Kirjoittaja Aihe: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)  (Luettu 2491 kertaa)

Poissa Nickkeli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« : 02.05.21 - klo:22:29 »
Heipparallaa

Kolmas auto ja kolmas moottori/laatikko.
Kaipasin vinkkejä "taisteluun" ja eri vaihtoehtoja korjaukseen/uusimiseen.

Autoliike väittää ettei ole tuonut autoa mutta ovat kuitenkin veron maksaneet autosta ja ovat maahantuojia yritystiedon mukaan. Meillä auto ollut heinäkuusta ja ajettu sillä 17tkm. Autolla oli ajettu 123tkm heinäkuussa.

Korjausliikkeen viesti.
Asiakkaan auto toimitettu korjaamolle liikkumisturvan toimesta. Vaihteiston merkkivalo palanut eilisestä, pystynyt ajamaan, auto ei anna käyttää polttomoottoria ja sähköä ei enää jäljellä. Asiakas epäilee mekatroniikan vikaa.

Korjaamolla ajoneuvon vikamuistit luettu: Vikamuistissa vikaa vaihteiston ohjainlaitteella. Irrotuskytkin: Jäänyt auki. Vaihteiston erotuskytkin viallinen. Ohjattu vianetsintä suoritettu. Vianmäärityksen perusteella todettu mekatroniikka vialliseksi, sillä irrotuskytkin mekatroniikan sisäinen komponentti. Mitta-arvot tarkastettu ja vaihteiston paine nousee 46 bar. Toimintaedellytykset täyttyvät muuten. Mekatroniikka uusittava vian korjaamiseksi.

Kustannusarvio korjaukselle:

-Varaosat: n. 3065 euroa

-Työt: n. 550 euroa (Sisältää mekatroniikan uusinnan, ajoneuvon korkeajännitejärjestelmän jännitteettömäksi teon, vaihteistoöljyn uusinnan, korkeajännitelatauslaitteen irrotuksen sekä sopeutustyöt ja vianmäärityksen.)

Korjauksen kokonaiskustannukset: 3615 euroa

Auto tuotu Ruotsista jonkun muun toimesta, kuin Suomen virallisen Volkswagen maahantuojan. Valmistaja ei tarjoa vastaantuloa vian korjaamiseksi. Virhevastuutapauksissa otettava yhteys auton maahantuoneeseen tahoon.



Poissa Janecky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #1 : 03.05.21 - klo:18:38 »
Täsmälleen samat tyyppiviat oli omassa laatikossa (K0 venttiili jumitti auki ). Ostin yksityiseltä niin ei tarvinnut miettiä virhevastuita.
Mekatroniikan tyyppiviat korjattiin ja diagnosoitiin korjauksen jälkeen http://www.vmk-service.fi/.
Puoli vuotta on menty ilman ongelmia. Hiukan persoonallinen palvelu, mutta todella hyvin ovat perillä tuosta hybridin mekatroniikasta.
Ovat korjanneet useita GTE passatin mekatroniikka vikoja.

Poissa Siimajalka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 40
  • Passat GTE 2016
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #2 : 03.05.21 - klo:23:47 »
Ottanee pattiin, sympatiseeraan.

Se on tietysti selvää, ettei VW:n suomalainen virallinen maahantuoja ole asiasta lainkaan kiinnostunut.

Myyjäliikkeellä saattaa olla jonkinlaista vastuuta asiassa, jos autossa oli virhe sitä myytäessä, mutta ei toistasataa tuhatta ajetulla autolla mitään ikitakuuta ole. Vaihdelaatikkovika 50 tuhatta ajetussa on eittämättä vastuun synnyttävä virhe, mutta 200 tuhatta ajetulla autolla taas ei.

Mihin sitten 120 tuhatta asettuu tuossa suhteessa?

Toinen kysymys on se, kuinka kauan myyjä voi olla vastuussa autossa ilmenevistä vioista. ”Puolen vuoden säännöstä” puhutaan, mutta se käsittääkseni käsittelee vain olettamaa siitä, onko kaupan teon jälkeen ilmenevä vika katsottava olleen autossa jo myyntihetkellä.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

Oletan nyt, että kuluttajakaupasta on kyse. Sillä ei ole merkitystä, kuka auton maahn on tuonut. Myyjän kanssa asioit. Ehkä tulee vastaan, ehkä ei. Neuvottelukysymys.

Mutta oli miten oli: korjauksen jälkeen sinulla on ihkauusi vaihteisto. Tai mekatroniikka, mitä sillä sitten tarkoitetaankaan.

Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Poissa Topjanne

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
  • Passat GTE 2016
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #3 : 04.05.21 - klo:12:37 »
Minkälaisia oireita mekatroniikkavika saa aikaiseksi?

Mulla ainakin nykäisee hieman 3-4 vaihdossa ja kevyellä jarrulla 3-2 vaihdossa. Oireet yleensä vähenee tai jopa poistuu vähäksi aikaa pidemmän ajomatkan jälkeen. Lisäksi reippaalla kiihdytyksellä hetken viive vaihdoissa.

Näitä oireita on ollut siis melkein alusta asti eli noin 18000km alkaen. On valitettu muutamaan otteeseen merkkiliikkeessä ja pyydetty ohjelmistopäivitystä.

Poissa makelja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.486
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #4 : 04.05.21 - klo:13:58 »
Jos noin käyttäytyy niin kannattaa kokeilla aluksi DSG resetointia.

https://www.hypermiler.co.uk/gearbox/how-to-fix-those-clunky-gear-changes-with-a-dsg-reset-vw-skoda-audi-seat-gearbox-auto

Omassa aiemmassa Audissa tuo auttoi. Siinä oli sellaista "epäröintiä" vaihdoissa

Poissa Topjanne

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
  • Passat GTE 2016
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #5 : 05.05.21 - klo:10:24 »
Onkohan resetointi samanlainen myös GTE:ssä? En huomannut mitään muutosta vaihteiston käytökseen ainakaan ensimmäisen yrityksen jälkeen.

Poissa makelja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.486
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #6 : 05.05.21 - klo:10:34 »
En kyllä ole 100 varma, mutta voisi luulla että sama toimisi myös GTE:ssä.
Kun teit tuon niin kuuluiko jossain vaiheessa sellainen vaimea tömähdys? Näin ainakin Audissa kuului, kun reset tapahtui.
GTE:ssä en ole tuota tehnyt kun on niin uusi vielä, eikä ongelmia ole ollut.

Poissa Woeboe

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #7 : 05.05.21 - klo:16:35 »
Resetointi tuntui auttavan oman GTE:n viiveisiin. Varsinkin kun ajaa luokkaa viittäkymppiä ja painaa kaasun pohjaan, niin ei esiinny enää samanlaista vaihteiston pohtimista, kun vaihtaa kutoselta nopeasti alaspäin. Lisäksi kuului vaimea "klonks" siinä resetointivaiheessa kun pidin poljinta pohjassa. Tiedä sitten onko omaa kuvitelmaa ja varmaan selkiytyy tässä tulevien ajojen aikana...

Poissa BasicDude

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #8 : 07.05.21 - klo:09:03 »
Heipparallaa

Kolmas auto ja kolmas moottori/laatikko.
Kaipasin vinkkejä "taisteluun" ja eri vaihtoehtoja korjaukseen/uusimiseen.

Autoliike väittää ettei ole tuonut autoa mutta ovat kuitenkin veron maksaneet autosta ja ovat maahantuojia yritystiedon mukaan. Meillä auto ollut heinäkuusta ja ajettu sillä 17tkm. Autolla oli ajettu 123tkm heinäkuussa.

Korjausliikkeen viesti.
Asiakkaan auto toimitettu korjaamolle liikkumisturvan toimesta. Vaihteiston merkkivalo palanut eilisestä, pystynyt ajamaan, auto ei anna käyttää polttomoottoria ja sähköä ei enää jäljellä. Asiakas epäilee mekatroniikan vikaa.

Korjaamolla ajoneuvon vikamuistit luettu: Vikamuistissa vikaa vaihteiston ohjainlaitteella. Irrotuskytkin: Jäänyt auki. Vaihteiston erotuskytkin viallinen. Ohjattu vianetsintä suoritettu. Vianmäärityksen perusteella todettu mekatroniikka vialliseksi, sillä irrotuskytkin mekatroniikan sisäinen komponentti. Mitta-arvot tarkastettu ja vaihteiston paine nousee 46 bar. Toimintaedellytykset täyttyvät muuten. Mekatroniikka uusittava vian korjaamiseksi.

Kustannusarvio korjaukselle:

-Varaosat: n. 3065 euroa

-Työt: n. 550 euroa (Sisältää mekatroniikan uusinnan, ajoneuvon korkeajännitejärjestelmän jännitteettömäksi teon, vaihteistoöljyn uusinnan, korkeajännitelatauslaitteen irrotuksen sekä sopeutustyöt ja vianmäärityksen.)

Korjauksen kokonaiskustannukset: 3615 euroa

Auto tuotu Ruotsista jonkun muun toimesta, kuin Suomen virallisen Volkswagen maahantuojan. Valmistaja ei tarjoa vastaantuloa vian korjaamiseksi. Virhevastuutapauksissa otettava yhteys auton maahantuoneeseen tahoon.



Onko tässä nyt varmasti kerrottu kaikki tapaukseen liittyvä? Ihmettelen, että valmistaja ei tarjoa vastaantuloa. Varsinkin jos huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.838
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #9 : 07.05.21 - klo:09:15 »
Onko tässä nyt varmasti kerrottu kaikki tapaukseen liittyvä? Ihmettelen, että valmistaja ei tarjoa vastaantuloa. Varsinkin jos huollettu huolto-ohjelman mukaisesti.
Samaa mietin. Ollut näitä ”tuontiautoja” itselläkin yli 10 vuotta eikä koskaan ole marmori vedonnut siihen ettei tule goodwillä sen takia. Tosin ei mitään noin kallista yksittäistä korjausta ole ollut.

Poissa BasicDude

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #10 : 07.05.21 - klo:09:35 »
Samaa mietin. Ollut näitä ”tuontiautoja” itselläkin yli 10 vuotta eikä koskaan ole marmori vedonnut siihen ettei tule goodwillä sen takia. Tosin ei mitään noin kallista yksittäistä korjausta ole ollut.

Veikkaisin jotain huoltojen laiminlyöntiä... mutta tähän olisi kiva saada vastaus ketjun aloittajalta.

Poissa Janecky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #11 : 07.05.21 - klo:16:49 »
Samaa mietin. Ollut näitä ”tuontiautoja” itselläkin yli 10 vuotta eikä koskaan ole marmori vedonnut siihen ettei tule goodwillä sen takia. Tosin ei mitään noin kallista yksittäistä korjausta ole ollut.
Mulla 2016 auto, 110tkm, liisari ruotsista, Dsg öljynvaihto tehty ja kaikki huollot kunnossa. k-caarassa naurettiin pihalle, takuuta ei autossa ole ja maahantuoja ei tässä tapauksessa tule vastaan kuluissa. En tosin vienyt autoa sinne remonttiin, koska mielipide oli varsin selkeä.
Sen takia korjautin mekatroniikan kuntoon itse.

Poissa Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.831
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #12 : 07.05.21 - klo:18:02 »
^ Epäilen, että K Caarassa olisi naurettu sinut pihalle?
- VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
- Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ 2020

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.838
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #13 : 07.05.21 - klo:18:18 »
Mulla 2016 auto, 110tkm, liisari ruotsista, Dsg öljynvaihto tehty ja kaikki huollot kunnossa. k-caarassa naurettiin pihalle, takuuta ei autossa ole ja maahantuoja ei tässä tapauksessa tule vastaan kuluissa. En tosin vienyt autoa sinne remonttiin, koska mielipide oli varsin selkeä.
Sen takia korjautin mekatroniikan kuntoon itse.
Jännä, mikähän näissä on erona sitten? Täälläkin muutama tuore tarina isoista vioista jotka mennyt liki täysin goodwillinä vaikka auto ollut ruotsista tuotu.

Poissa Janecky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #14 : 07.05.21 - klo:18:30 »
^ Epäilen, että K Caarassa olisi naurettu sinut pihalle?
Tampere, Hatanpäällä kävin asiasta neuvottelemassa ja yritin asiaa siellä selvittää huoltoneuvojan kanssa. Vastaus oli yksiselitteinen ei osallistuta kustannuksiin kun ei ole takuu voimassa. Audin puolella samasta viasta on service bullet olemassa, mutta GTE:llä sitä ei ole. Pientä sarkasmia toki, mutta vastaantulo 0 ja artisti maksaa oli lopullinen.

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.838
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #15 : 07.05.21 - klo:19:39 »
^ toi on vielä oman kokemuksen mukaan asiallinen marmori yleensä.

Poissa jaripetteri

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 711
  • GTE Variant & TwinDoor TDi
    • Profiili
    • OBD.fi
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #16 : 07.05.21 - klo:20:22 »
 
Täsmälleen samat tyyppiviat oli omassa laatikossa (K0 venttiili jumitti auki ). Ostin yksityiseltä niin ei tarvinnut miettiä virhevastuita.
Mekatroniikan tyyppiviat korjattiin ja diagnosoitiin korjauksen jälkeen http://www.vmk-service.fi/.
Puoli vuotta on menty ilman ongelmia. Hiukan persoonallinen palvelu, mutta todella hyvin ovat perillä tuosta hybridin mekatroniikasta.
Ovat korjanneet useita GTE passatin mekatroniikka vikoja.



Paljonko mekatroniikan korjauttaminen kustantaa tuolla? Kiinnostaa koska itselläni 2016 ruotsin tuonti GTE jolla 145tkm rullattu. Ei oireillut mutta ei noi kait kauheesti oireilekaan ennen jumia. Koittanut säännöllisen epäsäännöllisesti käyttää polttomoottoriakin ettei jumittele.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant, TwinDoor TDi,
ex. vRS TFSi Combi

Poissa Janecky

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #17 : 07.05.21 - klo:21:08 »

Paljonko mekatroniikan korjauttaminen kustantaa tuolla? Kiinnostaa koska itselläni 2016 ruotsin tuonti GTE jolla 145tkm rullattu. Ei oireillut mutta ei noi kait kauheesti oireilekaan ennen jumia. Koittanut säännöllisen epäsäännöllisesti käyttää polttomoottoriakin ettei jumittele.
Soittelin paljon dsg vaihdelaatikko pajoja ja toi oli ainoa vastaan tullut joka osasi DQ400e korjauksen suomessa. Kannattaa soittaa tuonne, kun tarvetta ilmenee. En viitsi omaa hintaa laittaa, mutta osuu 1000-2000e väliin kaikkineen. Olivat vielä todella nopeita korjauksen kanssa, 3pv ja oli ajettu reilut koeajot. Onkin tuttu nimimerkki VRSCLUB puolelta vuosia sitten.

Poissa BasicDude

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 79
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #18 : 07.05.21 - klo:21:10 »
^ toi on vielä oman kokemuksen mukaan asiallinen marmori yleensä.

Mun autohan vietiin tuonne lavetilla jouluna. Kun oli "hybrid system error".
Tutkivat autoa monta tuntia "turhaan". Kertoivat että tietyt proseduurit pitää tehdä jos myöhemmin tulee oikea vika ja haluaa tehtaan vastaantulon.
Auto siisti Ruotsin tuonti.

Poissa jaripetteri

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 711
  • GTE Variant & TwinDoor TDi
    • Profiili
    • OBD.fi
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #19 : 07.05.21 - klo:21:49 »
Soittelin paljon dsg vaihdelaatikko pajoja ja toi oli ainoa vastaan tullut joka osasi DQ400e korjauksen suomessa. Kannattaa soittaa tuonne, kun tarvetta ilmenee. En viitsi omaa hintaa laittaa, mutta osuu 1000-2000e väliin kaikkineen. Olivat vielä todella nopeita korjauksen kanssa, 3pv ja oli ajettu reilut koeajot. Onkin tuttu nimimerkki VRSCLUB puolelta vuosia sitten.

Kiitos, tämä tarkkuus riittää. Ei siis henkilökohtainen konkurssi edessä vaikka napsahtaisi. On tuo hitosti rahaa silti.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant, TwinDoor TDi,
ex. vRS TFSi Combi

Poissa Topjanne

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 80
  • Passat GTE 2016
    • Profiili
Vs: GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)
« Vastaus #20 : 10.05.21 - klo:10:14 »
Resetointi tuntui auttavan oman GTE:n viiveisiin. Varsinkin kun ajaa luokkaa viittäkymppiä ja painaa kaasun pohjaan, niin ei esiinny enää samanlaista vaihteiston pohtimista, kun vaihtaa kutoselta nopeasti alaspäin. Lisäksi kuului vaimea "klonks" siinä resetointivaiheessa kun pidin poljinta pohjassa. Tiedä sitten onko omaa kuvitelmaa ja varmaan selkiytyy tässä tulevien ajojen aikana...

Suorititko resetoinnin juurikin makeljan linkittämän ohjeen mukaan? Mulla ei ainakaan tapahtunut mitään muutosta.

Kokeilin myös tämän https://www.youtube.com/watch?v=Z5KD7LyQnqg ohjeen mukaan, mutta ei vaikutusta. Tosin avainta en saanut poistettua.
« Viimeksi muokattu: 10.05.21 - klo:10:18 kirjoittanut Topjanne »

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy