Octavia 2 battery low

Aloittaja Ake83, 31.05.21 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

Ake83

Iltaa. Elikkäs -13 vuoden vanhakoppanen Octavia kyseessä, ja ongelmana on tuo radion näyttöön ilmestyvä battery low ilmoitus. Auto ei ole jokapäiväisessä ajossa, ja vähän väliä muutaman päivän ajamattoman pätkän jälkeen ilmoittaa lähes aina oven avatessa tuossa radion näytöllä tuon battery low tekstin. Akku on vaihdettu viime syksynä (vanha akku teki samaa) , ja lataus tarkistettu. Mikä ihme saa akun tyhjenemään alle viikossa jopa näin kesä keleillä? Olen mitannut akun kulutuksen ja nyppinyt sulake kertaansa irti, ja katsonut ettei virran kulutusta ole mihinkään päin auton seisoessa. Ja siitä huolimatta akku tyhjenee hyvinkin nopeaa. Jopa pidemmän ajon jälkeen noin viikon seisonna aikana. Jos ajelen säännöllisesti niin ongelmaa ei ehdi tulemaan. Mistähän vois vika johtua, vai pitääkö suosiolla lähteä käyttään huollossa tarkistuttamassa? 0 :(

M_M

Paljonko sitä virtaa menee auton ollessa lepotilassa?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Ake83

Sen jälkeen kun mittariston keskinäyttö sammuu, niin ei käytännössä ollenkaan...

Ake83

Ja miksi tuossa battery low ilmoituksen yhteydessä sen alapuolella lukee radio Off. Kun sehän on automaattisesti kiinni kun avaimet on pois ja ovet avataan ulkopuolelta...

M_M

Joku siellä virtaa kuitenkin kuluttaa jos akku tyhjenee. Voi olla sellainen vika, että joku moduuli herää vain ajoittain kuluttamaan virtaa. Tuollaista on vaikea löytää ilman jotakin logia tekevää virtamittaria jonka voi jättää vaikka yöksi paikoilleen ja katsoa aamulla onko jossain vaiheessa ollut kulutusta.

Muistelisin kakkos-ocussa esimerkiksi penkinlämmittimien ohjausmoduulin joltain hajonneen juuri noin, että se heräsi ajoittain syömään virtaa ja nukahti sitten taas hetkeksi. Taisi olla tällä foorumilla sekin tapaus.  ???

Jos oikein on onnekas olo, niin penkinlämmittimien sulakkeet irti ja katsoo auttaako mitään. Mutta ihan hakuammuntaahan tuo on.

Jos loggaavaa virtamittaria ei ole saatavilla, niin katso edes akun napojen lepojännite illalla vs aamulla, paljonko se tippuu yhdessä yössä? Jätä konepelti valmiiksi auki, ettet joudu "herättämään" autoa päästäksesi tekemään mittauksen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

JouniJL

Isellä oli Superbissa samantyyppinen ongelma ja syylliseksi paljastui viallinen penkilämmittimen ohjausboxi.

Tarkemmin tarinaa täällä.
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=15726.msg486835#msg486835

Ake83

Kyllähän tuo selvästi siltä vaikuttaa että joku virtaa kuluttaa, ja sillä hetkellä kun mittailin niin silloin sitä ei kulunut mihinkään. Mutta jos se todellakin on hetkittäistä aina välillä, niin eipä se tietenkään juuri sillä hetkellä ollut vika päällä. Pitää hommata mittari missä on muisti niin voi seurata paremmin. Ja kun tosiaan tätä ongelmaa on näemmä ollut muillakin...

Ake83

No niin, eilen latailin hieman akkua ja otin kokeeksi penkin lämmittimen sulakkeen irti. Illalla akun lepojännite oli 12.48 ja aamulla 12.38. Eli penkin lämmittimen syy tuo vika ei todennäköisesti ole, mutta johonkin sitä virtaa näyttää katoavan yllättävänki reipasta tahtia  :(

M_M

Kuinka paljon latauksen lopetuksen jälkeen tuo ensimmäinen lukema on otettu?

Siinä menee yllättävän kauan, että lepojännite laskee sille oikealle tasolleen sen jälkeen kun akkua on ladattu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Ake83

Noin tunti laturin irrotuksen jälkeen tein mittauksen. Ja jos se tosiaan noin paljon tyhjenee noin 12 tunnin aikana, niin pitäis olla melko selvä että joku vuotaa. Mutta eri asia on löytää se vuotokohta. Ainakin viime mittauksella ei mittauksen aikana purkanut...

Ake83

Kävin takuuseen vaihtaa akun testin vuoksi, kun sellainen mahdollisuus oli. Ei vaikutusta akun tyhjenemiseen. Nyt sitten kytkin mittarin akun ja johtojen väliin ja tuossa pari tuntia tarkkailin mittaria ja tilannetta. Kun auto menee "lepotilaan" Virrankulutus on täysin nollissa. Ja siltikin vain akku tyhjenee pikkuhiljaa. Lataus näyttää 14.25v . Taitaa olla kohta enää vaihtoehtona siirtyä autosähkö korjaamon asiakkaaksi  :-\

M_M

Mikä lukema se "täysin nollissa" on? Ihan tasan 0,000 ampeeria se ei ole koskaan. Jos mittari näyttää täysin nollaa niin se on rikki tai kytketty väärin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Ake83

No mittari näyttää 3 luvun tarkkuudella, jos virtaa kuluu tuon 0.00 asteikon jälkeen, niin sitä en pysty omalla mittarilla tarkistamaan. Siksi tuo kyseinen lukema, mutta virta siellä ei liiku tuon mittatarkkuuden puitteissa... Ja tiedän että "nollaa" ei varmaan ole olemassa tässä suhteessa. Ja kytketty on oikein, ja mittari kunnossa. Muuta en voi sanoa kun et ei siellä lepotilassa kulutusta ole

tapanixxx

Mittari rikki. Aina toistan aina on lepotilassa kulutusta.

Ake83

No eipä tuo iso homma ole varmistaa vielä toisella mittarilla...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy