Audi TT -00 halogen ajovalojen korkeus-säätö

Aloittaja Stiguu, 04.05.21 - klo:14:20

« edellinen - seuraava »

Stiguu

Moikka,

Tuli hankittua Audi TT -00 viime vuonna odottelemaan että saan ajokortin ja katsastuksessa oli merkitty merkintä likaisista umpioista, riittämättömästä valon määrästä ja korkeus-säädön toimimattomuudesta toiselta puolelta. Edellinen omistaja oli sitten ilmeisesti innostunut tekemään jonkin asteista LED valo muunnosta ja vetänyt kaikki sähköt sikinsokin. En alkanut sen kanssa leikkimään vielä viime kesänä ja auto olisi pitänyt katsastaa syksyllä joten annoin asian olla. Nyt kohta kun on kortti taskussa niin pitäisi audi saada leimalle ja sitä varten hommasin uudet umpiot missä on sähköinen korkeuden säätö.

Ongelma on siis se että :
1. Uusien umpioiden korkeudensäätö moottorit käynnistyvät, hurisevat jonkun aikaa ja lopettavat toiminnan. Apparin valo liikkuu hieman mutta kuskin puoli ei. Voihan se olla että umpioiden manuaali säätö ehkä tarvitaan ensin....
2. Auton ratin vieressä on valoille säätö motikka, sitä kun pyörittää niin mitään ei tapahdu.
3. Autossa on siis halogen valot, ei Xenonit, ei koskaan Xenoneita.

Onko autossa jossain joku korkeudentunnistus anturi, internettikin antaa aika vaikeasti tietoa siitä että onko tuossa halogen mallissa sellaista ollenkaan.
Olenko hankkinut autoon väärät umpiot? kerkeisin ehkä vielä palauttaa ne jos vain ymmärtäisi saako ne vielä toimimaan tässä autossa.


Hankitut umpiot -> https://www.ebay.co.uk/itm/203317227931?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
On muitakin -> https://www.completos.fi/fi/tuote/valot-ja-polttimot/ajovalot/FKFSAI12017/ajovalot-audi-tt-8n-vm-99-05-kromi-fk-automotive?gclid=Cj0KCQjw4cOEBhDMARIsAA3XDRifkXcXAwi6NTAFvcp5AbqOyXRdgGjQeNM5KShjT3089N6zJ3EPbnYaAgIoEALw_wcB


t, Stiguu

Jultsu

Ei pitäisi olla mitäään antureita halogenivehkeissä.

vaihda lamput päikseen ja testaa että toimiiko se mykkä umpio siellä ehjällä puolella?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Stiguu

Okei, niin siis kyllä kumpikin pitää ääntä mutta, tuo toinen ei näyttäisi liikkuvan mihinkään.
Miten tuo säätöpotikka siis sitten toimii? kun eikö tuossa umpiossa kuitenkin pidä olla joku moottori sisällä eli onko näitä "sähkösäätöisiä" umpioita sitten kahta eri mallia eli sellainen mikä toimii säätöpotikan kanssa ja sellainen mikä toimii automaattitasonsäädöllä.

Faija kertoi että hänellä oli hänen muistaakseen vähän saman tyyppinen ratkaisu jossain Volvo V70ssä tai 530ssä bemarissa että kun virrat laittoi päälle niin auto tarkisti lastauksen mukaan kulman, teki säädön ja sitten sitä vielä pääsi käsin trimmaamaan.

Pitää testata tuo umpion vaihto puolelta toiselle ja laskea ehkä pukilta alas ja tarkistaa pimeällä valojen kulmat autotallin seinää tjms vasten että tarvitseeko tehdä jotain manuaali säätöjä umpioon. Toinen on sitten se motikka, ilmeisesti sen irroittaminen ei olisi sekään kauhean vaikeaa että voisi tarkistaa onko se kunnossa tai edes kiinni, jonkun verran niitäkin on ilmeisesti lähtenyt irti.

Kiitos jo ensimmäisestä avusta, hankala ja paskahko vika metsästää.

t, Stiguu

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Stiguu - 04.05.21 - klo:15:04

Faija kertoi että hänellä oli hänen muistaakseen vähän saman tyyppinen ratkaisu jossain Volvo V70ssä tai 530ssä bemarissa että kun virrat laittoi päälle niin auto tarkisti lastauksen mukaan kulman, teki säädön ja sitten sitä vielä pääsi käsin trimmaamaan.


Xenonvalojen yhteydessä oleva automaattinen tasonsäätö toimii juuri näin.

Volkkarin logiikkaa siitä miksi xenon ja halogeniumpioille tarvitaan eri säätömoottorit ja eri johdotukset en ymmärrä, näin se vaan on.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Olisi vaan kannattanut turata valot ja muu auto kuntoon viime syksynä.  ;)

Valojen korkeudensäätö pitää toimia katsastuksessa ja halogeeneillä se tosiaan on manuaalinen kuten tuossa jo kirjoitettiinkin. Onhan autossa ollut halogeenit tehtaalta? Eli pitäisi olla johdotukset kunnossa. 21 vuoden aikana on voinut tapahtua kaikenlaista, eli kannattanee lähteä siitä että mikään ei ole oikein...

Ehkä nuo moottorit tai ainakin toinen niistä on rikki. Ebay umpioiden mukana ei siis tullut korkeudensäätömoottoreita? Toivottavasti umpiot on E-hyväksytyt, muuten saat taas hommata uudet... Itse laittisin OEM-osaa, mutta kai nuo tuning-umpiotkin toimii.

Umpioiden korkeudensäätö pitäis toimia ihan ruuvarilla säätämällä. Säätö tehdään kojetaulun säädin nolla-asennossa. Sitten jos perä laskee kun auto on lastattu täyteen niin rullasta saa laskettua valoja alaspäin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

ebay ilmoituksessa ainakin lukee että "säädin: sisäänrakennettu"

testaa nyt se päikseen vaihto ensiksi, tällä vika voidaan paikallistaa umpioon tai sitten johtosarjavikaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Stiguu

Moikka,

Siis kummassakin on moottorit, E hyväksynnät ja valot toimivat muuten, paitsi siitä potikasta kun säätää niin mitään ei tapahdu. Kumpikin moottori hurisee kyllä.

Audin huollostakin kuittasivat tämän että "kun autossa on manuaalinen ajovalojen korkeuden säätö niin alustassa ei ole mitään antureita. Kojelaudassa olevalta säätimeltä menee johdot ajovaloumpioihin säätömoottoreille. Vika voi olla tuossa kojelaudassa olevassa säätöpotentiometrissä tai johdotuksessa  - jos oletetaan että umpiossa moottorit on ehjät kun umpiot on uudet"

Ainut kysymys mitä en vielä tiedä on se että onko tälläisissä manuaalisäätöä tarvitsevissa umpioissa sama moottori kuin automaattisissa, eli onko nuo umpiot edes oikeat vai onko manuaalisille oman tyyppiset umpiot. Myynti ilmoituksessa ei myöskään mainita että "nämä korvaavat Xenon valot missä on automaattinen tason säätö" niin varmuutta ei ole.

Voi olla että ne on suunnattu niin päin....sitä...että pitänee tutkia niitä tarkemmin, säätää manuaalisesti suuntaa umpiosta ja tehdä tuo puolen vaihto ennen sitä.

t, Stiguu

Jultsu

Yleensä xenonumpioita ei ole saatavilla manuaalisen korkeudensäädön / moottorien kanssa, ja vice versa.

Tosin tuo autom.säätö tuli pakolliseksi vasta 2001 jos oikein muistan, eli näissä vehkeissä saattaa kyllä olla tehtaalta lähtiessään noita "hybridiratkaisuja" eli xenonumpiot käyttävät samoja moottoreita ja johdotuksia kuin halogenitkin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Säätöalue ei ole suuren suuri, sen näkee esim. seinää vasten. Eli valot säätöihin ja sitten katsomaan vaikuttaako säätörulla johonkin.

Tuossa on ohjeistettu säätöä vähän pidemmän kaavan mukaan:

http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=297

Tai sitten menee pimeällä suoralle ja tasaiselle tielle ja säätää ns. fiiliksellä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

o.b.

14.6.1995 alkaen tuli korkeuden säätö pakolliseksi. Poikkeuksiakin on. Minulla oli 1998 New Beetle (USA tuonti) ja siinä tuota ei tarvinnut olla kun sitä ei tehtaalla ollut asennettu ja tavaratila pieni.

No ei siinä ollut ajonestoakaan, mutta sitä ei testata 8) Ei ollut lukkiutumattomia jarrujakaan...

Jultsu

Korkeudensäätö kyllä, mutta automaattisena näköjään pakko olla 1.10.2000 alkaen jos valoteho ylittää 2000 lumenia.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Stiguu

Onko muilla TT käyttäjillä kenellä on halogeenivalot ja manuaalinen säätöpotikka sellainen ominaisuus että kun valot laittaa päälle niin ne automaattiset säätömoottorit lähtee päälle aina? vai miten niiden kuuluisi toimia (pitää ääntä jne)?

t, Stiguu

o.b.

Mulla -99 TT halogeeneilla ja siinä säätömoottorit liikkuu vain kun potikasta säätää korkeutta.

Daatta

Vaikuttaisi siltä että autossa on ainakin jossain vaiheessa ollut automaattisella korkeudensäädöllä varustetut ksenonit. Löytyykö etu/takaripustuksesta korkeusanturi(t)? Halogeenivalot (sellaiset tavalliset korkeudensäädöllä olevat) ei tosiaan mitään self checkkejä käynnistyksen yhteydessä tee.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Stiguu

Näkeekö jostain VIN TRUZZZ8NZY1087302 tiedoista että onko siinä ollut xenonit.
Jotain kuvia löysin korkeudensäätö antureista netistä ja mielestäni en vastaavia ole autosta löytänyt.

Pitää lähteä nyt leikkimään noiden valojen kanssa.

Audin huollosta vastasivat myös "jos autossa on automaattinen valojen korkeustasonsäätö niin automallista riippuen valot saattaa starttauksen jälkeen tehdä säädön tarkastusliikkeen ylös-alas käynnistyksen jälkeen. 

Jos manuaalinen korkeudensäätö niin ei pidä tehdä mitään muulloin kuin säätönappia kääntäessä.

Tuo korkeustasonsäätömoottori saa tietyn jännitetiedon kun virrat päällä ja sen pitäisi liikkua vain jos jännitetieto muuttuu ja poikkeaa sen hetkisestä säätöasennosta.. Täytyisi varmaan tarkistaa että onko autosta tulevien johtojen järjestys oikea umpion nastoihin nähden â€" muistan ainakin että joskus johtojen järjestys on jossain vuosimallissa muuttunut ja jos se on nyt väärä auton ja umpioiden välillä….

Alkaa lähtemään hiukset :D

t, Stiguu

Jultsu

Ei näe, mutta ota varapyöräkotelon tarralapusta kuva niin pr-koodeilla tuon jo näkee.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Ei siinä tarrassa ikävä kyllä ole kaikkia. Jos tuo on, sen pitäisi olla 8-alkuinen, 8ID on uudemmassa Passatissa kaksoishalogeenit.

Stiguu

Testailin eilen hieman lisää ja kummankin umpion moottorit käyvät kun laittaa valot päälle asentoon, eli hurisevat itsekseen sen 10 sekunttia jonka jälkeen ne eivät tee mitään.

Säätöpotikkaa säätämällä oikean puolen umpio näytti hieman siirtyvän ja moottori lähti potikkaa säätäessä taas päälle mutta, joku tuossa ei nyt toimi oikein kun se moottori lähti samaan aikaan päälle ja hurisi sen 10 sekuntia. Vasen umpio ei liikkunut niin pitää vielä testata sen kytkemistä oikealle mutta, se että oikea puoli toimi ja vasen ei voisi viitata tuohon johdotukseen...

Aiemmin vielä kun -99 TT omistaja kertoi että, hänellä ei kuulu mitään moottorin hurinaa kun vasta sitten kun potikkaa säätää.

Alan epäillä että nämä umpiot on tarkoitettu autoon missä on automaattinen tason säätö vaikka ne ovatkin halogen valot. Se että jos tuon korkeuden säädön saa toimimaan potikan kautta niin sen saa kyllä leimaan mutta, kyllähän tuo moottorin turha ainainen hurina saattaa alkaa häiritsemään jossain kohtaa vaikka noissa tuning lampuissa onkin led päivävalo viirut :)

t, Stiguu


Jultsu

Johdotus pitäisi olla erilainen noitten halogen/xenonumpioiden välillä, sinullahan oli tuossa ebayilmoituksessa esimerkkikuvat sitä miltä plugin pitää näyttää ja miltä ei. täsmäsikö ne?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Stiguu

Jep eli juuri tuo vihreä liitin on umpiossa ja autossa, eli täsmäsi. Tuo toinen ei edes menisi.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Stiguu - 06.05.21 - klo:09:13
... vaikka noissa tuning lampuissa onkin led päivävalo viirut :)
Ne led viirut ei sitten ole päiväajovalot ja umpioista puuttuu oikea E-merkintä. Ledit on seisontavalot ::)

TFL Optik (KEINE TFL-Funktion) sanotaan ilmoituksessakin.

Stiguu

Joo siis ei ole päivävalo ominaisuutta siten kun ne uusissa on.
E merkintä niissä kuitenkin on, mikä on "oikea" niin voi tarkistaa.

t, Stiguu

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy