Audi A4 B6 1.9 TDI ei meinaa lämmetä talvella

Aloittaja Legetzu, 27.01.21 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

Legetzu

Moro,

2004 Audi A4 1.9 TDI (BKE) ei meinaa lämmetä/lämpeää hitaasti vähänkään kylmällä kelillä. Sisälle tulee kyllä hyvin lämmintä ilmaa, mutta lämpömittari huojuu suurimman osan ajasta 60-70 asteen välissä, jonka syystä auto kuluttaa enemmän kuin pitäisi. Lämmöt voivat nousta 90, kun on ajanut tarpeeksi kauan yli 80 km/h, mutta laskevat melkein heti kun pysähtyy, tai jos ajaa pienillä kierroksilla.

Tänään -6 pakkasella, ei lämmöt 15 kilsan matkalla nousseet missään vaiheessa siihen 90 kohdille, vaan seilasivat 60-70 välillä.

Käytin autoa huollossa, jossa sanoivat että kuulemma vesipumppu olisi rikki ja myös vaihtoivat termostaatin, joka ei auttanut. Mutta mietin, jos vesipumppu olisi rikki, niin eihän sisällekkään pitäisi tulla lämmintä ilmaa ja lämmöt eivät nousisi yhtään mittarissa? Joten mietin, että voisiko olla esimerkiksi anturivikaa? Viime talvena myös ei meinannut lämmöt nousta, mutta tuntuu että lämmöt nousee vielä huonommin tänä talvena mittarissa.

Joten onko vika oikeasti vesipumpussa, vai voiko olla mahdollista että anturi antaa liian pieniä lämpölukemia? Lämmöt kuitenkin nousevat aika lyhyellä matkalla yli 50 asteen, mutta sen jälkeen jäävät seilaamaan 60-70 talvisin.

Jultsu

Oma 1.9TDI käy ihan yhtä kylmänä, vaikka termaria olen vaihdellut useammin kuin alushousuja. Teippiä / pahvia / fylliä keulille niin saattaa pysyäkin päälle 80 asteen kaupunkiajossa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Legetzu

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 27.01.21 - klo:22:27
Oma 1.9TDI käy ihan yhtä kylmänä, vaikka termaria olen vaihdellut useammin kuin alushousuja. Teippiä / pahvia / fylliä keulille niin saattaa pysyäkin päälle 80 asteen kaupunkiajossa.

Muuten tuo lämpötila ei niin haittaisi, jos ei vaikuttaisi niin paljon kulutukseen. Ja olen kuullut monilta, että heillä lämpenee 1.9 TDI talvisinkin suht nopeasti oikeaan lämpötilaan, niin tuntuu ettei tuo aivan normaaliakaan voi olla.

sonic

 Tuo vesipumppuvika on höpöhöpöä,jos jumissa menee nokkahihna ja kone tuhoutuu,se että akseli olisi irronnut siipipyörästä on hyvin harvinaista,jos ei pyöri niin kone keittää nopeasti myös TDI,sisätilat lämpiää kyllä tolla PTC vastuksella joka noissa on,päälle menon huomaa valojen hetkittäisestä himmenemisestä.  Nuo lämpenemiset kuulostavat melko normaalilta,se kulutuslisä tulee enemmänkin tuosta PTC vastauksesta luokkaa 900w.

Legetzu

Lainaus käyttäjältä: sonic - 27.01.21 - klo:23:14
Tuo vesipumppuvika on höpöhöpöä,jos jumissa menee nokkahihna ja kone tuhoutuu,se että akseli olisi irronnut siipipyörästä on hyvin harvinaista,jos ei pyöri niin kone keittää nopeasti myös TDI,sisätilat lämpiää kyllä tolla PTC vastuksella joka noissa on,päälle menon huomaa valojen hetkittäisestä himmenemisestä.  Nuo lämpenemiset kuulostavat melko normaalilta,se kulutuslisä tulee enemmänkin tuosta PTC vastauksesta luokkaa 900w.

Sitä itsekin mietin, että olisihan se keittänyt jo, jos olisi vesipumppu paskana kun samaa ongelmaa lämpenemisen kanssa oli viime talvenakin. Sanoivat, että mahdollisesti olisi vesipumpun siipi löystynyt, niin että pyörisi vain korkeammilla kierroksilla, ja myös sanoivat ettei neste kierrä.

Kävin äsken ajamassa, niin että sammutin tuulettimen kunnes moottori lämpesi n. 90 asteeseen. Laitoin ilmastoinnin päälle sitten kun oli n. 90 asteessa, ja lämmöt lähes heti laskivat sen 20 astetta alaspäin, jonka pitäisi vissiin olla normaalia?

Myös mietin, että onko minun moottorissa edes tuota PTC vastusta, koska se on tuotu saksasta, vai onko se myös ihan saksassa asennettu juttu?

Juzu84

Tää pumpparin kylmänä käynti talvella ilman webastoa on sellainen ominaisuus jonka kanssa on vain opeteltava elämään. Oon minäkin rouvan ATD:hen vaihtanu termarin ja kärsä on tukossa mutta kun hukkalämpöä ei tule niin sitä ei sillon tule. Ja se vähänenkin varastetaan kabiinin lämmitykseen.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

jannekni

Onko egr tulpattu?
Itsellä kokemusta AWX ja AVF- koneista ja ovat lämpimimpiä talviautoja mitä olen nähnyt. Ilman lisälämmittimiä.
Tällä hetkellä ajossa Passat. Nyt oli -31 pakkasta, silloin ei enää lämpö noussut 90. Muuten aina. Paitsi kun termostaatti jumi. Ja sisällä tarkenee.
Autossa egr käytössä ja pohjapanssari. Pohjamuovi on tehty jäähdyttämään moottoria?
Egr: n tulppaamista ei moottorin optimoijakaan suositellut juuri lämpöjen takia.
Näkyy tietysti hieman kulutuksessa(seka- ajossa 8l). Ei kuitenkaan paha nelivedolta.

hojaleht

mulla on B7 korimallin saksantuonti ja on siinä PTC vastukset. Sen kyllä kuulee kun napsahtaa vastukset päälle...

Ja omakin on keulasta maskisuojattu eikä tahdo hitaalla rauhallisella ajolla lämmetä 90'C tasolle millään... vaatii reilumpaa motariajoa että lämmöt nousee... termostaatti vaihdettu ja ei vaikuta. ne vaan on pumpparit hieman huonoja tuottamaan lämpöä talvella.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

sonic

Niin jos ei PTC-vastusta ole, niin ei autossa tarkene, sen päälle tulon huomaa kun kylmän auton käynnistää ,niin tuo releen pieni napsahdus kuuluu jonkin ajan päästä ja muutamassa minuutissa lämpöä alkaa tulla suuttimista, jos näin ei ole ei vastusta ole, tällöin konekkaan ei juuri lämpene. PTC-vastuksellakaan kone ei näiisä keleissä lämpene kaupunkiajossa kuin n. 70 asteeseen.

Legetzu

Pitääpi vielä käyttää audia jossakin näytillä, kun tuntuu että ennen lämpeni paremmin vaikka olikin ennen ongelmia lämpenemisen kanssa. Ei tarvi olla kun vähän pakkasta, niin moottori ei lämpene yli 70 paitsi jos ajaa motarilla, ja tyhjäkäynnillä laskee alle 50 jopa.

Legetzu

Lainaus käyttäjältä: Legetzu - 07.02.21 - klo:18:46
Pitääpi vielä käyttää audia jossakin näytillä, kun tuntuu että ennen lämpeni paremmin vaikka olikin ennen ongelmia lämpenemisen kanssa. Ei tarvi olla kun vähän pakkasta, niin moottori ei lämpene yli 70 paitsi jos ajaa motarilla, ja tyhjäkäynnillä laskee alle 50 jopa.

Ja lisätäkseni siis parin viikon aikana tuntuu että olisi mennyt yhä pahemmaksi.

o.b.

Varmista vielä termarin toimivuus. Jos lämpömittari näyttää alle sen 90o, niin kokeile, lämpeneekö syylärille menevä letku. Jos lämpeää, niin termari vuotaa. Jos termari on ok, niin sitten viileän auton kanssa on vaan totuttava elämään.

dosetti

Ymmärsinkö ettei minkäänlaista pahvia ole jäähdyttimien edessä? Itse totuin laittamaan nollan alapuolella vähintään jotain sinne keulalle. Onhan niitä aikakauden autoissa merkkihuollostakin jaettu ilmaiseksi noita suojia keulalle. Ei diesel muuten lämpene.

Legetzu

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 07.02.21 - klo:19:56
Ymmärsinkö ettei minkäänlaista pahvia ole jäähdyttimien edessä? Itse totuin laittamaan nollan alapuolella vähintään jotain sinne keulalle. Onhan niitä aikakauden autoissa merkkihuollostakin jaettu ilmaiseksi noita suojia keulalle. Ei diesel muuten lämpene.

Kyllä on pahvi edessä, ja laitoin sen vielä paremmin että peittää kunnolla syylärin muttei sekään auttanut.

Legetzu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.02.21 - klo:19:52
Varmista vielä termarin toimivuus. Jos lämpömittari näyttää alle sen 90o, niin kokeile, lämpeneekö syylärille menevä letku. Jos lämpeää, niin termari vuotaa. Jos termari on ok, niin sitten viileän auton kanssa on vaan totuttava elämään.

Täytyy vielä tätä testailla, mutta olisi kyllä aika paska mäihä jos vasta vaihdettu termari olisi rikki.

o.b.

Jos ostit Topranin, niin ei mikään ihme ;D



Legetzu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 07.02.21 - klo:20:55
Jos ostit Topranin, niin ei mikään ihme ;D



Ostin motonetistä, niin ei mitään hajua minkä merkkinen oli.

sonic

Kun laitat termania,niin tarkista asennusasento, tuo vastinkaari tuli tiettyyn asentoon,sit ei muuta kun punnertamaan se on siinä laturin alla kivasti.

Legetzu

Voikos muuten rikkinäinen sammutusläppä vaikuttaa lämpeämiseen? Autoon on tullut yli vuoden omistuksen aikana välillä mittaristoon moottorivalo, ja OBD lukemisen jälkeen tullut selville, että sammutusläpässä olisi vikaa. Sammutusläpän vika ei ole kuitenkaan vaikuttanut millään tavalla ajamiseen, joten en ole siitä viasta sen enempää välittänyt.

o.b.

Kyllä auki jumittunut sammutusläppä vaikuttaa lämpenemiseen. Se ei ole pelkkä sammutusläppä, vaan sillä myös kuristetaan moottoriin tulevaa puhdasta ilmaa, jotta pakokaasuja (ja sen lämpöä) saadaan mukaan sopiva määrä.

Osa lämmöstä saadaan pakokaasuista myös EGR:n jäähdyttimestä suoraan vedenkiertoon. Sekin lämpö jää pienemmäksi kun pakokaasuja virtaa vähemmän lämmönvaihtimen kautta.

Legetzu

#20
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.02.21 - klo:13:40
Kyllä auki jumittunut sammutusläppä vaikuttaa lämpenemiseen. Se ei ole pelkkä sammutusläppä, vaan sillä myös kuristetaan moottoriin tulevaa puhdasta ilmaa, jotta pakokaasuja (ja sen lämpöä) saadaan mukaan sopiva määrä.

Osa lämmöstä saadaan pakokaasuista myös EGR:n jäähdyttimestä suoraan vedenkiertoon. Sekin lämpö jää pienemmäksi kun pakokaasuja virtaa vähemmän lämmönvaihtimen kautta.

Entä miten, jos on ohittanut ohjelmallisesti EGR? Vaikuttaako silloin mitenkään tuo rikkinäinen sammutusläppä lämpeämiseen?

o.b.

No ei siinä tapauksessa vaikuta sen enempää. Mutta jos alkaa noita päästöhuijauksia itse tekemään, saa mun puolesta palella ;D

Legetzu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.02.21 - klo:15:04
No ei siinä tapauksessa vaikuta sen enempää. Mutta jos alkaa noita päästöhuijauksia itse tekemään, saa mun puolesta palella ;D

Mietin juuri, että jos sammutusläpän korjaisi, niin saisiko EGR:n helposti takaisin toimivaksi, niin että lastutus pysyy? Kun se on tosissaan BKE koneessa sähköinen se EGR. Kun samaa lämpeämis ongelmaa oli sillonkin kun oli vakio ohjelma, eli EGR oli käytössä, mutta sammutusläppä antoi vikakoodia.

o.b.

Kai sen saisi toimivaksi, mutta sitä kannattaa tiedustella siltä lastuttajalta.

Jos EGR venttiili on pitkään ollut käyttämättä, se saattaa vaatia puhdistusta ennen kuin alkaa taas kepittämään. Ja EGR:n sopeutus on tärkeä, muuten auto saattaa savuttaa, käydä huonosti tai vaikka mitä.

Legetzu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 10.02.21 - klo:15:19
Kai sen saisi toimivaksi, mutta sitä kannattaa tiedustella siltä lastuttajalta.

Jos EGR venttiili on pitkään ollut käyttämättä, se saattaa vaatia puhdistusta ennen kuin alkaa taas kepittämään. Ja EGR:n sopeutus on tärkeä, muuten auto saattaa savuttaa, käydä huonosti tai vaikka mitä.

Ei se EGR ole ollut kovin pitkään käyttämättä ja aikaisempi omistaja on vaihtanut sen 50tkm sitten, joten ei luultavasti tarvitse puhdistusta. Kysyin lastuttajalta ja sanoi, että maksaisi 100â,¬ takaisin EGR päälle laittaminen, joka kävisi aika kalliiksi jos sen sammutusläpänkin joutuu myös vaihtamaan.

Jultsu

Vedä vaan ne teipit keulalle jokaisen ritilän ylle.

Oma 96kW laitos käy nyt 60 asteessa kevyessä kaupunkipyörityksessä ilman mitään maskisuojia, vasta 45min ajon jälkeen päästään yli 80 asteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Legetzu

Ihan tiedoksi niille, joilla on samankaltaisia ongelmia lämpenemisessä, vesipumpun vaihto korjasi lämpeämisongelman. Suosittelen ensin vaihtamaan termostaatin, mutta jos se ei auta niin kannattaa miettiä voisiko vika olla vesipumpussa.

Audissani oli muovisilla siivillä oleva vesipumppu, johon vaihdettiin nyt vahvistettu metallisilla siivillä oleva vesipumppu, ja lämpenee todella paljon paremmin. Aikaisemmalla vesipumpulla ei ollut ajettu kuin 40tkm, joten voivat hajoilla reilusti ennen aikojaan. Huomasin myös hihnan vaihdon jälkeen, että moottori tärisee paljon vähemmän. Ja vielä positiivisempana yllätyksenä ohjauksesta lähti tärinä, jonka ansiosta auton ajotuntuma tuntuu paljon mukavammalle. Ajattelin aikaisemmin, että ohjauksen lievä tärinä oli normaalia, koska se oli ollut koko auton omistuksen ajan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy