Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?

Aloittaja Arppe84, 14.06.21 - klo:18:17

« edellinen - seuraava »

Arppe84

Nokkien ajoitus onko oikein herjaa p0341, ketjun kiristimen tiivisteen vaihdon jälkeen.




photo host

M_M

Enpä osaa kuvasta varmaksi sanoa, mutta näyttäisi että ei ole kohdallaan?

Alla kuva jonka mukaan se pitäisi laittaa, hauskasti siis toisen nokan EI kuulu olla tasan merkissä jotta ajoitus on oikein.

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Arppe84

Eikö. Oi merkit nimen omaan kuulu olla kohdallaan, mutta lenkit lähdetään laskeen tuolta kello yhdestätoista?

M_M

Mun käsittääkseni tuossa kuvassa nimenomaan ohjeistetaan, että se toisen nokan ajoitusmerkki pitää olla noin klo 11 kohdalla. Jos vetää molemmat merkit tasan kohdalleen, niin menee pieleen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Arppe84

Kuuluuko se sitte olla kohdillaan kun kiristimen päästää vapaaksi?

M_M

Tuossa viestiketjussa on vielä valokuvia noista merkeistä. En osaa sanoa meneekö ne jossain vaiheessa sitten kohdalleen, mutta näiden ohjeiden mukaan se ketju pitäisi asentaa.

https://www.audizine.com/forum/showthread.php/821936-1-8T-AMU-AEB-17748-Cam-and-crank-sensor-P1340-35-00-Incor-Correlation
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

o.b.

16 rullaa on se ratkaiseva tekijä ajoituksessa. Muistaakseni merkki ei mennyt "kohdilleen" pakonokassa.

Arppe84

#7
Käytin vielä auki ja eikö toi ny oo oikeen.?
P0340 koodia herjaa. Mutta jos vähä kääntää nokka akselin tunnistinta kellosta pois päin, niin ei herjaa enää. Alkuperäinen anturi meni rikki, kun nokka akselin anturin tunnistin levy oli jossain vaiheessa vääntynyt ja se rikko alkuperäisen. Ja hain bilteman anturin tilalle.



M_M

Mä lasken tosta kuvasta 15 rullaa merkistä merkkiin? Vai katsonko väärin, hankala kuvasta zoomailla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Arppe84

Toi pakonokan merkkihän on tossa piikin kohdalla.?

M_M

Ite en ainakaan osaa enempää auttaa näiden kuvien perusteella. Vikakoodin perusteella ajoitus on joka tapauksessa pielessä ja saatava kohdalleen.

Hankala se on saada, yhden (vastaava 1.8T) auton diagnoosin kanssa kerran autoin ja sinne vaihdettiin vaikka mitä osia kun ei suostuttu uskomaan että jako on pielessä. Esimerkiksi asentoanturit useamman kerran. Rahaa ja aikaa ja vaivaa meni eikä vika korjaantunut.

Tuli se sitten kuntoon kun jako lopulta siirrettiin kohdalleen.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Arppe84

Kävin napsiin vielä lisäkuvia. pakonokkaa en käyttänyt auki. Eli pitäskö tota imunokkaa kääntää mihin suuntaan.?
Ja miksiköhän joku on laittanut noi mustan tussin merkit tohon. 🤷‍♂️




o.b.

Paha sanoa kun kuva menee puolesta välistä poikki. Mun laskujen mukaan tuossa saattaisi olla 17 rullaa ???




Arppe84

Juu elikkä justiin 16 rullaa on mitä olet merkannut tohon. Ihmettelen vaan miks vika on remontin jälkeen päällä.ja miks vika poistuu kun nokka akselin tunnistinta irrallaan pyöräyttää pikkusen taakse päin. P340 vikaa herjaa jos tunnistimen laittaa kiinni pultin reikiin.

Arppe84

Noniin eli jakohihnan merkit kun laittaa kohilleen niin miksi toi pako nokka heittää ton 3mm.?imunokan merkki on kohillaan. Eihän ton pakonokanmerkit kuulu heittää hihna ja ratas päästä. .

a_jaba

En tiedä kyseisestä moottorista mitään niin itsekseni tässä pohdin asioita..

Onko tossa siis ketjuhammaspyörät kiinteä osa nokka-akseleissa eikä niiden asentoa voi säätää? Ja nyt on merkkien välissä 16 lenkkiä ketjua mutta merkit ei osu samaan aikaan kohdalleen vaan ovat liian etäällä toisistaan?

Eikös toi sillon haiskahda liian pitkäksi venyneelle ketjulle? Tai sitten joku ketjulaahain/kiristin kulunut tai väärässä asennossa niin ettei ajoitus mene kohdilleen?  ???
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

o.b.

Kuten toisessa viestissä M_M:n kuvassa on, pakoakselin rattaan merkki ei kuulu olla kohdillaan, vaan se on melkein yhden hampaan verran vasemmalla. Ja siitä kohdasta kun lähdetään laskemaan, pitää rullia olla 16kpl toiseen merkkiin asti.

Arppe84

No eiköhän toi kuva kerro että merkit pitää olla kohillaan ja rullien laskeminen alotetaa tuolta kello 11.pakonokan merkki on piikin kohdalla.

o.b.

Oikeanpuoleisessa kuvassa se on kohdillaan ja siinä lukee "NO". Miksiköhän?

Laita sovinnolla se yksi pykälä lähemmäs klo 11:ta kuten tekstissä sanotaan. Olen tuon ketjun kerran vaihtanut ja niin se vain menee...

Arppe84

#19
Ai silloinhan ketjulenkkien väli on 17.
Siis noi ohjeethan on oikeen joku on vaan merkannut nuo nuolet.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy