Opetuspoljin 7 golfiin

Aloittaja Wille, 02.04.21 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

Wille

Onko kukaan laitellu opetuspoljinta tuollaiseen golfiin, lähinnä kiinnostaa miten sen jarruvajerin vastinpalan saa kiinnitettyä rintapeltiin, löytyykö sieltä joku pultti mihin sen saisi?

o.b.

Varmaksi en osaa sanoa, mutta monissa volkkareissa pystyy askartelemaan vaijerin kiinnitykselle vastinraudan, jonka saa kiinni jarrutehostimen alimmaisten pulttien alle.

mfroberg

Et maininnut mutta oletan että kyseessä manuaali!? Nyt ei ole kyseessä ihan sama auto mutta mulla oli poljin Leon ST 2017 manuaalissa jonka itse asensin. Jarrupolkimen takaa löytyi pellistä pultti jonka alle vaijerin sai kiinni. Samaa tekniikkaa molemmat autot ovat joten ehkä Golfissakin moinen löytyy? Et ole vilkaissut?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Wille

Joo manuaali kapine on. En ole vielä vilkaissut mutta huomenna menen tallille virittelemään.

Wille

Kyllä se sinne sitten asentui, piti askarrella vielä vanerista teline polkimelle siinä suttaantui aikaa.
Rintapellissä torottaa 8mm pultti aika näkyvillä, tosin vaijerissa on 6mm pää joten kahdesta jatkomutterista piti hitsuutella sopiva muuntokappale, kait niitä jossain kaupoissakin voi olla mutta en nyt joutanut etsimään. Vaijerin vedin jalkatilasta suoraan kuskinpuolelle koteleiden takaa, kummaltakin puolen irroitin ne sivumuovit, yhdella torxilla kiinni.
Kiitokset neuvoista.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Wille - 04.04.21 - klo:09:57
Kyllä se sinne sitten asentui, piti askarrella vielä vanerista teline polkimelle siinä suttaantui aikaa.
Rintapellissä torottaa 8mm pultti aika näkyvillä, tosin vaijerissa on 6mm pää joten kahdesta jatkomutterista piti hitsuutella sopiva muuntokappale, kait niitä jossain kaupoissakin voi olla mutta en nyt joutanut etsimään. Vaijerin vedin jalkatilasta suoraan kuskinpuolelle koteleiden takaa, kummaltakin puolen irroitin ne sivumuovit, yhdella torxilla kiinni.
Kiitokset neuvoista.

Samainen pultti siellä siis kuin oli mun Leonissakin. Mulla oli vaijerin päässä L-muotoinen latta jossa reikä pultille. Itse vedin aikoinaan vaijerin konsolin edestä ja nipparilla kiinni ritilään että pysyi poissa kepin tieltä. Vanerin kiinnitin lattaraudan paloilla pelkääjän penkin etummaisen kiinnityspulttien alle. Katsastusmies vaati tukevaa kiinnitystä, nykyäänhän noita ei tarvitse enää katsastaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

JPN_V70D3OR

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 04.04.21 - klo:21:42
Asiaa liipaten: Autoliiton opetuslupainfo webinaari
https://www.autoliitto.fi/tapahtuma/opetuslupainfo-webinaari
Ps. Info on avoin kaikkille.
Autoliiton Ajokoulun materiaaliin tarvitaan jäsenyys, halutessasi voit liittymisen yhteydessä antaa jäsenyyskoodini 599851.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

JPN_V70D3OR

#8
Asennusprojektin seuraava vaihe on vaijerin kiinnittäminen. (Polkimen asentaminen vanerilevyyn (10-12mm) on helppo rasti, kun piirtää lattiamaton avulla sahauskuvan.)

Vaijerinkuoren (Oplu) kiinnitysmekanismi on kaksi levyä, jotka varmasti nätisti puristuisivat lattaraudasta valmistetun polkimen varteen.

Tässä poljinvarsi on U-muotoinen pelti, joten siihen pitänee keksiä joko muu kiinnitys, ehdotuksia?

Itse vaijerinpään kiinnitys vaikuttaa haasteellisemmalle.
https://ibb.co/VgHthc9

Jarrupolkimen etupuolella menee ohjausakseli ja etureiän kanssa linjassa tuo murrosnivel. Ainoat pultit jotka sattuivat silmään ovat tuota mustaa muovihärpäkettä pitävä (selvästi ylempänä) ja maton kiinnitysruuvi reilusti vaijerilinjasta vasemmalla.

Miten vaijeri kannattaisi laittaa?
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

o.b.

Pujota vaijeri polkimessa olevan reiän kautta ja purkaa noita muoveja pois. Jarrutehostin on oikeassa linjassa ja sen kahteen alimpaan mutteriin voi viritellä raudan, johon vaijerin pään saa kiinni.

Tuo jarrupolkimen varressa oleva reikä taitaa olla autokouluautoja varten olemassa.

JPN_V70D3OR

#10
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 05.09.21 - klo:17:38
Pujota vaijeri polkimessa olevan reiän kautta ja purkaa noita muoveja pois. Jarrutehostin on oikeassa linjassa ja sen kahteen alimpaan mutteriin voi viritellä raudan, johon vaijerin pään saa kiinni.

Tuo jarrupolkimen varressa oleva reikä taitaa olla autokouluautoja varten olemassa.
Mitä reikää tarkoitat?
https://ibb.co/ys5m8Z8
1) tuo lienee jarrutehostimen pultin pää? Se on aika hyvin linjassa polkimen vasemman sivun kanssa, korkeussuunnassa lähempänä reikää 2)
2) sivussa olevaan reikään kiinnittyy valkoisella muoviosalla jarrutehostimen työntötanko
3) tyhjä reikä, mutta sen kautta 1):een vaijerin kulma tulisi polkimen tielle, koska reikä on selvästi alempana.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

o.b.

Reiästä 3 vaijeri läpi. Jarrutehostimen kiinnityspultit taitaa olla tuon muovin takan (muovi, jota mutteri 1 pitää paikoillaan.)

Golf7:sta ei ole kokemusta, mutta jos se on samanlainen kuin muissa saman ajan autoissa, niin jarrutehostin on kiinni neljällä mutterilla. Niiden kahden alimmaisen väliin pitää viritellä rauta, johon vaijerin pään saa kiinnitettyä. Lukitusmutteri pitää olla myös, siis kaksi mutteria peräkkäin.

Kiinnitysrauta olisi hyvä olla sellainen, että vaijerin kiinnityskohta tulee muutaman sentin alemmas jarrutehostimen alemmista kiinnitysmuttereista.

JPN_V70D3OR

Tällainen ratkaisu
https://i.ibb.co/FbWHxd7/DSC-1062.jpg

Pultin päähän M8 jatkomutteri, siihen kiinni reiällinen naulauskulma suurella aluslevyllä ja M8x12 pultilla, ruuvilukitetta väliin. Naulauslevystä piti veistää hieman, ettei yläpuolella kulkeva haitarikumi hankaudu.

Yllättävän tukeva ratkaisu. Apupolkimen (Oplu) päällä seisomalla ei näyttänyt joustavan mistään. Vaijerin kuori tosin lyttäytyi hieman, mutta eipä mukana tulleessa poljinkiinnikkeessäkään ole mitään tukiholkkia, kuten apupolkimen päässä on.

Vänkärin puolelle kuramaton muotoinen vanerilevy, matto on hyvä kaava. Vaneri maton taitoskohdasta poikki ja parilla naulauslevyllä palat toisiinsa oikeaan kulmaan.

Kuramaton kiinnitystappien päähän tukevasti lyijykynää, ja vanerilevy päälle, saa porausmerkit 12mm rei'ille.

Paketti istuu jalkatilassa niin tukevasti, ettei hievahdakkaan mihinkään suuntaan. Pitäisikö sitten katsastusmiestä varten laittaa raudat penkin kiskoihin... Kiskojen pulteihin vaan tarvitsisi XZN-kärjen.

(Oplu-poljin vaikuttaa kätevälle, koska sivusuunnssa jää molemmille puolille jalkatilaa.  Polkimen yläpään ja vanerilevyn väliin tosin pitää jostain kehittää n.7mm korotuspala, jotta poljin asentuu nätisti.)
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

o.b.

Hyvä homma, että tuli kunnolla asennettua.

Olit näköjään porannut polkimessa olevan reiän isommaksi kun vaijerin vaippa menee siitä läpi. Itse en porannut, vaan pelkkä vaijeri meni siitä reiästä läpi. Mitä vasten se vaippa tuossa nojaa?

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.09.21 - klo:22:28
Hyvä homma, että tuli kunnolla asennettua.

Olit näköjään porannut polkimessa olevan reiän isommaksi kun vaijerin vaippa menee siitä läpi. Itse en porannut, vaan pelkkä vaijeri meni siitä reiästä läpi. Mitä vasten se vaippa tuossa nojaa?
En porannut, vaijeri on polkimen runkoa vasten. Rasitustestissä vaijerin kuori pursoittu hieman koska siinä ei ole mitään tukiholkkia. Tuntuisi järkevälle, että vaijerin kuori olisi tuettuna? Nythän vaijeriin voi tulla taitos tuohon polkimen läpiviennin kohdalle.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 14.09.21 - klo:22:10
Paketti istuu jalkatilassa niin tukevasti, ettei hievahdakkaan mihinkään suuntaan. Pitäisikö sitten katsastusmiestä varten laittaa raudat penkin kiskoihin... Kiskojen pulteihin vaan tarvitsisi XZN-kärjen.

Ei tarvitse kun nykyään enää ei tarvitse poljinta katsastaa. Mulla oli juuri moiset raudat omassa 2017 Leon ST:ssä kun tytärtä opetin 2018 ja jouduin katsastamaan polkimen, katsuri vaati silloin tukevaa kiinnittämistä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

ukormi

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 15.09.21 - klo:08:12
Ei tarvitse kun nykyään enää ei tarvitse poljinta katsastaa. Mulla oli juuri moiset raudat omassa 2017 Leon ST:ssä kun tytärtä opetin 2018 ja jouduin katsastamaan polkimen, katsuri vaati silloin tukevaa kiinnittämistä.

Hehee, kyllä se tarvitsee tukevan kiinnityksen vaikka ei katsastetakaan. Ehdottomasti kannattaa laittaa istuimen etummaisten pulttien alle tukiraudat polkimen alustaan kiinni. Inssiajattaja polkaisee poljinta voimakkaasti ennen insille lähtöä ja jos katsoo ettei ole tarpeeksi tukeva, inssiajo pahimmassa tapauksessa siirtyy. Tyttären ja pojan opetin Audilla ajamaan. Tein tukevan alustan ja siihen poljin kiinni, ei mitään ongelmia. 
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 15.09.21 - klo:08:21
Hehee, kyllä se tarvitsee tukevan kiinnityksen vaikka ei katsastetakaan. Ehdottomasti kannattaa laittaa istuimen etummaisten pulttien alle tukiraudat polkimen alustaan kiinni. Inssiajattaja polkaisee poljinta voimakkaasti ennen insille lähtöä ja jos katsoo ettei ole tarpeeksi tukeva, inssiajo pahimmassa tapauksessa siirtyy. Tyttären ja pojan opetin Audilla ajamaan. Tein tukevan alustan ja siihen poljin kiinni, ei mitään ongelmia.

Hehee, justhan tuossa todettiin ettei liiku mihinkään tuo poljin alustoineen. Eli kiinnitys on siis tukeva ilman noita lattarautoja, jotka toki ovat hyvä ratkaisu jos on pakko laittaa. Mulla katsuri pakotti ne laittamaan, broidilla oli aikoinaan sama levy/poljin omassa Golfissa ja meni katsastuksestakin silloin läpi ilman rautoja kun ei ollut levy päässyt liikkumaan.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

o.b.

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 14.09.21 - klo:23:12
En porannut, vaijeri on polkimen runkoa vasten. Rasitustestissä vaijerin kuori pursoittu hieman koska siinä ei ole mitään tukiholkkia. Tuntuisi järkevälle, että vaijerin kuori olisi tuettuna? Nythän vaijeriin voi tulla taitos tuohon polkimen läpiviennin kohdalle.
Onks joku lyhentänyt sitä vaippaa? Kai siihen voisi sovitella vaikka jonkun mutterin tai vastaavan. Sorvilla siihen olisi helppo pyöräyttää holkki.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 15.09.21 - klo:11:56
Onks joku lyhentänyt sitä vaippaa? Kai siihen voisi sovitella vaikka jonkun mutterin tai vastaavan. Sorvilla siihen olisi helppo pyöräyttää holkki.
Ostin käytettynä, mutta eipä noissa asennusohjeissakaan näytä polkimen päässä olevan mitään helaa. Mutteria tai letkukiristintä ajattelin itsekin.

3D-printteillä meinasin vielä tehdä polkimeen kiinnittyvän tuen, joka pitää kuoren suorassa kulmassa.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

JPN_V70D3OR

Laitan tähän ketjuun asiaa sivuten.

Ajo-oppilaan pitää käydä EAS-kurssi autokoulun ohjaamana. Ajomesta Nuutinen pitää maanantaisin 4h virtuaali-kursseja (hinta tällä hetkellä maltillinen 19.90â,¬) Bonuksena näyttää opetuslupalaiselle tulevan useita vinkkivideoita s-postilla :)
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Bogey

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 15.09.21 - klo:21:34
3D-printteillä meinasin vielä tehdä polkimeen kiinnittyvän tuen, joka pitää kuoren suorassa kulmassa.

Teitkös 3D-printillä tukea? Jos teit onkohan stl tai mallia tallessa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy