T5 2.5tdi kytkin remppa ja vaihdettavat osat

Aloittaja t5velle, 25.02.21 - klo:09:47

« edellinen - seuraava »

t5velle

Tietääkö joku kuumeneeko kaksoismassa ajaessa, eli joustaako se siel koko ajan. Toi polkimen pohjaanjäänti on näis kuitenki yleistä, ni alkaako vettä imeny neste kiehua.

Eli poljin jää pohjaan, ni eka kytkinesteen vaihto ja ilmaus. Sit paaliin jos ei auttanut, romupalkkiolla sähköauto  ;D

Kampiveivi

En usko että kaksoismassa kuumenis merkittävästi siitä syystä että se joustaa, jos kunnossa. Näillä ajetaan maissa joissa kuumempiakin olosuhteita kuin meillä.enemmän lämpöä taitaa tulla itse moottorista. Ja kyllä käytössä joustaa, sehän on sen tarkoituskin. Kaikki vääntömomentin muutokset aiheuttaa liikettä, ja liian suuri vääntömomentti jopa rikkoo koko keksinnön.  Viritäjille tuttu ilmiö, ensimmäinen testikiihdytys ja kaksoismassa paskana... Tyhjäkäynnillä taasen liikettä aiheutta kierrosluvun muutokset, jo yhden kierroksen aikana tapahtuu muutoksia kierrosnopeudessa. Tästä syystä vikaantunut kaksoismassa aiheuttaa värinää tyhjäkäynnillä.
Kytkimen työsylinteri ja painelaakeri on samaa rakennetta, eli laatikon kytkinakseli menee työsylinterin läpi. Kytkinnesteen  voisi teoriassa saada lämpiämään jos luistattaa kokoajan ajaessa kytkintä, ja jos sattuu vielä painelaakeri olemaan jo ehtoopuolella.
Oletko varma että ei jarruneste ole päässy jossain vaiheessa alhaiseksi? Kytkimen säiliö saa nesteen sieltä jarrun säiliöstä ja jos sieltä ei täyttöä tule ja työsylinteri vaikkapa vuotaa nestettö läpi saattaa kytkin hörpätä ilmaa. Se ilman päätyminen kytkimen hydrauliikkaan saattaa olla oire muusta. Itsekkin epäilin alkuun että vikaa on vain  kytkimen hydrauliikassa, muistelen että jarrunestettä joskus piti lisätä, mutta sehän on normaalia kun jarrut kuluu. Käyttäytyi myös niin että joinain päivinä toimi ok.  Muta kun kytkin avattiin oli levy kahtena erillisenä kappaleena ja kulunut mitättömän ohueksi. Toki tämäkin saattoi olla syy siitä että se työsylinteri on loppu. Ei viitsitty todentaa kasaamalla vanhalla työsylinterillä.

t5velle

Kiitoksia neuvoista, nestettä seurataan ja ajetaan niin kauan kun toimii. Eihän se kait mitää suurempaa hajota vaik ois lopussa?

Jos levy lopussa ni eikös se rupee luistaa, sit jos työsylinteri/ painelaakeri ni ei irrota ja huutaa.

Aloitus viestissä pikku virhe, ku Kuusamon reissu oliki viime kesänä. Auto ostettu joulukuussa 2019 liikkeestä,  ::)pitäsköhä soittaa kuluttaja-asiamiehelle. Iltalehden mukaan moni muukin tekee niin  ;D ;D

t5velle

Taas poljin veltto ja pohjassa nesteet maksimissa, eli ei oo vuotanut. Käsin ku pumppasi poljinta ni rupes taas toimii, onko se vika työsylinterissä vai missä

sprint

Mun veikkaus on että pääsylinteri olisi syyllinen ja päästää "paineen" väärälle puolelle sylinterin tiivistettä ja poljin veltostuu eikä nouse ylös tästä syystä. Vai jääkö se poljin silloin alas?

t5velle

Kait se sit vuotais, toki pikkuvuoto häviää lattiamattoihin

t5velle


sprint

Lainaus käyttäjältä: t5velle - 06.03.21 - klo:16:01
Kait se sit vuotais, toki pikkuvuoto häviää lattiamattoihin

Ei kun sisäisesti väärälle puolelle. Kun kytkintä painaa työntää kumitutti nestettä kohti työsylinteriä. Joskus voi käydä siten että neste karkaakin toiselle puolelle kumituttia.

t5velle

Työntääkö se sen sieltä takas säiliöön

sprint

Lainaus käyttäjältä: t5velle - 06.03.21 - klo:18:31
Työntääkö se sen sieltä takas säiliöön

Mun käsittääkseni kyllä. Tuota voisi vielä kokeilla kun ilmaa kytkimen että se on taas toimintakuntoinen. Laittaa letkun lyttyyn konehuoneen puolelta. Painelee kytkintä niin tuossakin se pitäisi mennä löysäksi jos paineet luiskahtaa väärälle puolelle.

Jos työsylinteri vuotaa ja on vuotanut useamman kerran voisi vaihdelaatikon saumassa pohjassa näkyä märkää.

t5velle

Yön jäljiltä poljin veltto pumppaamalla korjaantu, ei havaittavaa nestehäviötä. Lootan ja koneen sauma öljynen ja märkä näillä keleillä, täytyy seurata pitempään häviääkö nestettä ja mihin. Huomena ehkä ajankuluksi vaihdan pääsylinterin, ei oo vaikee vaihtaa. Ku on kerran sen purkanu, ni tietää miten se siel on.

t5velle

Eilen vaihdettu pääsylinteri ja ilmattu (sylinteri 52â,¬ O-renkaat 47snt kappale) tuli metallinen, vanha sylinteri muovi runkonen. Vaikutti vielä aamulla hyvältä ei oo ajettu testilenkkiä ja yön aikana lumi peittänyt osan työkaluista ja ruuveista. ;D Pudotin Eilen kohmeisin sormin sylinterin sokan sinne koloon mistä nousee polttoaineletkut ja kytkinputki, laitoin vanhasta vaik oli vähä erilainen. Mutta kävi mielessä saako niitä pelkkiä sokkia mistään, vai onko ostettava koko osa?

Nii ja O-renkaitten koko 6,07 x 1,78 jos jollekin apua

t5velle

Hetken toimi taas ja nyt näky muutama tippa lumessa lootan ja koneen liitoskohdassa. Pumppaamalla toimii ja pystyy ajaa, nestehäviö ihan minimaalinen. Keula siis purettava, onko jossai hyviä räjäytyskuvia keulasta? Näkis kaikki kiinnikekohdat

Kampiveivi

Juutuubista jostain norjalaisesta videosta katoin mallia kun eka kerran keulan purin.  Ne vaihto siinä videossa laturin ja ilmastoinnin kompuran kumikytkimiä.

t5velle

Miten siel on airbägien anturit ja mitä se tekee ku ne joutuu irrottaa, onko muita huomioitavia juttuja

sprint

Akun kun ottaa irti ennen kun aloittaa niin ei tarvitse välittää airbag jutuista.
Tuolta youtubesta tosiaan löytyy videoita joista saa vinkin puskurin irroitukseen. Jossain videoissa sitten jatkuu syyläripaketin käännöllä. Itse olen jättänyt syylärin kiinni, irroittanut vain imuletkut ja vetänyt koko keulan apurunkoineen 10cm ulospäin pitkien pulttien varaan roikkumaan.

Koneelle täytyy tehdä kannatin, koska apurungon joutuu irroittamaan.

t5velle

Mistäs noita kiristysmomentteja sais tietää esim. Vauhtipyörä ja muut purettavat. Tähän t5 malliin ei löytynyt alfa merin kirjaa niis on yleensä ollu noit arvoja


t5velle

Sunnuntaina puretaan mikäs on hyvä ja halpa kytkinpaketti, sisältää kaikki pultit ja tarvikkeet?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: t5velle - 11.03.21 - klo:09:20
Mistäs noita kiristysmomentteja sais tietää esim. Vauhtipyörä ja muut purettavat. Tähän t5 malliin ei löytynyt alfa merin kirjaa niis on yleensä ollu noit arvoja
Asetelma 22Nm
Vauhtipyörä 60Nm + 90o (pultit uusittava)
Vaihteisto M12 80Nm, M10 45Nm

t5velle

Nyt on purettu, laitan kuvia ku ehdin. Kuuluuko laturin kumikytkimen heilua edestakaisin sentin verran, vai onko rikki?

sprint

Lainaus käyttäjältä: t5velle - 15.03.21 - klo:10:49
Nyt on purettu, laitan kuvia ku ehdin. Kuuluuko laturin kumikytkimen heilua edestakaisin sentin verran, vai onko rikki?

Siis pelkkä kumikytkin heiluu? Kyllä se uutena aika tiukka sovite on, joten ei pitäisi heilua.

t5velle

#52
Vesipumppu irtosi suht helposti kulmaraudalla mutterista vääntämällä, vedet ja öljyt meni sekasin. Oletin ettei vettä oo paljoo, ku kone irti. Kone on tasasen öljykerroksen peittämä joka puolelta, ei kuitenkaan syö öljyä.










t5velle

Jos joku ihmettelee mukana roikkuvaa vetaria, ni suostu irtoo vasta lattialla ja kangella avustaen. Alapallot sama juttu, irrotin alatukivarret apurungosta, että sai vetarit irti. sen verran ahdas mitotus, ni kannattaa koneen päästä alhaalta apparin puolelta ottaa se vesiputki irti. Ei mahtunut tulee ennen ku irrotti, mut tekemällä oppii.

sprint

Vau nyt on kyllä kunnon touhut menossa  8). Missä kunnossa tuossa oli se työsylinteri? Oletko jo kerennyt asetelmaa ottaa irti. Kiinnostaisi millaisessa kunnossa kaksoismassa on vai onko tuossa sellainen kun en oikein kuvista hahmota.

t5velle

Tänään purin asetelman ku varaosaliikkeestä hain vesipumpun ja sopivan hylsyn asetelmaan. Huomena tulee uus kytkinsetti ni yritän muistaa ottaa kuvia noista, ja vertailla uutta ja vanhaa. Ei pysty sanoo mitää kunnosta ku en tiiä minkälainen kaksoismassan pitää olla. Huomenna ollaan viisaampia.
Turbon jälkeen oleva tyhjä pönttö mihin menee putkia, letkuja ja johtoja siis pakoputkessa. Onko se joku katin tapanen, ja kuuluuko olla tyhjä? Yritän muistaa kuvata senkin

Kampiveivi

Siinä turbon jälkeen pitäs olla hiukkasloukku jos siihen kerran putkia ja johtoja menee. Kai siinä samassa on jonkinlainen kattikin. Mutta jos se on tyhjä niin siitä on silloin tuo hiukkasloukku poistettu. Autossa on silloin myös jonkin asteinen viritysohjelma asennettu. Muuten ei toimi jos loukku tyhjennetty. Jokainen sitte ite pohtii onko hyvä vai huono. Mutta ei ainakaa  kannata katsastuksessa asiasta,huudella.

t5velle

Näkeekös sen tietokoneell, jos ohjelma on vaihdettu. Eikä leimalla tommosista puhuta, mäki kyselen vaa kaverin puolesta  ::)

o.b.

Tuossa oli näköjään irrotettu ilmastoinnin lauhdutin. oliko siellä vielä paineita? Jos oli vielä kylmäaineita tallella ja päästit ne pihalle, olet syyllistynyt vakavaan ympäristörikokseen ja samalla tappanut yhden pienen jääkarhun ::)

No toki olet varmaan käyttänyt talteenottopumppua ja imenyt ilmastoinnin mehut talteen ;D

Oispa itselläkin noin iso lämmin talli. No itsepä tallin rakensin ja tein liian pienen. Sisämitat 6x6m ja kyllä sinne nyt yksi auto mahtuu, mutta ei juuri tilaa rempata. Toinen puoli on täynnä työkaluja, tunkkeja, nostimia yms.

t5velle

On kaverin talli ja ilmastointi ei ainakaa kylmää puhaltanut, eikä isolla tallilla tee mitää jos ei oo isot ovet. Useesti tommonen on liian leveä tai korkea oviaukkoon, sama nykyautojen takakontit. Tilaa on paljon mut luukusta ei mahdu mitää sisään ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy