Passat B8 puhallin vinkuu

Aloittaja THL, 03.05.21 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

THL

Kevään kuluessa on alkanut jurppia sisäilmapuhaltimen päällä ollessa kuuluva korkeataajuinen vikinä. Ei tietysti kuulu jatkuvasti eli verstalle viedessä on luultavasti ihan hiljaa ;) . Onko kellään kokemuksia, miten korjataan ja mitä maksaa? En ole niin näppärä, että itse alkaisin puuhastelemaan.
Passat Variant 1.4 TSI DSG 2016

Roleksi

Hei,

Onko vaikutusta onko AC-nappi päällä vai pois? Itsellä ainakin loppuu vinkuminen kun AC-ei ole päällä. Ilmeisesti kylmäaineet vähissä?

THL

Kiitos vinkistä. Testasin ac:n, mutta ei vaikuta tilanteeseen. Puhaltimen kun kytkee pois, niin vikinä loppuu. Auttoi, kun pidin vähän aikaa puhallusta täysillä, mutta voi olla tilpäinen helpotus.
Passat Variant 1.4 TSI DSG 2016

petrite

Lainaus käyttäjältä: THL - 03.05.21 - klo:20:24
Kevään kuluessa on alkanut jurppia sisäilmapuhaltimen päällä ollessa kuuluva korkeataajuinen vikinä. Ei tietysti kuulu jatkuvasti eli verstalle viedessä on luultavasti ihan hiljaa ;) . Onko kellään kokemuksia, miten korjataan ja mitä maksaa? En ole niin näppärä, että itse alkaisin puuhastelemaan.

Minulla on havaittavissa puhaltimen lievää "ääntelyä". Lämmösäädintä väännettäessä kuuluu taas omituista sirinää kojelaudan suunnalta. Mikähän siellä sirisee, kun lämmönsäädintä kääntää? Kääntämisen jälkeen sirinä hieman vaimenee. Uudelleen väännettäessä sirinä taas voimistuu. Missä lie vika?  :-\

o.b.

Servomoottorit kääntelee lämpötilasäätöjen läppiä ja menee tovi, ennen kuin oikea asento löytyy ???

Vanhemmiten ne sitten rapisee koko ajan kun asentoanturi kuluu puhki ;)

Roleksi

Jatketaampa tähän samaan ketjuun. Minulla siis kuljettajalle, vänkärille sekä takapenkille omat lämpötilan säädöt.

Takapenkille ei saa kuitenkaan enää tulemaan lämmintä. Ei vaikutusta mitkä lämpötilat kääntää, viileää/kylmää puhaltaa aina. Onko tähän heittää vinkkiä? Vikakoodeista ei selviä mitään.

a_jaba

Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)


Pasuuna_15

Lainaus käyttäjältä: Roleksi - 10.05.21 - klo:10:49
Jatketaampa tähän samaan ketjuun. Minulla siis kuljettajalle, vänkärille sekä takapenkille omat lämpötilan säädöt.

Takapenkille ei saa kuitenkaan enää tulemaan lämmintä. Ei vaikutusta mitkä lämpötilat kääntää, viileää/kylmää puhaltaa aina. Onko tähän heittää vinkkiä? Vikakoodeista ei selviä mitään.

Sama vika mulla. Käytin Jyväskylän merkkihuollossa ja antoi vikakoodiksi B109415, ”lämpötilaläpän säätömoottorin potentiometri, vas. Katkos / oikosulku plussaan” ja B108E71, ”takana olevan lämpötilasuuttimen säätömoottori komponenttijuuttuu”. Ilmoitettu että vaihto hankalaa ja vaatii koetaulun irroituksen. Pitää yrittää pärjätä ilman lämpöä ainakin kesän yli.

Lisäksi oli vikana, että koelaudan keskimmäisistä kanavista ei tullut ilmaa, vikakoodi B109171, ilmanjakoläpän säätömoottori edessä komponentti juuttuu. Tälle tuli hintaa n. 350,.

Mittarissa 122000… mitähän seuraavaksi? Tähän menessä uusittu sähköisen peräluukun sulkija ja koelaudan lämpötilasuuttimen säätömoottori.

redcloud

Lainaus käyttäjältä: THL - 03.05.21 - klo:20:24
Kevään kuluessa on alkanut jurppia sisäilmapuhaltimen päällä ollessa kuuluva korkeataajuinen vikinä. Ei tietysti kuulu jatkuvasti eli verstalle viedessä on luultavasti ihan hiljaa ;) . Onko kellään kokemuksia, miten korjataan ja mitä maksaa? En ole niin näppärä, että itse alkaisin puuhastelemaan.

On kokemusta. Tasainen korkeasirinä sopivalla kierrosalueella. Ai että kun vitutti. Vaihdatin moottorin takuisiin ja sirinät loppui siihen.

3x piti käydä näyttämässä ennen kuin löytyi sellainen kuka myös kuuli sen äänen.

Roleksi

Lainaus käyttäjältä: Roleksi - 10.05.21 - klo:11:16
OBD11.
Jatkoa sen verran että nyt oli tullut vikakoodi. B108E71 - Rear temperature flap positioning motor Actuator jammed.
Onko tuosta kokemuksia?

Positiivisena kuitenkin että sirinä saatiin loppumaan ilmastoinnin täyttöhuollolla.

Tuumas1

Lainaus käyttäjältä: Roleksi - 06.06.21 - klo:10:31
Jatkoa sen verran että nyt oli tullut vikakoodi. B108E71 - Rear temperature flap positioning motor Actuator jammed.
Onko tuosta kokemuksia?

Mulla ei tullut viime talvena vänkärin puolelle lämmintä ilmaa ja vika oli vänkärin puoleisen läppämoottorin jumittuminen. Läppämoottori meni vaihtoon (piti tilata oikein Ruotsista asti) ja kustannus marmorilla oli luokkaa 400 EUR. En tiedä, pystyykö noita moottoreita korjaamaan...

THL

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 15.05.21 - klo:00:25
On kokemusta. Tasainen korkeasirinä sopivalla kierrosalueella. Ai että kun vitutti. Vaihdatin moottorin takuisiin ja sirinät loppui siihen.

3x piti käydä näyttämässä ennen kuin löytyi sellainen kuka myös kuuli sen äänen.

Just. Meikäläisen ajokki on jo viisi vuotias, joten takuut ummessa. Ehkä on jokin välikelin ominaisuus, kun nyt lämpimämmillä keleillä ei ole juuri kuulunut. Ei varsinkaan nyt kannata lähteä arvuuttamaan verstalle. No syksy tulee.
Passat Variant 1.4 TSI DSG 2016

THL

Syksy on tullut ja puhaltimen moottorin vikinä palannut! Oliskohan kellään tietoa, miten paljon moottorin vaihto maksaa?
Passat Variant 1.4 TSI DSG 2016

tjvesala

Onko puhaltimen vinkuna vielä ajankohtainen? Minulla vinkui myös pienillä nopeuksilla silloin tällöin. Otin hansikaslokeron takaa puhaltimen irti (muutamalla ruuvilla vain kiinni) ja öljysin puhaltimen laakerit kevyesti. Siihen loppui vinkuna... Paikat kuivuvat vain ja vaatii välillä vähän huoltoa. Ei kannata heti ostaa ja vaihdattaa uutta puhallinta tämän takia. Tämä "ominaisuus" ollut jo monessa VAG konsernin autossa.

THL

Kävin syksyllä korjaamolla vaihdattamassa puhaltimen, kun kuvaukset sen irrottamisesta itse kuulostivat aika työläiltä. Maksoi reilut neljäsataa mutta sirinätkin hävisi.
Passat Variant 1.4 TSI DSG 2016

petaso

Omastani on nyt tullut vikakoodit etu lämmönjakoläppämoottorista oikeasta lämmönsäätöläppämoottorista ja takaosan lämmönsäätöläppämoottorista. Oikealta ei tule kuin lämmintä, takaa kylmää ja jaloille ei ollenkaan. Mikähän on voinut rikkoa nämä melkein yhtäaikaa kaikki kolme? Kalibrointi ei auta. Onkohan viimeisiä vetelevä akku, jonka juuri vaihdoin, voinut aiheuttaa jotain? Lentävät euron kuvat silmissä ja kättä syvemmälle taskuun että saa kesäksi kuntoon. Voi olla aika tympeä vaihtaa nämä osat, varsinkin kun ohje alkaa sanoilla, "irroita kojelauta". Voi alkaa henkisesti varautumaan touhutonniin korjaamolla varmaan..

THL

Lainaus käyttäjältä: petaso - 27.03.22 - klo:19:45
Omastani on nyt tullut vikakoodit etu lämmönjakoläppämoottorista oikeasta lämmönsäätöläppämoottorista ja takaosan lämmönsäätöläppämoottorista. Oikealta ei tule kuin lämmintä, takaa kylmää ja jaloille ei ollenkaan. Mikähän on voinut rikkoa nämä melkein yhtäaikaa kaikki kolme? Kalibrointi ei auta. Onkohan viimeisiä vetelevä akku, jonka juuri vaihdoin, voinut aiheuttaa jotain? Lentävät euron kuvat silmissä ja kättä syvemmälle taskuun että saa kesäksi kuntoon. Voi olla aika tympeä vaihtaa nämä osat, varsinkin kun ohje alkaa sanoilla, "irroita kojelauta". Voi alkaa henkisesti varautumaan touhutonniin korjaamolla varmaan..

Outo juttu. Onkohan tuossa akun vaihdon yhteydessä voinut tapahtua jotain? Jännitepiikkejä tai -katkoja, jotka on rikkoneet jotain tai sekoittaneet ohjelmointeja?
Passat Variant 1.4 TSI DSG 2016

petaso

^yhden jo vaihdoin ja muut jäi kesken hankalan paikan vuoksi. Yhden toimimattomuuden syy oli potentiometrin akselin poikkinaisuus. Luulen samaa muihinkin.

jussisir

Lakkasi tulemasta taakse lämmintä ilmaa ja vikakoodien perusteella läppämoottori olisi sökö. Onkos kukaan vaihdattanut liikkeessä? Mitä maksoi jos on? Ilmeisesti pitää kojelauta irroittaa ennen kuin vaihto onnistuu? 2016 passat siis kyseessä.

Tippi

Lainaus käyttäjältä: jussisir - 19.01.23 - klo:04:34
Lakkasi tulemasta taakse lämmintä ilmaa ja vikakoodien perusteella läppämoottori olisi sökö. Onkos kukaan vaihdattanut liikkeessä? Mitä maksoi jos on? Ilmeisesti pitää kojelauta irroittaa ennen kuin vaihto onnistuu? 2016 passat siis kyseessä.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=52128.0

Tuolla juttua tuosta

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy