Kirjoittaja Aihe: Passat B7 1,6 TDi 2012 EGR lauhdutin vuotaa  (Luettu 514 kertaa)

Poissa MicaL

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Passat B7 1,6 TDi 2012 EGR lauhdutin vuotaa
« : 01.05.21 - klo:10:13 »
Muutama kuukausi sitten syttyi hehkun merkkivalo ja korjaamolla todettiin egr-venttiilin toiminnassa häiriö ja sen lisäksi pieni vuoto sen lauhduttimessa. Korjausarvio oli 2150 euroa, joten se ei tullut kysymykseen. Seuraava vinkki olikin venttiilin koodaus ohjelmallisesti pois pelistä ja jatkossa seurata vesivuodon mahdollista pahenemista. Näin tehtiin ja lisäksi irrotettiin johto venttiilistä mutta mitään ei vielä tulpattu. Tähän päivään asti auto on toiminut "moitteettomasti" lukuunottamatta satunnaisia vesihöyrytuprautuksia pakoputkesta. Mutta nyt vuoto yltyi niin isoksi että ajoittain se hörii jäähdytinnestettä siinä määrin etta meno hyytyy hetkittäin valtavan vesihöyrypilven saattelemana.

Kysymys kuuluukin, onnistuuko vesiletkujen tulppaaminen tai kennon ohittaminen kotikonstein vain onko niin pahassa paikkaa ettei esim ilman nosturia kannata harkitakkaan? Imusarjan päästä tuo egr on helppo tulpata mutta se ei tuota jäähdytinvuotoa kuitenkaan korjaa.

Poissa IlkkaK.

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Passat B7 1,6 TDi 2012 EGR lauhdutin vuotaa
« Vastaus #1 : 13.05.21 - klo:21:30 »
Muutama kuukausi sitten syttyi hehkun merkkivalo ja korjaamolla todettiin egr-venttiilin toiminnassa häiriö ja sen lisäksi pieni vuoto sen lauhduttimessa. Korjausarvio oli 2150 euroa, joten se ei tullut kysymykseen. Seuraava vinkki olikin venttiilin koodaus ohjelmallisesti pois pelistä ja jatkossa seurata vesivuodon mahdollista pahenemista. Näin tehtiin ja lisäksi irrotettiin johto venttiilistä mutta mitään ei vielä tulpattu. Tähän päivään asti auto on toiminut "moitteettomasti" lukuunottamatta satunnaisia vesihöyrytuprautuksia pakoputkesta. Mutta nyt vuoto yltyi niin isoksi että ajoittain se hörii jäähdytinnestettä siinä määrin etta meno hyytyy hetkittäin valtavan vesihöyrypilven saattelemana.

Kysymys kuuluukin, onnistuuko vesiletkujen tulppaaminen tai kennon ohittaminen kotikonstein vain onko niin pahassa paikkaa ettei esim ilman nosturia kannata harkitakkaan? Imusarjan päästä tuo egr on helppo tulpata mutta se ei tuota jäähdytinvuotoa kuitenkaan korjaa.

Itsellä saman vuoden 2.0TDI 4-Motion, täysin sama vika oli, eli jäähdytysnesteet hävisi EGR-lauhduttimen kautta pakoputkeen ja taivaan tuuliin. Se oli n. 3vuotta sitten ja silloin VW:lla oli kampanja alle 250tkm ajetuille NOx-päivitetyille autoille, kattaa 11 osaa moottorista jos hajoaa päivityksen jälkeen.

Vaihtoivat koko EGR-systeemin volkkarin piikkiin, ei tarvinnu maksaa latin latia. Sen jälkeen ei mitään ongelmia.

Suosittelisin korjaamaan tämän ikäisissä autoissa viat niinkuin ne kuuluu korjata, eli ei kannata tulppailla tai blokkailla mitään sinne pellin alle kuuluvaa pois käytöstä.

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy