Kaistavahti

Aloittaja Etec1000, 25.05.21 - klo:20:36

« edellinen - seuraava »

Etec1000

Huhtikuussa 2021 otin käyttöön uuden 1.0 etec Octavian. Heti kiinnittyi huomio kaistavahtiin, joka vain ehkäisee ulosajon ja johtaa pallotteluun kaistaviivalta toiselle. Varustelu on Style jossa Travel assist vakiona. Superbissamme (L&K) vahti pitää auton keskellä kaistaa kun valitsee valikosta "mukautuva kaistavahti". Octavian barusteluettelossa bäitetään kaistavahdin olevan mallia "mukautuva", kun tuo travel assist vakiona Stylessä. Ovatko muut huomannet samaa ksistapallottelua?

miz

Jos ja kun tuo toimii samoin kuin uudessa Leonissa, niin mukautuva vahti toimii kun travel assist on päällä. Muuten on vaan perusvahti päällä, joka puuttuu ohjaukseen vasta viivojen lähestyessä kuvaamallasi tavalla.

Travel assistin vahti antaa ohjata auton esim urien väliin ja jatkaa sitten siinä kohtaa kaistaa, kun taas perusvahti toisinaan alkaa herjaamaan aja keskellä kaistaa tms.

Sirman

Mukautuva kaistavahti toimii tosiaan travel assistin kanssa. On mielestäni erinomainen ominaisuus ja jatkoissa vaadin sen autolta aina! Ei juuri tarvii autoa ohjailla maantiellä.

Jos et aja travel assistilla käytössä on kaistavahti, joka ehkäisee ulosajoa.

pikatsu

Lainaus käyttäjältä: Sirman - 07.06.21 - klo:21:22
Mukautuva kaistavahti toimii tosiaan travel assistin kanssa. On mielestäni erinomainen ominaisuus ja jatkoissa vaadin sen autolta aina! Ei juuri tarvii autoa ohjailla maantiellä.

Jos et aja travel assistilla käytössä on kaistavahti, joka ehkäisee ulosajoa.
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.

Pushead

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 07.06.21 - klo:21:48
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.

Taitaa Octaviassa kyllä ohjata auton takaisin kaistalle. Mutta saa sen ohjaamalla menemään uloskin tieltä, eli ei siinä mielessä "ehkäise"
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: pikatsu - 07.06.21 - klo:21:48
Kaistavahti ei kyllä ehkäise mitään ulkosajoa. Varoittaa vaan tärinällä.

Kyllä ja ei. Se on totta että kaistavahti(esim. joissain japseissa) ei pidä autoa tiellä mutta moni kutsuu toimintoa "kaistavahdiksi" kun oikeasti kyseessä on kaistallapitoavvustin joka omaa aktiiviset ohjausliikkeet kuten VAGeissa on. Tämä on kyllä jatkuvasti sekaannusta aiheuttava asia.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

miz

Pitäsikö siis sanoa että ehkäisee tahattomia ulosajoja?  😀
Mutta jos on reunaviivat / kaiteet havaittu niin tuo pyrkii pitämään tiellä, en tiedä mitä muuta voisi sanoa kuin että ehkäisee ulosajoja. Kuski saa tietty ohjata haluamaansa suuntaan vahdin vastusteluista huolimatta.

mfroberg

Tarkoitin siis että kaistavahti ei ehkäise ulosajoa koska se ei tee mitään ohjausliikkeitä mutta moni kutsuu kaistallapitoavustinta kaistavahdiksi.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tigeli

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 07.06.21 - klo:23:37
Tarkoitin siis että kaistavahti ei ehkäise ulosajoa koska se ei tee mitään ohjausliikkeitä mutta moni kutsuu kaistallapitoavustinta kaistavahdiksi.

Kyllä ainakin Octavia tekee ohjausliikkeitä pelkällä kaistavahdilla siinä vaiheessa kun mennään "viivan" päälle.

miz

Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: miz - 08.06.21 - klo:08:08
Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.

Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.

Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 08.06.21 - klo:08:28
Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.
Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Jep, itsellä oli tuo molemmissa Cuprissa ja siinä avustin (aktiivisilla ohjausliikkeillä) toimi hyvin ja vähensi ajoväsymystä. Toki se saattoi koska tahansa menettää lukituksen ja painaa suoraan ulos mutkasta, eli tarkkana sai olla. Mitään pimputuksia tai muita hälytyksiä tuo ei antanut, ainoastaan kaistavahdin valo muuttui vihreästä keltaiseksi ja mittariston avustinnäytöstä hävisi kaistaviivat.

Siihen nähden ID.3 kaistavahti on kuin nalkuttava emäntä, huomauttaa virheistä mutta ei tee elettekään niiden korjaamiseksi.  ;D Tai kyllä tuokin jollain logiikalla ohjailee, mutta yleensä tyytyy pimputtamaan jos ajaa liian lähellä ojan puoleista tiemerkintää. Travel Assistant tekisi ilmeisesti saman kuin aikaisempi kaistallapitoavustin, mutta sitä ei Business varusteluun kuulu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Pushead

#12
Lainaus käyttäjältä: miz - 08.06.21 - klo:08:08
Pointti taisi olla siinä että uusissa vageissa on kaistallapitoavustin joka avustaa ohjauksessa, ei pelkkä vahti joka pimputtaa / ravistaa ilman ohjaukseen puuttumista.
Puhekielessä noita molempia kutsutaan vahdeiksi.

Juuri näin, kun puhutaan osaston autosta.

Sekä perusmallin kaistavahti että adaptiivinen kaistavahti ohjaa. Ymmärtääkseni tähän autoon ei ole saatavilla kaistavahtia joka ei puuttuisi tarvittaessa ohjaukseen.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 08.06.21 - klo:08:28
Tuo kaistallapitoavustin on ollut jo pidempään VAG konsernin autoissa. Menee nimellä adaptive lane guidance, tai mukautuva kaista-avustin suomeksi.

Pyrkii pitämään auton kaistan keskellä.

Kyllä, juuri näin. Too on jo 2017 kevään Leonissani. Moottoritie-/maantieajossa siitä on ollut hyötyä pitkällä matkalla. Se pitää auton kaistan keskellä eikä pelaa mitään ping pongia, vaikka autossa ei mitään erillistä Travel Assistia olekaan (virallinen termi on tuo adaptive lane guidance, aktiivinen kaistavahti fyysisin ohjausliikkein). ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

gunman

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.06.21 - klo:12:52
Kyllä, juuri näin. Too on jo 2017 kevään Leonissani. Moottoritie-/maantieajossa siitä on ollut hyötyä pitkällä matkalla. Se pitää auton kaistan keskellä eikä pelaa mitään ping pongia, vaikka autossa ei mitään erillistä Travel Assistia olekaan (virallinen termi on tuo adaptive lane guidance, aktiivinen kaistavahti fyysisin ohjausliikkein). ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.

Omassa atecassani (-17) on samankaltainen systeemi, viimeistä kohtaa lukuunottamatta.
Se ei nimittäin pysäytä autoa.
Käyttää jarruja päällä hetken, ilmeisesti herättääkseen kuskin. Sen jälkeen tuo avustin menee pois päältä ja symboli muuttuu oranssiksi.
Auto menee metsään, jos ei ohjaukseen itse kajoa.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

b1mpo

Sen toiminnan nimi taitaa olla emergency assist.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Koiruli

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 08.06.21 - klo:12:52
ACC:n kanssa tuo toimii näppärästi. Auto alkaa myös hetken päästä huutamaan, jos käsiä ei pidä ratissa ihminen ei osallistu ohjaamiseen autoa (fyysisiä liikkeitä). Ensin se huutaa, sitten huutaa kauheammin ja lopulta pysäyttää auton. Kaikki on kokeiltu.

Millä hiivatilla tätä travel assistia saa käytettyä niin, ettei se 10 sekunnin päästä soita kilkkaa "take over steering"? Aivan käsittämättömän huonosti toimiva järjestelmä ainakin toistaiseksi, vai enkö nyt vaan osaa jotain?

Ongelma on siis se, että jos tuo on päällä suoralla tiellä jossa minkäänlaista ohjaamista ei tarvita, niin tuo vekotin on sitä mieltä, että kuski on lopettanut ohjaamisen vaikka ratista puristaisi rystyset valkoisena. Sitten, kun rattia tarpeettomasti ryhtyy vemputtamaan johonkin suuntaan, järjestelmä on tyytyväinen. Eihän se nyt noin huonosti voi olla suunniteltu?

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Koiruli - 10.06.21 - klo:22:06
Millä hiivatilla tätä travel assistia saa käytettyä niin, ettei se 10 sekunnin päästä soita kilkkaa "take over steering"? Aivan käsittämättömän huonosti toimiva järjestelmä ainakin toistaiseksi, vai enkö nyt vaan osaa jotain?

Ongelma on siis se, että jos tuo on päällä suoralla tiellä jossa minkäänlaista ohjaamista ei tarvita, niin tuo vekotin on sitä mieltä, että kuski on lopettanut ohjaamisen vaikka ratista puristaisi rystyset valkoisena. Sitten, kun rattia tarpeettomasti ryhtyy vemputtamaan johonkin suuntaan, järjestelmä on tyytyväinen. Eihän se nyt noin huonosti voi olla suunniteltu?

Mikäs malliversio sulla on? Kapasitiivinen (kosketustunnistus) ohjauspyörä ei ole ambitionissa.

Koiruli

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 10.06.21 - klo:22:18
Mikäs malliversio sulla on? Kapasitiivinen (kosketustunnistus) ohjauspyörä ei ole ambitionissa.

Style-varustelu lataushybridissä. Täytyy nyt vielä kokeilla jotain erilaista käden asentoa tms, normaalisti pidän kiinni vasemmalla kädellä puolan yläpuolelta ja se ei ainakaan tunnu nyt toimivan niinkun on ilmeisesti suunniteltu.

PietarinLumitykki

Lainaus käyttäjältä: Koiruli - 10.06.21 - klo:23:24
Style-varustelu lataushybridissä. Täytyy nyt vielä kokeilla jotain erilaista käden asentoa tms, normaalisti pidän kiinni vasemmalla kädellä puolan yläpuolelta ja se ei ainakaan tunnu nyt toimivan niinkun on ilmeisesti suunniteltu.

Mulla vaatii kunnon otteen, ei riitä että lepuuttaa kättä. Itekin pidän tuossa vasurilla kiinni puolan yläpuolelta (kolmipuolainen ratti). Ei tartte raivolla puristaa mutta ei voi vain pitää kättä siinä, muuten tulee ulinat.

Koiruli

Tuntuu, että nyt hieman kuumemmalla ja kosteammalla kelillä toimii paremmin. Pitää varmaan puristaa mälli bepanthenia tai aqualania hanskaan ennen ajoa, niin josko kevyempi ote riittäis. Ajoin tuossa just juhannusmatkoja 10 tuntia ja ihan hirveesti ei tee mieli puristaa tuollaista aikaa rattia.

Occux

Lainaus käyttäjältä: Koiruli - 28.06.21 - klo:18:16
Tuntuu, että nyt hieman kuumemmalla ja kosteammalla kelillä toimii paremmin. Pitää varmaan puristaa mälli bepanthenia tai aqualania hanskaan ennen ajoa, niin josko kevyempi ote riittäis. Ajoin tuossa just juhannusmatkoja 10 tuntia ja ihan hirveesti ei tee mieli puristaa tuollaista aikaa rattia.
Kiitos näiskä kommenteista. Nyt olen ihan oikeasti onnellinen, että tehdas jätti autostani yhden ja toisen toimimattoman tai kehnosti toimivan ominaisuuden. Kun niitä ei ole, niin vituttaa vähemmän. Varnuuden vuoksi mainitsen tässä, että tekstini tarkoitus oli olla ironinen eikä sen tarkoitus ollut loukata ketään. Taas on kulunut viikko ilman minkäänlaisia ongelmia. Tai no siis tietenkin se MySkoda. Sillä ei saa autoa lämpiämään eikä tuuletusta liikkeelle, kun aina käskee tarkastamaan Intternetyhteyden. Kun yritän uudelleen, niin sanoo, että ei käy, kun taaskeja on jo jonossa odottamassa epäonnistuvaa yritystä päättymään epäonnistumiseen.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

samtheman

Ajoin juhannuksena ensimmäisen pidemmän reissun ja käytin lähestulkoon koko matkan travelassistia ja acc:tä.

Ei moittimista, molemmat toimi juuri kuten piti.

Travelassist tosiaan vaatii, että sormet lepää ohjaustangon päällä "kymmentä vaille kaksi" kohdassa jommalla kummalla puolella tai ainakin siitä kohdilta pitää rattia koskettaa, kun varoitus tulee näyttöön.
Varoituksen saa myös pois, jos vähän / kevyesti pistää ratin ohjaukseen vastaan.

Kumpikaan tapa ei ollut minulle ongelma, enemmänkin tottumiskysymys.

Kaistavahti on vanhan volkkarin vahdin jälkeen miedompi, mutta sekin toimii ihan kuten pitää.





Kaasuautoilija

prinne

Lainaus käyttäjältä: samtheman - 14.07.21 - klo:10:53

Travelassist tosiaan vaatii, että sormet lepää ohjaustangon päällä "kymmentä vaille kaksi" kohdassa jommalla kummalla puolella

Tuossa juuri ajelin pitkän matkan ja lepuutin kättä ratin alaosassa, "kello viisi". Hienosti toimi.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

samtheman

Lainaus käyttäjältä: prinne - 14.07.21 - klo:11:32
Tuossa juuri ajelin pitkän matkan ja lepuutin kättä ratin alaosassa, "kello viisi". Hienosti toimi.

Sormet sisä- vai ulkokehällä?
Pitääpä kokeilla.
Kaasuautoilija

PietarinLumitykki

En ole saanut itse toimimaan kuin pitämällä kiinni puolien yläpuolelta (kolmipuolainen ratti). Pitänee vielä yrittää josko toimisi kuitenkin alapuoleltakin. Sen olen huomannut että kuivilla käsillä valittaa helposti. Muuten kyllä ihan tyytyväinen travel assistiin. Olen sitä isommilla maanteillä ja motarilla käyttänyt ja hyvin on pääsääntöisesti toiminut. Pelkkä lane assist sen sijaan on kyllä ihan turhake.

prinne

Lainaus käyttäjältä: samtheman - 16.07.21 - klo:23:43
Sormet sisä- vai ulkokehällä?
Pitääpä kokeilla.

Sisäkehällä tuossa tapauksessa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

heller

Kapasitiivisen ratin kanssa riittää että on kaks sormea ratissa. Toiset sitten vaatii "vastusta" rattiin. Ei sitä tartte ravistella kokoajan.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

ToyotastaSkodaan

Lainaus käyttäjältä: heller - 22.07.21 - klo:16:26
Kapasitiivisen ratin kanssa riittää että on kaks sormea ratissa. Toiset sitten vaatii "vastusta" rattiin. Ei sitä tartte ravistella kokoajan.

Hmm, itsellä on sporttiratti style 1.5 bensakoneessa (joka kai on kapasitiivinen). Jos pidän vain ratin alaosasta kiinni, niin alkaa herjaamaan. Vain jos pitää kiinni "oikealta alueelta" ratin puolien yläpuolelta ( ja silloinkin tarvitsee jonkinasteista puristelua, pelkkä sormien pitäminen ratilla ei riitä) voi ajaa ilman herjauksia.

Ehkä joku valistaa onko sporttiratti kapasitiivinen vai ei ...
Kohta vaihdetaan merkkiä ...

Ocutj

Mulla sporttiratti ja kapasitiivisyys toimii mainiosti, parilla sormella lähes hipaisulla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy