jakopäänhihna ja kiristin meni 146tkm kohdalla - isot tuhot

Aloittaja Geoctavia, 03.05.21 - klo:17:28

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: multsi - 04.05.21 - klo:12:48
Mitä se hihnan tarkistus oikein hyödyttää tai helpottaa? Sitten kun siitä hampaat lähtee tai muuten räpsähtää, niin kaikki tapahtuu alle sekunnissa, vaikka hihna ehjältä näyttäisikin etukäteen. Ei kai tuollaisen ulkonäöstä paljoa ole pääteltävissä etukäteen tai en ainakaan itse vanhoja jakohihnoja katsoessani ole osannut sanoa niistä juuta enkä jaata.

Tämän vuoksi olenkin useasti kysynyt mitä virkaa tuolla silmämääräisellä tarkastuksella on? Varsinkin kun jotain vanhoja hihnoja on tullut pyöriteltyä käsissä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a_jaba

#31
Lainaus käyttäjältä: multsi - 04.05.21 - klo:12:48
Mitä se hihnan tarkistus oikein hyödyttää tai helpottaa? Sitten kun siitä hampaat lähtee tai muuten räpsähtää, niin kaikki tapahtuu alle sekunnissa, vaikka hihna ehjältä näyttäisikin etukäteen. Ei kai tuollaisen ulkonäöstä paljoa ole pääteltävissä etukäteen tai en ainakaan itse vanhoja jakohihnoja katsoessani ole osannut sanoa niistä juuta enkä jaata.

Itse kyllä mielenrauhan takia harkitsisin vaihtamista jos ikää yli viisi vuotta ja kilsoja päälle 100tkm.

Jos sinne koteloon ei katso niin tuskin löytää mitään mainittavaa. Sensijaan jos katsoo niin voi löytää vaikka (vielä) täysin ehjän jakohihnan joka on öljystä kostea ja näin ollen käyttöikä lyhentynyt huomattavasti. Moottori saattaa käydä ja kukkua tässä kohtaa vielä ilman huolta huomisesta.

Ja tarkoitan nyt näitä tietyn ikäluokan 1.6TDI EA288 koneita vaivaavaa kampiakselin stefan vuotoa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 03.05.21 - klo:18:11
Onko huollettu merkkiliikkeessä?

Onko tossa mahdollisesti öljyä vuotanut jakopäähän kampiakselin stefan kautta kuten näissä on monesti tapana? Nimimerkillä 2/2 omista 2015 1.6TDI koneista kärsinyt tosta vaivasta.

Missä tämä on muuten huomattu ja millä km-lukemilla ? Maksoiko artisti itse ?
Yritetään pärjätä.

ram1

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.05.21 - klo:20:36
Miksi sä suollat tuota jargonia tähän ketjuun tai useampaan ketjuun? Tässä tapauksessa kyseessä on noin kuusi vuotias auto, jonka takuu on päättynyt noin neljä vuotta sitten!

Kyllä takuu säilyy, vaikka huoltaisi Pärnäsen pajalla, jolla on pääsy vaadittaviin huoltoihin, mutta jos esimerkiksi joku kriittinen softapäivitys puuttuu voi se olla takuun evaamisen peruste vaikka takuu olisi voimassa. Siinä sitten väittelet asiasta! Eniten korpeaa tuo sinun disinformaation levittäminen takuusta, kun tullaan näihin virhevastuu asioihin ja goodwilleihin, niin maahantuoja voi melko huoletta nostaa kädet pystyy yli 5 vuotiaan auton kohdalla ja asiakas maksaa, kun se on korjattu Pärnäsellä.

Ja ei en jaksa kaivaa tuota yhtä esimerkkitapausta neljä vuotiaasta autossa missä takaisinkutsua ei oltu tehty monimerkki korjaamossa ja rikkoi vaihteiston. Asiakas päätyi maksumieheksi, kun säästi sen muutaman satasen takuuajan jälkeen.

Skeida kun periaatteessa pienillä kilometreillä tarvitsee huoltaa vain kerran takuuaikana! Ai niin ja se unohtui mainita, että kuluttajariitalautakunnassa jonot on noin 1.5 vuotta autotapauksissa ja nopeampaa homma toimii käräjäoikeudessa, mutta sitten kannattaa olla lompakko kunnossa tai vakuutukset kohdallaan. Tätähän Ram1 ei viitsi kertoa ja ei hän ei ole yhtään tällaista tapausta koeponnistanut!
Oli kyllä eka kerta kun noita mihinkään laitan. Korvan poika se laittelee noita iänvanhoja lainauksia useampiin foorumeihin vuodesta toiseen. Ja takaisinkutsu täysin eri asia. Ei liity huoltoon mitenkään.

Kokoajan painotin, että ne valmistajan mukaiset huollot pitää olla tehty. Samat mokat pystyy se merkkarikin tekemään, niinkuin useasti ollaan huomattu. Jos se softapäivitys vaikutaa jotenkin hajonneeseen osaan, niin on se toki syy eväämiseen, mutta jos se ei siihen mitenkään liity, niin ei olennaista. Aina tuodaan esiin vaan tuo merkkarien erinomaisuus, vaikka ne maksattaa kokoajan täysin turhista osienvaihdoista, kun ei itse tutki mitään. Ei tee hihnanvaihtoa, vaikka pitäisi. Työ voi periaatteessa olla paljon hutiloidumpaa kun ei oikeastaan oma perse kiinni touhussa.

Jos sen auton muualla huollattaa pitää olla itsellä se tieto mitä milloinkin pitää tehdä ja saada tositteet. Mutta kuten ollaan huomattu, ei se merkkihuolto läheskään aina tiedä mitä, ja koska pitäisi mitäkin tehdä. Jos 6v. teet huollot merkkihuollossa ja auto hajoaa silti, niinkuin tässä tapauksessa. Olet maksellut luultavasti huolloista sen 1500, enemmän kuin jossain muualla. Sillä rahalla tettäisit tuon koko rempan. Nyt tuon lisäksi maksat luultavasti myös 2 tonnia lisää, että saat auton kuntoon, vaikka ei oma moka.

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 06.05.21 - klo:09:14
Missä tämä on muuten huomattu ja millä km-lukemilla ? Maksoiko artisti itse ?

Molemmat huomattu VW Center Vantaa Airportin huollossa.

Ensimmäinen tapaus: Golf 1.6TDI 2015, 5v vanha, 150tkm huolto, sillä hetkellä auto oli ollut minulla melkein 2 vuotta ja olin ajanut 97tkm -> 150tkm. Vika huomattiin kun pohjamuovi otettiin huollon yhteydessä pois ja jakopäänkotelo oli alaosasta kostea. Itse maksoin koko lystin, tosin sain jonkun pienen alennuksen koko jakopäätyöstä niin maksoi vain vähän enemmän kuin perus jakopään huolto. Jos oikein muistan niin pelkkä jakopää olisi ollut n. 800e ja pienellä alennuksella jakopää + stefa oli jotain 950e. Jakohihna meni siis vaihtoon 1v/30tkm "normaalia" aiemmin.

Toinen tapaus: Nykyinen Passat 1.6TDI 2015 5v+5kk vanha, 85tkm mittarissa (90tkm huolto), auto oli ollut minulla muutaman päivän ja ajanut pari sataa kilometriä. Olin ostanut auton liikkeestä (ei VW liike) jolla useita toimipisteitä suomessa. Jakohihna kitisi kylmäkäynnistyksen yhteydessä huomattavasti, ei kuitenkaan kuulunut ohjaamoon asti mutta ulkona erottui erittäin selkeästi. Huollossa huomataan että hihna aivan öljyssä. Automyyjän ensimmäinen ehdotus että he maksavat työn kokonaan sekä stefan ja itse maksan jakohihnasarjan ja vesipumpun. Mielestäni oli reilu ehdotus ja tartuin siihen, mitään vääntöä asiasta ei tarvinnut käydä. Olin jo autoa ostaessa tietoinen että täytyy tehdä jakohihnan vaihto seuraavan 7kk aikana (6v aikaraja olisi tullut täyteen) ja nyt sain koko jakopään huollon pelkkien osien hinnalla. Itse siis maksoin normaalin huollon lisäksi muistaakseni noin 250e jakopäästä. Työ tehtiin VW huollossa ja VW merkkiosilla eli jakopäälle ja stefalle tuli normaali 2v varaosatakuu.

Kun ostin Passatin niin annoin tuon jakopään osalta korjatun Golffin vaihdossa. Korjauksesta oli vaihtohetkellä aikaa n. 8kk eli siinäkin oli vielä 2v varaosatakuu voimassa. Mainitsin automyyjälle tuosta asiasta kun kauppoja hierottiin niin luulen että automyyjäkin tiesi ettei tässä kohtaa voi alkaa asiasta kovin paljoa vääntämään.

EDIT: Ja kysyin VW huollosta että kuinka yleinen vika tämä on niin sanoivat että ilmenee n. 50% autoista. En sitten tiedä tarkoittiko pelkästään saman ikäluokan 1.6TDI koneita vai kaikkia EA288 koneita. Veikkaan kuitenkin että jos VW huollosta myönnetään toi 50% todennäköisyys niin todellisuus on jossain 75% yläpuolella  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

duke7

^ näiden laitteiden laatu on kyllä välillä hämmentävän tasaista 😁

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 06.05.21 - klo:10:40
Oli kyllä eka kerta kun noita mihinkään laitan. Korvan poika se laittelee noita iänvanhoja lainauksia useampiin foorumeihin vuodesta toiseen. Ja takaisinkutsu täysin eri asia. Ei liity huoltoon mitenkään.

Kokoajan painotin, että ne valmistajan mukaiset huollot pitää olla tehty. Samat mokat pystyy se merkkarikin tekemään, niinkuin useasti ollaan huomattu. Jos se softapäivitys vaikutaa jotenkin hajonneeseen osaan, niin on se toki syy eväämiseen, mutta jos se ei siihen mitenkään liity, niin ei olennaista. Aina tuodaan esiin vaan tuo merkkarien erinomaisuus, vaikka ne maksattaa kokoajan täysin turhista osienvaihdoista, kun ei itse tutki mitään. Ei tee hihnanvaihtoa, vaikka pitäisi. Työ voi periaatteessa olla paljon hutiloidumpaa kun ei oikeastaan oma perse kiinni touhussa.

Jos sen auton muualla huollattaa pitää olla itsellä se tieto mitä milloinkin pitää tehdä ja saada tositteet. Mutta kuten ollaan huomattu, ei se merkkihuolto läheskään aina tiedä mitä, ja koska pitäisi mitäkin tehdä. Jos 6v. teet huollot merkkihuollossa ja auto hajoaa silti, niinkuin tässä tapauksessa. Olet maksellut luultavasti huolloista sen 1500, enemmän kuin jossain muualla. Sillä rahalla tettäisit tuon koko rempan. Nyt tuon lisäksi maksat luultavasti myös 2 tonnia lisää, että saat auton kuntoon, vaikka ei oma moka.


Meidän ero on se, että minä olen useamman tapauksen koeponnistanut ja sinä olet 0.

Yritä vain paikkoa asioita jälkikäteen. Monelle on tiukkapaikka maksaa tonneja kerralla, kuin maksaa satanen pari silloin tällöin huollossa enemmän. Se että sä haluat huoltaa autoa omatoimisesti ei tarkoita, että kaikki muut haluavat. Samoin kuin tuo laskun loppusumman neuvotteleminen on myös monesti käyttäjästä kiinni.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

_Q3_

Q3 kävi tammikuussa 150 tkm huollossa Espoon Audi Centerissä, ja silloin huoltoneuvoja ystävällisesti kertoi että jakohihnan vaihtoväli on 6 vuotta ja ajankohtainen seuraavassa huollossa. Hieman puskista tieto tuli kun huoltokirjaan on painettu 210 tkm ilman aikarajoitusta. Katsoin Audi Centerin nettivarauksesta että hammashihnan vaihto maksaa 850 ,, ja siellä oli myös selvästi kerrottu 210 tkm tai 6 vuotta. Hinta ei siis kovin paha, mutta mutta... se ei sisällä vesipumppua, moniurahihnaa eikä kiristintä ja muita hilppeitä, jotka kuitenkin ovat käytännössä välttämättömät, joten todellisuudessa jakopäähuolto maksaa 1200...1300 , marmorilla. Selvitin AutoJerryn kautta hintatasoa muualla ja kokonaishuollon saa 600 , normikorjaamoilta, toki haitari oli luokkaa 600...1000 ,. Arvon raatilaiset, onko kommentteja missä huolto kannattaisi tehdä. Audilla on 7 vuotta täyttäneille autoille tehtaan tukemat halvemmat merkkihuollot, olisiko -15 %, mutta aloittajan kertomilla kokemuksilla se ei ole vaihtoehto.

tapanixxx

Suosittelen kamitec nimistä morjaamoa lohjalla. Ovat erikoistuneet vw konsernin autoihin.

Specialman

Omassa 2017 2.0 diisseli Superbissa vaihdettu hihna jo kahteen kertaan, koska hihna pykii ja murtuu. Eka vaihto n. 85tkm ja toinen vaihto nyt ihan vasta n.125tkm. Maahantuoja maksanut molemmat vaihdot lähes kokonaan. Nyt kilometräjä autossa 130tkm.

Jultsu

mitä tuohon vaihtoon on sisältynyt, kiristimet ohjurit vesipumput ym. koko hela hoito? aika omituiselta kuulostaa, liekö sitten jokin valmistusvirhe ollut jossain rullassa tai kireys jäänyt säätämättä kohdilleen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Specialman - 07.05.21 - klo:10:14
Omassa 2017 2.0 diisseli Superbissa vaihdettu hihna jo kahteen kertaan, koska hihna pykii ja murtuu. Eka vaihto n. 85tkm ja toinen vaihto nyt ihan vasta n.125tkm. Maahantuoja maksanut molemmat vaihdot lähes kokonaan. Nyt kilometräjä autossa 130tkm.
Ihmeelliseltä kuulostaa tämäkin, varmaan kannattaa kysyä että voisivatko selvittää juurisyyn ennen kuin sama toistuu jälleen uudestaan? Autolla vasta noin vähän kilsoja kelattu ja pari kertaa jouduttu hihnakin vaihtamaan jotta on selvitty isoimmitta tuohoitta.

Näitä juttuja kun lukee, niin tuntuu ihan mukavalta ajella autolla jossa jakopää on suunniteltu ketjulla toimivaksi ja siten että se kestää.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Specialman

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.05.21 - klo:10:34
mitä tuohon vaihtoon on sisältynyt, kiristimet ohjurit vesipumput ym. koko hela hoito? aika omituiselta kuulostaa, liekö sitten jokin valmistusvirhe ollut jossain rullassa tai kireys jäänyt säätämättä kohdilleen.

Jos minulle esitit tuon kysymyksen, niin tietääkseni koko hela hoito mennyt aina uusiksi. Oulun seudulla ajot 99% eli liittyy kait jotenkin myös tuohon ns
Autojen jakohihnoja rikkovaan ”Oulun tautiin" Ajua tulee 45-50tkm vuodessa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Specialman - 07.05.21 - klo:11:10
Jos minulle esitit tuon kysymyksen, niin tietääkseni koko hela hoito mennyt aina uusiksi. Oulun seudulla ajot 99% eli liittyy kait jotenkin myös tuohon ns
Autojen jakohihnoja rikkovaan ”Oulun tautiin" Ajua tulee 45-50tkm vuodessa.

Tuon Oulun alueen olisin heittänyt arvaukseksi jo ensimmäisen viestin perusteella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

_Q3_

Q3 TDI kävi Kamitecilla jakopäähuollossa (hihna, kiristimet, moniurahihna, vesipumppu), ajettu 6 v / 160 tkm. Huolto sujui luvatusti ja noin puoleen hintaan marmoriin verrattuna alkuperäisosilla. Hihna ja muut osat olivat vielä hyvässä kunnossa mutta vaihto antaa mielenrauhaa...

janne-90

Terve!

Saanko udella paljonko remontti maksoi ?
K-caarassa remontti alkuperäis osilla vesipumpulla ja moniurahihnalla n. 899,

_Q3_

Maksoi 620 ,. Espoon Audi Center arvioi 1200...1300 ,, oliko tuossa 899 , hinnassa mukana kiristimet (vai onko ne hydrauliset vaimentimet), se taisi tuoda pari kolme satkua lisää. Kovasti nuo hinnat vaihtelevat.

jhm

^
Vaihtelee juu. Pari-kolme vuotta sitten vaihdatin 1.6 tdi Yetiin jakohihnan.Kahdesta merkkiliikkeestä kysyin hinnan,toinen 830 , ja toinen "se tekee semmoset 1300 ," . Tuohon huoltoon sisältyi muutakin tietysti,m öljyt ja suodatin ja muita mitä kuului 210 tkm:n huoltoon.
Toteutunut hinta oli 831 ,...erotuksella sai kierroksen uusia renkaita.Ei ollut vaikea päättää kumpi liike sai työt tehdäkseen.
VW Transporter T5  84kw 2014

janne-90

Tere! 
Jakohihna sarjassa tulee hihna,kiristin ja ohjainrullat uusine muttereineen/pultteineen.
Vesipumppu myydään yleensä erikseen mutta se kannattaa ehdottomasti vaihtaa vaikka on sähköisesti ohjattu pumppu joka arvokkaampi kuin normaali vesipumppu. Moniurahihna tietysti menee samalla kun on irti.

899, Hinta ei suoraan audin hinta vaan on tarkoitettu vw/ seatin omistajille mutta voihan sitä aina kysyä sovelletaanko esim audin Q3/A3 joissa kone samoin päin kuin vw:ssä.  Paketti myös tarkoitettu myös yli 6v autoille / hyvin lähellä sitä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy