Etujarru metelöi

Aloittaja Dieselgolf, 01.05.19 - klo:10:03

« edellinen - seuraava »

Dieselgolf

No voi prkl....

Viime vuonna tehdyn menestyksekkään etupään jarrurempan jäljiltä, kuuluupi nyt kolinaa. Aika kovaakin.
Ensin luulin että joku pusla tai koiranluu tms olis sökönä, mutta nyt viittaa jarruun. Kuskin puolelle.
Nimittäin, kun kolisee (esim mukulakivikadulla) ja hiukkasen kosken jarruun, kolina lakkaa.
Mikä mennyt ? Voiko ne jarrupalan pitojouset tms mennä katkipoikki ?
Vai onko liukutappi tsydeemi löystynyt, jopa irronnut ? Voiko näin edes käydä...

Tutkin toki, heti kun vain pääsen autoa nostamaan ja saan työkalut siihen viereen.
Kunhan ennakkoon jo kyselen jos jollakin olisi jo ihan vastaavaa käynyt ja osaisi heti ohjia oikeaan suuntaan. Ja voisinpa vaikka tarpeelliset osasetkin haalia kätösiini valmiiksi. Esim uudet liukutapit ja ne jarrupalojen jouset tms.

Mikey

Sisemmän palan jousen murtuminen saa palan kilisemään pienissä epätasaisuuksissa, ja jarrun painaminen lopettaa äänen.

Joudut vaihtamaan uuden palan. Jousia ei saa erikseen.

Dieselgolf

Auts, Prkl.... syy löytyi, heti, kun sain renkaan irti.
Ylempi liukutappi kaputt/irti/ löysä.
Ihmekös tuo kun metelöi.
Nooh, ei siinä mitään ajattelin. ....
mutta sieltä on siis ainakin (näköjään) itse liukutapista/tapeista jengat hiukan sökönä.
Ja kun testasin niin mielestäni ei vain ne tappien jengat, vaan myöskin ne mihin ne kiinni kierretään ja kiristetään. Eli ripustuksessa olevat jengatkin ehkä hiukan heikossa hapessa.
OK, no niin, uudet liukutapit saan kyllä, juuri menossa hakemaan niitä.
MUTTA jos nekään ei kiristy, eli onkin jengat sieltä vastakappaleesta(kin) mennyt ?
Millä voin ne kierteet siellä parantaa/tiukentaa ?
Hyvät, koetellut ja toimivat neuvot olis nyt tarpeen.

Dieselgolf

Ja apu löytyi täältä ja tästä :

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/jarrutyokalut/kierretyokalut/kierteidenkorjaussarja-jarrusatula-2000030995

Ja lukemani perusteella ei ole järin harvinainen case.

Dieselgolf

Ohjeitahan tuon käyttöön ei paketissa ollut, netistä löysin toisen vastaavaan tuotteen ohjeistuksen jonka lukaisin kyllä.
Mukana ollut kierteentekoterä ihmetytti ensin että miksi se siellä on. Mutta sitten tajusin että sillä vedetään ne alkuperäiset jengat auki, JOS ne jengat siellä vielä on.
Meillä ylempi liukutapin kiinnike saatiin toimivaksi ihan tällä terällä ja toimella, oli vaan se jengaosio siellä ripustuksessa niin ruosteessa ja täynnä paskaa ettei liukutappia saanut jengoille. Mutta tuolla terällä kun vetäsin niin nyt kiertyy, kiristyy ja pysyykin !
Jos vähänkin tuntuu ettei liukutappi tahdo ihan hevin sinne mennä tai pysyä, tee tällä kierteiden putsaus heti. Ennenkuin tuhoat ne liialla voiman käytöllä tai väkisin väärille jengoille survomalla. Pitäisi mielestäni kyllä näkemäni vaurioiden perusteella (siellä ripustuksen kierreosiossa) tehdä aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä tuo jengojen putsaus/rassaus/avaus tuolla kierretapilla...ja uudet liukutapit aina...

Alempi reikä,  >:(.  , no joo. Sinne kun tuon kierreterän tuuppasin, meni läpi että holahti ! Eli se alareikä oli jo pilattu, ei sinne mikään normi liukutappi enää tartu.
Siihen sitten porasimme reikää suuremmaksi setin mukana tulleella terällä, ja työnsimme setin 10:stä kierreholkista yhden paikalleen, ohjeiden mukaan sinne jarrulevyn puolelle se tuleepi. Ja kiristetään sillä tapilla varovasti paikoilleen, uppoaa sinne ripustukseen näppärästi, ei hakata vasaralla, ja väliin pitäisi kai lukitettakin laittaa.
Ja homma toimii !
Löysin myöhemmin jostain netin kätköistä myytävänä olevan hiukan normiliukutappeja paksumpia/suurempia (kierreosaltaan) liukutappeja, samaisen vian korjaamiseen. Sekin viitannee siihen ettei vika ole harvinainen tai ainutlaatuinen.
Näitä en tilannut, kun aika ei sallinut odottelua, auto kun oli jo pukeilla parkkipaikalla jarruosasto levällään sunnuntaina ja kasaan piti saada ASAP.

TDiih

Kai laitoit helicoilin kiinni lukitteella ettei irtoa uudestaan? Suosittelen vielä tekemään sen jos jäi eilen tekemättä.  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Dieselgolf

Tuo setti tai se osa mikä sinne ripustukseen väljään reikään laitetaan, ei ole helicoil eikä mikään vastaava kierrelaite.
Vaan sellainen metallinen kova, holkki, joka painetaan paikoilleen ja siinä ei ole ulkopinnalla kierteitä lainkaan. Sen sijaan siinä on urat, joilla sen pyöriminen siellä paikoillaan estyy. (kai)
Sisäpinnalla tottakai sitten on kierteet, hyvät, uudet ja puhtaat, joihin sitten liukutappi taas kiertyy oikein hyvin ja tiukasti.
Ja tässä nippelissä joka sinne painetaan, suurennettuun reikään, on "kaulus". Ja kun se ohjeen mukaan laitetaankin sinne jarrulevyn puolelle, ei se sieltä järin helposti voi irrota. Itse liukutappihan on sitten ns toisella puolella ja kiristää niinkuin vastaan.
Olipa sekava selitys...
Mutta juu u , toisen valmistajan ohjeissa nimenoaman sanotaan että lukitetta väliin ja sitä holkkia ei lyödä vasaralla paikalleen, vaan se puristetaan sinne. Sormin ja sitten tuon liukutapin avulla vetäen tms.

Ja meillä siis koko jarrusatula kolisi ripustusta vasten, kun yläpään liukutappi oli irronnut tyystin. AUTS. Juurikin siksi kun ne alkuperäiset jengat ripustuksessa oli niin heikossa hapessa. Mutta niinkuin joku taisi mainitakin, ei noidne jarrusatuloiden varsinainen kuormitus näihin tappeihin kohdistu.
Jarrusatulahan lepää ja liikkuu siinä ripustuksessa olevissa kannattimissaan. Nämä ohjuritapit vain pitää sen oikeassa linjassa ja paikoillaan siellä.
Näin amatööri DIY makaanikon tulkintana ja selostuksena...  :-[

Dieselgolf

Tämän kun olisi älynnyt katsoa jo ennen asennusta...  :

https://www.youtube.com/watch?v=dmm93uQgv00

Ã,,ärettömän selkeästi tässä näytetään koko asennus. Ja selitettään miksi moinen tehdään.
Ja meilläkin aivan samoin kuin tällä videolla, oli ylä kierre OK, siis kun se "putsattiin" tuolla kierreterällä ensin.
Ja alempi oli niin sökö/väljä jo että liukutappi meni siitä läpi.

GolfVariant09

Kuokin tähän ketjuun kun itselläni on aivan vastaava vika. Eli Golf Variant vm 09 kuskinpuoleinen etujarru helisee. Helinä kuuluu todella voimakkaana mukulakiviajossa. Lievempänä kiihdytyksessä tietyllä moottorin kierrosalueella (selkeästi resonoi sopivasti) sekä vaihtelevasti karkealla asfaltilla. Helinä loppuu heti kun painaa hiemankin jarrua.

Vaiva on kestänyt jo 4 kk ajan ja määräaikaishuollossa 6/2019 kaikki oli etujarrujen suhteen kunnossa mekaanikon mukaan. Ei oikein uskonut kun selitin että ihan kunnolla jokin siellä helisee. Eli irti poikki siellä ei ole mitään, kaikki paikoillaan, paloissa runsaasti pintaa myös jäljellä. Jarrutustehossa / jarrujen käytöksessä en ole myöskään sinänsä huomannu mitään eroa.

Sopisiko tämä olemaan nyt juurikin tuo sisemmän jarrupalan jousen katkeamistapaus? Vaihdattaisitteko suosiolla jarrupalat ja katsoisi mitä käy? Ei huvittaisi maksaa päänkaupunkiseudun nyrkkipajoille vianetsinnästä maltaita...

Tässä vielä youtube-video, missä tuo helinä kuuluu, laittakaa volat täysille.
https://youtu.be/rR7cP8bZBHI

Kaikki kommentit otetaan suurella kiitollisuudella vastaan

illapa

Voisiko jarrupalat päästä liikkumaan satulassa. Jotkut tarvikepalat saattaa olla liian lyhyitä, jolloin pääsevät kolisemaan. Koeta liikuttaa palaa satulan raosta, jos liikkuu, niin kolisee..

Dieselgolf

#10
Palatkin siellä voi helistä, mutta jos ne huollossa tsekattu niin olispas se outoa ?
Meillä siis painittiin näiden kanssa :

https://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-MK5-2004-2008-FRONT-BRAKE-CALIPER-SLIDER-PINS-GUIDE-BOLTS-KIT-BCF1306FX-/231126709517

Tuo linkki vain siksi että näette mistä osasta on kysymys.
Niistä yksi, kuskin puolen ala, oli niin löysällä....että koko satula helisi ja heilui...
Tämä videokin kannattaa vilkaista, selviää mitä siellä on ja näkyy nämä liukutapitkin.
Kaksi muovitulppaa auki takaa ja kuusiokoloavaimella auki ne ja sitä rataa.

https://youtu.be/pg3tRRWgons

Skeptinen kylläkin olen että olisi vika tuossa/noissa, jos oli huollossa ja jarrut tsekkattiin ? Lisää villejä arvauksia : Etujousi poikki....

b1mpo

Jos jarru on fs III, niin kolinaa voi aiheuttaa se kumiholkki, jossa liukutappi makaa. Itse takkusin aikanaan saman ongelman kanssa. Kumiholkki oli kovettunut ja väljistynyt. Kolina loppui, kun vaihtoi kumiholkin tuoreeseen. Ã,,rsyttävä jarrutyyppi toi fs III muutenkin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Dieselgolf

Taisin olla aamulla ihan unessa....tuossahan aiemmin mainitsitkin että ääni häviää, kun painat jarrua. Eli unohda suosiolla se huono arvaukseni katkenneesta jousesta.
Lisää arvauksia, joku niistä kiinni pito"kynsistä" jarrupaloissa hajonnut/ruostunut poikki, ja pala kolisee ?
Vaikkakin itsekin epäilen että se liittyy noihin liukutappeihin ja/tai niiden kumitappeihin, jollain lailla.

GolfVariant09

Kiitos pohdinnoista. Nyt kun tätä asiaa on googletellut, ja kun ottaa huomioon faktan että helinä loppuu sillä sekunnilla kun painaa jarrua, vaihtoehdot ovat

-surkea tarvikejarrupala (tätä ainaki saksan foorumeilla porukalla ongelmana)
-liukutapin kierteet sohjona
-liukutapin kumiholkin hapertuminen
-nuo jarrupalan kiinnipitokynnet paskana
-muu syy?

Kaikista löytyy mainintoja helinään liittyen. Ei auta muu kuin hiillostaa mekaanikkoa lisää, sinänsä osaava ja asiallinen tyyppi kyseessä. Taidan tarjoilla tuon videon ja nämä vaihtoehdot hänelle

Dieselgolf

Ja voithan toki pyytää vaihtamaan uudet jarrupalat eteen, tyyliin : just in case , eipä ne taida nekään hirveästi maksaa.
Ja uusimaan ne liukutapit ja niiden kumit samalla kun ja jos muutenkin riuhtoo sen keulan kilkkeet auki. Nekään ei ihmeitä maksa.

GolfVariant09

Jarrupalat ne siellä helisivät. Samalla vaihdettiin varmuudeksi liukutapit. Helinä loppui siihen paikkaan. Unohdin lopussa tarkemmin kysellä kiinnipitokynsien yms tilannetta, eli mikä se varsinainen helinää aiheuttava tekijä oli. Yhtä kaikki, tilanne korjaantui.

Kyllä tästä jää iso miinus edelliselle mekaanikolle. Tämänpäiväinen toisen firman mekaanikko oli heti perillä asiasta, sai vian esiin jo pelkästään sillä että parkissa löi nyrkillä kunnon heilareita nyrkillä renkaaseen. Palat helisivät jo ihan siitä.

eetusa

Sama homma meikäläisellä; jarrupalat pitää meteliä ja kolinaa kuoppaisella tiellä, Golf 1.0 2018, 60 km.
Minulla auto oli just huollossa ja viaksi todettiin että olka-akseli pitää vaihtaa. Jarrupalat jo vaihdettiin, mutta sanottiin että vika todennäköisesti palaa, jos ei olka-akselia vaihdeta.
Vaihtaako Volkkarin huolto liukutappeja, ja mitä mahtaa kustantaa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy