Kirjoittaja Aihe: Kaasu passattia ostamassa.  (Luettu 930 kertaa)

Poissa T1mppa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kaasu passattia ostamassa.
« : 09.02.21 - klo:23:31 »
Moi.

Ollaan puolison kanssa ensimmäistä Wolkkaria ja myöskin kaasuautoa ostamassa. Kilometrit autoissa tuntuu siinä 200k yläpuolella jo olevan. Ja kysyisinkin onko jotain erityistä mitä kannattaa tarkastaa. Ja mitkä ne punaiset liput on?
Ja kannattaako ottaa joku OBD lukija mukaan mistä kaupoille?

Poissa Ramzez

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Kaasu passattia ostamassa.
« Vastaus #1 : 10.02.21 - klo:06:56 »
Noin paljon ajetussa kannattaa lähinnä pitää mielessä, että mahdolliset good willit yms. muut vastaantulot saa todennäköisesti unohtaa.

Moottori ja vaihteisto:
- pyri siihen, että pääset ajamaan kylmällä koneella, kuulostele tuleeko jakopäästä ylimääräisiä ääniä. Tiedustele onko jakopäästä vaihdettu. Kaasupassateissa jakopäät kestävät suhteessa hyvin, mutta ei tee vahinkoa tutkia asiaa.
- jos kyseessä on dsg, tarkista ajossa, että se vaihtaa vaihteet pehmeästi ja ilman ylimääräisiä ääniä. Kysele, onko laatikolle tehty mitään (esim. kytkin vaihdettu tai mekatroniikka).
- näissä on kiinteä 15tkm/1v huoltoväli, varmista, että sitä on noudatettu.

Polttoainejärjestelmä:
- koeaja autoa kaasulla, älä tyydy ajamaan bensalla.
- koeajolla tee muutama napakka kiihdytys isommilla kierroksilla kaasulla ajaessa. Mahdolliset oireilevat venttiilit ja niiden kelat voit saada näin esiin.
- vuosimallista riippuen kannattaa yrittää varmistaa, onko autoon vaihdettu kaasupullot takaisinkutsuna.
- jos myyjä suostuu, kokeile ajaa autolla myös bensalla (edellyttää kaasupuolen sulakkeen irrotuksen). Joskus on tullut vastaan tapauksia missä bensalla ajettaessa auton kierrosluku on "heijannut" ja lopputulos on voinut olla esim. naarmuuntuneet sylinterit (toki harvinaista).
- varmista, että auton saa tankattua täyteen kaasua (ettei jää vajaaksi)

Kori:
Tarkista ovet, takaluukun alareuna, helmat yms. ruosteen varalta

Muu tekniikka :
- jos autossa on alkuperäinen webasto, tarkista sen toimivuus

Yleismallisen vikakoodinlukulaiteen voi ottaa mukaan, ei siitä vahinkoa ole, mutta sen kertomat tiedot voivat osumatarkkuudessa olla vähän sinnepäin. VCDS:llä saat kaiken tarvittavan datan, jos sellainen on saatavilla.

Jos ostat ihan minkä hyvänsä auton, aloita autoon tutustuminen sillä, että putsaat rintapellin kaukalon lehdistä ja muusta roskasta. Lompakkosi kiittää, kun et joudu ostamaan marmorilta uutta ecua 2500 eurolla (melko yleinen tyyppivika ja välttää useimmiten sillä, että putsaa vedenpoistokanavat).

Paikalla jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.241
    • Profiili
Vs: Kaasu passattia ostamassa.
« Vastaus #2 : 27.02.21 - klo:20:32 »
Tuossa tuli jo hyviä vinkkejä.
Hyvä softa on Carly VAG. Sillä saa luettua VAG-specifit vikakoodit ja toimii parin kympin OBD-palikan kanssa. Yleisluontoiset lukijat on vähän yhtä tyhjän kanssa.

Kaasuautoa ostaessa tankissa olisi hyvä olla kaasua että näkee että se toimii. Samoin bensa-ajo olisi mukava varmistaa jos mahd., mutta voi olla vähän hankalaa, kun sulakkeiden nykiminen voi olla myyjälle vähän niin ja näin. Jos kaasutankki on tyhjä, niin helppoa kun käy koeajolla tankkaamassa kaasua. Maksaa vaikka omaan piikkiin tankkauksen (pieni raha auton ostossa) jos myyjä ei lämpene muuten, siis jos on oikeasti ostattelemassa eikä vain renkaita potkimassa.

Auto olisi hyvä päästä starttaamaan kylmänä. Siinä kuulee tuleeko ylimääräisiä pärinöitä. Samoin käykö tasaisesti kylmänä. Jos DSG, niin kiinnittää huomiota kiihtyykö tasaisesti ilman nykäyksiä ja sivuääniä. Sitten voi tehdä niin että maantielle, manuaalisesti ensin 7 vaihde ja kaasu pohjaan. Ei pitäisi luistaa. Ja sama sitten manuaalisesti 6 vaihde ja kaasu pohjaan. Mekatroniikka voi olla vaihdettu tai tehty huoltokampanja (öljyt toisen tyyppiseen) - jos siitä löytyy huoltomerkinnät, niin hyvä. Ts. jos on pitempi merkkiliikkeen huoltohistoria, se on plussaa,sillä merkkihuollossa chekkaavat myös autot yleensäkin kuin vain vaihtavat öljyt. Säiliöihin on myös ollut,vuosimallista riippuen, vaihtokampanja. Pohjaan voisi kurkata että säiliöiden suojakuoret ehjät.

Pyöräkaaret, erityisesti taka ja renkaan puolelta, kannattaa chekata ruosteen varalta. Ovien alareunat myös.
Suosittelen vm2011 tai uudempaan, facelift siinä. Muuten ihan yleiset käytetyn auton oston huomiot.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy