Ovien lukot

Aloittaja Simeon, 19.02.21 - klo:17:07

« edellinen - seuraava »

Simeon

Olisikohan olemassa mitään varmaa keinoa saada selville minkälaiset lukot on autossa. Tarkoitus olisi vaihtaa kaikkiin oviin mutta tarjolla on monia erilaisia versioita. Vai onko vain purettava lukot irti ja sitten vasta hommattava uudet osat. Kyseessä on Seat Ibiza mutta eiköhän näissä kaikissa merkeissä ole samanlaisia osia.

Jultsu

Ibizaakin on valmistettu nyt jokunen vuosi, joten tarkempi mallivuosi auttaisi vastauksen antamisessa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Simeon

Juu. Kyseessä on 2008 mallin uusikoppainen eli siis kai mk4 6J5 1.6 bensa ja vielä ihan Sport Ibiza. :)

o.b.

VE: 3B1837015AQ tai uusin versio 7E1837015A
OE: 3B1837016CC tai uusin versio 7E1837016A
VT: 3B4839015AG
OT: 3B4839016AG

Nuo siis autoihin, joissa keskuslukitus. Merkkarilla ei riitä touhutonni pelkkiin osiin ;D

Simeon

Tuo on kyllä hyvää tietoa. Nuo etuovien uudemmat lukkoversiot toiminee myös tuossa mallisarjan alkupään versiossa? Se auto on vaimon työkärry, ajettu alle 90tkm ja muuten timantissa kunnossa mutta nuo lukot alkoivat muutaman kuukauden sisällä toimia miten sattuu. Voisi olla vieläkin "mukava" vaihtaa kerralla kaikki niin tulisi ehkä vuosiksi käyttöarvoa. Ainoa vika tähän asti siinä autossa. Kuluvia tietenkin vaihdettu. Kiitos tiedoista.  :) :)

o.b.

Joo, uusimmat versiot toimii jopa paremmin kuin alkuperäiset.

Simeon

Hienoa. Tästä on hyvä jatkaa. Itse kun vaihdan ne osat niin kustannus on kuitenkin siedettävä. Ei niiden hinnalla kuitenkaan ehjää autoa saa vaihdettua. Ja sen harvan kerran kun sillä saan ajella niin onhan se ihan toiselta planeetalta kuin minun oma qashqai.  :)

Teemu74

Jos ibizassa on samat lukot kuin altea xl:ssä, voin suositella lämpimästi wd40 elvytystä.
omasta seatista yksi kerrallaan lopetti ovien keskuslukot toiminnan.  Löysi ohjeen yotubesta missä neuvottiin poraamaan tiettyyn kohtaan lukon muovissa reikä ja ruikkimaan wd40 sisälle.
jokainen lukoista lähti näin toimimaan.

t. teemu

Simeon

Siinä voiteluhommassa varmastikin olisi ajatusta. Huokeampaakin kuin osien uusiminen. Pitääpä tutustua asiaan tarkemmin.

Teemu74

Moi,

tämän videon innoittamana muistaakseni homman tein:
https://www.youtube.com/watch?v=qWYkjlcR1Ws
Siinä näkyy kohta, mihin reiät porasin.
Olen nyt elvyttänyt molemmat etulukot ja toisen takalukon. Kaikki ovat toimineet hyvin sen jälkeen. Ensimmäinen elvytys oli noin 4v sitten ja viimeinen vuosi sitten. Ilmeisesti lukoissa on käytetty jotain rasvaa, mikä kuivuu ja jämähtää ja WD40 sitten liuottaa rasvan taas eläväksi.
Poraaminen onnistuu irroittamatta lukkoja ainakin alteassa. riittävän pitkää ja taipuvaa poranterää tuskin löytää, mutta itse tein puolen metrin  2mm teräslankaan smirgelillä kärkeen porateroituksen ja sillä pystyin muoviin poraamaan "mutkan taakse" reiän mistä sitten ruikin WD40 sisään.
Ei siis tarvinnut kuin hiukan raottaa Oviverhoiluja.

T:Teemu


Simeon

Pitääpä tutkia tarkemmin. Jospa ei tarvitsisi purkaa verhoiluja kokonaan. Voisihan se rakenne olla samantapainen kun tuossa videossakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy