Vanhan suksiboksin kiinnitys Passatin kattotelineelle - Thule Polar 500

Aloittaja Siimajalka, 27.02.21 - klo:18:19

« edellinen - seuraava »

Siimajalka

Tulin hankkineeksi viralliset VW kattotelineet Passat GTE:hen.

Faijalta löytyi vanha Thule Polar 500 -suksiboksi, mutta siiinä on 50-milliset U-malliset kiinnikkeet  - kun taas kattotelineen tanko on 55 milliä leveä. Ei siis näillä pidikkeillä ole kiinnitettävissä.

Kattotelineessä on myös 11 millinen ura keskellä, mutta siihen on nähdäksi tarkoitus laittaa sellainen kumisuojus, vaikka ehkä jonkun T-ruuvivirityksenkin siihen voisi kuvitella sopivan.

Eli minkälaisella kiinnityssysteemillä tämän laatikon telineisiin saisi? Leveämpi U-tanko vai tarvitaanko näihin joku modernimpi viritys?



Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Siimajalka

Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Siimajalka

#2
Hmm, tuo edellinen taisi olla jonkun hienomman boksin kiinnitykseen. Ehkä sittenkin tämä:

https://www.polarautovaruste.com/p12451-thule-boksikiinnikesarja-t-uraan-697-1-fi.html

On kyllä tarkoitettu leveämmälle U-kiinnikkeelle kuin mikä minulla on. Ehkä onnistuu pienellä poraamisella.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Siimajalka

Jatkakaamme yksinpuhelua. Saa tähän osallistuakin.

Ensimmäiseksi askarruttaa se, että kattotelineiden sijoittaminen katolle näyttää nykyään olevan millimetripeliä. Ohjeiden mukaan etummaisen telineen sijainti on 390 mm kattokiskon etupäästä ja etutelineen ja takatelineen keskikohtien välin pitää olla noin (approx.) 755 mm.

Kuinka tarkkaa tämä nyt sitten oikeasti on, ja mihin tarkkuusvaatimus perustuu? Ylipäätäänkin sanan ”noin” yhdistäminen millin tarkkuudella ilmoitettuun mittaan lähentelee pilkantekoa - telineen hivuttaminen millillä on nimittäin hankalaa. Mutta kuinka paljon heittoa tuo ”noin” sisältää? Mitä tapahtuu, jos siirrän takimmaista tellinkiä vaikka kolme senttiä taaemmas?

Sitten varoituksen sana. VW:n telineet ovat ns. uutuudenjäykät. Kun leukoja avaa säätöruuvia löystyttämällä, avautumista ei välttämättä tapahdu. Jos auki kiertämistä jatkaa, säätöruuvin kärjessä oleva rajoituspultti korkkaa irti. Sitä ei saa enää kotikonstein paikoilleen. Eipä sillä juuri tarvettakaan ole. Kun tämän jälkeen saatiin systeemi purettua ja uudelleen kasaan, leuat kyllä toimivat. Kun toinenkin teline oireili samalla tapaa, vein sen marmorille katsottavaksi. Jotenkin mekaanikko sitä herkisti, ja nyt se toimii.

Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

tommyt

Itsellä oli vastaava ongelma Scalan kanssa, taakkatelineiden paikat ovat ennalta määrätty ja vanhan boxin (Jetbag Apollo 700) reiät väärässä kohdassa. ongelman ratkaisin hommaamalla https://www.polarautovaruste.com/p4761-thule-t-track-adapter-697-4-fi.html ja lisäksi teräksiset noin 40x200mm reikälevyt "prikoiksi" noiden muoviosien alle. Sitten vaan porasin takapäähän sopivaan kohtaan reiät ja etupää alkuperäisistä rei'istä. Ilmeisesti nuo sinun vaihtoehtoiset adapterit olisivat olleet minullekin ne oikeat korvaamaan U-raudat. Millimetripeliä se oli mutta ensin vaan telineet katolle ja sitten mittailemaan reikien paikkoja.

Huomasin reissun jälkeen että ne T-ruuvit eivät sitten liukuneetkaan sieltä uristaan pois, oli sen verran jäätyneet kiinni että piti ruuvata mutterit irti ja nostaa boksi pois ja jättää T-ruuvit uriinsa.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

heiluhannat

Eiköhän tuossa telineen paikassa ole kyse vain siitä, että koska kyseessä on ns. kiinteäleveyksinen teline, niin noilla  paikoilla se on juuri oikean levyinen. Kattokaiteiden /kiskojen väli kun kapenee taaksepäin, niin eri paikkaan kiinnittäessä tulee vääntöä/jännitystä paikkoihin, joihin ei pitäisi, kun teline on vähän väärän levyinen.

VG

Tosta siinä varmaan on kyse. Passatin OEM telineissä on toki pieni säätövara sivusuunnassa jotta asennusta ei tarvitse tehdä heittokellon kanssa. Säätö lukittuu paikalleen kun telineen ruuvaa kiinni.

Siimajalka

Juu, selvästikin joku humalikko on nämä kattokiskot suunnitellut: leveyttä näyttää olevan etummaisen tellingin kohdalla 102 cm ja 75 senttiä taaempana jotain 96 senttiä (tms. en painanut mieleeni). Tästä päättelen, että voinen huoletta siirtää taaimmaista puolitoista senttiä edemmäs, niin säästyn poraamasta reikiä boksiin.

Mutta: onpa paskat telineet! Ei tämä avaussysteemi toimi ollenkaan. Leuat eivät aukea, kun kiinnitysruuvia löysää. Eilisestä ovat olleen katolla, eivät liikahda mihinkään. Taidan palauttaa nämä kauppaan. Ei voi olla niin, että tarvitaan ammattiapua aina kun haluaa telineet irti.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Siimajalka

Ja huomenna marmorille herkistelemään.

Saakohan GTE:n katolle joitain toisen merkkisiä tellinkejä.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 02.03.21 - klo:17:54
Ja huomenna marmorille herkistelemään.

Saakohan GTE:n katolle joitain toisen merkkisiä tellinkejä.
Thule wingbar edge on siisti ja kai myös matalampi kuin orkkis. Myös muita Thuleja ainakin löytyy, varmaan muiltakin valmistajilta. Tuo Edge on se nätein mitä olen löytänyt.

Jaska_K

Leveämmät u pultit on varmasti luotettavampi kuin t uraversiot. Vaatii tietty uudet reijät mutta kyllä niitä boksin pohjaan mahtuu. Terästä väliin että kestää. Telineet niin kauas toisistaan kuin ne vaan kivasti sopii ja boksi niin taakse että kontti mahtuu vielä aukeamaan.
Passat GTE 2018
ex Octavia III 2.0tdi 2013
ex Octavia II 2.0tdi 2008

Siimajalka

No nyt on taas herkistelty kiinnikkeet merkkihuollossa. Edelleen vedotaan uutuudenjäykkyyteen ja kehotettiin vääntämään ”jollain” leuasta samalla kun ruuvaa kiristintä auki. Ilmeisesti jousessa ei riitä potku leuan avaamiseen.

Lupasin käydä aina reissun jälkeen pajalla, jos ei kotikonstein irtoa. Mennään sitten näillä.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Tuumas1

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 04.03.21 - klo:12:31
No nyt on taas herkistelty kiinnikkeet merkkihuollossa. Edelleen vedotaan uutuudenjäykkyyteen ja kehotettiin vääntämään ”jollain” leuasta samalla kun ruuvaa kiristintä auki. Ilmeisesti jousessa ei riitä potku leuan avaamiseen.

Lupasin käydä aina reissun jälkeen pajalla, jos ei kotikonstein irtoa. Mennään sitten näillä.

No onhan melkoista puljaamista. Thulen telineet vaan katolle niin loppuu ylimääräinen säätäminen.

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: Tuumas1 - 04.03.21 - klo:16:08
No onhan melkoista puljaamista. Thulen telineet vaan katolle niin loppuu ylimääräinen säätäminen.

Hyppään tähän mukaan oman ongelman kanssa:

Boksina on Packline 90 jossa on edessä ja takana ~20cm pitkät hahlot joista noiden U-pulttien olisi tarkoitus tulla läpi ja kiinni kattotelineeseen.

Ongelma: Kattotelineinä mulla on tollaset G3:t. Passatin takaosa on niin kapea, että noi boksin kiinnitysreijät osuisivat tuon telineen jalan muovipaksunnuksen kohdalle. Tuosta kohtaa toi häkkyrä on ~90mm paksu joten noin isoja U-pultteja ei löydy oikeen mistään.

Googlaamalla löysin biltemasta tuollaisen kattoboksin pikakiinikkeen joka olisi voinut olla jopa toimiva, mutta tuote on poistunut eikä uutta korvaavaa ilmeisesti ole.

Nyt tässä on pari iltaa raivoikkaasti googlailtu tollasia kiinikkeitä joita voisi soveltaa mutta laihoin tuloksin.

duke7

Olikos kellään kokemusta että nämä orkkistelineet saa toimimaan? Käyttö olisi hyvin satunnaista ja näitä saisi käytettyinä halvalla. Voisihan tuon mekanismin tietysti ottaa haasteena ja tutkia miten sen saa toimimaan  😁

Jultsu

Ihan varmasti löytyy halvemmallakin jostain vastaavia settejä, mutta tässä nyt ensimmäinen joka tuli 5s googlauksella vastaan:

https://www.ebay.com/itm/255930448432


itsekin tuollaisen u-klampin tekee parilla pitkällä M8 ruuvilla ja lattaraudan (tai vaikka paksua alumiinia) palasella jos vaan löytyy perustyökalut pajasta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

#16
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 28.01.23 - klo:13:02
Olikos kellään kokemusta että nämä orkkistelineet saa toimimaan? Käyttö olisi hyvin satunnaista ja näitä saisi käytettyinä halvalla. Voisihan tuon mekanismin tietysti ottaa haasteena ja tutkia miten sen saa toimimaan 

Nyt en ihan ymmärrä tarkoitatko että miten "yleensäkään" saa toimimaan vaiko toimimaan "boksin kanssa".

Ostin syksyllä orkkistelineet. Myyjä (täältä palstalta) näytti miten toimivat. Toinen telineistä on tarkoitettu eteen ja toinen taakse. Leveys on erilainen eikä ole säätöä kuten esim Thulen kattokaidetelineissä toisessa autossa. Asennetaan (kahteen mieheen) siten, että kumpaankin paikkaan tarkoitettujen telineiden kiinnitysruuveja löysätään niin paljon, että tapit saa menemään katon sivuilla oleviin kierrereikiin. Kumitassut tukeutuvat kattoon. Sitten kiristetään paikoilleen. Alkuperäisessä vääntötyökalussa on momenttirajoitus. Voisi varmaan hoitaa akkuporakoneella ainakin "melkein kiinni".

Thulen uudempien boksien pikakiinnityksellä saa varmaan helposti boksin telineille. Siellä on "kourat" jotka puristuvat telineen putkien ympärille, ja pituussuunnassa saa säädettyä sopivasti niin, että esim takaluukku mahtuu aukeamaan. En ole vielä testannut, mutta tarvittaessahan sähköisen takaluukun aukeamiskulmaa saa rajoitettua muistaakseni laittamalla vastaan tai painamalla avausnappia sopivassa kohdassa.

Vanhoihin bokseihin joutuu todennäköisesti tekemään uudet reijät u-kiinnitysadapterin pulteille.

PS. Ja tietty telineiden päätykoteloissa lukot, eli avaimenkin tarvitsee. No saa ne porattua rikki, ja hankittua uudet Thulen lukot. Thulen valmistamahan nuo telineet 99%:sti on.

duke7

Aivan, kirjoitin epäselvästi. Ei ongelmaan boksin kanssa vaan juuri pohdin noita oem telineitä. Niitä on haukuttu tässä ja monessa muussa langassa aika paljon. Mutta hyvä kuulla että toimii ne ainakin joillain.

SNG

#18
Lainaus käyttäjältä: duke7 - 28.01.23 - klo:20:28
Aivan, kirjoitin epäselvästi. Ei ongelmaan boksin kanssa vaan juuri pohdin noita oem telineitä. Niitä on haukuttu tässä ja monessa muussa langassa aika paljon. Mutta hyvä kuulla että toimii ne ainakin joillain.

Juu. Kiinteä ja telinekohtainen "raideväli" on kyllä tosi hankala juttu.

Samoin  en ymmärrä, miksi telineitä ei vain voi "ruuvata" kun autossa kierteelliset reiät kerran on! Mihin hemmettiin niitä kierteitä tarvitaan jos ei kattotelineitä varten?

Yksi pointti farkkuihin verrattuna. Passatin taakkatelineet jäävät TODELLA L,,HELLE toisiaan. Pitkä boksi, niin tuuli kyllä ottaa. Kattokaiteellisissa telineet saa sentään kauas toisistaan.

Immunity

Itsellä Volkkarin omat kattotelineet GTE:ssä. Pitkään kun on kiinni, niin joskus ruuvia löysäämällä paukahtaa lopussa kerralla kiristyspala irti tai sitten pitää vähän kopauttaa. Varmempi on kiristää sekä löysätä ne tasatahtiin kummaltakin puolelta, niin ei yleensä ongelmaa.

Väliksi kaiteille tulee itsellä n. 80cm. Tulevat aikalailla etu- ja takaovien perän puoleisten reunojen kohdalle. Sitä en tosin ymmärrä, miksi se enemmin tuulta ottaisi alleen, kun on telineet lähekkäin? Ottaahan se tuulta alleen saman verran joka tapauksessa, oli ne telineet millä välillä tahansa. Mutta ei itsellä ainakaan ajoon vaikuta pätkääkään eikä boksi elä.

Tietty, jos on oikein hutera boksi, mikä elää tai taipuu ilmavirran mukana.   ::)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 30.01.23 - klo:00:03
Itsellä Volkkarin omat kattotelineet GTE:ssä. Pitkään kun on kiinni, niin joskus ruuvia löysäämällä paukahtaa lopussa kerralla kiristyspala irti tai sitten pitää vähän kopauttaa. Varmempi on kiristää sekä löysätä ne tasatahtiin kummaltakin puolelta, niin ei yleensä ongelmaa.

Väliksi kaiteille tulee itsellä n. 80cm. Tulevat aikalailla etu- ja takaovien perän puoleisten reunojen kohdalle. Sitä en tosin ymmärrä, miksi se enemmin tuulta ottaisi alleen, kun on telineet lähekkäin? Ottaahan se tuulta alleen saman verran joka tapauksessa, oli ne telineet millä välillä tahansa. Mutta ei itsellä ainakaan ajoon vaikuta pätkääkään eikä boksi elä.

Tietty, jos on oikein hutera boksi, mikä elää tai taipuu ilmavirran mukana.   ::)

Hyvä vinkki tuosta kiristyksestä!

No ihan fysiikan lakien mukaan. Tosiaan pitkä vanhempi boksi voi olla vempulampi kuin uudet. Tukipisteiden etäisyys vaikuttaa vääntömomenttiin jota ajoviima aiheuttaa, kun pyörteilee. Jos virtaus olisi tasainen olisi  hieman eri tilanne. Itsellä Thule Pacific, ja hyvin on ainakin tuon farkun katolla pelittänyt. Passatin (sedan) katolla ei ole vielä kulkenut.

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.01.23 - klo:14:31
Ihan varmasti löytyy halvemmallakin jostain vastaavia settejä, mutta tässä nyt ensimmäinen joka tuli 5s googlauksella vastaan:

https://www.ebay.com/itm/255930448432


itsekin tuollaisen u-klampin tekee parilla pitkällä M8 ruuvilla ja lattaraudan (tai vaikka paksua alumiinia) palasella jos vaan löytyy perustyökalut pajasta.

Tuossa ebayn setissä tuo sisäleveys oli kanssa 80mm, eli ei mahdu tuon telineen ympärille. Mutta, RadioDuosta löytyi 90x110mm M8 u-pultit ~pari euroa kappaleelta, sekä sopivasti noihin käyvät M8 sormimutterit. Nyt on boksi matkustellut pariviikkoa katolla 👍

Lainaus käyttäjältä: SNG - 30.01.23 - klo:07:46
Hyvä vinkki tuosta kiristyksestä!

No ihan fysiikan lakien mukaan. Tosiaan pitkä vanhempi boksi voi olla vempulampi kuin uudet. Tukipisteiden etäisyys vaikuttaa vääntömomenttiin jota ajoviima aiheuttaa, kun pyörteilee. Jos virtaus olisi tasainen olisi  hieman eri tilanne. Itsellä Thule Pacific, ja hyvin on ainakin tuon farkun katolla pelittänyt. Passatin (sedan) katolla ei ole vielä kulkenut.

Eihän sen boksin tuulipinta-ala muutu mihinkään oli telineet 10cm tai 110cm etäisyydellä toisistaan, mutta kiinityspisteeseen kohdistuva rasitus kasvaa vipuvarren kasvaessa. Toisaalta, jos boksi ei ilman vaappumista kestä katolla tehtaan kiinityspisteistä niin se kertoo ehkä enempi boksin laadukkuudesta :)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 02.02.23 - klo:12:48
Tuossa ebayn setissä tuo sisäleveys oli kanssa 80mm, eli ei mahdu tuon telineen ympärille. Mutta, RadioDuosta löytyi 90x110mm M8 u-pultit ~pari euroa kappaleelta, sekä sopivasti noihin käyvät M8 sormimutterit. Nyt on boksi matkustellut pariviikkoa katolla 👍

Eihän sen boksin tuulipinta-ala muutu mihinkään oli telineet 10cm tai 110cm etäisyydellä toisistaan, mutta kiinityspisteeseen kohdistuva rasitus kasvaa vipuvarren kasvaessa. Toisaalta, jos boksi ei ilman vaappumista kestä katolla tehtaan kiinityspisteistä niin se kertoo ehkä enempi boksin laadukkuudesta :)

En tullut tänne riitelemään enkä vänkäämään, mutta paskat kattokiinnitykset on kyllä Sedani-paskatissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy