Octavia PHEV iV

Aloittaja teräksenharmaa, 17.02.21 - klo:18:50

« edellinen - seuraava »

Oculääri

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saksalaisen-hybridiauton-kulutus-pomppasi-kylmassa-saassa-460-prosenttia-kovalla-pakkasella-ei-kaynnistynyt-ollenkaan/7992126#gs.h9zojx

Että siis mitä? Ei käynnisty ollenkaan jos akun lämpötila on alle -28c? Koskeeko tämä myös Octaviaa? Olisi meinaa itselle aika turha laite tuossa tapauksessa, koska muutamana talvena on ollut pitkiäkin kovia pakkasjaksoja. Työpaikalla kun ei ole mitään mahdollisuutta laittaa lataukseenkaan autoa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Oculääri - 28.11.21 - klo:16:51
Että siis mitä? Ei käynnisty ollenkaan jos akun lämpötila on alle -28c? Koskeeko tämä myös Octaviaa?
Koskee se, mutta akun lämpötilan pitää olla laskenut -28 C asteeseen. Ulkolämpötila voi olla vaikka -40 C kunhan akku ei pääse syväjäähän. Eli sitä pitää latailla säännöllisesti kovilla pakkasjaksoilla jos ei aja. Purkaa vaikka laittamalla lämmityksen päälle ja lataa sitten.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Oculääri

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.11.21 - klo:16:59
Koskee se, mutta akun lämpötilan pitää olla laskenut -28 C asteeseen. Ulkolämpötila voi olla vaikka -40 C kunhan akku ei pääse syväjäähän. Eli sitä pitää latailla säännöllisesti kovilla pakkasjaksoilla jos ei aja. Purkaa vaikka laittamalla lämmityksen päälle ja lataa sitten.

Eli jos pakkasta olisi jonain päivänä vaikka -33c, niin antaako se 12h työpäivän jälkeen silti akusta virtaa esilämmitykseen? Jotta akkua saa lämmitettyä edes sillä tavalla... Olisi ihan plussaa jos töistä pääsis kotia takaisin.  ::)

Pihistelijä

Ei ole vielä kokemusta. Kokeilen heti, kun tulee kovat pakkaset.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Oculääri - 28.11.21 - klo:17:13
Eli jos pakkasta olisi jonain päivänä vaikka -33c, niin antaako se 12h työpäivän jälkeen silti akusta virtaa esilämmitykseen? Jotta akkua saa lämmitettyä edes sillä tavalla... Olisi ihan plussaa jos töistä pääsis kotia takaisin.  ::)
Tätä minä itsekin pidän riskinä noissa patterivehkeissä jopa Rovaniemen korkeudella. Ja osittain siksi valitsin, ja varmaan valitsen myös tulevaisuudessa jos pystyy, polttomoottoriauton.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Hannu911


Lauantaina asetin navigaattoriin kohteeksi Haaparannan Ikean ja lähdin ajamaan. Auto kulki pitkin moottoritietä pohjoista kohti mutta Skodan navin mukaan ajoin rannasta laivaväylälle. Resetoin infotainmentin “jään päällä” ja asetin uudelleen kohteeksi Haaparannan Ikean. Navi arveli varmaan että auto on rahtilaivassa menossa Hampuriin ja reititti matkan oheisella tavalla Haaparannan Ikeaan.

Uuden resetin jälkeen navin matka jatkui Oulusta kaakkoon. Reitin opastus ei ollut enään päällä. Kemin kohdalla navi oli jo Muhoksella.

Kulutus oli mielestäni aika suurta. Ajoin rajoitusten mukaan pakkasen ollessa -10 ja -15C välillä. Menomatkalla bensankulutus oli 5.2l/100km ja sähköä meni 5.3kWh/100km. Pelkällä sähköllä ajamalla tuo kulutettu akkusähkö olisi riittänyt helposti ainakin 20km. Jos sen vähentää ajetusta matkasta niin bensan kulutus olikin 6.2l/100km 112km matkalla, siis laskennallinen bensan kulutus pelkällä bensalla ajettuna.

Ennen paluumatkalle lähtöä ajoin 6 kilometriä pelkällä sähköllä akun tyhjäksi ja vasta sen jälkeen lähdin ajamaan takaisin Oulua kohti. Näin ollen bensankulutus 132km matkalla oli 6.8l/100km.
Paluumatkalla bensankulutusta lisäsi myös se että asetin navin ohjaamaan kotiin ja silloin alkoi auto taas välillä lataamaan akkua bensalla (täysin järjetöntä!). 20km ajon jälkeen otin navigoinnin pois päältä ja akun latailu loppui heti. Kotimatkalla navi yllättäen tiesi koko matkan missä mennään.

Minun kokemuksen mukaan Skodan navin käyttö lisää merkittävästi bensankulutusta joten käytän Wazea jatkossakin.

Hannu911

Maanantaina kello 20:00 ohjelmoin lähtöajaksi tiistai aamun kello 10:05, ilmastointi ja lataus valittuna päälle. Sen jälkeen auto kiinni Zappi latausaseman kaapeliin. Latausasemassa ei ole mitään ajastuksia joten se on aina valmis lataukseen. Oletin että auto lataisi akun noin puolilleen heti ja sitten juuri ennen ajastettua aikaa täyteen. Oletin myös että auto lämmittäisi sisätilat latausasemasta tulevalla sähköllä sillä akun käyttöä sisätilan esilämmitykseen en ollut sallinut.

Oletukseni perustui kokeiluun Passat GTE:llä helmikuussa joka toimi juurikin edellä kuvaamallani tavalla mahdollistaen sähköllä ajamisen -18C pakkasella.

Aamulla ihmettelin että miten auto on jo valmis lähtöön 8:27 vaikka ajastettuun aikaan oli vielä reilut 1.5 tuntia jäljellä.

Skoda oli aloittanut auton latauksen tiistai aamuna kello 5:00. Mitään latausta ennen tuota hetkeä ei ollut tapahtunut

Tuosta latausaseman sähkönkäyttö datasta näkyy myös että autoa ei oltu lämmitetty missään vaiheessa. Odotin kuitenkin kello 10:10 asti eikä lämmitys alkanut. Kokeilin sitten lämmitystä kaukosäädöllä mutta sekään ei onnistunut koska Octavia oli käskyttänyt latausasemaan kytkemään 230V irti latauskaapelista.

Autonhan pitäisi kertoa latausasemalla että kytkee sähköt latausjohtoon jotta auto voisi käyttää sitä sähköä lämmitykseen. Octavian softassa on selkeästi bugi sähköllä lämmittämisessä kun se ei kykene kertomaan latausasemalle että tarvitsee sähköä. Nyt se onnistuu MySKODAsta vain silloin kun lataus on käynnissä.
Ajastettussa latauksessa ja lämmityksessä on myös bugi kun se ei toimi niin kuin pitäisi.

Lähdin ajamaan kello 10:15 ja bensamoottori käynnistyi heti. Pakkasta oli -13C.
Muutaman kerran kokeillut vastaavaa ja tiedän että Octaviassa olevan bugin takiaauto ei osaa siirtyä sähköajoon eikä salli E-moden kytkemistä päälle ennen kuin noin 13km ajon jälkeen.
Mutta tällä kertaa sammutinkin auton 1km ajon jälkeen ja käynnistin uudelleen. Se käynnistyikin heti E-modeen ja pystyin sen jälkeen ajamaan sähköllä ihan normaalisti.

Helmikuussa ajamani Passat kulki hienosti täysin sähköllä -18C pakkasessa kun olin ajastanut latauksen aamuksi. Passat latasi akun ensin heti puolilleen ja sitten täyteen aamuyöstä ja lämmitti auton ennen lähtöä. Samalla kun akun latautui täyteen lämpesi akku mahdollistaen -18C pakkasella ajon täysin sähköllä. Alla kuva Passatin latauksesta.

Yli -10C pakkasella Octavia tarvitsee näköjään kaksi käynnistystä jotta sähköllä pystyy ajamaan, toki akkua on lämmitettävä lataamalla ennen lähtöä jotta sähköajo olisi mahdollista.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 28.11.21 - klo:19:03
Tätä minä itsekin pidän riskinä noissa patterivehkeissä jopa Rovaniemen korkeudella. Ja osittain siksi valitsin, ja varmaan valitsen myös tulevaisuudessa jos pystyy, polttomoottoriauton.
ei tuo koske kuin plugareita, täyssähkö lähtee kyllä.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 01.12.21 - klo:09:38
ei tuo koske kuin plugareita, täyssähkö lähtee kyllä.
Joo, mutta täyssähkö ei ole itselleni muuten vaihtoehto ainakaan vielä.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

pumo

#369
On tää kyl kumma auto, oli pakkasta -20 -10 ni bensalla käynnisty. Oli tiedossa. Lauhtui -2 ni edelleen lähtee bensalla vaan.
Akkuakin on ollut koko ajan yli 50pros

Jani933

Ajastettu lähtö ollut nyt päällä monena aamuna ja auto on kyllä ladannu 100% mutta mitään lämmitystä ei kyllä ole tehnyt. Manuaalisesti kun laittaa lämmityksen apista niin lähtee. On tämä kiva laitos..

pjm

Lainaus käyttäjältä: Jani933 - 12.12.21 - klo:22:57
Ajastettu lähtö ollut nyt päällä monena aamuna ja auto on kyllä ladannu 100% mutta mitään lämmitystä ei kyllä ole tehnyt. Manuaalisesti kun laittaa lämmityksen apista niin lähtee. On tämä kiva laitos..

Oliko yksittäinen ongelma tuo ajastetun esilämmityksen toimimattomuus, vai onko tuo tiedossa oleva softabugi?

Onko jollain tämä auto ilman webastoa? Jos on, niin millaisia käytännön käyttökokemuksia löytyy suurjänniteakulla toimivasta lämmitysvastuksesta?

miz

Leonilla ajavana vastaan nyt kuitenkin kun on sama tekniikka. Toimii hyvin. Lämpenee nopeasti sekä esilämmityksellä että kylmänä lähtiessä.

Miinuksena tietysti sähkörangen nopea hupeneminen, sekä akun säästämisen tarve seisonta/esilämmitykseen jos ei ole sähköä tarjolla pysähdyspaikassa.
Tällöin tarvii aina startissa muistaa laittaa akun käytön/säästön asetukset.

Hannu911

Lainaus käyttäjältä: pjm - 20.12.21 - klo:18:07
Oliko yksittäinen ongelma tuo ajastetun esilämmityksen toimimattomuus, vai onko tuo tiedossa oleva softabugi?

Onko jollain tämä auto ilman webastoa? Jos on, niin millaisia käytännön käyttökokemuksia löytyy suurjänniteakulla toimivasta lämmitysvastuksesta?
Tuossa viestissä #366 kerroinkin omia ajastus kokemuksia.
Siihen lisäyksenä vielä se että mun autossa ei ole webastoa ja akun käyttöä lämmitykseen en ollut sallinut kun auto oli kytkettynä latauskaapeliin.

Latausasemastahan Octavia ei osaa käskeä latauskaapeliin sähköjä päälle auton lämmitykseen, vain auton lataukseen se onnistuu. Tästä johtuen sisätiloja pystyy lämmittämään vain silloin kun auto lataa akkua. Akun lataus menee pauselle sisätilojen lämmityksen ajaksi joten auto ei silloin käske latausasemaa kytkemään sähköjä irti mutta jos lataus ehtii valmistua ennen kuin sisätiloja aletaan lämmittää niin se onnistukaan jos ei ole sallinut akun käyttöä sisätilojen lämmitykseen.

Jani933

Lainaus käyttäjältä: pjm - 20.12.21 - klo:18:07
Oliko yksittäinen ongelma tuo ajastetun esilämmityksen toimimattomuus, vai onko tuo tiedossa oleva softabugi?

Onko jollain tämä auto ilman webastoa? Jos on, niin millaisia käytännön käyttökokemuksia löytyy suurjänniteakulla toimivasta lämmitysvastuksesta?

Kyllä tuo aikaisemmin toiminut, mutta nyt pari viikkoa ei. Itsellä on webasto ja akun käyttö sallittu vaikka ei olisi pistokkeessa.

tigeli

Lainaus käyttäjältä: Hannu911 - 20.12.21 - klo:22:03
Tuossa viestissä #366 kerroinkin omia ajastus kokemuksia.
Siihen lisäyksenä vielä se että mun autossa ei ole webastoa ja akun käyttöä lämmitykseen en ollut sallinut kun auto oli kytkettynä latauskaapeliin.

Ei Octavia (tai samalla tekniikalla oleva Leon/GTE yms) käytä akussa olevaa virtaa lämmitykseen jos se on kytketty latauskaapeliin. Tuo akun käytön salliminen liittyy ainoastaan siihen, jos latauskaapeli ei ole kytkettynä.

Lainaus käyttäjältä: Hannu911 - 20.12.21 - klo:22:03
Latausasemastahan Octavia ei osaa käskeä latauskaapeliin sähköjä päälle auton lämmitykseen, vain auton lataukseen se onnistuu. Tästä johtuen sisätiloja pystyy lämmittämään vain silloin kun auto lataa akkua. Akun lataus menee pauselle sisätilojen lämmityksen ajaksi joten auto ei silloin käske latausasemaa kytkemään sähköjä irti mutta jos lataus ehtii valmistua ennen kuin sisätiloja aletaan lämmittää niin se onnistukaan jos ei ole sallinut akun käyttöä sisätilojen lämmitykseen.

Osaa käyttää verkkovirtaa lämmitykseen vaikka ei olisi lataus päällä (ainakin mulla ;)). Se on sitten toinen asia kuinka paska se e-managerin ajastus on itsessään, itsellä toimii ainakin todella epävarmasti jos ei käytä "toista"-moodia ja laita ajastusta jokaiselle viikonpäivälle. Usein kun olen koittanut ajastusta seuraavalle päivälle ilman toistoa.. auto ei ole joko ladannut ja lämmittänyt tai on ladannut, mutta ei lämmittänyt (ei edes webastolla).





heller

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 20.12.21 - klo:23:30
Ei Octavia (tai samalla tekniikalla oleva Leon/GTE yms) käytä akussa olevaa virtaa lämmitykseen jos se on kytketty latauskaapeliin. Tuo akun käytön salliminen liittyy ainoastaan siihen, jos latauskaapeli ei ole kytkettynä.

Jos laitat esilämmityksen päälle ja auto on roikassa, niin eikös se ota roikasta sen mitä saa ja loput akusta?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

tigeli

Lainaus käyttäjältä: heller - 21.12.21 - klo:17:25
Jos laitat esilämmityksen päälle ja auto on roikassa, niin eikös se ota roikasta sen mitä saa ja loput akusta?

Valitettavasti ei, lämmittää ainoastaan sillä mitä saa verkosta ja se on varsin tehotonta 8A:lla, mutta 16A:lla lämpeää jo hyvin.

heller

Lainaus käyttäjältä: tigeli - 21.12.21 - klo:17:28
Valitettavasti ei, lämmittää ainoastaan sillä mitä saa verkosta ja se on varsin tehotonta 8A:lla, mutta 16A:lla lämpeää jo hyvin.

Hmm, ootkos aivan varma? Vaikka olisi valittuna se, että saa käyttää akkua? Mielestäni moni on sanonut toisin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

1000

Paljonko ajoakussa pitää olla virtaa että auto suostuu sillä lämpiämään jos se ei ole piuhan päässä?
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

tigeli

Lainaus käyttäjältä: heller - 21.12.21 - klo:17:31
Hmm, ootkos aivan varma? Vaikka olisi valittuna se, että saa käyttää akkua? Mielestäni moni on sanonut toisin.

Joo, olen täysin varma. Sen verran iso ero on siinä, kun lämmittää suoraan sähköllä ilman verkkovirtaa tai webastolla vs. jos saatavilla on 8A verkkovirta.


tigeli

Lainaus käyttäjältä: 1000 - 21.12.21 - klo:18:10
Paljonko ajoakussa pitää olla virtaa että auto suostuu sillä lämpiämään jos se ei ole piuhan päässä?

Olikohan jotain 30%.. en muista tarkkaa lukemaa, kun oma auto on varustettu webastolla ja tulee sattuneesta syystä käytettyä sitä silloin.

Farao

Lainaus käyttäjältä: 1000 - 21.12.21 - klo:18:10
Paljonko ajoakussa pitää olla virtaa että auto suostuu sillä lämpiämään jos se ei ole piuhan päässä?

Sisartuotteessa Espanjassa vaatii 20% manuaalin mukaan.

1000

Tänään aamulla oli -13 pakkasta ja akussa 21% jäljellä. Ei lähtenyt auto lämpeämään. Ajastus tehty auton valikosta, ja my skoda kyllä sanoi että ajastus päällä ja kehotti lataamaan. Täytyy kokeilla täydemmällä akulla.
Octavia combi 2021 1,4 phev
Kamiq 2022 1,0 tsi dsg (vaimon auto)
ex. Fabia Liftback 2019 1.0 (vaimon auto)
ex. Honda Civic 1,4 GL aut. 1988
ex. Ford Mondeo 2,5 duratech 1997
ex. Honda Civic 1,8 2007
ex. Octavia combi 2010 1,8 tsi
ex. Octavia sedan 2011 1,4 tsi (vaimon auto)
ex. Octavia combi 2014 1,4 tsi
ex. Octavia combi 2018 1,5 tsi

jakat123

Onko jollain tullut ilmoitus autoon kun käynnistyy
polttomoottorilla auto kuva ja huutomerkki jossa lukee pidä moottoria päällä pitkään.
Kauanko toi pitkään on....ja onko se joku puhdistus ajo.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Freeze

Punainen, keltainen vai vihreä? Manuaalin lukeminen on eräs keino löytää vastauksia, ja tutustua autoon.

Vastaus saattaa olla sarkastinen mutta nyt kuulostaa siltä, että aiheeseen ei ole oikein jaksettu tutustua. Ne puhdistustapahtumat kun on kuvattu merkkivaloissa myös erikseen. Sekin näkyy siellä manuaalissa, kts. kohta "Varoitusvalot".
Kia Niro EV 2022

jakat123

Se on mustavalkoinen ilmoitus kun polttomoottori käynnistyy.Eikä kuvaketta löydy mistään ohjekirjassa....syy tais olla 12v akun virran vähyys...50km ajanut niin antoi vaihtaa polttomoottorilla sähkölle.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

miz

Taitaa olla kyse samasta kuin Leonin ”moottorin on käytävä pitkään” ilmoituksesta.
Ei tule mitään varoitusvaloa, vaan tekstillä ilmoitus että e-mode ei ole hetkeen käytettävissä.

Itsellekin on tuon syy jäänyt hämäräksi eikä siitä mitään ole ohjekirjassakaan.
Tuota 12v ongelmaa en uskoisi, kun itselle viimeksi ilmoituksen tullessa  autolla oli ajettu edeltävinä päivinä satoja kilsoja maantietä ja ladattu piuhasta jatkuvasti, myös juuri ennen tuota ilmoitusta. Tällöin auto lähti sähköllä, mutta laitoin pakkasella bensalle ennen motarille menoa, ja bensamoottorin käynnistyessä tulistui ilmo.

heller

Kai se bensakone vaan haluu kertoa että sitä pitäisi käyttää ;)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

^
Varmaan näinkin, mutta jos on ajettu muutaman päivän sisällä 600km maantietä ilman latauksia niin tuo logiikka ei aina mulle aukea, vaan luulisi että tuo ”nollaa” bensamoottorin pakotetut määräaikaiset käytöt, jos niitä nyt on.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy