Kirjoittaja Aihe: Kaistavahti  (Luettu 1816 kertaa)

Poissa Etec1000

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Kaistavahti
« : 25.05.21 - klo:20:36 »
Huhtikuussa 2021 otin käyttöön uuden 1.0 etec Octavian. Heti kiinnittyi huomio kaistavahtiin, joka vain ehkäisee ulosajon ja johtaa pallotteluun kaistaviivalta toiselle. Varustelu on Style jossa Travel assist vakiona. Superbissamme (L&K) vahti pitää auton keskellä kaistaa kun valitsee valikosta "mukautuva kaistavahti". Octavian barusteluettelossa bäitetään kaistavahdin olevan mallia "mukautuva", kun tuo travel assist vakiona Stylessä. Ovatko muut huomannet samaa ksistapallottelua?

Poissa miz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 347
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #1 : 25.05.21 - klo:20:59 »
Jos ja kun tuo toimii samoin kuin uudessa Leonissa, niin mukautuva vahti toimii kun travel assist on päällä. Muuten on vaan perusvahti päällä, joka puuttuu ohjaukseen vasta viivojen lähestyessä kuvaamallasi tavalla.

Travel assistin vahti antaa ohjata auton esim urien väliin ja jatkaa sitten siinä kohtaa kaistaa, kun taas perusvahti toisinaan alkaa herjaamaan aja keskellä kaistaa tms.

Poissa Sirman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #2 : 07.06.21 - klo:21:22 »
Mukautuva kaistavahti toimii tosiaan travel assistin kanssa. On mielestäni erinomainen ominaisuus ja jatkoissa vaadin sen autolta aina! Ei juuri tarvii autoa ohjailla maantiellä.

Jos et aja travel assistilla käytössä on kaistavahti, joka ehkäisee ulosajoa.

Poissa pikatsu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 160
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #3 : 07.06.21 - klo:21:48 »
Mukautuva kaistavahti toimii tosiaan travel assistin kanssa. On mielestäni erinomainen ominaisuus ja jatkoissa vaadin sen autolta aina! Ei juuri tarvii autoa ohjailla maantiellä.

Jos et aja travel assistilla käytössä on kaistavahti, joka ehkäisee ulosajoa.
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.

Poissa Pushead

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #4 : 07.06.21 - klo:22:18 »
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.

Taitaa Octaviassa kyllä ohjata auton takaisin kaistalle. Mutta saa sen ohjaamalla menemään uloskin tieltä, eli ei siinä mielessä "ehkäise"
-19 Golf 1.0 TSI DSG Highline

Poissa mfroberg

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #5 : 07.06.21 - klo:23:25 »
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.

Kyllä ja ei. Se on totta että kaistavahti(esim. joissain japseissa) ei pidä autoa tiellä mutta moni kutsuu toimintoa "kaistavahdiksi" kun oikeasti kyseessä on kaistallapitoavvustin joka omaa aktiiviset ohjausliikkeet kuten VAGeissa on. Tämä on kyllä jatkuvasti sekaannusta aiheuttava asia.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa miz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 347
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #6 : 07.06.21 - klo:23:27 »
Pitäsikö siis sanoa että ehkäisee tahattomia ulosajoja?  😀
Mutta jos on reunaviivat / kaiteet havaittu niin tuo pyrkii pitämään tiellä, en tiedä mitä muuta voisi sanoa kuin että ehkäisee ulosajoja. Kuski saa tietty ohjata haluamaansa suuntaan vahdin vastusteluista huolimatta.

Poissa mfroberg

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #7 : 07.06.21 - klo:23:37 »
Tarkoitin siis että kaistavahti ei ehkäise ulosajoa koska se ei tee mitään ohjausliikkeitä mutta moni kutsuu kaistallapitoavustinta kaistavahdiksi.
VW Golf Variant 2.0 TDI DSG Highline 2019
VW Golf Variant 1.5 TSI DSG Highline 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Poissa tigeli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 83
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #8 : 08.06.21 - klo:01:01 »
Tarkoitin siis että kaistavahti ei ehkäise ulosajoa koska se ei tee mitään ohjausliikkeitä mutta moni kutsuu kaistallapitoavustinta kaistavahdiksi.

Kyllä ainakin Octavia tekee ohjausliikkeitä pelkällä kaistavahdilla siinä vaiheessa kun mennään "viivan" päälle.

Poissa miz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 347
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #9 : 08.06.21 - klo:08:08 »
Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.399
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E (online myös)
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #10 : 08.06.21 - klo:08:28 »
Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.

Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.

Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.257
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #11 : 08.06.21 - klo:09:23 »
Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.
Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Jep, itsellä oli tuo molemmissa Cuprissa ja siinä avustin (aktiivisilla ohjausliikkeillä) toimi hyvin ja vähensi ajoväsymystä. Toki se saattoi koska tahansa menettää lukituksen ja painaa suoraan ulos mutkasta, eli tarkkana sai olla. Mitään pimputuksia tai muita hälytyksiä tuo ei antanut, ainoastaan kaistavahdin valo muuttui vihreästä keltaiseksi ja mittariston avustinnäytöstä hävisi kaistaviivat.

Siihen nähden ID.3 kaistavahti on kuin nalkuttava emäntä, huomauttaa virheistä mutta ei tee elettekään niiden korjaamiseksi.  ;D Tai kyllä tuokin jollain logiikalla ohjailee, mutta yleensä tyytyy pimputtamaan jos ajaa liian lähellä ojan puoleista tiemerkintää. Travel Assistant tekisi ilmeisesti saman kuin aikaisempi kaistallapitoavustin, mutta sitä ei Business varusteluun kuulu.
ID.3 Pro Performance Business
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa Pushead

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #12 : 08.06.21 - klo:10:26 »
Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.

Juuri näin, kun puhutaan osaston autosta.

Sekä perusmallin kaistavahti että adaptiivinen kaistavahti ohjaa. Ymmärtääkseni tähän autoon ei ole saatavilla kaistavahtia joka ei puuttuisi tarvittaessa ohjaukseen.
« Viimeksi muokattu: 08.06.21 - klo:10:33 kirjoittanut Pushead »
-19 Golf 1.0 TSI DSG Highline

Poissa Yaffa0

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 654
  • Automaatilla kuljetaan, manuaalilla ajetaan
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #13 : 08.06.21 - klo:12:52 »
Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.

Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Kyllä, juuri näin. Too on jo 2017 kevään Leonissani. Moottoritie-/maantieajossa siitä on ollut hyötyä pitkällä matkalla. Se pitää auton kaistan keskellä eikä pelaa mitään ping pongia, vaikka autossa ei mitään erillistä Travel Assistia olekaan (virallinen termi on tuo adaptive lane guidance, aktiivinen kaistavahti fyysisin ohjausliikkein). ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.
Nyt: Leon ST FR 1.4 ACT (1277 kg), Skoda Fabia TSI (1150 kg)
Tulossa: Leon ST FR eHybrid (1658 kg)
Ex-Vag tuotteet:
Leon ST FR TSI (1250 kg), VW Touran TDI (1550 kg), VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I

Poissa gunman

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #14 : 08.06.21 - klo:14:34 »
Kyllä, juuri näin. Too on jo 2017 kevään Leonissani. Moottoritie-/maantieajossa siitä on ollut hyötyä pitkällä matkalla. Se pitää auton kaistan keskellä eikä pelaa mitään ping pongia, vaikka autossa ei mitään erillistä Travel Assistia olekaan (virallinen termi on tuo adaptive lane guidance, aktiivinen kaistavahti fyysisin ohjausliikkein). ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.

Omassa atecassani (-17) on samankaltainen systeemi, viimeistä kohtaa lukuunottamatta.
Se ei nimittäin pysäytä autoa.
Käyttää jarruja päällä hetken, ilmeisesti herättääkseen kuskin. Sen jälkeen tuo avustin menee pois päältä ja symboli muuttuu oranssiksi.
Auto menee metsään, jos ei ohjaukseen itse kajoa.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.064
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #15 : 08.06.21 - klo:14:40 »
Sen toiminnan nimi taitaa olla emergency assist.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Koiruli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #16 : 10.06.21 - klo:22:06 »
ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.

Millä hiivatilla tätä travel assistia saa käytettyä niin, ettei se 10 sekunnin päästä soita kilkkaa "take over steering"? Aivan käsittämättömän huonosti toimiva järjestelmä ainakin toistaiseksi, vai enkö nyt vaan osaa jotain?

Ongelma on siis se, että jos tuo on päällä suoralla tiellä jossa minkäänlaista ohjaamista ei tarvita, niin tuo vekotin on sitä mieltä, että kuski on lopettanut ohjaamisen vaikka ratista puristaisi rystyset valkoisena. Sitten, kun rattia tarpeettomasti ryhtyy vemputtamaan johonkin suuntaan, järjestelmä on tyytyväinen. Eihän se nyt noin huonosti voi olla suunniteltu?

Poissa Ocutj

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 525
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #17 : 10.06.21 - klo:22:18 »
Millä hiivatilla tätä travel assistia saa käytettyä niin, ettei se 10 sekunnin päästä soita kilkkaa "take over steering"? Aivan käsittämättömän huonosti toimiva järjestelmä ainakin toistaiseksi, vai enkö nyt vaan osaa jotain?

Ongelma on siis se, että jos tuo on päällä suoralla tiellä jossa minkäänlaista ohjaamista ei tarvita, niin tuo vekotin on sitä mieltä, että kuski on lopettanut ohjaamisen vaikka ratista puristaisi rystyset valkoisena. Sitten, kun rattia tarpeettomasti ryhtyy vemputtamaan johonkin suuntaan, järjestelmä on tyytyväinen. Eihän se nyt noin huonosti voi olla suunniteltu?

Mikäs malliversio sulla on? Kapasitiivinen (kosketustunnistus) ohjauspyörä ei ole ambitionissa.

Poissa Koiruli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #18 : 10.06.21 - klo:23:24 »
Mikäs malliversio sulla on? Kapasitiivinen (kosketustunnistus) ohjauspyörä ei ole ambitionissa.

Style-varustelu lataushybridissä. Täytyy nyt vielä kokeilla jotain erilaista käden asentoa tms, normaalisti pidän kiinni vasemmalla kädellä puolan yläpuolelta ja se ei ainakaan tunnu nyt toimivan niinkun on ilmeisesti suunniteltu.

Poissa PietarinLumitykki

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Kaistavahti
« Vastaus #19 : tänään kello 12:37 »
Style-varustelu lataushybridissä. Täytyy nyt vielä kokeilla jotain erilaista käden asentoa tms, normaalisti pidän kiinni vasemmalla kädellä puolan yläpuolelta ja se ei ainakaan tunnu nyt toimivan niinkun on ilmeisesti suunniteltu.

Mulla vaatii kunnon otteen, ei riitä että lepuuttaa kättä. Itekin pidän tuossa vasurilla kiinni puolan yläpuolelta (kolmipuolainen ratti). Ei tartte raivolla puristaa mutta ei voi vain pitää kättä siinä, muuten tulee ulinat.

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy