Golf MK4 1.6 -99 ajonestolaite

Aloittaja VWagen, 03.06.21 - klo:20:18

« edellinen - seuraava »

VWagen

Moi,

Kävin niin että akku pääsi tyhjäksi asti. Otin sen irti ja latasin täyteen. Latauksen jälkeen auto ikäänkuin meinaa käynnistyä, mutta sammahtaa samantien. Minulla on kiinankaapeli ja VCDS-lite. Kertoi että ajonesto on päällä:

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
       P1570 - 35-00 -  -

Tuo vikakoodi palaa joka kokeilun jälkeen. Kojelaudassa ei pala eikä vilku mikään valo. Ei ole toista avainta millä kokeilla. Lueskelin nettijuttuja ja nyt kokeiltu:

-akkukaapelit oikosuljettu noin 15 sekunniksi
-pidin avainta autossa virrat päällä 2x 20min

Näistä ei tietenkään apua ollut.

Jultsu

Mitä mittaristo kertoo vikakoodeiksi? Lukkopesän lukupuola on mittaristossa kiinni ja mittaristo kertoo eculle että tuleeko käyntilupaa vai ei.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Jos mittaristossa ei pala eikä vilku mikään valo, niin onko se mittaristo muuten hengissä? Vai onko se pimentynyt ihan kokonaan?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

VWagen

Lainaus käyttäjältä: M_M - 03.06.21 - klo:21:42
Jos mittaristossa ei pala eikä vilku mikään valo, niin onko se mittaristo muuten hengissä? Vai onko se pimentynyt ihan kokonaan?

Oli vähän huonosti sanottu minulta. Toimii mittaristo muuten, ei vain näy ajonestovaloa missään vaiheessa.

Käyn lukemassa mittariston vikakoodit hetken päästä. Onnistuuko edes VCDS litellä?

Jultsu

Kyllä onnistuu.


Katso myös Measuring Blockseista että tunnistaako mittaristo avaimen/sirun olemassaolon? Joku edellinen rane on saattanut teipata ajoneston ledin umpeen mittaristosta.

Tosin, sen ajoneston valon pitäisi kai syttyä näissäkin autoissa heti avainta käännettäessä hetkeksi aikaa palamaan, tekeekö se niin myös?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VWagen

#5
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.06.21 - klo:10:26
Kyllä onnistuu.


Katso myös Measuring Blockseista että tunnistaako mittaristo avaimen/sirun olemassaolon? Joku edellinen rane on saattanut teipata ajoneston ledin umpeen mittaristosta.

Tosin, sen ajoneston valon pitäisi kai syttyä näissäkin autoissa heti avainta käännettäessä hetkeksi aikaa palamaan, tekeekö se niin myös?

En ollut varma mistä mittariston koodit löytää niin tein täyden skannauksen. Ainoa mitä näkyi oli:
Address 15: Airbags
00532 - Supply Voltage B+
            07-10 - Signal too Low - Intermittent
Airbagi-valo ei pala, eikä ole ennenkään oikutellut. Akussa jännite VCDS:n mukaan yli 12V ja oli 13V kun olin ladannut akun. Ei taida syy tuossa olla. Ajonestovalo ei välähdä avainta kääntäessä. En ole ikinä nähnyt koko valoa. Onkohan se jokaisessa mittaristossa?

Measuring Blockeissa näkyi ainakin ID-blockeissa 14 arvoa. Muut:
Engine start permitted: 0
Engine ECU responds: 1
Key status: 1
Number of adapted keys: 0

Katsoin Ross-tehcin ohjeesta, niin ajonesto on tyypiltään generation 2.



Jultsu

mittaristo löytyy osoitteesta 17 - instrument cluster

katso sieltä vielä koodit erikseen, sekä ala pläräämään mittalohkoja läpi. jossain vaiheessa tulee vastaan ne avaimeen ja ajonestoon liittyvät lukemat.


olen muutaman kerran kyllä törmännyt vastaavaan ongelmaan että auto on hukannut olemassaolevan avaimen muististaan, tullut nimenomaan akun irroituksen / jännitteettömyyden yhteydessä. Olen tällöin koodannut vaan avaimen uudestaan ajoneston muistiin, mutta pelkällä vcds litellä et saa tuota vielä tehtyä, tarvitset esim. vag-tacho kloonijohdon ebaystä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VWagen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.06.21 - klo:19:46
pelkällä vcds litellä et saa tuota vielä tehtyä, tarvitset esim. vag-tacho kloonijohdon ebaystä.

No löysin onneksi kotikaupungista (Lahdesta) kaverin, jolla on VCDS -täysversio. Eiköhän paritus tuolla onnistu ja saisin auton jälleen liikenteeseen. Voisin kyllä tuollaisen kiinan vagtachon laittaa tilaukseen, jos tulee tulevaisuudessa vastaava tilanne.

Jultsu

Ei riitä VCDS:n täysversiokaan, tarvitsette mittariston pin-koodin jotta avaimia pääsee sopeuttamaan. Jos alkup. pin-numero on vielä muovilätkänä tallessa 22 vuoden jälkeen avainnipussa tai auton dokumenttien mukana, niin sitten toki VCDS riittää.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VWagen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.06.21 - klo:15:54
Ei riitä VCDS:n täysversiokaan, tarvitsette mittariston pin-koodin jotta avaimia pääsee sopeuttamaan.

Tässä uskossa olen itsekkin ollut, mutta ohjelman omistaja itsekkin sanoo että tuo onnistuisi. Minun on vaikea uskoa tuohon, kun RossTech ilmoittaa itse, ettei heidän ohjelmaan tuo onnistu. PIN-koodia ei tietenkään tallessa ole.

o.b.

https://www.youtube.com/watch?v=xEblqLQ7vBA

PIN koodi löytyy mittaristosta ja ECU:sta esim Vag Tacho:lla

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.06.21 - klo:17:31
https://www.youtube.com/watch?v=xEblqLQ7vBA

PIN koodi löytyy mittaristosta ja ECU:sta esim Vag Tacho:lla

immo2 vehkeissä ecussa on eri pinni kuin mittaristossa (tai no, voihan se olla samakin, mutta sen ei tarvitse olla sama kuten esim. immo3 vehkeissä)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VWagen

Päivitystä tilanteeseen sen verran että kiinanihme Super VAG K+CAN Plus -laitteella PIN-koodia EI saanut ulos. On kuulemma toiminut joissain autoissa, joissain ei.

Jultsu

Näissä autoissa mittaristoja on valmistanut Magneti Marelli että VDO. Osa sovelluksista / johdoista / kiinaklooneista tukee vain tiettyjä malleja ja valmistajia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: VWagen - 10.06.21 - klo:18:15
Päivitystä tilanteeseen sen verran että kiinanihme Super VAG K+CAN Plus -laitteella PIN-koodia EI saanut ulos. On kuulemma toiminut joissain autoissa, joissain ei.

VAG PIN Reader tämän paat tilaten Kiinasta niin alakaa koodit saamaan pihalle.

Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

VWagen

Auto ei liiku edelleenkään. Tänään saapui Kiinan Vagtacho ja sen kanssa kävi näin:

Painamalla connect any tacho tulee ilmoitus: KOMBI+WEGFAHRS. MM0 V17.
Eli mittariston pitäisi olla mallia MotoMeter MM0. Tuon kun valitsee, niin aluksi ohjelma sanoo että mittaristo tosiaan on Motometer, ja heti perään että väärä malli.
Mikään muukaan mittaristovaihto ei kelpaa.

Googlettamalla löysin vanhan keskustelun, missä on täsmälleen sama tilanne kuin minulla:
https://www.ffp.fi/viewtopic.php?t=216610

Vinkkejä miten tässä kannattaa edetä? Eräs foorumilainen tarjoitui jo ohittamaan ajoneston ECU:sta. Vai pitäisikö sitä uusi mittaristo hankkia.

Jultsu

Kumpi vaan halvemmaksi tulee. Voi olla että mittariston muisti korruptoitunut tai väylällä häiriötä, kuten aiemmin olin spekuloinut.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VWagen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.06.21 - klo:06:46
Kumpi vaan halvemmaksi tulee.

Samaa hintaluokkaa. Mittariston vaihto helpompaa, kun ei tarvi ECUa postitella. Onkohan tuon mittariston oltava täsmälleen samaa mallia, vai tuleeko jotain yhteensopivuusongelmia, esim. ECUn kanssa?

Jultsu

Sinne voi ihan huoletta vaihtaa VDO:n mittariston, ovat yleensä toimentavarmempia kuin italialaisten (MM) viritelmät. Puoli- tai täysFISsillisen mittaristonkin voi vaihdella, riippuu toki sitten siitä mitä varusteita autossa on että paljonko siitä on hyötyä.

Sen verran toki kannattaa katsoa että mittariston kolme keskimmäistä numeroa ovat 919, tarkoittaa vanhempaa immo2 ajonestoa. 920 on sitten IMMO3, ja sellaisenkin pitäisi saada paritettua kyllä, mutta tekee enempi hommaa, mahd. myös pitää mittariston johtojen kanssa jumpata.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VWagen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.06.21 - klo:10:55
Sinne voi ihan huoletta vaihtaa VDO:n mittariston, ovat yleensä toimentavarmempia kuin italialaisten (MM) viritelmät.

Hieno juttu, katselen sitten ensisijaisesti VDO-mittaristoja. Onneksi valinnanvaraa riittää purkaamoilla.

mruotz

#20
Löytyykö purkamoilta automaatin mittaristoa? Eikös tuossa semmoinen tartte olla? (keskipaneelin alareunassa oleva erillinen osio automaatin vaihteille).. Koska mielestäni tuo MM 017 on juurikin automaatin mittaristo.. voin olla kyllä väärässäkin.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VWagen

Kävin ostamassa purkaamolta mittariston ja heti näyttää paremmalta. Ensinnäkin ajonestovalo näkyi heti ja mittaristosta kuuluu nyt ääniä. Olisi ollut VOD-mittaristokin tarjolla, mutta siinä nuo kolme keskimmäistä numero oli 920, joten päädyin ostamaan toisen Motometerin. Mittaristo oli manuaaliautosta ja mallia V11, mutta siinä oli kuitenkin automaatin vaihteennäyttö?

Tämä kanssa Vagtacho suostui juttelemaan heti. PIN-koodi tuli ulos ja sain paritettua aivaimen. Akun jännite oli aika alhainen, joten latailen hetken ja kokeilen sitten lähtisikö käyntiin.

Jultsu

Avain pitää parittaa mittaristolle, ja mittaristo pitää parittaa eculle. Teitkö tuon jälkimmäisenkin tempun jo vcds:n kanssa?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VWagen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.06.21 - klo:14:34mittaristo pitää parittaa eculle. Teitkö tuon jälkimmäisenkin tempun jo vcds:n kanssa?

Enpäs tehnyt tuota vielä. Miten tämä suoritetaan?

Jultsu

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer_II_Immobilizer_Swapping_(Instrument_Cluster)



tuo olisi näköjään pitänyt tehdä ennen avainten paritusta, voi olla että joudut sen vielä tekemään uudestaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VWagen

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.06.21 - klo:14:38tuo olisi näköjään pitänyt tehdä ennen avainten paritusta, voi olla että joudut sen vielä tekemään uudestaan.

Ei ollut näemmä väliä, miten päin tuon teki. Auto on nyt käynnissä, kiitoksia avusta.

mruotz

Pitikö mittaristo parittaa eculle?
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

VWagen

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 22.06.21 - klo:18:38
Pitikö mittaristo parittaa eculle?

En tiedä, todennäköisesti. Tein tuon Ross-techin ohjeen mukaan, ennenkuin kokeilin startata.

mruotz

Ok! Hienoa - taasen yksi G4 jatkaa matkaa  8)
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

mruotz

Lainataas tätä tekemättä uutta..

JOS löytyy ”uusi” mittaristo ja siihen kuuluva avain, riittääkö pelkkä mittariston paritus eculle? Luulisi riittävän..?

Käyttökiulun mittaristo häröilee ja pihassa olisi kikkare missä ehjä mittaristo ja avaimetkin löytyy.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy