ABS-tunnistimien oudosta viasta

Aloittaja Naicho, 03.06.21 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

Naicho

Passatin (B7 2013) vaihdelaatikko oli remontissa, jossa vaihdettiin mm. vaihteen siirtäjä ja mekatroniikka. Auto oli korjauksen ajan seisoksissa noin kuukauden verran. Korjauksen jälkeen ajelin noin 60km, kunnes mittaristoon moottoritiellä ajaessa syttyi merkkivaloja ABS:n, ESP:n, dynaamisten ajovalojen jne osalta eikä esim. autohold, peruutustutka tai vakionopeudensäädin toiminut. Kävin luettamassa vikakoodit ja sen perusteella takavasen ja takaoikea ABS-tunnistimissa häiriötä, mikä on hyvin erikoista, että molemmissa yhtäaikaa? Noh parin päivän päästä valot kuitenkin sammuivat itsestään ja kaikki toimi normaalisti. Sillä pääsi ajelemaan noin 130km kunnes merkkivalot syttyivät uudelleen ja ongelma palasi.

Ei kiinnostaisi suoraan lähteä vaihdattamaan tunnistimia molempiin renkaisiin, koska ne ei vaikuta olevan kokonaan hajalla, koska välillä toimii ja välillä ei... Olisikohan kenties tunnistimissa likaa vai onko jotain muita syitä, jotka tähän voisi vaikuttaa, esim. auton seisominen tms. Onko arvauksia tai vinkkejä miten tätä asiaa kannattaisi lähtisi edistämään.  :)

Kiitos etukäteen kommenteista ja vinkeistä!

Pasuri

Mulla teki vm 12 Passat samat merkkivalot kerralla tauluun. Parkkitutkat sentään toimivat koko ajan.

Vikadiagnoosi antoi abs-anturi takana vasemmalla.

Hain Motonetistä uuden anturin https://m.motonet.fi/fi/tuote/231455/ABS-tunnistin-taakse-vasen-VWAudi

Ja katsoin asennusohjeet tästä https://youtu.be/5pFIlXUUKZI


Kotipihassa auto tunkilla ylös, rengas pois. Sensorin  kuusikulmainen kiinnitysruuvi 1 kpl auki (voi olla tiukassa) ja sensorin ulosveto. Vanhan sensorin irrotus liittimestä talttapäämeisselillä klipsiä nostamalla. Sitten puhallat liittimestä kaikki roskat tms. liat pois ja painat uuden sensorin liittimeen kunnes liittimen klipsi napsahtaa.
Sitten vaan sensori takas koloonsa ja ruuvilla kiristys.
Ensikertalaisella meni 20 minuuttia vaihdossa.

Itsellä hävisi kaikki merkkivalot samantein ja rengaspaineen varoitin 100 m ajon jälkeen.

Kokeile ensin vaihtaa tuo sama takavasen anturi, 9/10 tapauksissa se hajoaa ensin.

Tai voit kokeilla puhdistaa molemmat anturin ensin ennen vaihtoa, koska irroitus/Kiinnitys on suht helppoa, joskin ahtaat välit työskennellä, jos tunkin varassa autoa nostat.
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

vzv

Ja vielä lisätietona, että ainakin jos autossa on Park Assist-järjestelmä niin ABS-anturi on erilainen ja eri varaosanumerolla kuin muissa. Tavallisen anturin laittaminen ei silloin poista vikailmoituksia.

tossmi

Ei ollu helppoo saada oikeeta anturia varaosaliikkeeltä. Ensin tuli väärä, sitten saatiin oikea osa. Mulla toimii ainakin tämä WHT 003 859. Entinen oli ATE merkinen ja siitä lunttasin oikean numeron. Tohon oli selkeesti merkitty + ja - navat. Ekassa tarvikkeesss (GEBE?) ei ollu mitään merkintöjä ja väri oli musta. Toimivasss Metzgerin anturisss on merkattu myös napaisuus ja väri on harmaa. Meni myös vas takaa.. HighLine ilman pysäköintiavustinta.

Pasuri

Tarkkaa on saksalaisen insinöörin työ.
Molemmat alkuperäiset taka-anturit menivät omasta Passatista vaihtokuntoon n. 900 km välein. Ja autolla rullattu kuitenkin 260 tkm.

Onneksi myös oikeanpuoleinen oli yhtä helppo vaihdettava kuin vasen.
------------------------------------------

Seat Leon 1,5 TGI Sportstourer FR - 20

vzv

Anturit maksavat nettikaupassa kalleimmillaankin alle 40â,¬ kappale (varaosa24.fi, jossa pidän siitä että he näyttävät jo osahaun kohdalla koska mikäkin osa on perillä asiakkaalla), eli en näe oikein mitään hyvää syytä miksi vaihtaisi vain toisen. Tuosta tulee sen verran ärsyttävä varoitusvalokonsertti että sen kuuntelee mahdollisimman harvoin.

Okei, samaa  "vaihda molemmat"-ohjetta annetaan xenonpolttimoistakin, mutta edelliseen autoon vaihdoin vain palaneen ja se toinen toimi vielä 10 v myöhemmin. Mutta ne maksoivatkin silloin melkein satasen kipale  ;D

vwmies

Täällä syttyi 4 oranssia sirkusvaloa jo alle 100tkm. Osa maksoi Mätänetissä jtn. 28â,¬ ja lähin auto?korjaamo veloitti 40â,¬. Diagnoosi oli marmorin määräaikaishuollon jäljiltä jo tiedossa (takavasen anturi). Netin tarjouspyyntöihin sain n. 140-160â,¬ vastauksia. Marmori olisi ryöstänyt vain 300â,¬, ja osa olisi löytynyt suoraan hyllystä eli vika on ns. ominaisuus eli kansan suussa tyyppivika. Edellinen valoshow olikin päästöhuijaussoftan korjausohjelman päivittämisen jälkeen.  No, seuraavassa kiesissäni näitä ong.. ähh. ominaisuuksia ei takuuvarmasti ole.  :-[
Yritetään pärjätä.

vzv

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 07.08.21 - klo:19:07
Täällä syttyi 4 oranssia sirkusvaloa jo alle 100tkm. Osa maksoi Mätänetissä jtn. 28â,¬ ja lähin auto?korjaamo veloitti 40â,¬. Diagnoosi oli marmorin määräaikaishuollon jäljiltä jo tiedossa (takavasen anturi). Netin tarjouspyyntöihin sain n. 140-160â,¬ vastauksia. Marmori olisi ryöstänyt vain 300â,¬, ja osa olisi löytynyt suoraan hyllystä eli vika on ns. ominaisuus eli kansan suussa tyyppivika. Edellinen valoshow olikin päästöhuijaussoftan korjausohjelman päivittämisen jälkeen.  No, seuraavassa kiesissäni näitä ong.. ähh. ominaisuuksia ei takuuvarmasti ole.  :-[

Anturiviat ovat peruskauraa nykyajoneuvoissa merkistä, käyttövoimasta tai pyörien lukumäärästä riippumatta. Tietokoneistettu aparaatti ei osaa toimia jos se kokee ettei sen saamaan dataan voi luottaa, ja sulkee heti mahdollisimman paljon järjestelmiä varmuuden vuoksi.

Eikä niitä antureita suinkaan valmisteta millään avaruusluotaimen spekseillä joten helppo vaihdettavuus, kohtuullinen hinta ja hyvä saatavuus ovat melkeinpä parasta mitä voi toivoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy