Auton optimointi

Aloittaja Insinöörimies, 03.08.21 - klo:18:31

« edellinen - seuraava »

Insinöörimies

Kiinnostaisi kokeilla omaan Passattiin lisäpotkua ohjelmoinnilla. Auto on B8 2015 1.6 TDI automaattilaatikolla.
Optimoiautosi.fi tarjoaa 390eurolla lisävoimaa 120hv-->150hv ja vääntöä 250nm -> 305nm.
Onko tässä mitään järkeä vai meneekö rahat hukkaan tai tuottaako tehonlisäys vain ennenaikaisia remontteja ts. kestääkö laatikko ja kytkin lisätehoa?

a_jaba

Olen yleisesti paljon softauksia vastaan kun niillä voi saada hyvän auton pilalle..

Mutta pakko kyllä sanoa että DQ200 laatikko on siellä ihan kärkipäässä listaa ettei kannata softata jos haluaa välttää kytkin- ja laatikkoremontit.

Valmistajan specsaama maksimivääntö tolle laatikolle on 250Nm. Passat on iso ja painava auto niin herkästi sitä tehoa ulosmitataan. Jos sama voimalinja olisi esim. Polossa ja tehtäisiin sama softaus niin tuskin laatikko kuormittuu yhtään niin paljoa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Maakarhu

Lainaus käyttäjältä: Insinöörimies - 03.08.21 - klo:18:31
Kiinnostaisi kokeilla omaan Passattiin lisäpotkua ohjelmoinnilla. Auto on B8 2015 1.6 TDI automaattilaatikolla.
Optimoiautosi.fi tarjoaa 390eurolla lisävoimaa 120hv-->150hv ja vääntöä 250nm -> 305nm.
Onko tässä mitään järkeä vai meneekö rahat hukkaan tai tuottaako tehonlisäys vain ennenaikaisia remontteja ts. kestääkö laatikko ja kytkin lisätehoa?

Itse tässä kans katselin samoja juttuja.
Löytyykö joltain omakohtaisia kokemuksia puolesta ja vastaan.



Maakarhu

Lainaus käyttäjältä: Maakarhu - 14.01.22 - klo:19:22
Itse tässä kans katselin samoja juttuja.
Löytyykö joltain omakohtaisia kokemuksia puolesta ja vastaan.

edit. tästä löytyikin jo topic
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=45720.0



Mikey

Käytin Golfini paikallisella pajalla ohjelmoitavana... Tai siis oikeammin uploudasivat auton ohjelmiston ja lähettivät sen 'jonnekin' ronkittavaksi, ja sen jälkeen downloudasivat modatun ohjelmiston autoon. Koko operaatio otti pari tuntia.

Kustansi 290 eur, ja kyllä tuli vetoa lisää.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 14.01.22 - klo:20:30
Käytin Golfini paikallisella pajalla ohjelmoitavana... Tai siis oikeammin uploudasivat auton ohjelmiston ja lähettivät sen 'jonnekin' ronkittavaksi, ja sen jälkeen downloudasivat modatun ohjelmiston autoon. Koko operaatio otti pari tuntia.

Kustansi 290 eur, ja kyllä tuli vetoa lisää.
No jopas oli halpa. Varmasti hyvä ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jjj84

1.6tdi kestää tuon ongelmitta, samoin laatikko. Vakiokin voi mennä rikki. Ajelin vastaavalla setillä softattuna 100tkm ja kaikki vähäinen voima ulosmitattiin jatkuvasti. Softa sisään ja kovaa ajoa.

Mikey

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 14.01.22 - klo:20:54
No jopas oli halpa. Varmasti hyvä ;D

Niin - Karalakin on pudottanut hintansa puoleen. Varmaan laatu tippui samalla puoleen?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 03.08.21 - klo:19:27
Mutta pakko kyllä sanoa että DQ200 laatikko on siellä ihan kärkipäässä listaa ettei kannata softata jos haluaa välttää kytkin- ja laatikkoremontit.

Valmistajan specsaama maksimivääntö tolle laatikolle on 250Nm. Passat on iso ja painava auto niin herkästi sitä tehoa ulosmitataan. Jos sama voimalinja olisi esim. Polossa ja tehtäisiin sama softaus niin tuskin laatikko kuormittuu yhtään niin paljoa.

Tuossa yllä tuli hyvä perustelut tuosta laatikosta miksi softaaminen tämän suhteen kannattaa unohtaa.

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 14.01.22 - klo:20:55
1.6tdi kestää tuon ongelmitta, samoin laatikko. Vakiokin voi mennä rikki. Ajelin vastaavalla setillä softattuna 100tkm ja kaikki vähäinen voima ulosmitattiin jatkuvasti. Softa sisään ja kovaa ajoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 14.01.22 - klo:21:18
Niin - Karalakin on pudottanut hintansa puoleen. Varmaan laatu tippui samalla puoleen?
Edellisen auton turbotecissä softanneena tiedän senkin laadun.
Saako sen siis 290â,¬? Nyt on kovat alet menossa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Mikey

Jotenkin tämä saitti imee typeryksiä puoleensa.

sakal83

Saitin terävimmät tyypit juuri kuskaa autonsa jonnekin paikalliselle pajalle, jossa uploudataan softat ja lähetetään ne jonnekin ronkittavaksi, jonka jälkeen downloudataan takaisin autoon.
290â,¬ lasku käteen ja kovaa ajoa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jjj84

#12
DQ200 on speksattu kyllä 250Nm, mutta ei se sulake siellä ole. Noin 350Nm jälkeen alkaa sulake löytyä 1 vaihteen rakenteesta, jos oikein muistan heikoimman kohdan. Mutta vain tehtaan speksin ylitys ei sitä laatikkoa tule rikkomaan.

Mielipiteitä on aina että ei kannata, mutta kannattaako niille antaa mitään arvoa? Minun mielestäni kannattaa, softasin, kaikki kesti, suosittelen.

Se että mistä softansa hankkii, se on vaikeampi asia koska täällä harva ymmärtää niistä oikeasti mitään, mielipiteitä kyllä löytyy mutta ei faktoja.

Kakkosautona on 92kw1.4tsi dq200 golf softattuna perus bulkkisoftalla, noin 170hp/250Nm, on toiminut hyvin siinäkin. Jokaisen omistamani auton olen softannut ja kertaakaan en ole softan takia ongelmia kohdannut.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 15.01.22 - klo:16:19
DQ200 on speksattu kyllä 250Nm, mutta ei se sulake siellä ole. Noin 350Nm jälkeen alkaa sulake löytyä 1 vaihteen rakenteesta, jos oikein muistan heikoimman kohdan. Mutta vain tehtaan speksin ylitys ei sitä laatikkoa tule rikkomaan.

Mielipiteitä on aina että ei kannata, mutta kannattaako niille antaa mitään arvoa?

Se että mistä softansa hankkii, se on vaikeampi asia koska täällä harva ymmärtää niistä oikeasti mitään, mielipiteitä kyllä löytyy mutta ei faktoja.

Kakkosautona on 92kw1.4tsi dq200 golf softattuna perus bulkkisoftalla, noin 170hp/250Nm, on toiminut hyvin siinäkin. Jokaisen omistamani auton olen softannut ja kertaakaan en ole softan takia ongelmia kohdannut.

Onko jotain lähdettä tolle 350Nm kestolle? (Muuta kuin "pera essolla kertoi")

Ja toi golffin 170hp/250Nm on ihan ton laatikon specsien sisällä eli sen verran kuuluukin kestää. Golf myös jonkun verran pienempi/kevyempi auto kuin Passat.

Vähän vaikea uskoa että siellä DQ200 laatikossa ensimmäisenä antautuisi 1. vaihde kun kytkimiä on saatu pilalle jo ihan vakiosoftallakin.

Softia on toki laidasta laitaan ja lähes kaikki mitä tässä maassa myydään on täyttä kuraa (minun henkilökohtainen mielipide). Jos nyt puhutaan VAG laitteista niin itse kelpuuttaisin esim. ABT:n tekemän softan ja käsittääkseni se hyväksytään myös muutoskatsastuksessa. Korjatkaa jos muutoskatsastus on väärää tietoa!

ABT:n sivuilta kun katsoo niin Passatin 1.6TDI moottoriin ei tarjota softaa ollenkaan, kertonee jotain siitä että softaaja tietää mitä tekee eli ymmärtää myös jättää tekemättä.

Lainaus käyttäjältä: jjj84 - 15.01.22 - klo:16:19
Minun mielestäni kannattaa, softasin, kaikki kesti, suosittelen.

Tämä on sinänsä aika hyvä heitto. Mitä jos minä sanon että käynnistin moottorin -30 pakkasessa ilman esilämmitystä ja lähdin samantien kiihdyttämään lappu lattiassa moottoritielle, hyvin kiihtyi, kaikki kesti, ihan turhaa mikään esilämmitys noin pienillä pakkasilla. Kuulostaako järkevältä?  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Tuossa vaggilaisiin erikoistuneesta liikkeestä, joka on jonkun DQ200 joutunut korjaamaan/vaihtamaan perustuu minun mielipiteeni miksi jättäisin sen perässä olevan auton softaamatta. Toki ohjelmissa ja käyttäjissä on eroa. Toisilla ei kestä edes vakiokuosissa olevat laitteet.

Mutta jokainen tekee minkä parhaaksi näkee. Oma mielipiteeni on miksi ostaa se pieni moottori ja iso auto  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vhol

Täälläkin perheen kaikki autot ohjelmoitu 20 vuoden aikana, eikä missään ole ollut ongelmia. Joistakin otettu tehoja huomattavasti enempi kuin perus softalla. Tuossa sinun tapauksessa tuo väännön lisäys on hyvin maltillinen.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vhol - 15.01.22 - klo:20:16
Täälläkin perheen kaikki autot ohjelmoitu 20 vuoden aikana, eikä missään ole ollut ongelmia. Joistakin otettu tehoja huomattavasti enempi kuin perus softalla. Tuossa sinun tapauksessa tuo väännön lisäys on hyvin maltillinen.

Onko kaikki olleet DQ200 laatikolla?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

makelja

Meinasin omaani laitattaa Turbotecin ohjelman. Hinta 490e. Tehot nousisi 280een ja vääntö 480een. Viittaa siihen että olisivat muuttaneet myös sähkömoottorin mukana olemista. Bensakoneesta saa helposti tuo 180 hv irti ja sähkömoottorin käyttöteho bensamoottorin kanssa olisi sama kuin uudessa Golf GTEssä.
Enempää en ole vielä selvitellyt. Mm. edes sitä saako tuota faceliftiin kun siinä on eri bensakone kuin pre-faceliftissä. DGEB vs CUKC. Vai onko se niin että nuo samat mutta vain eri koodilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy