Yleinen alusta kysymykset topic .

Aloittaja Nickname, 04.04.21 - klo:15:19

« edellinen - seuraava »

Nickname

Tehdään alustan osien kysymyksille yleinen topic, tänne voi esittää kysymyksiä kaikkien merkkien ja mallien alustoista ja alustan osista, pyritään pitämään vain kysely muotoisena eli ei pitkiä tarinoita ja turhia esittely kuvia tai videoita, ellei se ole tarpeen.

Onko moderaattori osasto samaa mieltä että voisi kiinnittää alueen ylälaitaan niin ei katoa topic tulvan alle?

----------------------------------------------------
Sitten itse aiheeseen.

Onko madallusjousien valmistajien tuotteissa paljon eroja esim. jäykkyyden suhteen?
Haluaisen madaltaa Citigoa 20-30mm, Eibach väittää että ajomukavuus ei kärsi heidän pro-kit jousilla, onko tämä totta?
Onko jollain muulla valmistajalla jousia millä autosta ei tule pintakova?

b1mpo

Eibach on tyypillisesti mukavuuspainotteinen. Eli vakiojousiin nähden saattaa olla pintapehmeämpi, eli mukavampi, mutta samalla jämäkämpi. Toisinsanoen progressiivisuus toimii. Suosittelisin jokatapauksessa siihen kaveriksi jämäkämmät iskarit, koska vakiot jäävät hiukan pehmoisiksi ja päästävät liemet ennen pitkää. Siihen sopivat olisi vaikka bilsteinin b6.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Nickname

Aika typerää että näitä madallusjousia myydään jos ne kerran pilaa vakioiskarit,  en ehkä viitsi laittaa liki tonnia asennuksineen päivineen vaan että saa autosta 20mm korkeudesta pois.  :o

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Nickname - 04.04.21 - klo:22:08
Aika typerää että näitä madallusjousia myydään jos ne kerran pilaa vakioiskarit,  en ehkä viitsi laittaa liki tonnia asennuksineen päivineen vaan että saa autosta 20mm korkeudesta pois.  :o
Eihän se typerää ole. Voit laittaa mitkä iskarit haluat. Tottakai jouset ja iskarit tulee olla tasapainossa, jotta ajettavuus on hyvä ja turvallinen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Harsse82

Mielenkiinnosta kuulisin kokemuksia kun vakioiskareille alle 100 tkm ajetuille laitettu esim. Eibach Pro Kit - voiko muuttua jopa huonommaksi?

Itse Passat B8 pähkäilen ottaako Pro Kit vakioiskareille vai samalla myös Bilsteinin B8:t alle. Eniten pelottaa, että ajettavuus menisi pelkkien jousien vaihdolla jopa huonommaksi.

Vekkula

Mä oon laittanut Eibach Sportline ihan vakioiskareiden kanssa eikä ole toistaiseksi mitään ongelmia ollut, Pro kit on miedompi madallus joten toiminee sekin vakioiskareilla.
Sportline on aavistuksen pintapehmeä verrattuna Seat -15mm tehdasmadallukseen, mielestäni mukavampi alusta tuo Eibach ja tietty paljon paremman näköinen eikä mene liian matalaksi että pitäisi peukalonpään kokoisia kiviä väistellä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

b1mpo

Octaviassa ei takana kestänyt alkuperäisen sporttialustan iskarit eibachin madallusta. Eikä se hyvä ollut niillä iskareilla kaverin autossa, vaan vakioiskarit on veltot madalluksen kanssa. Eikä se edessäkään mielestäni tasapainoinen ole ollut. Aikanaan vaihdoin h&r:n madallusjouset ja vakioiskarit kokonaan kw:n settiin juurikin eriparin takia. Vakioiskarin kaverina toimii paremmin vakiojousi. Jos ajettavuutta haluaa parantaa ja autosta turvallisen, niin vaihtaa iskarit ennemmin parempiin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

makelja

On ollut käytössä madallusjousia 20 vuotta.
Ekat oli Weitec merkkiset, taitavat nykään olla nimellä KW. Olivat Nissan Primerassa vakioiskareiden kanssa. Eivät toimineen yhteen mitenkään. Meno oli pomppuista.
Sitten oli Vogtlandit Audi A4 B8:ssa Audin Sport iskareiden kanssa. Paketti oli hyvä. Madallus sopiva ja ajoltaa jämäkkä.
Sitten oli A3 3.2:ssa HR:t Sport iskareiden kanssa. Todella jämäkkä, jopa kilpa-automainen. En tykännyt, koska oli liian kova, mutta sopi kyllä auton luonteeseen hyvin.
Sitten oli A4 B8:ssa HR:t ensin vakio iskareiden kanssa. Mutta vaihdettiin FK:n iskarit, koska iskarit olivat loppu. FK:den kanssa siitä tuli taas oikeastaan liian jämäkkä.
Sitten A3 8V:ssä oli Eibach Sportlinet S-Line iskareiden kanssa. Oli hyvä ajaa, ei liian kova, mutta oli oikeastaan liian matala. Vaikeutti käyttöä, koska roiskeläpät hieroivat kaikkiin hidastetöyssyihin.
Nykyisessä Passatissa on Eibach Prokit vakio iskareiden kanssa. Hyvä ja mukava ajaa. Toimii hyvin iskareiden kanssa. Ei ole liian matala, ja se löllykkämäisyys lähti kokonaan pois.

Harsse82

Kiitoksia vastauksista.

Selkeästi puolesta sekä vastaan näkemyksiä. Ehkä uskallan kuitenkin testata Eibach Pro Kittiä Passattiin ensin pelkillä jousien vaihdolla.

Jonkinverran ilmeisesti Bilstein B6/B8 versioita ProKitin kanssa. Mutta ilmeisesti B6 = vakiojousille, joten sinänsä en tiedä onko B6 + Eibach yhdistelmä sen enempää "yhteen tarkoitettu" ainakaan valmistajan mukaan?


sonikk

Täälläkin hyviä kokemuksia Eibachista vakioiskareilla (toki tehtaan sporttialusta tainnut olla kaikissa). BMW E46 330i:ssa oli Sportline, matala mutta silti mukavampi kuin pintakova tehtaan sporttialusta. E91 330d oli H&R jouset vakio M-Sport iskareilla ja ne ei kyllä toimineet yhtään, takapää pohjasi pienissäkin heitoissa etupää löi sormille. Parani kun asensi ns. huonon tien korotuskumit taakse. Mk7 Golf GTI:ssä ja GTD:ssä Eibach Pro-kit eikä mitään valittamista.
C7 A6 3.0TDI Avant

sakal83

Itsellä Superb3:ssa Eibach pro kit, eli aika vastaava kuin passat B8
Jos sulla on siinä DCC iskarit, niin itseasiassa tuo pintakovuus ilmenee vielä enemmän Eibacheilla.
Ilman DCC:tä asia voi olla toisin.
Lisäksi perä laskee aavistuksen alemmaksi kuin keula, eli ns. Keulii.
Korjaantuu jos laittaa samalla TT-Audin jousen yläpuolisen kumin, joka on 3-4mm alkuperäistä paksumpi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

makelja

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 06.04.21 - klo:17:51
Itsellä Superb3:ssa Eibach pro kit, eli aika vastaava kuin passat B8
Jos sulla on siinä DCC iskarit, niin itseasiassa tuo pintakovuus ilmenee vielä enemmän Eibacheilla.
Ilman DCC:tä asia voi olla toisin.
Lisäksi perä laskee aavistuksen alemmaksi kuin keula, eli ns. Keulii.
Korjaantuu jos laittaa samalla TT-Audin jousen yläpuolisen kumin, joka on 3-4mm alkuperäistä paksumpi.
Ei ole DCCtä. Ja on tosiaankin vähän korkeammalla keula.

Nickname

Lainaus käyttäjältä: Harsse82 - 06.04.21 - klo:17:02...Selkeästi puolesta sekä vastaan näkemyksiä. Ehkä uskallan kuitenkin testata Eibach Pro Kittiä Passattiin ensin pelkillä jousien vaihdolla...
Laitoin juuri tilaukseen Eibach pro kit -20/25mm jouset, kokeilen luottaa siihen että 70tkm ajetut iskarit vielä kestää, vaikka minun tuurilla varmaan hajoaa äkkiä.  ::)

Harsse82

Lainaus käyttäjältä: makelja - 06.04.21 - klo:18:58
Ei ole DCCtä. Ja on tosiaankin vähän korkeammalla keula.

Katselin makelja Passattisi kuvia - mielestäni se on istuu vakioiskareilla ja ProKitillä oikein hienosti. Varmistan silti, että onko tässä mielestäsi siis Keula korkeammalla kuin Perä?

Olin jo napsauttamassa jouset ebaystä kunnes tämä keuliminen jäi hämäämään... :) Itselläni myös Ei-DCC eli ihan vakioalusta ja mikäli riskinä on, että auto keulii selvästi jousten jälkeen niin taas menee pohdinnat uusiksi....

Mielestäni Passat on vakio-iskareilla ja vakiojousilla hieman etupainotteinen eli keula alempana kuin perä. Jännä efekti, että jouset vaihtamalla muuttuisikin toisinpäin, eikö Eibach nimenomaan lupaa -35mm takaa ja -30mm edestä?


makelja

#14
Mittattuina ne ovat edessä 67,2cm ja takana 67cm.  Mutta auto on kyllä vähän etupainoitteinen, eli keula alempana.
Alla olevasta kuvasta näkee varmaan parhaiten sen eron.



Harsse82

No ei kyllä mielestäni mitenkään "keuli". Laitan samat kuin sinulla, kiitos makelja suuresti vaivannäöstäsi tähän. Toivotaan, että "istahtaa" yhtä hienosti  :D

makelja

Olet varmaan oikeassa.
Kun vertaa tähän mun aiempaan autoon, joka ei todellakaan keuli. Tuossa oli Eibach Sportline. Madalsi yli 4cm molemmista päistä vrt. alkuperäinen S-line alusta.


Nickname

Kelpaakohan jousien muutoskatsastukseen sähköinen tuv-todistus?

Nickname

Kysyn uudelleen alustan muutoskatsastuksesta, käytin siis auton katsurilla ja hänelle ei kelvannut koska caster kulmat ei edessä olleet ohje arvoissa, huollossa sanovat että niitä ei saa säädettyä enempää ja että todistusta pyöränkulmien säädöstä ei enää edes tarvitse muutoskatsastuksen yhteydessä, mikä nyt on taas se oikea tieto tässä? käytänkö jossain muualla pelkillä tuv-papereilla ja yritän saada läpi tai toinen vaihtoehto lienee vaihtaa alkuperäiset jouset takaisin...
Suostuukohan tuota muut firmat katsastamaan kun tämä missä käytin laittoi rekisteriotteeseen merkinnän että "muutoskatsastus kesken, pyöränsuuntausraportti virheellinen.

Sattuukin mulle aina nämä vaikeat tapaukset, luulisi tuon nyt menevän läpi kun madallus on vain 25mm, meneehän nuo enemmän madalletutkin leimasta läpi.

Nickname

Jatkan yksin puhelua ja vastaan itselleni, kävin toisella katsastusasemalla ja sanoivat että ei tarvitse tähän autoon pyöränkulmien suuntaustodistusta, sen kuulema näkee tuv-todistuksesta tarvitseeko vai ei, eli vinkkinä muille käykää ensin tuv-lappujen kanssa konttorilla ja kysykää niin ei tarvitse muutoskatsastaa kahdesti, oli vissiin asiasta tietämätön tämä ensimmäinen katsuri.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Nickname - 20.05.22 - klo:17:53
Jatkan yksin puhelua ja vastaan itselleni, kävin toisella katsastusasemalla ja sanoivat että ei tarvitse tähän autoon pyöränkulmien suuntaustodistusta, sen kuulema näkee tuv-todistuksesta tarvitseeko vai ei, eli vinkkinä muille käykää ensin tuv-lappujen kanssa konttorilla ja kysykää niin ei tarvitse muutoskatsastaa kahdesti, oli vissiin asiasta tietämätön tämä ensimmäinen katsuri.
Empä kyllä ole kuullut aiemmin, etteikö kulmia olisi tarvinnut säätää katsurille?
Juuri eilen tuli vihdosta viimein muutoskatsastettua oma alusta ja kyllä siellä suuntaus paperit katsottiin.
Eivät kyllä ihan kaikki olleet rajoissa, mutta nuohan saa kyllä ”muutettua” rajoihin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Migo

Olen vaihtamassa alustaa autoon ja samalla ajattelin vaihtaa tuki- sekä kääntölaakerit iskarin yläpäihin.
Kannattaako näitä edes ostaa tarvikkeina (mitkä valmistajat ok), vai hommaako suoraan alkuperäiset?

Alkuperäiseosina koko setille tulisi hintaa noin 180,, kun taas tarvikkeina hinta vain murto-osa tuosta.


Toinen kysymys, niin mahtaisiko tämmöstä puristinta saada mistään vuokrattua/lainaksi?
https://www.tools-jussinmaki.net/jousipuristin-esipuristus-vag-mqb-alusta/p/252-KL002910/
Nopeuttaisi melkoisesti vaihtotyötä.

Nickname

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 21.05.22 - klo:06:58
Empä kyllä ole kuullut aiemmin, etteikö kulmia olisi tarvinnut säätää katsurille?
Juuri eilen tuli vihdosta viimein muutoskatsastettua oma alusta ja kyllä siellä suuntaus paperit katsottiin.
Eivät kyllä ihan kaikki olleet rajoissa, mutta nuohan saa kyllä ”muutettua” rajoihin.
Minulla oli samaa vikaa, pyöränsuuntaus oli tehty liikkeessä ja siitä oli laput mutta caster kulmia eivät edestä saaneet raja-arvojen sisään kun loppui säädöt kesken, kävin kolmesta paikkaa kysymässä ensin josko onnistuisi saada oikeisiin arvoihin mutta sanoivat että ei siellä ole mistä enää säätää, sanoivat myös että kyllä ne saadaan "oikeisiin" arvoihin jos halutaan mutta se olisi tietysti ollut kikkailua, eikä kulmat olisi oikeasti muuttuneet kuin paperilla, sanoivat myös huolloista että enää ei nykyään tarvitse kuin tuv paperit, katsuri taas kertoi että on auto kohtaista tarvitseeko vai ei ja tämä pitäisi näkyä tuv papereista.

ram1

Löytyy tosiaan tuv- lapusta tarvitseeko kulmia säätää. Esim tuossa Citigossa pro-kit jouset ei tarvitse, mutta säädettävä kyllä. Nyrkkisääntönä voisi varmaan ajatella, että tuo 15-20mm saatttaa autosta riippuen mennä ilman kulmien säätöäkin, jos kyseessä vain jouset. Tuv- lappukaan ei ole käsittääkseni pakollinen jos pystyy muuten soveltuvuuden osoittamaan, mutta helpoinhan se tuv printata. Katsuri voi tarvittaessa katsoa myös itse koneelta tuvin jos ei printtiversiota. Tämä uusin trafisäädös on muistaakseni 2020 tullut, niin voipi olla katsurillakin tiedon puutetta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

NoAbsolution

Mites menee jumalanvuonna 2023 tuon alustan katastuksen kanssa, onko TÜV lappu pakollinen vai ei?
Löytyy niin ristiriitaista tietoa ja Trafin sivulta ei riittänyt kärsivällisyys etsimiseen  :o

Eli kiinteällä madalluksella oleva alustasarja, valmistaja ei siihen TÜV todistusta tarjoa mutta alusta on autooni sopiva (ainakin heidän sivunsa mukaan).
Pyöränsuuntaus tulee tietty tehtyä vaihdon yhteydessä ja siitä saan lapun mutta tuo TÜV todistuksen puuttuminen mietityttää.

Ja ei, en halua käydä kaikkia konttoreita läpi koittamassa enkä sillä "kaverilla" katsastamassa vaan ihan faktoi haussa.

NoAbsolution

...toisaalta, jos laitan erikseen iskunvaimentimet ja madallusjouset, siis molemmat eri merkkiä niin ei taida jousien mukanakaan tulla TÜV todistusta kun eihän sitä kukaan tiedä minkä iskarin kanssa se naitetaan?

makelja

#26
TUV lappu mukaan jos sellainen hyväksyntä on. Helpottaa leimaamista. Ja kulmien säädöstä myös paperi.
Jos TUViä ei ole niin tietääkseni riittää valmistajan sopivuustodistus jossa on mm mainittu painot jousille. Esim BC Racingin satseilla ei kai ole TUV hyväksyntää mutta tietääkseni ne saa kuitenkin leimattua.

M1k4

Lainaus käyttäjältä: NoAbsolution - 15.05.23 - klo:18:48
...toisaalta, jos laitan erikseen iskunvaimentimet ja madallusjouset, siis molemmat eri merkkiä niin ei taida jousien mukanakaan tulla TÜV todistusta kun eihän sitä kukaan tiedä minkä iskarin kanssa se naitetaan?

Käsittääkseni nuo iskarit ei TÜV todistusta kaipaa vaan pelkästään jouset jotka sen auton madaltaa. Mulle kerrottiin, että pyörien säädön jälkeen kaikkien arvojen pitää olla "vihreät". Aika vähissä on autot nykyään joista löytyy oma säätö camberille ja casterille, mutta osaava säätäjä saa nekin paperilla kohdilleen. ;)
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
11 x VW

makelja

Jousiin siis se tarvitaan ei iskareihin. Kuten tuossa mainittiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy