Enyaq iV

Aloittaja Jake69, 15.01.21 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

kko

Lainaus käyttäjältä: VWesku - 24.04.23 - klo:22:29
Oma Enyaq IV 80x tilattu 8/22. Tuolloin toimitusaika-arvio oli 13 kk eli syyskuussa -23 pitäisi parhaassa lykyssä saapua. Minkälaisia toimitusaikoja foorumilaisilla on toteutunut tai luvattu nelivedoille?

Sama, eli tilattu 80x 8/22 ja alustavasti 9/23.

tasalaa

Päivitystä yrittää pukkaa, mutta ei tule sitten millään loppuun saakka. Kerran ei onnistunut, kun oli ajossa. Varmaan 10 kertaa yrittänyt manuaalisesti heippahei-valikosta, mutta siitä ei tee mitään vaikka painaa siitä ”päivitys saatavilla” painikkeesta.

Toisen kerran oli mahdollisuus ja auto ilmoitti, että poistu autosta ja lukitse ovet. No poistuin ja lukitsin ja olin noin 20 minuuttia poissa, mutta mitään ei siinä ajassa ehtinyt tapahtua. Antoi aluksi upean arvion ”päivitys kestää arviolta 0 minuuttia” - mutta kuten odottaa saattoi niin konsernin softa jatkaa samaa ala-arvoista tasoa…   :-\

tasalaa

^^ No nyt. Antaa miettiä yön yli asiaa, josko ois aamulla 3.1

Kummallista tässä konsernin päivityspolitiikassa on se, että uudet toimitetaan versiolla 3.2, uusimmat/tulevat mallit versiolla 3.4 (esim. ID2) ja ID7 oli versiolla 4.0.
Eli ohjelmistot on jo olemassa, mutta uudet omistajat tuntuvat toimivan beta-testaajina.

jt

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 26.04.23 - klo:22:09
^^ No nyt. Antaa miettiä yön yli asiaa, josko ois aamulla 3.1

Kummallista tässä konsernin päivityspolitiikassa on se, että uudet toimitetaan versiolla 3.2, uusimmat/tulevat mallit versiolla 3.4 (esim. ID2) ja ID7 oli versiolla 4.0.
Eli ohjelmistot on jo olemassa, mutta uudet omistajat tuntuvat toimivan beta-testaajina.
Ei tuo välttämättä niin ihmeellistä ole softatuotannon näkökulmasta. Jos/kun uusi version on tuotantovalmis ja testattu, tottakai kannattaa uudet autot toimittaa sillä. Sitten taas päivityspaketin rakentaminen ja testaaminen vanhan/vanhojen version/versioiden päälle on oma eri työnsä jossa voi kestää sitten vielä enemmän aikaa ja tulla myös yllätyksiäkin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Karoq

Nyt:Karoq 1.5 TSI Exclusive MY18 Moon White
Tulossa: Id.4 4motion
Ex: Nissan Primera 1,6, Opel Vectra 2.2, Skoda Fabia RS 1.9, Seat Leon 1.8T,
Pellolla: Ford Taunus, Lada,

VWesku

Hiljaista on tässä keskustelussa. Ilmeisesti foorumin väki on saanut uudet Eenokit alle ja fiilistelevät uuden auton hienouksia tien päällä, vai kuinka on?  ;D Mielenkiintoinen oli tuo L&K version julkaisu, jonka perusteella olisi uusi tehokkaampi moottori ja hieman isompi akku tulossa myös tavallisiin MY24 Enyaqiin. Tarkempaa tietoa en löytänyt. Muistaakseni mallivuosi vaihtuu syyskuussa mutta onko tietoa, tehdäänkö jollakin linjastolla nämä viime vuonna tilatut autot vielä MY23 mukaisina?

Molle

Lainaus käyttäjältä: VWesku - 07.06.23 - klo:19:24
Hiljaista on tässä keskustelussa. Ilmeisesti foorumin väki on saanut uudet Eenokit alle ja fiilistelevät uuden auton hienouksia tien päällä, vai kuinka on?

Mulla tuli just vuosi täyteen 80x:n kanssa ja edelleen fiilis on mahtava aina kun sillä lähtee ajoon. Tulis nyt vaan se kauan odotettu ME3.x OTA-päivitys.
Skoda Enyaq iV 80x 4x4 SportLine Velvet Red

prinne

Facebookin Enyaq Finland kanavalla jonkin verran aktiivisuutta. Eikä nyt sillä että haluaisin ohjata ihmisiä pois tältä foorumilta  :)

11kk odotuksen jälkeen saatiin oma Enyaq alle. Kuukauden verran nyt ollut ajossa. Aika perusvarmaa etenemistä. Ei mitään vikoja tai ongelmia....
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

heller

Tietääkös raati varmaksi paljonko Enyaqin infotaimentin kautta tehty latauksen tehon rajoitus on?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

saq

Lainaus käyttäjältä: heller - 09.06.23 - klo:09:23
Tietääkös raati varmaksi paljonko Enyaqin infotaimentin kautta tehty latauksen tehon rajoitus on?
Itsellä ID.3 rajoittaa mielestäni aina 8A oli sitten yksivaihe tai kolmevaihe lataus. Mielestäni olen joskus ladannut laturilla, joka olisi antanut 3x12A ja auto latasi rajoituksen kanssa silti 3x8A.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Enhancer

Rajoitus puolittaa lataustehon, 6A on minimi ja sama oli vaiheita sitten 1 tai 3.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

heller

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.06.23 - klo:09:52
Rajoitus puolittaa lataustehon, 6A on minimi ja sama oli vaiheita sitten 1 tai 3.
Eli autosta saa rajattua 6A virralle sukolatatauksen?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

saq

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.06.23 - klo:09:52
Rajoitus puolittaa lataustehon, 6A on minimi ja sama oli vaiheita sitten 1 tai 3.
Oletko testannut tämän puolittumisen?
Testasin oman ID.3 auton ja se latasi 8A vaikka vaihdoin laturista sen tarjoamaa virtaa 10A, 13A ja 16A. Alla kuvat näistä sekä kaksi kuvaa kun rajoitus autosta on otettu pois.










ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Terho5

Enyaq lataa minimissään 8A, rajoita latausvirtaa puolittaa sisäisen laturin tehon.
Itsellä on Blaupunktin voimavirta latauslaite missä vaihtoehdot 8, 10, 13 ja 16A
Jos tehon rajoitus on päällä lataa 8A teholla, ilman rajoitusta voi käyttää noita latauslaitteen vaihtoehtoja.
Toimii samoin myös shuko adapterilla.

saq

Lainaus käyttäjältä: Terho5 - 13.06.23 - klo:07:14
Enyaq lataa minimissään 8A, rajoita latausvirtaa puolittaa sisäisen laturin tehon.
Itsellä on Blaupunktin voimavirta latauslaite missä vaihtoehdot 8, 10, 13 ja 16A
Jos tehon rajoitus on päällä lataa 8A teholla, ilman rajoitusta voi käyttää noita latauslaitteen vaihtoehtoja.
Toimii samoin myös shuko adapterilla.

Muuten oikein, mutta kyllä se lataa myös 6A virralla, jos latauslaite ei enempää anna ja rajoita latausvirtaa puolittaa sisäisen laturin maksimi tehon.

Yksinkertaistettuna auto lataa 6A-16A virralla latauslaitteen mukaan. Rajoitetussa latauksessa max virta on 8A ja ilman rajoitusta 16A.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Terho5

Jep tuota en pystynytkään omalla laturilla testaamaan, mutta tosiaan mulla ei laturin tehoasetuksella ole merkitystä jos on rajoitettu teho auton päästä.

heller

Lainaus käyttäjältä: saq - 13.06.23 - klo:10:52
Muuten oikein, mutta kyllä se lataa myös 6A virralla, jos latauslaite ei enempää anna ja rajoita latausvirtaa puolittaa sisäisen laturin maksimi tehon.

Yksinkertaistettuna auto lataa 6A-16A virralla latauslaitteen mukaan. Rajoitetussa latauksessa max virta on 8A ja ilman rajoitusta 16A.
Sitä tosiaan kysyinkin että kuinka alas auto osaa virran rajoittaa. Johdoilla toki voi rajoittaa sitä erikseen.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

saq

Lainaus käyttäjältä: heller - 15.06.23 - klo:11:55
Sitä tosiaan kysyinkin että kuinka alas auto osaa virran rajoittaa. Johdoilla toki voi rajoittaa sitä erikseen.

Olen yrittänyt tuoda esille, että se on 8A, mihin auto rajoittaa. Jotkut puhuvat virran tai tehon puolittamisesta, mutta helposti käsitetään väärin. Kyllä se puolittaa auton sisäisen laturin maksimivirran 16 A -> 8 A, mutta ei puolita ulkoisen latauslaitteen antamaa virtaa muuta kuin siina tapauksessa, jos laturi antaa 16 A.

Auto kertoo ulkoiselle latauslaitteelle haluamansa maksimivirran ja latauslaite antaa tämän jos siihen pystyy, mutta voi olla että latauslaite on säädetty alemmalle virralle, joka kyllä autolle kelpaa, kunhan ei mene alle minimin, joka taitaa olla Type2 standardissa 6 A.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Jonttu Tonttu

Tulee faceen Enyaqin mainosta Enyaqin uusista hinnoista. Super tarkkaan en oo viimeaikoina seurannut, mutta vaikuittais vähän pudonneen tasaisen nousukiidon jälkeen ?
Pakko nyt ilmeisesti seurata Teslan esimerkkiä, jos haluaa, että kauppa käy... ?

heller

Lainaus käyttäjältä: saq - 15.06.23 - klo:16:09
Olen yrittänyt tuoda esille, että se on 8A, mihin auto rajoittaa. Jotkut puhuvat virran tai tehon puolittamisesta, mutta helposti käsitetään väärin. Kyllä se puolittaa auton sisäisen laturin maksimivirran 16 A -> 8 A, mutta ei puolita ulkoisen latauslaitteen antamaa virtaa muuta kuin siina tapauksessa, jos laturi antaa 16 A.

Auto kertoo ulkoiselle latauslaitteelle haluamansa maksimivirran ja latauslaite antaa tämän jos siihen pystyy, mutta voi olla että latauslaite on säädetty alemmalle virralle, joka kyllä autolle kelpaa, kunhan ei mene alle minimin, joka taitaa olla Type2 standardissa 6 A.
Juu ymmärsin tämän. Halusin vaan varmistaa että onko se tosiaan 8A, eikä 6A. Sen tiedän että se kaapeli ei auton rajoitukseen vaikuta.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jonttu Tonttu - 16.06.23 - klo:23:55
Pakko nyt ilmeisesti seurata Teslan esimerkkiä, jos haluaa, että kauppa käy... ?

Taitaa kuitenkin olla Tesla, jolla on varastot täynnä myymättömiä autoja ympäri maailmaa. Enyaqista on tehtaalla tilauksia yli vuodeksi, joten mikään pakko ei Skodan olisi hintoja pudottaa. Kiva tietenkin kuluttajan kannalta jos näin on tapahtunut, en ole hintoja seurannut sen jälkeen kun omani tammikuussa sain.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Guido - 21.06.23 - klo:17:53
Taitaa kuitenkin olla Tesla, jolla on varastot täynnä myymättömiä autoja ympäri maailmaa. Enyaqista on tehtaalla tilauksia yli vuodeksi, joten mikään pakko ei Skodan olisi hintoja pudottaa. Kiva tietenkin kuluttajan kannalta jos näin on tapahtunut, en ole hintoja seurannut sen jälkeen kun omani tammikuussa sain.

Mistäs tämmönen mutu kumpuaa? Jos nyt jotain bisneksen teosta ymmärtää niin ei se vuosien jonokaan kovin hyvä homma ole kun rahaa ei tule sisään. Kyllä valmistajan tahtotila on myydä ja toimittaa tavaraa niin paljon kun vaan linjalta ulos saadaan.

Guido

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 21.06.23 - klo:18:31
Mistäs tämmönen mutu kumpuaa? Jos nyt jotain bisneksen teosta ymmärtää niin ei se vuosien jonokaan kovin hyvä homma ole kun rahaa ei tule sisään. Kyllä valmistajan tahtotila on myydä ja toimittaa tavaraa niin paljon kun vaan linjalta ulos saadaan.

Totta kai, siinä tapauksessa tuotantoprosessi pitää saada toimimaan niin, että tavaraa lähtee tuotannosta asiakkaille nopeammin. Miten kuluttajahintojen alentaminen tuota prosessia tehostaisi jäi minulle hieman epäselväksi.

Sen sijaan sellaisessa tapauksessa jossa on ylituotantoa (tai varautumista kysynnän tulevaan kasvuun, riippuu keneltä kysyy) kuluttajahintoja alentamalla saadaan varastossa oleva tavara kiertoon nopeammin.

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: Guido - 22.06.23 - klo:14:17
Totta kai, siinä tapauksessa tuotantoprosessi pitää saada toimimaan niin, että tavaraa lähtee tuotannosta asiakkaille nopeammin. Miten kuluttajahintojen alentaminen tuota prosessia tehostaisi jäi minulle hieman epäselväksi.

Sen sijaan sellaisessa tapauksessa jossa on ylituotantoa (tai varautumista kysynnän tulevaan kasvuun, riippuu keneltä kysyy) kuluttajahintoja alentamalla saadaan varastossa oleva tavara kiertoon nopeammin.

Mistä edelleen päätelmä, että Teslalla on varastot täynnä myymättömiä autoja? Itse tilasin Teslan huhtikuun alussa ja ensi viikolla luovutus, eikä tämäkään tulokas seissyt missään varastossa, vaan suoraan tehtaan hihnalta tulee. Kyllä se taitaa valitettavasti vaan olla enemmän fakta, että Tesla pystyy tällä hetkellä valmistamaan autoja huomattavasti tehokkaammin kuin esim. Skoda. Tämä on sinällään valitettavaa, koska Enyaq varmasti myisi vielä paremmin, jos toimitusajat olisivat lyhyempiä.

Mitään faktaa minulla ei ole esittää, mutta oma veikkaukseni on, että Teslan huomattavasti yksinkertaisempi mallivalikoima, jossa kuluttaja ei kauheasti auton varusteluun voi vaikuttaa, auttaa tekemään tuotannosta tehokkaamman. Ja liekö myös akkujen osalta Teslalla tehokkaampi verkosto saatavuuden suhteen.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Guido - 22.06.23 - klo:14:17
Totta kai, siinä tapauksessa tuotantoprosessi pitää saada toimimaan niin, että tavaraa lähtee tuotannosta asiakkaille nopeammin. Miten kuluttajahintojen alentaminen tuota prosessia tehostaisi jäi minulle hieman epäselväksi.

Tämä on minullekin epäselvä kysymys koska enpä tuota väittänytkään. Totesin että ei se ole tässä tapauksessa ole Skodan etu että tavaraa ei saada linjalta ulos. Väitän että Skodakin ihan mielellään tuuppaisi Teslan tahdilla tavaraa ulos ja vaikka vähän halvemmalla jos se vaan olisi mahdollista.

Lainaa
Sen sijaan sellaisessa tapauksessa jossa on ylituotantoa (tai varautumista kysynnän tulevaan kasvuun, riippuu keneltä kysyy) kuluttajahintoja alentamalla saadaan varastossa oleva tavara kiertoon nopeammin.

Eihän se bisnes niin toimi. Jos tavara ei mene kaupaksi ja tehdas pukkaa ylituotannolla tavaraa niin silloin tuotantoa pitää leikata ja porukkaa laittaa lomalle.
Teslan tapauksessa vaan kysyntää riittää jolloin autoja kannattaa jonkin verran bufferiin vetää. Olennainen asia Teslan tapauksessa ei ole varaston koko vaan varaston kiertoaika. Autot ei siellä kauaa seiso ja nämä alennukset ja kaupantekijäiset toimii tähän.

Kuluttajahintojakaan ei voi muuten laskea jos autoja myydään joko tappiolla tai hyvin pienellä katteella. Sen sijaan jos autolla tehdään katetta n. 25% niin kyllä siinä on varaa vähän hintoja laskeakin kysynnän elvyttämiseksi.

jt

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 22.06.23 - klo:22:34
Teslan tapauksessa vaan kysyntää riittää jolloin autoja kannattaa jonkin verran bufferiin vetää. Olennainen asia Teslan tapauksessa ei ole varaston koko vaan varaston kiertoaika. Autot ei siellä kauaa seiso ja nämä alennukset ja kaupantekijäiset toimii tähän.
"Gigafactoryä" ei voi jättää tyhjäkäynnille, tulee muuten tolkuttoman kalliiksi, niinpä hintaa kannattaa/pitää laskea niin että tehdas pyörii niin lähellä 100% kapasiteettia kuin mahdollista. Todella lyhyt toimitusaika tarkoittaa sitä että kysyntä ei saa kyykätä juuri lainkaan, muuten tehdas menee osittain tyhjäkäynnille.

Skodan osalta toivon mukaan toimitusajat lyhenevät, kaikki eivät jaksa odottaa vaikka kuinka hyvää olisi tulossa.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Maze79

Enyaq tilattu 11/21 ja viime viikolla sain auton, joten kohtuu pitkä oli odotusaika, johtuikohan varusteista vai mistä?

SKODA Enyaq 80x 4x4 Sportline Iv
Vetokoukku sähk.esiin taitettava Metalli-ja helmiäisväri
Comfort seat basic-paketti Convenience plus-paketti
Drive sport plus-paketti
Assisted drive plus -paketti

Pari kyssäriä tuli mieleen johon en ainakaan äkkiseltään löytänyt vastauksia:

- Saako vakionopeuden säätimen menemään jostain +-1km/h ylös/alas. Nyt se on aina +-10km/h kun viiksestä laittaa ylös/alas?

- Saako käyttäjää tunnistumaan avaimista, kuten aikaisemmassa autossa (nyt pitää valita aina käyttäjä ruudulta ja/tai tökätä ok-nappia näytöstä?

- Saako käyttäjäprofiiliin jotenkin valittua auton ”Moden” esim. Individualiksi kun auton käynnistää uudestaa? Automaattisesti se ei sitä ainakaan muista ja joka kerta joutuu muuttamaan sitä manuaalisesti.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista :)

M_M

Lainaus käyttäjältä: Maze79 - 21.08.23 - klo:12:25
- Saako vakionopeuden säätimen menemään jostain +-1km/h ylös/alas.

Saa. Kun vakionopeussäädin on aktiivisena niin set-nappula laskee asetettua nopeutta 1 km/h  ja viiksen vetäminen kuskia kohti lisää asetettua nopeutta 1 km/h.

Lainaus käyttäjältä: Maze79 - 21.08.23 - klo:12:25
- Saako käyttäjää tunnistumaan avaimista, kuten aikaisemmassa autossa (nyt pitää valita aina käyttäjä ruudulta ja/tai tökätä ok-nappia näytöstä?

- Saako käyttäjäprofiiliin jotenkin valittua auton ”Moden” esim. Individualiksi kun auton käynnistää uudestaa? Automaattisesti se ei sitä ainakaan muista ja joka kerta joutuu muuttamaan sitä manuaalisesti.

Näihin molempiin vastaus on ei.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Vompatti

Onkos tähän jotain patenttiratkaisua? Uusi e-nakki alla, aktivointi tehty ja lukitusdatan sekä kartat näyttää, mutta kun yrittää käynnistää ilmastointia etänä homma kestää ja tulee lopulta tämänlainen herja. Kenttää pitäisi kyllä olla.


tjk

Lainaus käyttäjältä: Vompatti - 25.08.23 - klo:11:49
Onkos tähän jotain patenttiratkaisua? Uusi e-nakki alla, aktivointi tehty ja lukitusdatan sekä kartat näyttää, mutta kun yrittää käynnistää ilmastointia etänä homma kestää ja tulee lopulta tämänlainen herja. Kenttää pitäisi kyllä olla.


Bornin sovellus uikuttaa samaa, voi olla jotain väliaikaista vikaa apin/serverin välillä. Akun tila näkyy sovelluksessa, mutta ajetut kokonaiskilsat eivät. Eipä olisi ensimmäinen kerta, tuppaa silloin tällöin olemaan erinäistä yhteysongelmaa ja herjaa. Voi siis olla että aika korjaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy