Leon Mk4 jälkiasennus varusteet/osat ym. auton muokkaaminen

Aloittaja MikHei, 12.03.21 - klo:23:38

« edellinen - seuraava »

zsi

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 24.07.21 - klo:19:57
Onko kukaan asentanu autoon tommosta takakontin lastaussuojaa josta oli linkki tuolla aikaisemmin? Kiinnostaisi tietää jääkö se suoja kokonaan piiloon kun luukku on kiinni.
Tilasin Leon ST:n takaluukkuun tällaisen: https://www.ebay.de/itm/284297291195 . Suojus taittuu reunasta n. 5mm verran alas kulmaa suojaamaan ja on kyllä silloin näkyvissä. Makuasia häiritseekö vai ei. Istuu autoon muutoin erittäin hyvin. Väreinä oli saatavana rosteri, alumiini ja mustaksi eloksoitu.

mikama83

Jos viitsit napata joskus kuvan niin kiinnostaisi miltä tuo näyttää  :)

miz

Tämä tai kalvo voisi tosiaan olla hyvä. Kerää aika hyvin pölyä ja hienoa hiekkaa siihen puskurin päälle hierottavaksi.

zsi

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 27.07.21 - klo:08:43
Jos viitsit napata joskus kuvan niin kiinnostaisi miltä tuo näyttää  :)
Ensimmäinen ajatus oli musta juuri siksi, että erottuisi vähemmän tummaa auton väriä vastaan, mutta toisaalta mustaan tulisi kuitenkin naarmuja helposti, mikä aina näyttää ikävältä, joten päädyin rosteriin.



Le.ON

Lainaus käyttäjältä: mipefin - 26.07.21 - klo:01:16
Varmaan kun tarpeeksi latoo rahaa tiskiin niin voi saada, mutta veikkaan että on hankalaa.

Käsittääkseni mm. ohjauspyörä menisi vaihtoon, kun ilman travel assistia on vääränlainen ratti sille, tavallinen tunnistaa kuskin pitävän kiinni ratista ratin kääntelystä, mutta travel assistin kanssa olisi kapasitiivinen tunnistus eli riittää kun pitäisi kosketuksen rattiin ilman kääntelyä. Jos oikein olen ymmärtänyt.
Jotenkin voisi kuvitella ratin olevan täysin sama. Vaikka siinä olisikin tuo kapasitiivinen tunnistus, niin se voi olla ilman Travel assistia deaktivoitu. Kuulostaa ainakin hölmöltä, että autovalmistaja käyttäisi laaja valikoimaa erilaisia rattivariaatioita yksittäisiin automalleihin. Kiinnostaisi kanssa päivitys siihen turvallisuuspaketti XL:ään Travel assistin takia, mikäli tuo on mahdollista. Pitää kysäistä kun ensimmäinen huolto on ajankohtainen.

dwntime

Ratti on ilmeisesti aivan sama. Napit erilaiset toki kun travel assistille on oma nappinsa.

Kyselin tuttavalta joka näitä enemmän tehnyt niin sanoi että rattinappien vaihto ja gatewayn päivitys riittäisi.


mikama83

Oli kyljen mittainen naarmu autossa Lapin reissulta niin kävin sen tänään poistattamassa ja samalla katsottiin tuota takapuskuria. Noin 100â,¬ on kalvotus sisältäen naarmujen poistot joita koira kerkisi tehdä. Samalla tuli puhe etu-umpioiden suojaamisesta sillä kalvolla. Olisi 30â,¬/puoli mikä ei todellakaan kuulosta pahalta. En edes uskalla kuvitella paljon tommonen umpio maksaa jos se pitäisi uusia  ::)

MikHei

#98
Autoa ei ole edes alettu mulle tekemään tehtaalla, mutta kaikkia lisähilpettä olen jo siihen tilaillut.  ;D Saksanmaalta tuli jo kangasmatot. Punainen auto, niin ajattelin ettei liikaa hyökkää silmille punaiset somisteet maton reunoissa. Nykyisessä kans saman tyyliset kangasmatot kestäneet hyvin vuosikaudet, niin jospa nämä ovat sitten yhtä laadukkaat. https://www.ebay.com/itm/274801663120?hash=item3ffb749c90:g:3KoAAOSwtBNgL2pl






Pitihän niitä testata nykyiseen 5f Leoniin. Etumatot istuu täydellisesti, mutta takamatot ei pituuden puolesta mahtuneet paikoilleen. Että pakko kait se on uskoa, että uudessa on sitten takana enemmän jalkatilaa, kun matotkin on pidemmät.  8) Nämä matot pitäis sitten passata kaikkiin uuden Leonin versioihin paitsi eTsi, jossa ilmeisesti vänkärin penkin alla olevan akun sijoitus vaatii erillaisen maton.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Yaffa0

Tilasin auton ilman Leon tekstiä ja muita merkintöjä, mutta meinaan (meinasin) laittaa siihen punamustan vanhan tyylisen FR logon taakse. Se on paremman näköinen kuin nykyinen pliisu harmaa logo.

Tilasin logon jo keväällä. Sen jälkeen on tehnyt mieli tilata kaikkea muutakin, mutta en ole enää viittinyt. 9 kk odotettu. Alkaa olla usko mennyt. Koko autoa ei taideta ikinä saada edes valmiiksi. Meinasin perua tilauksen jo heinäkuussa, mutta maltoin vielä mieleni. Talvirengaskauden alussa menee sitten lopullinen raja.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

mikama83

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 06.06.21 - klo:16:09
Auto oli fiksattavana kiveniskuista ja kiveniskukalvoa tuli etuoviin ja takakaariin. Mutta maalin paikkapullo jonka tilasin marmoritiskiltä ei todellakaan ole samaa sävyä vaikka pullossa lukee magnetic tech. Pitää kai kysyä että onko tämä tosiaan ainut vaihtoehto tuolle sävylle  ???


Tähän päivitystä. Pyydettiin tuomaan tuo paikkapullo takaisin ja sitä verrattiin toiseen tilattuun pulloon. No sävy oli ihan yhtä tumma ja kun siinä nyt toinen myyjä tutki, niin sanoi että ei tuohon mun autoon ole edes saatavilla paikkapulloa ja eipä menisi tommosella värillä kokeilemaan. Auton rekkarin perusteella oli kuitenkin tuo pullo tilattu  ::)

Huomenna saan kiinni sen myyjän joka tuon pullon mulle tilasi alunperin. Varmaan ihan asiallista olisi saada joku hyvitys tästä jutusta.

Toisen paikkakunnan Seat myyjältä kuulin vinkkiä että nyt olisi päivitetyt ja paremmat roiskeläpät saatavilla Leoniin eli ongelmia ilmeisesti ollu muillakin. No ylättäen kun niistä kysyin tästä omasta myymälästä niin ei kuulemma semmosia olekkaan. Pitää vielä selvitellä sitäkin asiaa.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 24.08.21 - klo:16:55
Tähän päivitystä. Pyydettiin tuomaan tuo paikkapullo takaisin ja sitä verrattiin toiseen tilattuun pulloon. No sävy oli ihan yhtä tumma ja kun siinä nyt toinen myyjä tutki, niin sanoi että ei tuohon mun autoon ole edes saatavilla paikkapulloa ja eipä menisi tommosella värillä kokeilemaan. Auton rekkarin perusteella oli kuitenkin tuo pullo tilattu  ::)

Huomenna saan kiinni sen myyjän joka tuon pullon mulle tilasi alunperin. Varmaan ihan asiallista olisi saada joku hyvitys tästä jutusta.

Toisen paikkakunnan Seat myyjältä kuulin vinkkiä että nyt olisi päivitetyt ja paremmat roiskeläpät saatavilla Leoniin eli ongelmia ilmeisesti ollu muillakin. No ylättäen kun niistä kysyin tästä omasta myymälästä niin ei kuulemma semmosia olekkaan. Pitää vielä selvitellä sitäkin asiaa.

Hyvä tieto, pistä osatietoa tulemaan, jos saat tarkempaa tietoa noista roiskeläpistä. Mulla on läpät ilman muuta hankinnassa, kunhan vaan saisi joskus itse autonkin.

Työpaikalla on yksi Teslan omistaja, jolla oli muuten samanlaisia ongelmia oven alareunan kanssa kuin sulla oli Leonissa. Sen Teslan Model X:n vasen takaovi oli asennettu tehtaalla sen verran killiin, että oli selkeästi millejä ulompana kuin etuovi. Siihen oli hiekkasuihku tehnyt alalaitaan hienot jäljet. Korvauksista kuulemma väännetään kättä. Myyjä oli kuitenkin myöntänyt, että ovi irvistää ja on huonosti asennettu.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

MikHei

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 24.08.21 - klo:16:55Toisen paikkakunnan Seat myyjältä kuulin vinkkiä että nyt olisi päivitetyt ja paremmat roiskeläpät saatavilla Leoniin eli ongelmia ilmeisesti ollu muillakin. No ylättäen kun niistä kysyin tästä omasta myymälästä niin ei kuulemma semmosia olekkaan. Pitää vielä selvitellä sitäkin asiaa.

Mulla tulee tämmöset Riegerin valmistamat muovilevikehelmat omaan autoon, niin jo nekin varmasti suojaa ovia ja varsinkin peltihelmoja kiveniskuilta.



Ja koska noiden helmojen kanssa ei enään tehdasläpät edessä istu, niin pitää askarrella itte siihen roiskeläpät, niin kuin olen joutunut nykyiseen Leoniinkin tekemään. http://www.vagarena.fi/index.php?topic=47613.msg735086#msg735086 Tuli tänään postissa Saksasta tilatut Xukeyn läpät, joista veistelen sitten sopivan sirot. https://www.ebay.de/itm/393074155937?hash=item5b850ba1a1:g:y2gAAOSwzcdf6quV


Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

v6e

Onko kellään telineitä autossa?

Löysin vain yhdet sopivat. Olisi tarkoitus boksia katolle laittaa kun pidempää reissua niin saisi tavaraa mukaan enemmän.
Emäntä haluaa nyt toisen koiran ja niiden kahden + muksun vaunut pitäis saada mukaan niin alkaa tuo tila loppumaan kun pidemmälle lähtee...

Tarviiko tuohon muuta kun tuon sarjan + boksin?
Käyttökokemunsia myös olisi kiva saada tai jos joku löytänyt kilpailevan valmistajan niin tottakai linkkiä tai kuvaa kiitos!  ;D

Kattoteline Thule WingBar EVO - SEAT LEON Sportstourer
https://www.rameder.fi/kattoteline-thule-wingbar-evo-179625-40535-1.html

zsi

Lainaus käyttäjältä: v6e - 20.10.21 - klo:11:21
Onko kellään telineitä autossa?

Löysin vain yhdet sopivat. Olisi tarkoitus boksia katolle laittaa kun pidempää reissua niin saisi tavaraa mukaan enemmän.
Emäntä haluaa nyt toisen koiran ja niiden kahden + muksun vaunut pitäis saada mukaan niin alkaa tuo tila loppumaan kun pidemmälle lähtee...

Tarviiko tuohon muuta kun tuon sarjan + boksin?
Käyttökokemunsia myös olisi kiva saada tai jos joku löytänyt kilpailevan valmistajan niin tottakai linkkiä tai kuvaa kiitos!  ;D

Kattoteline Thule WingBar EVO - SEAT LEON Sportstourer
https://www.rameder.fi/kattoteline-thule-wingbar-evo-179625-40535-1.html
Atera on vähän edullisempi vaihtoehto http://www.atera.de. Sama teline käy kuin vanhempaankin korimalliin, esim. 048422 tai 048522.

tgotj

Eiköhän kaikilla valmistajilla sama malli käy kuin edelliseenkin korimalliin, kun tosiaan thule ainakin kysyttäessä ilmoitti saman käyvän suoraan. Ja wingbar itsellä ainakin.

Yaffa0

Joo, kuten aiemmin ketjussa tuli todettua, niin mk3 (5F) Leonin katto-/taakkatelineet käyvät mk4 (KL) Leonin katolle suoraan. Minulla siirtyvät kolmanteen Leoniin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

jukkanen

Vau, tuohan onkin hyvä uutinen! Pitääpäs tutkailla.  :D

Jontigga

Täällä myös mk3 leonin vanhat thulen wingbar edget. Sopii hyvin uuden mk4 leonin katolle.
Cupra Leon ST e-hybrid 245hp vm. 2020
Ex vag:
Skoda Octavia combi 1.5tsi G-tec dsg vm. 2020
Seat Leon ST FR 1.4tsi dsg vm 2018
Seat Leon ST Ecomotive Style 1.0tsi manual vm. 2018
Seat Leon SC FR 1.4 tsi manual vm. 2016, stage 1 ~180hp

tgotj

Ja oma kommenttini ainakin koski nimenomaan ST-mallia… Thulen konfiguraattorista ainakin helppo katsoa kyllä viistoperällekin mikä sopii. Todennäköisesti siinäkin sama tellinki käy kuin edellisessä korimallissa.

miz

Lainaus käyttäjältä: miz - 20.06.21 - klo:18:43
Ei ollut aiottua laitetta saatavilla, joten laitettiin Pico 8/10 jolla tuli samalla etupää aktiivisena lisäkanavien ansiosta.
Oli siinä hiukan hommaa kun kaivoivat ohjainlaitteen kojelaudan sisältä, asensivat vahvistimen asennus ja osittain uusivat johdotuksen. Olisi jäänyt minulta tekemättä.

Säätöpuolesta ei oltu ihan samaa mieltä, vaan säätöjen (ja välikuuntelun) jälkeen jäi tosi aggressiiviseksi bassopää osalta. Tuota lukuunottamatta tuli taas hyppy eteenpäin heti asennuksessa.

Läppärillä saa muokattua eri muistipaikkoja, ja niiden vaihto käy lennossa bluetoothilla.
On siinä softassa miljoona eri optiota, mutta pikkuhiljaa alkaa olemaan omaan korvaan hyvän kuuloinen ja tasapainoinen soundi.

Ilman kunnon mittavehkeitä aika työlästä equjen kanssa, oikealle hehtaarille isompien korostuminen suhteen pääsee puhelimen Analyzer appilla ja korvilla, mutta aika varovaisia ja laajoja korjauksia pitää tehdä ettei mene pahasti metsään.
Hyvää tuossa on myös se, että voi kuunnella samaan aikaan kun tekee korjauksia, huomaa nopeasti jos lähtee lapasesta.

Josko saisi aikaan välimittaukset kalibroidulla vehkeillä ja sitten lopulliset hienosäädöt.

Kaiken tämän jälkeen isoin yksittäinen parannus oli mun mielestä edelleen kunnon vaimennus.
Dsp olisi varmaan ollut ihan ok myös orkkis kaiuttimien kanssa, mutta en jaksa uskoa että edes sillä olisi saanut takapenkistä miellyttävää niiden pahvilärpäkkeiden kanssa. Etupäästä varmasti.

Saaga sai vielä yhden jatko-osan, kun kävin sk-autosoundilla näyttämässä apparin ovea, jonka ovipahvi irtoili välillä yhdestä kiinnikkeestä. Laittoivat takuuseen kuntoon, ja samalla hiljensivät kuskin oven natisevan nappipaneelin ja kahvan muovit.

Tuli vielä juttua DSP:n säädöistä, ja omista toiveista soundien suhteen. Laittoivat sitten koneen kiinni ja säädöt kuvailujen mukaan kuntoon 20 minutissa. Eikä veloitusta, jälkisäädöt ja muutokset kuulemma kuuluu hintaan.

Nyt on basso kuosissa (vai olisko kuitenkin desibelin tai pari kuumana, täytyy ajella vielä eri tienpinnoilla ennen lopullista tuomiota), lauluäänet auki, ja kirkas rasittamaton yläpää.
Vähän kuin olisi vedetty verho edestä tai pipo korvilta kun noita omia asetuksia ja näitä vertailee lennossa.
Osaajat osaa, varaukseton suositus firmalle.

Yaffa0

Muutama kuva, mm. niistä takaroiskeläpistä asennettuna, sopivat autoon ihan OK.





Moottori-/sisätilan lämmittimen pistoke asennettiin myös mielestäni siististi:

Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Olikos noi takaläpät liikkeestä vai muualta hommattu?
Vähän käynyt mielessä että pitäiskö laittaa ekassa huollossa omaankin, on se puskurin alaosa aika alttiina kaikelle mitä renkaat heittää.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: miz - 12.11.21 - klo:00:08
Olikos noi takaläpät liikkeestä vai muualta hommattu?
Vähän käynyt mielessä että pitäiskö laittaa ekassa huollossa omaankin, on se puskurin alaosa aika alttiina kaikelle mitä renkaat heittää.

Joo, ne asennettiin pyynnöstä luovutukseen.

Koodi, joilla löytää netistä: 5FE075101
Ovat ilmeisen helpot asentaa myös itse, mutta huollon yhteydessä menee varmaan helpoiten, niin ei tartte alkaa itse renkaita irroittelemaan.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Lionman

Juuri tänä aamuna tilasin K-Kaaran varaosatiskiltä takaläpät; 65â,¬/pari. Asennnan itse kun huolto perisi siitä 70â,¬. Löytyy kuulemma keskusvarastolta, ilmeisesti ens ma saan. Huoltohintoja kyselin, nyt 2. tark.huolto (vajaa 30tkm) + ö-vaihto edessä 250â,¬. Sitten 60tkm kohdalla onkin rapsakampi laaja huolto 940â,¬.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

mikama83

Saa takaläpät myös renkaita irroittamatta paikalleen kun siinä on sopivasti tilaa. Todella helpot on pistää paikoilleen  :)

Ompas melkoinen hinta-arvio 60tkm jos lähemmäs tonnin maksaisi  :o Mulla seuraava huolto ensi toukokuussa ja kilometrejä tulee ehkä 50tkm mittariin siihen mennessä yhteensä.  Vai onko hybridiin kalliimmat huollot mitä kevythybridiin  ???

miz

Taitaa DSG:n öljynvaihto nostaa eniten hintaa verrattuna etsi malliin.
Muuten lienee aika sama huolto tulppineen?

Lionman

Enpä tiedä miten suhtautuu kevythybridin huolto-ohjelmaan. Hybridissä on kuitenkin pelkkään bensakoneeseen verrattuna tihennetty ö-vaihtoväli eli 15tkm.

Tuo 60tkm huolto on laaja tarkastushuolto, jossa vaihtuu öljyjen lisäksi raitisilmasuod, vaihteistoöljyt ja sytytystulpat.

Jarrunesteet vaihdetaan 1. kerran 90tkm huollossa.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

mikama83

Niin tosiaan itse en tajunnu että hybridissä pitää vaihtaa ne vaihteistoöljyt. Omassa sTsi koneessa eka huolto oli 30tkm/2vuotta, mutta nyt sitten kerran vuodessa tästä eteenpäin riippumatta kilometrimäärästä. Hyvä niin varsinkin kun nyt on paljon pätkäajoa.

kölli

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 17.03.21 - klo:11:33
Sellainen havainto on, että myös 5F ST -Leonin kattotelineet käyvät tähän uuteen KL8 -malliin. Myyjä vahvisti asian. Minulla siirtyvät siis jo kolmanteen Leoniin. Eli helpottanee etsintää, kun voit ostaa/etsiä isommalla kammalla. Tarvikeliikkeistä uskon, että saat halvemmalla ihan ehdat Thulen telineet. Ne jäänevät sinne 200 EUR tuntumaan.

https://www.rameder.fi/kattotelineet-suksitelineet/autokohtaiset-kattotelineet/?cnid=6604c2b87122142b0696cf255db9cb52&actcontrol=alist

Tähän liittyen, onko todellakin näin että 5F kattotelineet sopivat myös tähän uuteen Leon-malliin? Itsellä nyt nuo Ramederin "Thule-kopiot" katolla.
Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG -21
(ex) Leon ST 1.4TSI Style -15
(ex) Golf Variant V Comfortline 1.6 -07
(ex) Golf Variant IV Pacific 1.6 -05
(ex) Bora 1.6 -00
(ex) Fabia 1.2 -03

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy