Octavia mk3 vs. Toyota Auris/Corolla

Aloittaja Gary the Gardener, 11.08.21 - klo:18:09

« edellinen - seuraava »

Gary the Gardener

Olen vaihtamassa autoa, ja kaipaisin hieman merkki/mallisuosituksia seuraavilla reunaehdoilla:

- budjetti 15000â,¬
- edullinen ylläpitää ja ajaa
- ajoa vuodessa alle 10tkm, joten bensakone
- luotettava
- turvallinen
- kokoluokka C -segmentti
- pitoaika 10-15v

Ensisijaiset mielessä mallit olisivat Toyota Corolla/Auris, kenties jopa Avensis, mutta myös Octavia Mk3 on herättänyt kiinnostusta, pääasiassa Corollaa/Aurista hieman paremman ergonomian vuoksi. Civic olisi myös kiinnostava mutta aika huonosti saatavilla.

Minulla ei ole Skodasta tai mistään VAG -autosta aiempaa kokemusta. Olisiko manuaalivaihteisessa, 1,0 - 1,4 TSI koneella olevassa Mk3 Octaviassa pidemmän päälle suuria teknisiä riskejä?

Captain J

Toyotat varmaan lähtökohtaisesti luotettavampia/huolettomampia, mutta Octavia on sitten tilavampi ja kivempi paikka tehdä matkaa, sen vähän mitä olen mk3 ja vastaavan budjetin Tojoilla ajellut/ollut kyydissä.

Kytkin (kaksoismassa vauhtipyörä) jossain vaiheessa antautuu, mutta se on aika yleinen sairaus autonvalmistajasta riippumatta. Ilmoittelee kyllä kun on menossa (epämääräinen ääni tyhjäkäynnillä, joka häviää kun painaa kytkintä, tärinä, "ryntääminen" liikkeelle lähdettäessä...). Toisilla autolla on ajettu nippa nappa 100tkm kun se hajoaa, toisilla menee 300tkm ilman ongelmia. Riippuu paljon ajoympäristöstä (kaupunki vs maantie) ja -tavasta, milloin se hajoaa jos on hajotakseen.

Koneista en osaa sanoa mitään. Jos noissa on jakopää ketjulla, niin sitä olisi varmaan syytä seurailla ettei ala liikaa äänellä.

Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

Gary the Gardener

#2
Alkuperäiseen viestiin tarkennuksena että Toyota Auris/Corolla olisi E180/E170 -mallia, Avensis T270.

Toyota tosiaan lähtökohtaisesti huolettomampi, varsinkin pidemmällä pitoajalla (ikävuodet n. 5-20), miten paljon tarkalleen, se on tietty aina yksilökohtaista. Noita isompia remontteja juuri mietin. Kaksoismassapyörän vaihto näyttäisi Autojerryn mukaan olevan reilun tuhannen euron luokkaa Mk3 Octaviaan. Tosin tarjouspyynnöissä on pelkästään dieseleitä, joten onko Mk3 Octavia 1,0 - 1,4 TSI -koneella varustetussa autossa varmasti kyseistä osaa?

Ymmärtääkseni Mk3:n TSI -koneet olisivat jakohihnalla, ei ketjulla. Siinä tulee tosin hihnan vaihto eteen pariin-kolmeen kertaan omistusaikana verrattuna jakoketjullisiin koneisiin - olettaen että ne kestävät ilman huoltoa.

Mitenkäs 1,0 - 1,4 TSI koneen turbon kestävyys? Ymmärtääkseni turbossa on ollut ongelmia joissain VAG -malleissa.

ram1

III- koppasissa pikkutsiipoissa on siis hihna ja öljynvienti on koskenut näissä lähinna 1.2 Tsi mosaa, tai gen II koneita yleensä Vageissa. Hyvinkin kestävä ainakin Vagin mittapuulla. Mulla nyt oli Leon, mutta siinä ei ollut ikinä oirettakaan vioista, vaikka oli ACT. Öljyä ei vienyt ja hihnan vaihdoin kertaalleen halvalla. Massasta turha huolehtia Tsiipoissa. Manuaalina ei tarttis miettiä edes Dsg:tä. Itse nyt vuoden 2003 Corollan jälkeen en ole ajanut Toitsuilla, mutta silloin ne oli kyllä karseita vaan ajaa, sisältä surkea ja penkkejä ei saanut edes rahalla. Itse menisin vaan koeajamaan ja ostaisin sen mikä tuntuu hyvälle. Huolloista tai kulumisesta en niinkään huolehtisi, koska auto kuitenkin ostetaan ajettavaksi ja siellä joutuu viettämään aikaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Pushead

20 vuotta on nykyisin jo kunnioitettava ikä autolle ja on vaikea tällä hetkellä ennustaa mitkä nyt viisi vuotiaat mallit on vielä 15 vuoden päästä liikenteessä. Jos nyt vertaa, niin tuon ikäistä mk4 Golfia vielä näkee usein. Toki niitä on myös aikanaan myyty paljon. Mutu otannalla saman ikäistä Corollaa oli vielä joku vuosi sitten paljon, mutta ei ehkä enään niin usein tule liikenteessä vastaan. Olisiko ruostuminen syynä?
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Foxit

Gary the Gardener, oletko jo lukenut tätä aihetta? Linkki: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=21837.msg748301#new
Auriksen/Corollan hybridit kiinnostaa niin suosittelen lukemaan lisäkokemuksia tuolta.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Gary the Gardener

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 12.08.21 - klo:14:29
III- koppasissa pikkutsiipoissa on siis hihna ja öljynvienti on koskenut näissä lähinna 1.2 Tsi mosaa, tai gen II koneita yleensä Vageissa.

Ok, eli 1,2 Tsi:ssä on mahdollista että syö öljyä?

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 12.08.21 - klo:14:29
Massasta turha huolehtia Tsiipoissa.

Eikö se joudu yhtä kovalle kuormitukselle Tsi -koneella kuin dieselillä, ja siksi sen vaihtotarve auton elinaikana on epätodennäköisempää?

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 12.08.21 - klo:14:29
Manuaalina ei tarttis miettiä edes Dsg:tä.

Manuaali olisi juuri tuosta syystä ykkösvaihtoehto jos Octaviaan päädyn, mutta onko tuo Mk3:n automaatti miten toivoton tapaus?

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 12.08.21 - klo:14:29
Itse nyt vuoden 2003 Corollan jälkeen en ole ajanut Toitsuilla, mutta silloin ne oli kyllä karseita vaan ajaa, sisältä surkea ja penkkejä ei saanut edes rahalla. Itse menisin vaan koeajamaan ja ostaisin sen mikä tuntuu hyvälle. Huolloista tai kulumisesta en niinkään huolehtisi, koska auto kuitenkin ostetaan ajettavaksi ja siellä joutuu viettämään aikaa.

Joo, ei ole ajettavuus Corollan parhaita puolia. Se sitten riippuu siitä, miten paljon antaa painoarvoa ajettavuudelle, penkkien ergonomialle, hiljaisuudelle jne. verrattuna tekniseen luotettavuuteen. Jälkimmäisen arvioiminen on tietty aina vähän hankalaa, koska kyseisen autoyksilön kohdalla sen tietää varmuudella vasta vuosien päästä, toisin kun ominaisuudet, jotka on testattavissa jo koeajon aikana. Noh, katsotaan mihin sitä itse päätyy tällä kertaa.

Lainaus käyttäjältä: Pushead - 12.08.21 - klo:14:30
20 vuotta on nykyisin jo kunnioitettava ikä autolle ja on vaikea tällä hetkellä ennustaa mitkä nyt viisi vuotiaat mallit on vielä 15 vuoden päästä liikenteessä.

Onhan siinä oma epävarmuutensa.

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 13.08.21 - klo:09:33
Gary the Gardener, oletko jo lukenut tätä aihetta? Linkki: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=21837.msg748301#new
Auriksen/Corollan hybridit kiinnostaa niin suosittelen lukemaan lisäkokemuksia tuolta.

Kiitos linkistä, en ole vielä lukenut, tosin hybridi ei ole näillä näkymin kiikarissa pienten kilometrien vuoksi.

--

Kävin tässä viime viikolla koeajamassa 2015 1,6l Corollaa (E170). Se, mikä pisti silmään - tai tarkemmin ottaen korvaan - oli kohtalaisen kova rengasmelu varsinkin moottoritienopeudella. Autossa oli alla 205/55 Nokian Nordman SX2. Tuntui jopa että olisi ollut meluisampi kuin nykyinen E110 Corolla uudehkoilla 175/65 Nordman SX2:lla. Täytyy katsoa onko eroa eri yksilöiden välillä, ja verrattuna Auris / Octavia.

Parhaan ergonomian puolesta myyjä suositteli BMW:tä sporttipenkeillä. Voisihan sitä käydä kokeilemassa millaisia ne ovat ajaa. En ole tosin vielä katsonut riittäisikö 15 000â,¬ budjetti lähellekään samanikäiseen BMW:hen. Sen kannattaisi myyjän mukaan olla myös dieselkoneella, koska varsinkaan pienet BMW:n bensakoneet eivät ole kuulemma luotettavia.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Gary the Gardener - 11.08.21 - klo:18:09
Olen vaihtamassa autoa, ja kaipaisin hieman merkki/mallisuosituksia seuraavilla reunaehdoilla:

- budjetti 15000â,¬
- edullinen ylläpitää ja ajaa
- ajoa vuodessa alle 10tkm, joten bensakone
- luotettava
- turvallinen
- kokoluokka C -segmentti
- pitoaika 10-15v


Auris hybrid. Tuohon hintaa saanee faceliftin (2016-), vähintään activen, ehkä jopa active editionin, jolloin mukana on Safety sense. (hybrid edition ja life ovat sitten aika karsittuja)
Perustelut: Yksinkertainen konstruktio, ei kytkintä, turboa tai vaihteistoa. Planeettapyörästö ja sähkömoottorit korvaavat ne. Ja ne ovat erittäin kestäviä.
Pieni kulutus ja pieni virallinen päästö. Halpa ajaa ja alhainen ajoneuvovero.
Auriksen rengasmelutaso on luokassaan ihan hyvä, siirtymä Leon -14 -> Auris hybrid -16 ei lisännyt melua.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 17.08.21 - klo:20:26
Perustelut: Yksinkertainen konstruktio, ei kytkintä, turboa tai vaihteistoa. Planeettapyörästö ja sähkömoottorit korvaavat ne. Ja ne ovat erittäin kestäviä.


Mutta ne ottaa ajamisesta koko hauskuuden :(.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.08.21 - klo:20:35

Mutta ne ottaa ajamisesta koko hauskuuden :(.

Itse en kokenut sitä niin. Minusta Auris oli hyvä ja kiva ajaa. Nuo tuovat helppouden, auto reagoi heti akusta saatavalla teholla ja polttis herää sitten perään. Kokemus on parempi kuin oli Leonin dieselillä. Jos laittaa mittarin, josta näkee hybridiakun virran suunnan ja määrän, niin näkee kuinka kiihdytyksen ekan sekunnin ajan otetaan usein yli 100A virtaa akusta (eli yli 20kW tehoa).

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 17.08.21 - klo:20:41
Itse en kokenut sitä niin. Minusta Auris oli hyvä ja kiva ajaa. Nuo tuovat helppouden, auto reagoi heti akusta saatavalla teholla ja polttis herää sitten perään. Kokemus on parempi kuin oli Leonin dieselillä. Jos laittaa mittarin, josta näkee hybridiakun virran suunnan ja määrän, niin näkee kuinka kiihdytyksen ekan sekunnin ajan otetaan usein yli 100A virtaa akusta (eli yli 20kW tehoa).

Kiihtyvyys on kyllä kaukana hauskuudesta, moottori huutaa koko ajan täysillä - https://www.youtube.com/watch?v=3Uk7Va-an2M

tmr97

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.08.21 - klo:21:04
Kiihtyvyys on kyllä kaukana hauskuudesta, moottori huutaa koko ajan täysillä - https://www.youtube.com/watch?v=3Uk7Va-an2M

vapaastihengittävän koneen teho tulee kierrosten mukana. Kun kiihdytetään täysillä ovat kierroksetkin huipputehon kohdalla.

Kun ajetaan liikenteessä, niin tilanne on toinen. Otetaan tunnin ajo (3600s), puolet taajamassa ja puolet maantie tai moottoritieajoa:
Taajama: Ajoajasta vähintään puolet (900s) moottori ei käy ollenkaan. Tavallisella moottori/vaihteistoyhdistelmällä moottori on sammuneena vain pysyhdyksissä, jos sietää start/stop järjestelmän epämukavuuksia. Itse aina kytkin tuon Leonissa pois.
Maantie: Auriksessa polttomoottori on käynnissä jos nopeus on yli 70km/h, mutta välitys on hyvin pitkä. Tasaisella ja alamäissä moottorin kierrosluku on hyvin alhainen, alhaisempi kuin tavallisella moottori/vaihteistoyhdistelmällä.

Kokonaisuutena moottorin melua on vähemmän kuin tavallisella moottori/vaihteistoyhdistelmällä.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Gary the Gardener - 17.08.21 - klo:17:41
Kiitos linkistä, en ole vielä lukenut, tosin hybridi ei ole näillä näkymin kiikarissa pienten kilometrien vuoksi.

--
Viitsitkö selventää mitä tarkoitit tällä lauseellasi? Miksi pienet kilometrit sulkee Toyotan hybridin pois vaihtoehdoista? Tuolta 8-15 000 euron kantturoilta löytyy paljonkin Toyotalta tarjontaa hybridirintamalla ja näillä täyttysi varmasti aloitusviestissä mainitsemasi toiveet. Ovat luotettavia, turvallisia ja edullisia ylläpitää ja ajaa. Ja kun tuo pitoaika on 10-15 vuotta niin esim. tuommoisella käytetyllä viisi vuotiaalla japsilla en ruostepeikonkaan pitäisi heti olla ongelma. tmr97 heittikin tuossa jo hyvän ehdotuksen Toyota hybridi -Auriksesta/Corolla, mutta myös Priukset kannattaisi tarkastaa. Toyotan hybriditekniikka on siitä mukava että se on halvempi huoltaa kuin vastaava manuaalivaihteinen.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Gary the Gardener

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 17.08.21 - klo:20:26
Auris hybrid. Tuohon hintaa saanee faceliftin (2016-), vähintään activen, ehkä jopa active editionin, jolloin mukana on Safety sense. (hybrid edition ja life ovat sitten aika karsittuja)
Perustelut: Yksinkertainen konstruktio, ei kytkintä, turboa tai vaihteistoa. Planeettapyörästö ja sähkömoottorit korvaavat ne. Ja ne ovat erittäin kestäviä.

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 19.08.21 - klo:10:47
Viitsitkö selventää mitä tarkoitit tällä lauseellasi? Miksi pienet kilometrit sulkee Toyotan hybridin pois vaihtoehdoista? Tuolta 8-15 000 euron kantturoilta löytyy paljonkin Toyotalta tarjontaa hybridirintamalla ja näillä täyttysi varmasti aloitusviestissä mainitsemasi toiveet. Ovat luotettavia, turvallisia ja edullisia ylläpitää ja ajaa. Ja kun tuo pitoaika on 10-15 vuotta niin esim. tuommoisella käytetyllä viisi vuotiaalla japsilla en ruostepeikonkaan pitäisi heti olla ongelma. tmr97 heittikin tuossa jo hyvän ehdotuksen Toyota hybridi -Auriksesta/Corolla, mutta myös Priukset kannattaisi tarkastaa. Toyotan hybriditekniikka on siitä mukava että se on halvempi huoltaa kuin vastaava manuaalivaihteinen.

Olen perinteisesti ajatellut että saadakseen taloudellista hyötyä hybriditekniikasta - ja sen mukanaan tuomista riskeistä - tulisi ajaa paljon ja pääasiassa kaupungissa. En tunne tekniikkaa erityisen tarkasti, mutta erityisesti akun ja generaattorin(tms.) vikaantuminen on riski ikävuosina 5-20. Toki hybridin huoltokustannukset ovat samaa luokkaa tai jopa hieman matalammat kun vastaavalla bensa-autolla, ja kulutus matalampi, mutta jos ajaa kovin vähän, riski-hyöty -suhde voi kallistua väärään suuntaan. Mietin myös, mitä akku mahtaa tykätä jos ajoa tulee välillä kovinkin vähän ja varaus laskee. Sitä kun ei ilmeisesti voi ladata samaan tapaan ylläpitolaturilla kuin käynnistysakkua?

En ole varma onko alla olevassa videossa mainittu riski olemassa hinnaltaan samansuuruisena myös uudemmissa Prius/Auris hybrideissä?

Scotty Kilmer - Why Not to Buy a Used Hybrid Car (5:02)

Osittain myös karsastusta henkilökohtaisella tasolla uutta ja tuntematonta tekniikkaa kohtaan, vaikka onhan noita hybrideitä ollut markkinoilla jo toistakymmentä vuotta, ja kuten sanottu, tekniikka on toimintavarmaa - ainakin uudekhoissa autossa.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Gary the Gardener - 31.08.21 - klo:15:28
Olen perinteisesti ajatellut että saadakseen taloudellista hyötyä hybriditekniikasta - ja sen mukanaan tuomista riskeistä - tulisi ajaa paljon ja pääasiassa kaupungissa. En tunne tekniikkaa erityisen tarkasti, mutta erityisesti akun ja generaattorin(tms.) vikaantuminen on riski ikävuosina 5-20. Toki hybridin huoltokustannukset ovat samaa luokkaa tai jopa hieman matalammat kun vastaavalla bensa-autolla, ja kulutus matalampi, mutta jos ajaa kovin vähän, riski-hyöty -suhde voi kallistua väärään suuntaan. Mietin myös, mitä akku mahtaa tykätä jos ajoa tulee välillä kovinkin vähän ja varaus laskee. Sitä kun ei ilmeisesti voi ladata samaan tapaan ylläpitolaturilla kuin käynnistysakkua?

En ole varma onko alla olevassa videossa mainittu riski olemassa hinnaltaan samansuuruisena myös uudemmissa Prius/Auris hybrideissä?

Scotty Kilmer - Why Not to Buy a Used Hybrid Car (5:02)

Osittain myös karsastusta henkilökohtaisella tasolla uutta ja tuntematonta tekniikkaa kohtaan, vaikka onhan noita hybrideitä ollut markkinoilla jo toistakymmentä vuotta, ja kuten sanottu, tekniikka on toimintavarmaa - ainakin uudekhoissa autossa.

Videolla on vähintään 15v vanha prius. Tonnin pommi voi olla "pommi". Jos haluaa, ettei ole yhtään kalliita osia ja simppeli huolto niin sitten ei käy kuin joku 1990-luvun tai vanhempi perusmallin japanilainen. Otsikon Octaviassa on myös kalliita osia.

Esimerkkini Auris on nimenomaan tekniikaltaan yksinkertainen, siinä ei ole lisätty olemassaolevaan tekniikkaan hybriditoimintoa, vaan mietitty koko asia puhtaalta pöydältä:
Ei kytkintä, ei vaihteistoa, eikä turboa. Sijalla on kaksi sähkömoottoria, niiden ohjaus ja akku. Elektroniikkaan voi tulla vikoja, mutta myös ei-hybridi, kuten octavia on täynnä elektroniikkaa. Sähkömoottorit ovat erittäin luotettavia. Akulla on 10v/350tkm takuu, jos suomiauto ja huollettu merkkihuollossa.


Gary the Gardener

Sellainen päivitys tähän asiaan, että vajaa kuukausi sitten hankin Toyota Auriksen 1.2T koneella. Kiikarissa oli myös muutama Corolla 1.6 koneella, mutta ne myytiin alta pois ennen kuin ehdin niitä katsomaan.

Kiitokset kaikille vastanneille. Seuraava auto onkin sitten todennäköisesti hybridi tai sähköauto.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy