Mikä rikkoo pyöränlaakerin?

Aloittaja Miikkeli, 17.04.21 - klo:18:31

« edellinen - seuraava »

Miikkeli

Kokeillaanpa, onko kenelläkään ideoita, mistä seuraava mahtaa johtua.

Pääsiäisenä alkoi Golf VII Variantin rengaspainevaroitin herjaamaan. No renkaissa ei mitään ongelmaa ollut, joten paineiden kuittaus ja matka jatkuu. Sama kuitenkin toistui hetkeä myöhemmin, että mikähän tässä nyt mättää. Jatkoin ajoa vakionopeudensäätimellä, kunnes huomasin, että hetkellinen kulutus oli noussut lukemaan 10 l/100km. Pysähdys bussipysäkille ja oikeasta takarenkaasta nousee käryä ja käy mahottoman kuumana. Ajoin merkkihuollon pihaan, jossa selvittivät, että laakeri mennyt rikki ja samalla vuosi sitten vaihdettu jarrulevykin. Pääsiäisen jälkeen auto alle tiistaina 6.4. reilu 500 euroa köyhempänä.

Siitä on normaalia ajoa takana noin 1300 km ja perjantaina 16.4. sama juttu: rengaspainevaroitin herjaa, pysähdys ja tarkistus ja sama rengas käryää ja käy kuumana. Tällä kertaa jätin auton siihen, koska matkaa oli vielä 50 km jäljellä ja liikkumisturvan turvin vuokra-auto alle ja auto hinaukseen.

Nyt odottelen viikonlopun yli, että mitähän mahtavat maanantaina huollossa todeta. Että onko uusi laakeri ollut väärä tai asennettu väärin, vai onko joku muu syy mikä sen rikkoo. Miltäs kuulostaa? Tähän asti Golfiin on saanut olla tyytyväinen.

padawan

Ei siellä satula ole vaihtokunnossa?

patruuna22

Jarrut pysyvät kunnossa, kun jarruttaa pari kertaa/kk  paniikkijarrutuksen. Liikenne tietysti huomioiden.
Hissuttelemalla sylinterit jumiutuvat.

Miikkeli

Lainaus käyttäjältä: patruuna22 - 17.04.21 - klo:20:44
Jarrut pysyvät kunnossa, kun jarruttaa pari kertaa/kk  paniikkijarrutuksen. Liikenne tietysti huomioiden.
Hissuttelemalla sylinterit jumiutuvat.

Meniköhän nyt oikeaan paikkaan tämä kommentti? En ymmärrä, miten liittyy aiheeseen...

Miikkeli

Lainaus käyttäjältä: padawan - 17.04.21 - klo:19:53
Ei siellä satula ole vaihtokunnossa?

Jos se pystyy rikkomaan laakerin reilun 1000 km:n jälkeen, niin tiedä häntä.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Miikkeli - 17.04.21 - klo:22:26
Jos se pystyy rikkomaan laakerin reilun 1000 km:n jälkeen, niin tiedä häntä.

Jos satula jarruttelee jatkuvasti yhtä nurkkaa ja levy lämpeää -> lämpö johtuu napaan ja laakeriin -> rasvat muuttuu vedeksi ja voitelu loppuu -> laakeri on nopeasti taas entinen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sakal83

Eiköhän sen nyt kuule korvalla jos satula on kiero/vituillaan ja jarruttelee jatkuvasti.
Mutta siis jarrut varmasti siellä se ongelma mahdollisesti on. Mäntä ei liiku/palaudu syystä, että???
Jos kerta levy on jo vaihdettu niin sitten se satula? Ainakin mäntä pitäisi tarkastaa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Energisti

Aika mielenkiintoista, koska mulla on just sama auto. Nyt tämä yhdestoista autoni on eka, jossa on vakkari. Ihmettelin viimeksi kun vakkari jarruttaa alamäessä (niin sen kuuluukin tehdä, jos on sakkoalueella) Mutta taatusti jarrut kuumenee, jos on pitkä alamäki! Huomasin tilanteen ja poistuin taas normaali moodiin eli annnan rullata moottorijarrutuksella. Tässä voi olla syynä, että mulla on maitopurkinkokoinen 1.0 moottori joka ei jarruta menoa oikeastaan ollenkaan. Nyt kaivataan todella hyviä neuvoja, muuten kaikki 1.0 autoilijat on samassa liemessä!

sonic

Takajarru laahaa ja sen lämpö syö laakerin,ei tuota mistään oikeastaan kuule, mutta levy kuumenee taatusti ja vanteen jarrupöly paljastaa asian, jarrusatula vaihtoon tai pöydälle ,mäntä ulos ja huoltosarja sisään.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Energisti - 17.04.21 - klo:23:27
Mutta taatusti jarrut kuumenee, jos on pitkä alamäki!
Lämpeneehän ne, mutta ei taatusti niin paljon että se mitään rikkoisi. Ellei jotain vuoristotietä ajella, se on asia erikseen. Mutta tästä maasta ei sellaisia mäkiä löydy jossa vakkarin jarruttelu rikkoisi jotain.

Aloittajalla on melko varmasti takajarru jumissa, kuten jo on sanottukin. Se järjetön lämpö rikkoo kyllä lopulta laakerinkin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

SNG

Satulat oli kanssa jumissa. Onneksi metallinen hankausääni paljasti että palat oli IHAN LOPUSSA.

Niin oli levytkin kun auton palojenvaihtoon vein, soittivat pian että levyt lopussa. Niilllä ei ollut ajettu kuin satku. Sitten soittivat, että satulat ihan jumissa.

Lämpökuorma laahaavasta jarrusta on tosiaan niin julmettu, että äkkiä sieltä laakerin ja ehkä vetarinniveltenkin rasvat rupeaa kiehumaan ja käryäämään. Kuivana laakeri kyllä menee nopeasti.

patruuna22

Lainaus käyttäjältä: Miikkeli - 17.04.21 - klo:22:24
Meniköhän nyt oikeaan paikkaan tämä kommentti? En ymmärrä, miten liittyy aiheeseen...
Tästä kaikki loppupelissä alkavat. Näin olen toiminut noin 40 vuotta  ilman ylimääräisiä jarruremppoja.
Paloja on tietty vaihdettu ,mutta ei yhtään sylinteri/satula jumija.

Miikkeli

#12
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.04.21 - klo:23:08
Eiköhän sen nyt kuule korvalla jos satula on kiero/vituillaan ja jarruttelee jatkuvasti.
Mutta siis jarrut varmasti siellä se ongelma mahdollisesti on. Mäntä ei liiku/palaudu syystä, että???
Jos kerta levy on jo vaihdettu niin sitten se satula? Ainakin mäntä pitäisi tarkastaa.

Lainaus käyttäjältä: sonic - 18.04.21 - klo:06:37
Takajarru laahaa ja sen lämpö syö laakerin,ei tuota mistään oikeastaan kuule, mutta levy kuumenee taatusti ja vanteen jarrupöly paljastaa asian, jarrusatula vaihtoon tai pöydälle ,mäntä ulos ja huoltosarja sisään.

Lainaus käyttäjältä: M_M - 18.04.21 - klo:06:50
Lämpeneehän ne, mutta ei taatusti niin paljon että se mitään rikkoisi. Ellei jotain vuoristotietä ajella, se on asia erikseen. Mutta tästä maasta ei sellaisia mäkiä löydy jossa vakkarin jarruttelu rikkoisi jotain.

Aloittajalla on melko varmasti takajarru jumissa, kuten jo on sanottukin. Se järjetön lämpö rikkoo kyllä lopulta laakerinkin.


Kiitos analyyseistä! Jäi aloituskommentissa kertomatta, että mitään ei siis kuulu eikä minkäänlaista värinää ole havaittavissa. Tämä vika ilmaantuu yhtäkkiä suoralla tiellä. Autoon on vajaa vuosi sitten vaihdettu kaikki jarrulevyt ja -palat.

Ja jos VAG-konsernin autot hajoaa käyttämällä vakionopeudensäädintä, niin merkki vaihtuu ja heti.   ;D (Mutta siis joo, ajan AINA vakionopeudensäätimellä mutta alamäissä se napsautetaan pois, jotta auto saa rullata, kulutus on nollassa eikä auto jarruttele itsekseen. Ei liity enää aiheeseen, mutta en käsitä, miksi niin harva tuntuu käyttävän vakkaria. Paras keksintö autossa sitten turvavöiden.)

padawan

Ensitöikseen teet siten, että kauppareissujen ja vähänkään pitempien ajojen jälkeen tunnustelet levyjä. Mikäli ovat kuumat niin aika selkeästi mäntä jumittaa ja jarrupala jää laahaamaan levyihin kiinni. Jos tilanne on oikein paha niin todennäköisesti käry haisee ja koko vanne on kuuma

Ei noita välttämättä huomaa ajossa, eikä niistä mitään ihmeellistä ääntäkään aina tule. Tai ainakaan sellaista ääntä, jonka tuulenhuminan ja rengasmelun alta erottaisi

pela

"Ajoin merkkihuollon pihaan, jossa selvittivät, että laakeri mennyt rikki ja samalla vuosi sitten vaihdettu jarrulevykin."

Uusittu levykin mennyt,aika ilmeistä että takajarru laahaa ja lämpö rikkoo laakerin. Mutta joo,näyttää pojat olevan lähinnä vain töissä siellä-merkkihuollossa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy