VW:n dynamic light assist ei toimi

Aloittaja Allroadi, 02.03.21 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

Allroadi

Muutaman kuukauden kärvistelyn jälkeen olen päättänyt kääntyä oikeiden asiantuntijoiden puoleen ongelmani kanssa, koska maahantuoja ei osannut auttaa: nimittäin Passatin dynamic light assist (DLA) ei toimi toivotulla tavalla moottoritiellä ajaessa.

Hieman taustaa: entinen autoni oli Suomeen ensirekisteröity MY2016 Passat Alltrack, jossa oli samainen DLA -lisävaruste, kuin nykyisessä Saksaan ensirekisteröidyssä Alltrackissani. Suomi-Alltrack oli varustelultaan hieman riisutumpi, mutta oleellisin ero valojen toiminnan suhteen ollee Discover Median ja -Pro:n välillä. Nykyisessä siis jäljempi, ja näin ollen karttadata on säilötty eri tavalla.

Itse ongelmaan: DLA toimii moottoritiellä ajaessa vain perinteisenä light assistina, eli sammuttaa siis kaikki pitkät valot todella herkästi havaitessaan edessä etu- tai takavaloja. (tällöin myös mittariston sininen symboli katoaa) Ongelma poistuu täysin, ja DLA palaa normaaliin varjostustoimintaan, jos moottoritieltä poistuu, tai navin boottaa ajon aikana, jolloin auto hävittää n. 30 sekunniksi karttadatan ja antaa DLA:n toimia täydellisesti. Olen todennut asian varmasti olevan näin, sillä DLA toimi toivotusti ajaessani 6-tietä, mutta heti laskeuduttuani rampista 7-tielle (jonka myös karttapohja tulkitsee oikeellisesti moottoritieksi) DLA:n toiminta muuttui taas vajaavaisemmaksi.

Yllä olevaa ongelmaa ei siis ollut aikaisemmassa Suomi-Alltrackissa, vaan siinä DLA:n toiminta oli aina sama riippumatta tien luokituksesta. Nykyinen autoni on siis ensirekisteröity Saksassa. DLA:n vajaasta toiminnasta näyttäisi löytyvän erittäin vähän tietoa netistä, mutta pienellä kaivelulla ja google translatella sain jotain irti tällaisesta keskustelusta: https://www.motor-talk.de/forum/dla-dynamik-light-assist-led-macht-auf-autobahn-probleme-hilfe-t5209889.html. Keskustelulangassa käy vastausten perusteella ilmi, että ainakin Saksassa osassa DLA:lla varusteltuja autoja (joissa useimmiten on myös Discover Pro -navigaatiojärjestelmä) DLA on karttapohjan perusteella disabloitu autobaanalla.

Oleellinen lainaus ketjusta:

"Today I did a little experiment to check whether my problem is really caused by the navigation device. So I pressed the off switch for a long time until the navigation system rebooted. On the autobahn and in the individual program, it then turned on the right headlight, even with oncoming traffic and vehicles in front. For a short time he had no GPS data and so the vehicle did not know that it was on the highway. When the navigation system was ready again, the system reverted to the old behavior (more on-off high beam assistant). Those with the same problem can give it a try."

"Complaint with Dynamic Light Assist

The customer's statement may be that when driving on a motorway, the driving beam assistant does not work. The driving beam is switched off completely and then switched on again. The customer's complaint can be understood.

Technical background

When driving on the motorway, the driving beam is switched on and off regardless of speed. There is no dynamic regulation. The information that the vehicle is on the motorway is made available via the map material of the built-in navigation system. If the vehicle leaves the motorway, it is dynamically regulated again.
"

Omien päätelmieni mukaan nykyisessä autossa on siis jossain kohtaa bittiavaruutta jäänyt Saksan autobaanamoodi päälle, joka estää kytkee varjostuksen pois päältä moottoriteillä ilmeisesti häikäisymahdollisuuden estämiseksi. Maahantuoja ei tiennyt tästä mitään eikä muutenkaan tuntunut osaavan auttaa asiassa. En näe mitään syytä, miksei DLA voisi toimia Suomessa myös moottoriteillä oikein, jos se on toiminut edellisessä autossanikin oikein.
Volkswagen Passat 2.0 TSI Alltrack 4Motion -16

heiluhannat

Hiljaista on ollut tässä ketjussa, selvisiköhän aloittajalle koskaan mitään?

Itsellä vähän samanlainen tilanne eli -17 Passat Alltrack, joka laivattu saksasta suomeen. Moottoritiellä ei DLA päällä ole koskaan täysiä pitkiä valoja, aivan kuin kuskin puolen valo ei palaisi "pitkänä" lainkaan. Muualla kuin moottoritiellä toimii täydellisesti (toki lähivalot päällä tuntuvat näyttävän hyvin lähelle, minkähänlainen homma noiden suuntaus olisi..?)


Daatta

Autoissa on varmasti joku saksan koodaus päällä, mikä tuollaista aiheuttaa. Autohan on merkkiliikkeen puolesta kunnossa, eli toimii niinkuin sen tehtaalta toimitettuna on tarkoituskin...

Jos mistään ei löydy tietoa mikä byte/bitti pitää (de)aktivoida jotta saksan koodauksesta pääsee eroon, niin pitäisi itse vertailla omaa koodausta ns. suomi-auton vastaavaan. ODBelevenillä esim. onnistuu. Voi siellä olla long codingissa valmis täppäkin tuolle saksan koodaukselle.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Len

Ammunta Jarru & Wanha Nafta Pasuuna lehmännahkapenkeillä

Joggeri

Huomasinpa eilen ensimmäistä kertaa aikoihin pimeällä ajaessa että DLA ei toimi kuten ennen ja mielestäni pitäisi toimia. Yli 60 km/h vaihdissa assistantin ollessa vaihtoi pitkät lyhyiksi ja toisin päin "normaalisti", ei kuten aiemmin eli peilaa tumman kohdan vastaantulijan kohdalle. Kotitiellä ja parkissa rattia kääntäessä huomasin myös että valokuviot eivät käänny. kuten ennen. Mitään häiriöitä ei auto ilmoita. Auto käynyt k-caaralla huolloissa ja laadunparannuskampanjoissa ja lisäksi on vaihdettu keskikonsolin viihdeyksikkö pikselivian takia. Onko kellään kokemuksia vastaavasta ja mistä ongelmaan voisi lähteä ratkaisua hakemaan? Auto siis vm -18 Passat GTE.

Hanksi

Itse lähtisin ratkomaan ongelmaa selaamalla infotainmentista valoasetuksia ja varmistaisin, että dla on käytössä. En tiedä onko autossa eco tms. ajomoodeja, mutta ainakaan Golf 7 valot eivät kääntyneet ekomoodissa. Siinä ei tosin ollut dla:ta.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

Wiiseli

Toi viittaisi siihen et siellä on vain perus light assist käytössä. Mulla on köyhänmiehen ledit ja toimii noin. Minä olisin yhteydessä K-autoon. Se dla on suht helppo koodata myös itse tai jonkun osaavan toimesta.
Tässä yksi ohje:
https://www.ascoding.ch/en/activating-dynamic-light-assist-dla/
Tältä sivulta löytyy myös perus light assist joka koodattiin minulle.
PASSAT GTE VM. 2020

Joggeri

Pitääpä kokeilla tuo eko-asetus ja sen vaikutus. DLA on kyllä asetuksissa päällä.

Palaillaanpa tähän jos/kun asia selviää. Valot on saatava kuitenkin toimimaan oikealla tavalla, koska aiemmin ne toimi kuten piti varjostamalla vastaantulija.

dwntime

Kannattaa kysyä huollosta mitä päivittelivät laadunparannuskampanjassa. Joku homma nyt jäänyt tekemättä ja valot ovat sen takia tuollaisessa välitilassa.

Hibah

Onkohan Saksassa jotenkin eksoottinen laki pitkien käytöstä moottoritiellä, vai miksi ihmeessä DLA siellä on disabloitu?

No joo, saattaahan se suomessakin joskus vähän sekoilla, jos keskikaide just sopivasti ajoittain peittää vastaantulijoiden valoja näkyvistä, mutta mielummin minä kyl itse päätän, että pidänkö pitkät A) pakotettuna päällä, B) DLA-automaatilla vai C) lähivaloilla. Kuulostaa typerältä, jos kuski itse ei saa päätöstä tehdä, vaan koneäly tekee päätöksen karttadatan perusteella.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy