmat kartat.
On kyllä palvelu kohdallaan, kun olisin ollut valmis maksamaankin kyseisestä operaatiosta öljynvaihto huollon yhteydessä.
Sitten itse päivityksen olisin tehnyt, mutta auto ilmoittaa karttojen olevan ajantasalla.

Hyviä vehkeitä  ;D
Skoda Superb L&K -20

Tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Hampsu - 09.09.21 - klo:07:32
Itse olen joutunut turvautumaan monta kertaa puhelimen naviin, koska škeidan navi ei tiedä missä mennään.
Huollossa sanoivat, että päivitä itse uudemmat kartat.
On kyllä palvelu kohdallaan, kun olisin ollut valmis maksamaankin kyseisestä operaatiosta öljynvaihto huollon yhteydessä.
Sitten itse päivityksen olisin tehnyt, mutta auto ilmoittaa karttojen olevan ajantasalla.

Hyviä vehkeitä  ;D

Se kartan päivitys kestää kauan, joten helpoiten on itse pistää portaalin kautta paketti SD-kortille ja sitten kortti sisään. ECE A1 2021/2022 näyttää olevan jaossa.

Hampsu

Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 09.09.21 - klo:08:37
Se kartan päivitys kestää kauan, joten helpoiten on itse pistää portaalin kautta paketti SD-kortille ja sitten kortti sisään. ECE A1 2021/2022 näyttää olevan jaossa.

Okei.
Ajatellaan, että öljynvaihto vie vain vähän aikaa ja silti en sitä itse rupea tekemään, koska sitä varten (merkki)huoltaja. Näin myös tulee merkki huoltokirjaan ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Nyt lataillaan omalla ajalla, työajan ulkopuolella jotain 21gb kokoisia päivityksiä ja ostellaan SD kortteja, että ”uudessa” autossa toimisi kartat oikein.
Luulin, että merkkihuollossa olisi nuo päivitykset valmiina kansioissa, josta siirtää sd kortille ja tökkää autoon..mutta ei.

Tätä tarkoitan palvelulla.
Skoda Superb L&K -20

Hampsu

Nurina jatkuu:

Tänään ajelin Kokkolasta Helsinkiin ja 3 eri tien pätkää auto (navi) väittää suljetuksi, vaikka tiellä ei ole tietyötä.
Tämä tietenkin vaikuttaa reittiin ja kun yrität muuttaa reitin haluamakseen , säädön jälkeen auto vippaa takaisin reitin menemään pitkin -ttuja .
Ajelin sitten omantahdon mukaan, kunnes oltiin tarpeeksi lähellä Etelää, että navi löysi reitin.

Viime viikolla tein tuon helvetin päivityksen.
Skoda Superb L&K -20

Passatti

Lainaus käyttäjältä: Hampsu - 09.09.21 - klo:13:46
Okei.
Ajatellaan, että öljynvaihto vie vain vähän aikaa ja silti en sitä itse rupea tekemään, koska sitä varten (merkki)huoltaja. Näin myös tulee merkki huoltokirjaan ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Nyt lataillaan omalla ajalla, työajan ulkopuolella jotain 21gb kokoisia päivityksiä ja ostellaan SD kortteja, että ”uudessa” autossa toimisi kartat oikein.
Luulin, että merkkihuollossa olisi nuo päivitykset valmiina kansioissa, josta siirtää sd kortille ja tökkää autoon..mutta ei.

Tätä tarkoitan palvelulla.
Mulla on Superbi-20 mutta ei siellä mitään SD paikkaa ole naville. Edellisessä vuosi mallissa taisi olla. Mulla päivittyy kartta eSimin kautta.
Always lead, never follow

Tos®

TMC datassa on virhe, ei se kartan syy ole ja liikennetiedot tulee jostain Traficomilta tms...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Hampsu

Puhelin varmaan käyttää eri dataa ?
Apple puhelimen kartta toimii 100 kertaa paremmin, näyttäen oikein saapumisajat ja reitit.
Skoda Superb L&K -20

Daatta

Liikennedata on aivan kelvotonta, läpiajoesto tieosuudella jossa sellainen on ollut vuosi(a) sitten ja vaarallisia mutkia suoralla tieosuudella. Kiva kun vakkari päällä auto alkaa jarruttelemaan. Nuo suusanalliset tiedotukset tulee, oli vakkari päällä tai ei...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 18.09.21 - klo:10:23
TMC datassa on virhe, ei se kartan syy ole ja liikennetiedot tulee jostain Traficomilta tms...
Traficomilta tulee TMC-paikannimistö EU:n asetuksen mukaisessa formaatissa.

Liikennetiedot tuli alunperin Destialta (salattuna, tottakai, jottei yksikään navigaattori Suomessa osannut näyttää niitä, koska kukaan valmistaja ei maksanut Destialle lisenssiä niistä ehkä kolmesta navista, joita Suomessa silloin oli). Koska tästä ei Destialle irronnut businesta, niin höskä myytiin yksityiselle Mediamobile Nordicille, jonka puolestaan omisti Ranskalainen TDF-Group. Vuonna 2016 omistus siirtyi Belgialaiselle Be-Mobile -yhtiölle ja sieltä ne tiedot nyt sitten tulee " tai ainakin julkiset jäljet loppuvat tähän.

Lehdistötiedotteesta 2016: "The Belgian smart mobility company Be-Mobile, with Proximus and the own management as main shareholders acquired all of the share capital of its French sector partner Mediamobile. Mediamobile, a subsidiary of the French group TDF based in Paris, specializes in providing real-time traffic information for car navigation systems of Renault, BMW, Volvo, Toyota and Volkswagen, among others. The acquisition was fully financed with own resources."

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy