Transporter T5 äänentoiston parantelua

Aloittaja Haapaniemi, 16.02.16 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

Haapaniemi

Elikkäs tarkoituksena olisi päivittää pienellä budjetilla (=pyrin ostamaan hifit käytettynä) T5:n äänentoistoa. Soitin tuli päivitettyä melko perus Pioneerin soittimeen, josta löytyy riittävät säädöt ali- ja ylipäästöille yms. Subbariksi hommasin 8" JBL:n GTO804, jossa rms 200W ja peak 800W. Paikaksi valikoitui keskimmäisen penkin alunen, jonne tarkoitus rakentaa 8,5 litran suljettu kotelo. 2-tie erillissarjan taidan ostaa uutena, koska hyviä 6,5" ei ole myyntipalstoilla oikein pistänyt silmään.

Isoin ongelma pakkaa olemaan vahvistin. Yhdellä 4-kanavaisella olisi tarkoitus mennä, koska tilaa ei liiemmin pelkääjän paikan penkin alla ole. DLS:n CA41 vahvistimia on useampia myynnissä, josta 3-kanavalla saisi ulos 2x70W erkkasarjalle ja subille 200W. Kysymys kuuluukin, saako vahvistimella kaiken/riittävästi bassoa tuosta JBL:stä ? Vai saanko jotain enemmän, jos löydän vahvistimen, joka antaa vaikka 300W tuolle subille ?

JFabiaK

En tekisi edes halpasysteemin subbassoa sillatulla tai alitehoisella vahvistimella. Tuo 8":n JBL on sinänsä ihan ok., mutta n. 300 W:n monovahvistin antaa bassolle aivan erilaisen soinnin ja napakkuuden kuin sillattu.

Ja kuinka paljon saisi tuo erillissarja maksaa?

Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Haapaniemi

Jaahas, kuulostaa siltä, että rahanmeno ja ahdistus lisääntyi juuri :) Eli olisiko sittenkin järkevämpää kyttäillä monovaffaria subille ja 2-kanavaista erkkasatsille ? Ja erillissarjaan ajattelin sijoittaa 100-150â,¬

miccou

Jos meinaat etupäähän vaihtaa kaiuttimet, niin minusta oviin menee myös 8" ämyrit? Itsekkin olen suunnitellut päivitystä ja sarjaksi olin suunnitellut tätä:

https://www.powerset.fi/focal_integration_iss_200

T5:seen nimittäin tarjotaan automallikohtaista sarjaa, missä se midbasso on 8":

https://www.powerset.fi/rainbow_il-c83_vw_t5
Kia EV6 AWD GT-Line 2022
VW Transporter 103kW 2011

Haapaniemi

Itse olen noita testeissä menestyneitä 2-tie 6,5" erkkasarjoja katsellut...olettaisin niillä saavani jotain enemmän kuin halvemmilla 8" satseilla tai 6,5" 3-tieerkkasarjalla. Tuplapenkistä ajattelin penkkien takaseinän rälläköidä pois, jolla saa hieman tilaa vahvistimille ja ääntä paremmin kuuluviin. Basson elementin ajattelin sijoittaa ylöspäin. Sisällä mulla on akku kuskin penkin alla, josta saa metrin johdolla virrat. Jonkin verran saa varmaan sovitella vahvistimia tuonne penkin alle. Harmittaa nyt vaan hieman tuo, ettei 4-kanavaisella kannata ilmeisesti erkkasarjaa ja subia ajella :/

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Haapaniemi - 17.02.16 - klo:08:56
Itse olen noita testeissä menestyneitä 2-tie 6,5" erkkasarjoja katsellut...olettaisin niillä saavani jotain enemmän kuin halvemmilla 8" satseilla tai 6,5" 3-tieerkkasarjalla. Tuplapenkistä ajattelin penkkien takaseinän rälläköidä pois, jolla saa hieman tilaa vahvistimille ja ääntä paremmin kuuluviin. Basson elementin ajattelin sijoittaa ylöspäin. Sisällä mulla on akku kuskin penkin alla, josta saa metrin johdolla virrat. Jonkin verran saa varmaan sovitella vahvistimia tuonne penkin alle. Harmittaa nyt vaan hieman tuo, ettei 4-kanavaisella kannata ilmeisesti erkkasarjaa ja subia ajella :/
Kyllä 6,5"+diskantti on paras kompromissi äänenlaadun ja hinnan kanssa. 8" ja diskantti tulevat ongelmalliseksi jakotaajuusalueen äänentoistossa.

Minulla olisi tarjolla erinomainen 6,5":n erillissarja ja sille napakka, pienikoinen, mutta tehokas vahvistin. Jos kiinnostaa, niin ota yhteyttä yv:llä.

Basson elementti kannattaa suunnata joko ylös tai taaksepäin.

Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Staaken

#6
Minulla olisi tarpeeton 2-kanava vahvistin Audison SRx 2.1
Laite ei koskaan ole ollut kytkettynä ja on alkuperäisessä pakkauksessa.

2-tie erillissarjaksi itse suosittelisin Rainbow SL-C 6.2 pro jos vaan budjetti kestää.

Laita yv. jos vahvistin kiinnostaa.

Daatta

En nyt menisi sanomaan, ettei budjettijärjestelmää voi ajaa sillatulla nelikanavapäätteellä. Ex. Leonissa oli aktiivijärjestelmä Helixin 5-kanava päätteellä, soi hyvin vaikka subbarielementti oli XLS CAR 12" pienessä umpikotelossa. Subbarille tuli tehoa 300W. Monesti jo käytettävissä oleva tila sanelee vahvistimien määrän. Minulla vahvistin oli takapenkin selkänojassa, subbari vararenkaan sisällä. Tuskin Transportterissakaan tilaa ihan älyttömästi on, jos ei laita vahvistimia tavaratilan puolelle.

8" erillissarja tuo mukavasti potkua yläbassoihin. Mainitussa exässä oli 6,5" DLS Iridium midbassot, hyvin vaimennetut ovet ja tukeva kiinnitys. Silti Cupran vakio Sound System potkii paremmin, jopa varapyörän 6,5" "subbari" ajaa asiansa. Toki takapää ja ovet on hyvin vaimennettu, ilman sitä menee hyvätkin elementit hukkaan. Eli butyylikumimattoa peltipinnoille, päälle telttapatjaa tai vastaavaa. Esim. Silent Coat ei ole hinnan kiroissa (70â,¬/4M2) ja on helppo asentaa eli liimata.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Juu ei se siltaus mikään mörkö ole. Huono puoli siltauksessa vaan on että se tiputtaa vaimennuskertoimen puoleen, ja vaimennuskerroin nimenomaan määrittää sen soinnin napakkuuden ja elementin kontrollin. Siltä kantilta parempi siis hankkia se aito mono (kunnollisella kertoimella) tai sitten tuplakelainen elementti.

Bassoelementin kokokaan ei kerro vielä mitään sen toistosta keskialueella, ja ainahan voi vaihtaa sen diskantin johonkin 2" laajakaistaan jolloin jaon saa jo paljon järkevämmälle taajuudelle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 17.02.16 - klo:16:05
En nyt menisi sanomaan, ettei budjettijärjestelmää voi ajaa sillatulla nelikanavapäätteellä. Ex. Leonissa oli aktiivijärjestelmä Helixin 5-kanava päätteellä, soi hyvin vaikka subbarielementti oli XLS CAR 12" pienessä umpikotelossa. Subbarille tuli tehoa 300W. Monesti jo käytettävissä oleva tila sanelee vahvistimien määrän. Minulla vahvistin oli takapenkin selkänojassa, subbari vararenkaan sisällä. Tuskin Transportterissakaan tilaa ihan älyttömästi on, jos ei laita vahvistimia tavaratilan puolelle.

8" erillissarja tuo mukavasti potkua yläbassoihin. Mainitussa exässä oli 6,5" DLS Iridium midbassot, hyvin vaimennetut ovet ja tukeva kiinnitys. Silti Cupran vakio Sound System potkii paremmin, jopa varapyörän 6,5" "subbari" ajaa asiansa. Toki takapää ja ovet on hyvin vaimennettu, ilman sitä menee hyvätkin elementit hukkaan. Eli butyylikumimattoa peltipinnoille, päälle telttapatjaa tai vastaavaa. Esim. Silent Coat ei ole hinnan kiroissa (70â,¬/4M2) ja on helppo asentaa eli liimata.
Kyllä toki voi siltausta käyttää bassolle, mutta sillattuna vahvistimen kontrolli ja kyky toistaa kaiken tyyppistä bassoa heikkenee ratkaisevasti; tämä johtuu vaimennuskertoimen (kontrollin) puoliintumisesta siltauksessa ja silloin basson musikaalisuus ("basson melodisuus") kärsii pahasti. Yksinuottinen "kattilanpaukuttelu" on tuottanut paljon antipatiaa subbassolle.

Mitä enemmän vaimennat autoa, sitä enemmän tarvitset tehoa (= isot, tehokkaat vahvistimet ja tukevat virtajärjestelmät) ja muuta überiä; siksi se Cupran vakio Sound System "potkii" paremmin kun vaimennusta ei ole "liikaa".
Oleellisin asia on perusvaimennus, jolla saadaan minimoitua resonanssit. Vaimennukseen riittää itseliimautuva butyylimatto, ja senkään ei tarvitse peittää pintoja 100%:sti. Ovien sisäpeltien aukot kannattaa tukkia (esim. vaimennusmatolla liimatuilla alumiinipellin paloilla), tai yksinkertaisemmillaan akustisen oikosulun minimointi onnistuu liimaamalla solumuovitiiviste oven sisäverhouksen ("ovipahvin") reunaan, verhouksen ja runkopellin väliin.

Järkevän tasapainoinen ja samalla yksinkertainen järjestelmä on 2-tie-erillissarja eteen ja subwoofer takatilaan. Helppo toteuttaa, mutta perusasiat pitää hallita mm. akustisten oikosulkujen, vaiheistusten, ja perussäätöjen osalta. Ja subwoofer siksi taakse, että saadaan "aallonmuodostukselle" riittävästi tilaa, ts. että (sub)basso saadaan soimaan.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Daatta

Täällähän näyttää olevan tietoa aiheesta. Täytyy myöntää, että pääosin uutta asiaa minulle, vaikka jonkinlaista äänentoistoa on tullut harrastettua pari vuosikymmentä. Ehkä siksi Cupran vakiojärjestelmä soi paremmin kuin itse rakennettu, oli pieni yllätys minullekin. :o

On Cupraakin vaimennettu, ainoastaan katto, etupää ja matkustamon lattia on vaimentamatta. Ovien muovinen tarkistusluukku on vahvistettu butyylimatolla, siinä olisi varaa parantaa ja korvata se alumiinilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Haapaniemi

Sen verran asia elänyt, että tuli hankittua edullisesti DLS:n CA-23 2-kanavaisen vahvistin, jolla ajattelin tulevaa 6,5" passiivi erillissarjaa pyörittää. Subbarille sitten oma monovahvistin. Noita DLS:n CAD11 -monovahvistimia näyttäisi olevan melko edukkaasti jonkin verran myynnissä käytettynä, joten taidan sellaista kytätä. Subbarinkin voisin vielä päivittää laadukkaampaan 10 tuumaiseen, kun sellainen penkin alle taitaa juuri vielä mahtua. Jos sijoitan elementin ylöspäin kohti penkin "pohjaa" niin kuinka paljon tulisi jättää väliä penkin ja elementin väliin ? Eli vaikuttaako se jotenkin sointiin tms. että elementin edessä on vaikka 3cm päässä "estettä" ? Tiedän, ettei elementti saa tietenkään mihinkään osua soidessaan  :)

Dino

Hieman äänentoiston parantelua täälläkin mielessä Multivaniin. Nimittäin kuljettajan puoleisen oven alkuperäinen kajari alkoi pörisemään pienillä äänenvoimakkuuksilla. Tuollainen focal integration ISS 200 erillissarja odottaa asennusta. Ajattelin nöyrtyä ja viedä ihan pajalle kun sain sopivan tarjouksen työn osuudesta... Ilmeisesti alkuperäinen diskantti ja keskiääni kojelaudalta otetaan pelistä kokonaan pois ja uusi diskantti tilalle tai A pilariin tms. ? Onko viime hetken asennusvinkkejä välitettäväksi, ettei tule ihan sutta ja sekundaa?
Ex. Octavia Combi 1.8 TSI Elegance 2008
Ex. VW Multivan 2.5 128kw Highline 2006
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance Combi 2015
VW Tiguan Highline 2.0 TDI 140 KW 4Motion DSG 2017

Jultsu

Vie jätkille pari pakettia butyylimattoa ja käske telata ne ovipelteihin samalla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Onko 2006 vuoden Multivanissa keskikaiutin kojetaululla? Jos on, niin ei sitä poistaakaan voi, koska soittimen DSP käyttää sitä äänikentän luontiin. Ongelmia tulee, jos Focalin sarjan herkkyys ei täsmää alkuperäisiin kaiuttimiin eli keskikaiutin soi liian hiljaa/voimakkaasti. Sitä pystynee kompensoimaan äänikentän säädöllä. Jos itse joskus vaihdan kaiuttimet, pitää olla ns. valmis sarja ovikaiuttimet, diskantit & keskikaiutin, joiden herkkyys on valmiiksi sopiva.

Asentavat diskantit alkuperäisille paikoilleen (?) tai sitten esim. peilikolmioihin. Tilaaja voinee päättää mihin ne haluaa asennettavan.  8) Ovet kannattaa toki vaimentaa samalla, "pajalla" lienee butyyilimattoa entuudestaan jos yhtään osaavat asiansa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Dino

Kiitos vinkeistä. Tässä jo alkaa pohtimaan, palauttaisiko tuon Focal setin ja hommaisi n. 30 euron alkuperäisen kaiuttimen hajonneen tilalle ja ois helpompaa ja halvempaa. Tossa Multivanissa on RNS 2 DVD soitin ja mitä korvakuulolla sanoisin, niin keskiääni on myös kojelaudalla. Webistä löytyy kuviakin moisesta härpättimestä.
Tuossa Focalin 8" elementissä on jakosuodin ympättynä ja eikös siitä vaan haaroiteta diskantti piuha kojelaudalle? Olin luulossa, jotta alkuperäisessä kaiuttimessa on myös haaroitus tuolle keskiääni+diskantti elementille kojelaudalle eli asennuksen yhteydessä tuo ohitettaisiin vain vetämällä uusi piuha diskantille ja diskantti kököttämään kojelaudalle sopivaan paikkaan. Vai meneekös tuosta soittimesta erikseen oma piuha tuolle alkuperäiselle diskantti + keskiäänelle.
Ex. Octavia Combi 1.8 TSI Elegance 2008
Ex. VW Multivan 2.5 128kw Highline 2006
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance Combi 2015
VW Tiguan Highline 2.0 TDI 140 KW 4Motion DSG 2017

Daatta

Jos siinä on Dynaudio tms. parempi järjestelmä niin en lähtisi vaihtamaan muuta kuin tuon yksittäisen kaiuttimen ehjään. Ovien vaimennus kannattaa silti tehdä, parantaa äänentoistoa kummasti. Jossain seteissä on aktiivijako, tai sitten pelkkä konkka diskantissa. Sanoisin että piuhat menee vahvistimelta erikseen keskiäänelle ja diskantille. Eli jos Focalin laittaa, pitää vetää diskantin piuha ovesta A-pilariin. Siinä toinen syy miksi en ole vaihtoon ryhtynyt.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Dino

Dynaudiota ei taida sentään olla. Mutta päädyin silti alkuperäisen vaihdattamiseen, näytti olevan tällainen Blaupunkt paikoillaan: 7EO035411A. Ensi viikolla saa osan ja eiköhän se siitä. Hifit sitten myöhemmin :)
Ex. Octavia Combi 1.8 TSI Elegance 2008
Ex. VW Multivan 2.5 128kw Highline 2006
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance Combi 2015
VW Tiguan Highline 2.0 TDI 140 KW 4Motion DSG 2017

Dino

Joopa, varaosa oli korvaantunut kun täysin samaa ei enää valmisteta: 7E0-035-454-A. Nooh kaipa tuo toimii paremmin kuin rikkinäinen basso. Mutta tämmönen tiedoksi, jos vastaavaa tulee muille eteen. Oli aika paljon kevyempi tuo kuin alkuperäinen ja tuskin blaupunkt tekele enää.
Ex. Octavia Combi 1.8 TSI Elegance 2008
Ex. VW Multivan 2.5 128kw Highline 2006
Skoda Octavia 1.4 TSI DSG Elegance Combi 2015
VW Tiguan Highline 2.0 TDI 140 KW 4Motion DSG 2017

misi

Itselle tuli tämäkin ajankohtaiseksi. Ovipahvi kävi sähkölasin takia irti ja huomasin että kaiuttimesta kalvo/pinta rikki/repeytynyt. Joten ajattelin kysyä viisaammilta, kun itsellä ei ole oikeastaan mitään hajua audio/hifipuolesta että onko jotain parempaa edullista, kuitenkkn hintalaatusuhteeltaan ok/hyvää kaiutinta ilman mitään vahvistimia saatavilla vakiopaikalle oviin?

Samalla varmaan kannattaa joku teipattava ääneneristysmatto pala laittaa ulkopeltiin kiinni?
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

misi

#20
Lainaus käyttäjältä: misi - 14.04.21 - klo:19:04
Itselle tuli tämäkin ajankohtaiseksi. Ovipahvi kävi sähkölasin takia irti ja huomasin että kaiuttimesta kalvo/pinta rikki/repeytynyt. Joten ajattelin kysyä viisaammilta, kun itsellä ei ole oikeastaan mitään hajua audio/hifipuolesta että onko jotain parempaa edullista, kuitenkkn hintalaatusuhteeltaan ok/hyvää kaiutinta ilman mitään vahvistimia saatavilla vakiopaikalle oviin?

Samalla varmaan kannattaa joku teipattava ääneneristysmatto pala laittaa ulkopeltiin kiinni?

Jaahas, en pystynyt enää editoimaan aiempaa viestiä. Mutta lisäyksenä tuohon ylempään.

-autosta ei tule mitään hifivehjettä. Itelle riittää että radio soi hyvin ja jne. peruskäyttö
- ilmeisesti 6,5" on soppeli mutta tarvii korokepalan
- sisäpeltikin kannattaa vissiin äänieristää samalla
MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Daatta

Kannattanee vaan vaihtaa elementit uusiin vastaaviin ja mennä niillä. Ã,,änieristys (ulkopelti + sisäpelti) kannattaa vakio-kaiuttimillakin. Laittaa mattoa sen verran mitä helposti saa, ei jokaista neliösenttiä tarvitse matolla kuorruttaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

misi

Joo. Lueskelin tossa eilen kun oli paremmin aikaa, kirjottelin vaan tänne heti, jos saisi suorat ohjeet tai vastaavaa, mutta aika 'simppeliltä' tuo vaikutti näin äkkiseltään katsottuna.

Heitän ehkä jonku toiset kaiuttimet kuin originaalit, mutta katselin fanaticaudiolta jotain juttua, tai itseasiassa kahta, kun olivat kaksi eri T5:sta äänieristänyt ja kaiuttimet vaihtanut niin juu, laitan siitä kaiuttimen aukosta ulkopeltiin sen minkä pystyn ja sitten siihen sisäpeltiin vähän kans mattoa.

MB E220 CDI -10
Ex. Vw T5.1 -11
Ex. VW Passat 3C -06

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy