Kirjoittaja Aihe: jakopäänhihna ja kiristin meni 146tkm kohdalla - isot tuhot  (Luettu 3231 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Mitä se hihnan tarkistus oikein hyödyttää tai helpottaa? Sitten kun siitä hampaat lähtee tai muuten räpsähtää, niin kaikki tapahtuu alle sekunnissa, vaikka hihna ehjältä näyttäisikin etukäteen. Ei kai tuollaisen ulkonäöstä paljoa ole pääteltävissä etukäteen tai en ainakaan itse vanhoja jakohihnoja katsoessani ole osannut sanoa niistä juuta enkä jaata.

Tämän vuoksi olenkin useasti kysynyt mitä virkaa tuolla silmämääräisellä tarkastuksella on? Varsinkin kun jotain vanhoja hihnoja on tullut pyöriteltyä käsissä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.501
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Mitä se hihnan tarkistus oikein hyödyttää tai helpottaa? Sitten kun siitä hampaat lähtee tai muuten räpsähtää, niin kaikki tapahtuu alle sekunnissa, vaikka hihna ehjältä näyttäisikin etukäteen. Ei kai tuollaisen ulkonäöstä paljoa ole pääteltävissä etukäteen tai en ainakaan itse vanhoja jakohihnoja katsoessani ole osannut sanoa niistä juuta enkä jaata.

Itse kyllä mielenrauhan takia harkitsisin vaihtamista jos ikää yli viisi vuotta ja kilsoja päälle 100tkm.

Jos sinne koteloon ei katso niin tuskin löytää mitään mainittavaa. Sensijaan jos katsoo niin voi löytää vaikka (vielä) täysin ehjän jakohihnan joka on öljystä kostea ja näin ollen käyttöikä lyhentynyt huomattavasti. Moottori saattaa käydä ja kukkua tässä kohtaa vielä ilman huolta huomisesta.

Ja tarkoitan nyt näitä tietyn ikäluokan 1.6TDI EA288 koneita vaivaavaa kampiakselin stefan vuotoa.
« Viimeksi muokattu: 04.05.21 - klo:15:01 kirjoittanut a_jaba »
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.139
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Onko huollettu merkkiliikkeessä?

Onko tossa mahdollisesti öljyä vuotanut jakopäähän kampiakselin stefan kautta kuten näissä on monesti tapana? Nimimerkillä 2/2 omista 2015 1.6TDI koneista kärsinyt tosta vaivasta.

Missä tämä on muuten huomattu ja millä km-lukemilla ? Maksoiko artisti itse ?
Yritetään pärjätä.

Poissa ram1

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.279
    • Profiili
Miksi sä suollat tuota jargonia tähän ketjuun tai useampaan ketjuun? Tässä tapauksessa kyseessä on noin kuusi vuotias auto, jonka takuu on päättynyt noin neljä vuotta sitten!

Kyllä takuu säilyy, vaikka huoltaisi Pärnäsen pajalla, jolla on pääsy vaadittaviin huoltoihin, mutta jos esimerkiksi joku kriittinen softapäivitys puuttuu voi se olla takuun evaamisen peruste vaikka takuu olisi voimassa. Siinä sitten väittelet asiasta! Eniten korpeaa tuo sinun disinformaation levittäminen takuusta, kun tullaan näihin virhevastuu asioihin ja goodwilleihin, niin maahantuoja voi melko huoletta nostaa kädet pystyy yli 5 vuotiaan auton kohdalla ja asiakas maksaa, kun se on korjattu Pärnäsellä.

Ja ei en jaksa kaivaa tuota yhtä esimerkkitapausta neljä vuotiaasta autossa missä takaisinkutsua ei oltu tehty monimerkki korjaamossa ja rikkoi vaihteiston. Asiakas päätyi maksumieheksi, kun säästi sen muutaman satasen takuuajan jälkeen.

Skeida kun periaatteessa pienillä kilometreillä tarvitsee huoltaa vain kerran takuuaikana! Ai niin ja se unohtui mainita, että kuluttajariitalautakunnassa jonot on noin 1.5 vuotta autotapauksissa ja nopeampaa homma toimii käräjäoikeudessa, mutta sitten kannattaa olla lompakko kunnossa tai vakuutukset kohdallaan. Tätähän Ram1 ei viitsi kertoa ja ei hän ei ole yhtään tällaista tapausta koeponnistanut!
Oli kyllä eka kerta kun noita mihinkään laitan. Korvan poika se laittelee noita iänvanhoja lainauksia useampiin foorumeihin vuodesta toiseen. Ja takaisinkutsu täysin eri asia. Ei liity huoltoon mitenkään.

Kokoajan painotin, että ne valmistajan mukaiset huollot pitää olla tehty. Samat mokat pystyy se merkkarikin tekemään, niinkuin useasti ollaan huomattu. Jos se softapäivitys vaikutaa jotenkin hajonneeseen osaan, niin on se toki syy eväämiseen, mutta jos se ei siihen mitenkään liity, niin ei olennaista. Aina tuodaan esiin vaan tuo merkkarien erinomaisuus, vaikka ne maksattaa kokoajan täysin turhista osienvaihdoista, kun ei itse tutki mitään. Ei tee hihnanvaihtoa, vaikka pitäisi. Työ voi periaatteessa olla paljon hutiloidumpaa kun ei oikeastaan oma perse kiinni touhussa.

Jos sen auton muualla huollattaa pitää olla itsellä se tieto mitä milloinkin pitää tehdä ja saada tositteet. Mutta kuten ollaan huomattu, ei se merkkihuolto läheskään aina tiedä mitä, ja koska pitäisi mitäkin tehdä. Jos 6v. teet huollot merkkihuollossa ja auto hajoaa silti, niinkuin tässä tapauksessa. Olet maksellut luultavasti huolloista sen 1500€ enemmän kuin jossain muualla. Sillä rahalla tettäisit tuon koko rempan. Nyt tuon lisäksi maksat luultavasti myös 2 tonnia lisää, että saat auton kuntoon, vaikka ei oma moka.

A4 8.5 2.0Tq.
Ex- Vagit:Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.501
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Missä tämä on muuten huomattu ja millä km-lukemilla ? Maksoiko artisti itse ?

Molemmat huomattu VW Center Vantaa Airportin huollossa.

Ensimmäinen tapaus: Golf 1.6TDI 2015, 5v vanha, 150tkm huolto, sillä hetkellä auto oli ollut minulla melkein 2 vuotta ja olin ajanut 97tkm -> 150tkm. Vika huomattiin kun pohjamuovi otettiin huollon yhteydessä pois ja jakopäänkotelo oli alaosasta kostea. Itse maksoin koko lystin, tosin sain jonkun pienen alennuksen koko jakopäätyöstä niin maksoi vain vähän enemmän kuin perus jakopään huolto. Jos oikein muistan niin pelkkä jakopää olisi ollut n. 800e ja pienellä alennuksella jakopää + stefa oli jotain 950e. Jakohihna meni siis vaihtoon 1v/30tkm "normaalia" aiemmin.

Toinen tapaus: Nykyinen Passat 1.6TDI 2015 5v+5kk vanha, 85tkm mittarissa (90tkm huolto), auto oli ollut minulla muutaman päivän ja ajanut pari sataa kilometriä. Olin ostanut auton liikkeestä (ei VW liike) jolla useita toimipisteitä suomessa. Jakohihna kitisi kylmäkäynnistyksen yhteydessä huomattavasti, ei kuitenkaan kuulunut ohjaamoon asti mutta ulkona erottui erittäin selkeästi. Huollossa huomataan että hihna aivan öljyssä. Automyyjän ensimmäinen ehdotus että he maksavat työn kokonaan sekä stefan ja itse maksan jakohihnasarjan ja vesipumpun. Mielestäni oli reilu ehdotus ja tartuin siihen, mitään vääntöä asiasta ei tarvinnut käydä. Olin jo autoa ostaessa tietoinen että täytyy tehdä jakohihnan vaihto seuraavan 7kk aikana (6v aikaraja olisi tullut täyteen) ja nyt sain koko jakopään huollon pelkkien osien hinnalla. Itse siis maksoin normaalin huollon lisäksi muistaakseni noin 250e jakopäästä. Työ tehtiin VW huollossa ja VW merkkiosilla eli jakopäälle ja stefalle tuli normaali 2v varaosatakuu.

Kun ostin Passatin niin annoin tuon jakopään osalta korjatun Golffin vaihdossa. Korjauksesta oli vaihtohetkellä aikaa n. 8kk eli siinäkin oli vielä 2v varaosatakuu voimassa. Mainitsin automyyjälle tuosta asiasta kun kauppoja hierottiin niin luulen että automyyjäkin tiesi ettei tässä kohtaa voi alkaa asiasta kovin paljoa vääntämään.

EDIT: Ja kysyin VW huollosta että kuinka yleinen vika tämä on niin sanoivat että ilmenee n. 50% autoista. En sitten tiedä tarkoittiko pelkästään saman ikäluokan 1.6TDI koneita vai kaikkia EA288 koneita. Veikkaan kuitenkin että jos VW huollosta myönnetään toi 50% todennäköisyys niin todellisuus on jossain 75% yläpuolella  ;D
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.838
  • Isompi GTE
    • Profiili
^ näiden laitteiden laatu on kyllä välillä hämmentävän tasaista 😁

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Oli kyllä eka kerta kun noita mihinkään laitan. Korvan poika se laittelee noita iänvanhoja lainauksia useampiin foorumeihin vuodesta toiseen. Ja takaisinkutsu täysin eri asia. Ei liity huoltoon mitenkään.

Kokoajan painotin, että ne valmistajan mukaiset huollot pitää olla tehty. Samat mokat pystyy se merkkarikin tekemään, niinkuin useasti ollaan huomattu. Jos se softapäivitys vaikutaa jotenkin hajonneeseen osaan, niin on se toki syy eväämiseen, mutta jos se ei siihen mitenkään liity, niin ei olennaista. Aina tuodaan esiin vaan tuo merkkarien erinomaisuus, vaikka ne maksattaa kokoajan täysin turhista osienvaihdoista, kun ei itse tutki mitään. Ei tee hihnanvaihtoa, vaikka pitäisi. Työ voi periaatteessa olla paljon hutiloidumpaa kun ei oikeastaan oma perse kiinni touhussa.

Jos sen auton muualla huollattaa pitää olla itsellä se tieto mitä milloinkin pitää tehdä ja saada tositteet. Mutta kuten ollaan huomattu, ei se merkkihuolto läheskään aina tiedä mitä, ja koska pitäisi mitäkin tehdä. Jos 6v. teet huollot merkkihuollossa ja auto hajoaa silti, niinkuin tässä tapauksessa. Olet maksellut luultavasti huolloista sen 1500€ enemmän kuin jossain muualla. Sillä rahalla tettäisit tuon koko rempan. Nyt tuon lisäksi maksat luultavasti myös 2 tonnia lisää, että saat auton kuntoon, vaikka ei oma moka.


Meidän ero on se, että minä olen useamman tapauksen koeponnistanut ja sinä olet 0.

Yritä vain paikkoa asioita jälkikäteen. Monelle on tiukkapaikka maksaa tonneja kerralla, kuin maksaa satanen pari silloin tällöin huollossa enemmän. Se että sä haluat huoltaa autoa omatoimisesti ei tarkoita, että kaikki muut haluavat. Samoin kuin tuo laskun loppusumman neuvotteleminen on myös monesti käyttäjästä kiinni.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa _Q3_

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 75
    • Profiili
Q3 kävi tammikuussa 150 tkm huollossa Espoon Audi Centerissä, ja silloin huoltoneuvoja ystävällisesti kertoi että jakohihnan vaihtoväli on 6 vuotta ja ajankohtainen seuraavassa huollossa. Hieman puskista tieto tuli kun huoltokirjaan on painettu 210 tkm ilman aikarajoitusta. Katsoin Audi Centerin nettivarauksesta että hammashihnan vaihto maksaa 850 €, ja siellä oli myös selvästi kerrottu 210 tkm tai 6 vuotta. Hinta ei siis kovin paha, mutta mutta... se ei sisällä vesipumppua, moniurahihnaa eikä kiristintä ja muita hilppeitä, jotka kuitenkin ovat käytännössä välttämättömät, joten todellisuudessa jakopäähuolto maksaa 1200...1300 € marmorilla. Selvitin AutoJerryn kautta hintatasoa muualla ja kokonaishuollon saa 600 € normikorjaamoilta, toki haitari oli luokkaa 600...1000 €. Arvon raatilaiset, onko kommentteja missä huolto kannattaisi tehdä. Audilla on 7 vuotta täyttäneille autoille tehtaan tukemat halvemmat merkkihuollot, olisiko -15 %, mutta aloittajan kertomilla kokemuksilla se ei ole vaihtoehto.

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.413
    • Profiili
Suosittelen kamitec nimistä morjaamoa lohjalla. Ovat erikoistuneet vw konsernin autoihin.

Poissa Specialman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Omassa 2017 2.0 diisseli Superbissa vaihdettu hihna jo kahteen kertaan, koska hihna pykii ja murtuu. Eka vaihto n. 85tkm ja toinen vaihto nyt ihan vasta n.125tkm. Maahantuoja maksanut molemmat vaihdot lähes kokonaan. Nyt kilometräjä autossa 130tkm.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.882
    • Profiili
mitä tuohon vaihtoon on sisältynyt, kiristimet ohjurit vesipumput ym. koko hela hoito? aika omituiselta kuulostaa, liekö sitten jokin valmistusvirhe ollut jossain rullassa tai kireys jäänyt säätämättä kohdilleen.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa Foxit

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 486
  • Toyota Prius+ (2020) Business
    • Profiili
Omassa 2017 2.0 diisseli Superbissa vaihdettu hihna jo kahteen kertaan, koska hihna pykii ja murtuu. Eka vaihto n. 85tkm ja toinen vaihto nyt ihan vasta n.125tkm. Maahantuoja maksanut molemmat vaihdot lähes kokonaan. Nyt kilometräjä autossa 130tkm.
Ihmeelliseltä kuulostaa tämäkin, varmaan kannattaa kysyä että voisivatko selvittää juurisyyn ennen kuin sama toistuu jälleen uudestaan? Autolla vasta noin vähän kilsoja kelattu ja pari kertaa jouduttu hihnakin vaihtamaan jotta on selvitty isoimmitta tuohoitta.

Näitä juttuja kun lukee, niin tuntuu ihan mukavalta ajella autolla jossa jakopää on suunniteltu ketjulla toimivaksi ja siten että se kestää.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Poissa Specialman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
mitä tuohon vaihtoon on sisältynyt, kiristimet ohjurit vesipumput ym. koko hela hoito? aika omituiselta kuulostaa, liekö sitten jokin valmistusvirhe ollut jossain rullassa tai kireys jäänyt säätämättä kohdilleen.

Jos minulle esitit tuon kysymyksen, niin tietääkseni koko hela hoito mennyt aina uusiksi. Oulun seudulla ajot 99% eli liittyy kait jotenkin myös tuohon ns
Autojen jakohihnoja rikkovaan ”Oulun tautiin" Ajua tulee 45-50tkm vuodessa.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Jos minulle esitit tuon kysymyksen, niin tietääkseni koko hela hoito mennyt aina uusiksi. Oulun seudulla ajot 99% eli liittyy kait jotenkin myös tuohon ns
Autojen jakohihnoja rikkovaan ”Oulun tautiin" Ajua tulee 45-50tkm vuodessa.

Tuon Oulun alueen olisin heittänyt arvaukseksi jo ensimmäisen viestin perusteella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy