Audi A1/S1

Aloittaja Jyri, 07.12.09 - klo:08:12

« edellinen - seuraava »

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: IbisWhite - 03.06.15 - klo:17:38
Kyselin jo tuolta toiselta foorumilta, mutta taitaa olla ainakin ykkösten osalta aika hiljanen paikka, niin koitetaan täältä saada vastauksia.

Haen lauantaina pitkään kuolaamani A1:n, 136kw moottorilla.
Tuossa siis vakiona 7-vaihteinen S Tronic. Eikös tämä ole sama laatikko, mitä VW kaupittelee DGSnä?
DSG:tä kerrotaan puolestaan olevan kuivalaatikoisia ja märkälaatikoisia. Kumpikohan tämä lienee? Eikös siinä ns kuivalaatikossa ole ollut niitä onglemia ja toisessa ei niinkään? Vai, olenko ymmärtänyt aivan väärin?
Entä, onko näissä todellakin tasauspyörästön lukko? Näin mulle väitettiin, mutta ei osattu sanoa, onko se mahdollisesti jopa mekaaninen. Itse veikkaan, että joku "sähköjarrutin-sydeemi". Osaako joku sanoa tähän jotain?
Samoja tuotteita S-Tronic ja DSG. Ja kuivalaatikko ja märkälaatikko?? 7-vaihteisessa on kuivana kytkinosasto, joka 6-vaihteisessa on öljyvoideltu. Vaihteiston "rautaosastot" (ratasosastot) ovat omassa vaihteistoöljyvoidelluissa tiloissaan ("laatikoissa"). Vaihdelaatikko = vaihteiston kotelo ...  ;)
Tasauspyörästön lukkoja ei ole kuin raskaassa kalustossa ja työkoneissa; tasaus lukitaan täysin toimimattomaksi.
Nämä henkilöautojen "lukot" ovat eriasteisia tasauspyörästön jarruja, joita toteutetaan/ohjataan yhä yleisemmin sähköavusteisesti. Näillä jarruilla ei toteuteta 100%:sta lukitusta, joka tekisi kaarreajosta erittäin hankalaa ja rasittaisi auton tekniikkaa.
A1:n tehokkaammissa malleissa on tämä "sähköinen" tasauksen jarrutus, jota voisi paremminkin kutsua vetävien pyörien luistonestoksi/vetovoiman tasaukseksi.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

IbisWhite

Tarkotin nyt lähinnä visko, torsen jne lukkoa tuolla kylläkin, mutta tämä selvä. Sähköinen hässäkkä siis. No, quaifea sitten vaan tilaamaan.  ;)

Niin, kumpiko noista laatikoista nyt on se vähemmän vikaantuva? Toi 6-lovinen?
Ex-hyrrät:
Volvo V40 T4 -03
Volvo V40 T  - 04
Volvo V50 T5- 05
Audi A4 1.8TQ - 05
Skoda Octavia RS -07
Audi A4 2.0 TFSI - DTM edition quattro -08
BMW 135i Performance - 07
BMW 530d - 09
Scirocco 1.4TSi - 09
Polo R6 BlueGt -13
Audi A1 TSFI, 136kW -12

Nykyinen: Polo R6 BlueGt -15

JFabiaK

Torsenit ja viskot nelipyörävedoissa.

Laatikot eivät ole vikaantuvia. Laatikko = kotelo (kuoriosa). Kytkimissä ja ohjaus-/käyttöjärjestelmässä ne ongelmat ovat esiintyneet. Ovat kyllä hyvin paljon käyttötavoista riippuvaisia, koska automatiikka "opettaa" helposti välinpitämättömälle käsittelylle.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Ripa76

#723
Kävin mielenkiinnosta koeajamassa uudestaan tuon A1 ultra S-tronic mallin. Vaikka en ole mitenkään pitkä niin takapenkillä pää ottaa kattoon jos istuu ryhdikkäästi. Ja jalkatilaa takamatkustajille ei jää kovinkaan. Eli tyypillisiä pikkuauton ominaisuuksia. Kuljettajan penkiltä ja ratilta saa hyvät säädöt, mutta ehkä rattia olisi hyvä saada hieman enemmän alemmaksi kuin mihin säädöt pystyy. Asiahan tietenkin korjaantuu jakkaran korottamisella, mutta sitten alkaa tulemaan fiilis siitä, että istuu turhan korkealla. Rengasmelua tuossa on kohtuullisesti, mutta selkeästi kuuluu sisälle vaikka rengastus on 185/60 R15. Eli parannettavaa on myös melun eristämisessäkin. Mutta itse kulutus oli kyllä yllätys. Vaikka en tosissaan yrittänyt niin sain ajotietokoneelle lukeman 4.8litraa, kun palautin auton. Ja itse suorituskykykin on riittävä kaupunki pyöritykseen. Testien mukaan tuollainen kiihtyy satasen vauhtiin alle 11ssa sekunnissa, mikä ei ole huono suoritus, kun vertaa hybrideihin (auris ja yaris). Harmi vain, että varustelu nostaa hintaa turhan korkealle. Jos ostaisin tuon omilla niin todennäköisesti valitsisin ne järkevimmät varusteet. Kuten comfort paketin, parkkitutkan taakse, vetokoukku valmiuden, automaattisen ilmastoinnin. Se on vähän kiikun kaakun, että ottaisiko nuo sport comfort paketilla. Tuolloin järkeväksi tulisi valitsea joko A3:n tai BMW 1-sarjalaisen.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

IbisWhite

Allekirjoitan tuon pienen kulutuksen. Itsellä 136kw moottorilla ja luonnollisesti S Tronicilla, kun näitä ei edes saa kauhaversiona. Keskikulutusmkohtuu järkevällä ajolla 6.1 litraa sekalaisessa ajossa. Ei paha!

Yksi ehdoton varuste on connectivity paketti ainakin itselle. Bluetooth pelaa loistavasti ja myös puhelut kuuluu ja kuulee loistavasti. Ylipäätään toi Concert 2 (tais olla virallinen nimi) on loistava käyttää ja soundi subbareineen vertaansa vaille. Suosittelen!

Itsellä pyörii noi 17" oem vanteet 215/40R17 Goodyear rengastuksella. Tämä on sportalustalla ainakin omaan mieleen aivan liian kova ja myös äänekäs. Ehkä jollekin parikymppiselle menee loistavasti, mutta ei enää vanhemmalle ja mukavuudenhaluiselle ainakaan matka-ajossa.

Loistava kippo jokatapauksessa A1. Kauan tällaista kuolasin juuri tällä moottorivariaatiolla ja tyytyväinen olen. Todella tyytyväinen!
Ex-hyrrät:
Volvo V40 T4 -03
Volvo V40 T  - 04
Volvo V50 T5- 05
Audi A4 1.8TQ - 05
Skoda Octavia RS -07
Audi A4 2.0 TFSI - DTM edition quattro -08
BMW 135i Performance - 07
BMW 530d - 09
Scirocco 1.4TSi - 09
Polo R6 BlueGt -13
Audi A1 TSFI, 136kW -12

Nykyinen: Polo R6 BlueGt -15

europe

Eiköhän tällä keulalla irtoa latua Saksan Autobaanalla.



http://www.mtm-online.de/de/news?id=238

JLa

Tänään tein kaupat autoliikkeen ajamattomasta ja rekisteröimättömästä Cortina-valkoisesta Audi A1 Sportback Comfort 1.0 TFSI ultrasta. Sain showroom-auton hyvillä ehdoilla, joten hyvästä tarjouksesta olisi ollut hankala kieltäytyä kun etsittiin perheeseen laadukasta kakkosautoa pääasiassa vaimon käyttöön. :-)

Auton lisävarusteina on automaattinen ilmastointi, keskikyynärnoja edessä sekä valo- ja sadetunnistin. Kampanjatarjouksena autoon sai talvirenkaat Audin alkuperäisillä aluvanteilla. Lukkopultit vanteisiin ja kromatun pakoputken pään sain tingattua kaupanpäälle. :-D

A4 sai kaverikseen pikkusiskon, heheh! ;-)

th

Sit vaan isoveli päivittyyn bee ysiin
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

JLa

Lainaus käyttäjältä: th - 19.03.16 - klo:23:44
Sit vaan isoveli päivittyyn bee ysiin

Heh!  ;)
Kattellaan nyt ensin ainakin tuon A1:n osamaksuaika... Likviditeetti on nyt aika tiukoilla omassa kotitaloudessa.  :-\

wtf

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 07.06.15 - klo:14:02
Kävin mielenkiinnosta koeajamassa uudestaan tuon A1 ultra S-tronic mallin. Vaikka en ole mitenkään pitkä niin takapenkillä pää ottaa kattoon jos istuu ryhdikkäästi. Ja jalkatilaa takamatkustajille ei jää kovinkaan. Eli tyypillisiä pikkuauton ominaisuuksia. Kuljettajan penkiltä ja ratilta saa hyvät säädöt, mutta ehkä rattia olisi hyvä saada hieman enemmän alemmaksi kuin mihin säädöt pystyy. Asiahan tietenkin korjaantuu jakkaran korottamisella, mutta sitten alkaa tulemaan fiilis siitä, että istuu turhan korkealla. Rengasmelua tuossa on kohtuullisesti, mutta selkeästi kuuluu sisälle vaikka rengastus on 185/60 R15. Eli parannettavaa on myös melun eristämisessäkin. Mutta itse kulutus oli kyllä yllätys. Vaikka en tosissaan yrittänyt niin sain ajotietokoneelle lukeman 4.8litraa, kun palautin auton. Ja itse suorituskykykin on riittävä kaupunki pyöritykseen. Testien mukaan tuollainen kiihtyy satasen vauhtiin alle 11ssa sekunnissa, mikä ei ole huono suoritus, kun vertaa hybrideihin (auris ja yaris). Harmi vain, että varustelu nostaa hintaa turhan korkealle. Jos ostaisin tuon omilla niin todennäköisesti valitsisin ne järkevimmät varusteet. Kuten comfort paketin, parkkitutkan taakse, vetokoukku valmiuden, automaattisen ilmastoinnin. Se on vähän kiikun kaakun, että ottaisiko nuo sport comfort paketilla. Tuolloin järkeväksi tulisi valitsea joko A3:n tai BMW 1-sarjalaisen.
Ei se A3 tai 1-sarjakaan hinnat alkaen ole kyllä tyydyttävä eli ei voine verrata.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

JLa

Nyt kun olen minäkin jo päässyt hieman ajelemaan perheemme uudella kakkosautolla, niin voin laittaa pari kommenttia ensitunnelmia Audi A1 Sportback ultrasta.
Onhan A1 toki aika lailla erilainen auto kuin esim. perheemme ykkösautona toimiva profiilini A4 Avant (B8), niin hyvässä kuin pahassa. A1 tuntuu pieneltä autolta ja A4 on selkeästi iso auto. A1 on ketterä ja näppärä pyöritellä parkkipaikalla ja kaupungissa, ja mutkaisella maantiellä yllättävän hauska ja herkkä ajettava.

Nämä edellä mainitut olivat siis plussia, mutta suurimpana miinuksena pitäisin etuistuimen korkeutta â€" haluaisin saada sen reilusti alemmas.

Kytkimen ja kaasupolkimen tuntumat oli omaan makuuni sopivan jämäkät ja paljon paremmat kuin esimerkiksi vertailussa olleissa Seat Ibizassa ja Skoda Fabiassa â€" niistä tuli A1:een selkeästi edellä mainittuja isomman auton fiilikset. Hallintalaitteissa on myös premiumluokan autoon sopivaa tukevuutta ja jämäkkyyttä.

Vaihteisto tuntui tarkalta ja selkeältä ja vaihteiden välitykset sopivat tosi hyvin suomalaisiin nopeusrajoituksiin. Moottori on kokoonsa nähden tosi pirteä ja tehokas alle satasen nopeuksissa! A1 jaksaa yllättävän hyvin edetä ja kiihtyä tuolla mallisarjan pienimmälläkin moottorilla. Ajettavuudesta tulee väkisinkin mieleen neloskoppainen Golf GTI, jollainen itselläni oli 15 vuotta sitten. Vaihdekepin nuppikin on samanmuotoinen "golfpallo" molemmissa!

Kolmesylinterisen moottorin pörinä erityisesti kylmänä kuulostaa hauskalta, mutta lämpenemisen jälkeen ääni vaimenee.

Polttoaineen kulutus vaikuttaa olevan valmistajan ilmoittamalla tasolla ja käytännössä päästään helposti todella pieniin kulutuksiin. Ns. nyrkkisääntönä voisin sanoa, että A1 ultra kuluttaa puolet A4 nelikko-automaatti-bensaturbon kulutuksesta eli edullisia kilometrejä on tiedossa.

Ajoääniä kuuluu ohjaamoon toki selvästi enemmän kuin esim. A4:ään, mikä on tietysti sanomattakin selvää. Oman luokkansa kilpailijoihin nähden A1 on hiljainen.

Kokonaisuutena voin sanoa, että A1 Sportback on ihan kiva paketti yhdelle hengelle! Ja kyllä koko nelihenkinen perhekin siihen mahtuu ja viihtyy lyhyitä matkoja.  :)

JLa

A1:n vasempaan ajovaloumpioon alkoi kertyä kosteutta pesujen yhteydessä. Mainitsin asiasta määräaikaishuollossa, jossa todettiin että ajovaloumpiossa on jokin valmistusvika tms. virhe, joka vaatii korjauksen.

Ajovaloumpio päätettiin vaihtaa uuteen ja yllätyksekseni se meni takuun piiriin, vaikka auton takuu on päättynyt muutama viikko sitten. Kosteutta oli tosin alkanut kertyä umpion sisään jo talven aikana, joten ongelma alkoi takuuaikana.
Hienoa palvelua paikalliselta VW- / Audi-huollolta ja Audi Center Espoolta!  :D

ARIMO

Uuden A1:n hinnat vihdoin julkistettu. Onhan sillä hintaa etenkin tuolla edition one:lla. Sline selväsi halvempi.
Nykyiset: Audi A5 sportback business sport edition 1.4 tfsi ja Audi A3 sedan 1,4 tfsi sline edition -16

Edelliset: vw passat variant comfortline 1.6 tdi dsg, Audi s3 sedan, Volvo v60 D5 AWD R-design edition VW Polo Blue GT 1.4 TSI DSG Volvo C30 kinetic 1,6D drive -10, Audi A5 Sportback 2,0 tdie -12, Volvo V50 2,0D Momentum, Seat Ibiza ST 1.2TSI Sport, Volvo V50 2,0 Momentum

JLa

Lainaus käyttäjältä: ARIMO - 23.11.18 - klo:16:15
Uuden A1:n hinnat vihdoin julkistettu. Onhan sillä hintaa etenkin tuolla edition one:lla. Sline selväsi halvempi.

Samaa katselin itsekin, kun hinnastot näin. Useiden tuhansien eurojen erot edelliseen sukupolveen ainakin hinnaston alkupään malleissa.  ???

heifetz

Hep. Uusi A1 omistaja täällä. Mukavasti kolmisylinterinen pärisee ja autolla on hauska ajaa mutkissa. Pieni kuin mikä mutta mahdutaan vaimon ja vauvan kanssa. Kyllä tällä mielummin ajelee kuin saa covid-19 taudin metrosta.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

JLa

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 05.05.20 - klo:13:26
Hep. Uusi A1 omistaja täällä. Mukavasti kolmisylinterinen pärisee ja autolla on hauska ajaa mutkissa. Pieni kuin mikä mutta mahdutaan vaimon ja vauvan kanssa. Kyllä tällä mielummin ajelee kuin saa covid-19 taudin metrosta.

Onnea uudelle autolle!  :)

Oma vastaavanlainen yksilö on ollut todella luotettava ja viaton. Mittarissa on jo noin 45 tkm.

heifetz

Lainaus käyttäjältä: JLa - 23.05.20 - klo:23:40
Onnea uudelle autolle!  :)

Oma vastaavanlainen yksilö on ollut todella luotettava ja viaton. Mittarissa on jo noin 45 tkm.

Kiitoksia! Tarkoitus tosiaan pitää ainakin 4v joten kiva kuulla että on ollut toimiva peli.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

heifetz

Kuuluuko A1:ssä muuten palaa punainen 'tunnelma' valo keskikonsolin alaosassa missä on sytkäri ja mukikolot? Autossani ei pala mutta muistelin että myyntilmossa paloi.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

JLa

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 29.05.20 - klo:16:13
Kuuluuko A1:ssä muuten palaa punainen 'tunnelma' valo keskikonsolin alaosassa missä on sytkäri ja mukikolot? Autossani ei pala mutta muistelin että myyntilmossa paloi.

Juu, kyllä ainakin omassa yksilössä on punainen LED-valaistus keskikonsolin alaosassa tunnelmaa ( ;D) luomassa.

heifetz

Lainaus käyttäjältä: JLa - 31.05.20 - klo:22:32
Juu, kyllä ainakin omassa yksilössä on punainen LED-valaistus keskikonsolin alaosassa tunnelmaa ( ;D) luomassa.

Perhana. Outoa että se tosta vain sammui  :(
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

jsx

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 02.06.20 - klo:02:41
Perhana. Outoa että se tosta vain sammui  :(

Ainakin A3:ssa saa tunnelmavalojen kirkkautta säätää MMI-asetusvalikosta (nollille asti). Ootko katsonut sieltä? Ettei ole kuvia varten käännetty kirkkaus maksimiin ja myöhemmin pois?
Almera 1.6 -97 -> Leon 1.8T -05 -> A3 2.0TQ -09 -> A3 2.0TQ -17 -> e-tron 50 -20

heifetz

Lainaus käyttäjältä: jsx - 02.06.20 - klo:08:28
Ainakin A3:ssa saa tunnelmavalojen kirkkautta säätää MMI-asetusvalikosta (nollille asti). Ootko katsonut sieltä? Ettei ole kuvia varten käännetty kirkkaus maksimiin ja myöhemmin pois?

Tunnelmavaloille ei ole omaa säätöä A1:ssä, on vain MMI valoisuus. Tsekkaan kun seuraavan kerran olen ratissa.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

heifetz

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 05.06.20 - klo:15:24
Tunnelmavaloille ei ole omaa säätöä A1:ssä, on vain MMI valoisuus. Tsekkaan kun seuraavan kerran olen ratissa.

Merkkihuollon mukaan A1:seen ei saa tunnelmavaloa mukien/12v pistokkeen ylle.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

taski63

Täällä myös uusi A1 haltija; 2019 Sportback kyseessä. Vaihtui -06 8P kolmonen tähän, kun strategiset mitat likimain samat. Ja kun "halvalla" sai esittelyauton. Tietysti ulkonäkökin vaikutti valintaan; misanonpunainen mustalla katolla istuu muotoiluun paremmin kuin hyvin.

Erittäin kiva ajettava (toisaalta ei mulla ole koskaan ennen ollutkaan näin uutta autoa. Eikä automaattia. Eikä turboa). Ohjaamon säädöt vähän haussa vielä, vaikka pudotin penkin aika alas niin ovenkahva on edelleen liian alhaalla kyynärnojaksi. Muuten ei ajoasennossa moittimista, ja sporttipenkkiä tuntuu takapuoli sietävän hyvin ainakin puolentoista tunnin rupeaman.

Kone on pirteä, 200Nm / 1200 kg on yhdistelmä joka liikkuu hiukan sujuvammin kuin vanha 1.6 vapari A3... Kulutusta en ole vielä tarkistanut, mutta vanhoihin verrattuna tuntuu kulkevan melkein huuruilla.

Kaikkiaan ihan näpsäkkä peli kahden aikuisen talouteen.

(P.S. periaatteessa sinänsä väärä topicci, kun tämä on GB eikä 8X)
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy