Enyaq iV

Aloittaja Jake69, 15.01.21 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

JMTL

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 15.12.21 - klo:13:30
Myyjillä on varmaan eri allokaatioita ja vaikka mitä mistä mä en tiedä mutta noi toimitusajat on sen verta hyviä että ehkä perun vielä elokuussa tilatun id.4:sen. Saisin tuon Skodan tuon perusteella varmaan nopeammin 😬.

Mitä tuolle ID.4 on lupailtu toimitusajaksi?
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

jalauros

Lainaus käyttäjältä: JMTL - 15.12.21 - klo:14:52
Mitä tuolle ID.4 on lupailtu toimitusajaksi?

Ei mitään. Elokuussa tilatessa myyjä sanoi että ei mitään käryä milloin tulee. Alustava tuotantoviikko oli tilatessa 05/22. Nyt se on 17/22. Itse toivoin ääneen myyjälle juuri että jos tulisi loppukeväästä, hänpä veikkaili kesää/syksyä.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Needleman

Lokakuun alussa tuli tilattua 60 sportline ja silloin toimitusajaksi arvioitiin kesäkuu -22. Itselle ei ole pahemmin väliä milloin tulee kun vaihtoauton hinta pysyy samana.

JMTL

Eilen tuli uutinen tuosta Enyaq Coupesta, että se julkaistaan virallisesti tammikuussa. Onko joku löytänyt jotain arvioita koska se tulisi myyntiin?
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

pomo

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 13.12.21 - klo:17:33
1 Kw syötöllä saa huiman 5km tunnissa toimintamatkaa ja latauksen aikanahan ei voi ajaa.
Montako kilowattia on aggregaatissa syöttötehoa?

En tiliä kun se on vielä appiukolla mökillä. Pitäis se olla ihan jämerä kun se on hankittu raksahommiin, sirkkelille jne

Petunet

Lainaus käyttäjältä: pomo - 18.12.21 - klo:15:01
En tiliä kun se on vielä appiukolla mökillä. Pitäis se olla ihan jämerä kun se on hankittu raksahommiin, sirkkelille jne

Normaalista Shukopistorasiasta auton matkalaturi ottaa 8A joten sieltä saat 2Kw eli n. 10km tunnissa.
Vaikka tarjolla olisikin enemmän.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

miz

Kuulostaa kyllä edulliselta ja fiksulta suunnitelmalta, eiku Skodaa tilaukseen.
https://www.taloon.com/invertterigeneraattori-honda-eu22i Siitä Honda vielä toisellakin mökille, reippaasti bensaa mukaan sitte, menee luokkaa 40 litraa ja 30-40 tuntia että saat sen enyaqin ladattua.

jhm

^
Mitäs sitten jos vaihtoehto mökiltä lähtöön on että työnnät auton takaisin ihmisten ilmoille= sähkön ulottuvuudelle jos akku on tyhjä? Siinä vaiheessa agregaatti on kova sana...käy sitten bensalla tai löpöllä.
VW Transporter T5  84kw 2014

miz

^
Jos itsellä olisi tarvetta liikkua ns korvessa ja asua sähköttömillä mökeillä, eikä julkisia latureita olisi lähimaillakaan (ei siis voisi ladata täyteen ennen sinne mökille menoa), niin keskustelisin muista kuin sähköautoista tuohon käyttöön.

Toki aggregaatti itsessään on fiksu laite kaikenlaiseen käyttöön sähköjen tuolla puolen.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 18.12.21 - klo:19:11
Normaalista Shukopistorasiasta auton matkalaturi ottaa 8A joten sieltä saat 2Kw eli n. 10km tunnissa.
Vaikka tarjolla olisikin enemmän.

Siinä on voimavirta  pistoke, luulis, että siitä tulee enemmän ? Toki jos tuo ei toimi niin sitten hommaan mökille jatkojohdon ja lataan liittymän sähkökaapin vieressä olevasta 3 vaihe pistokkeesta. 👌 Auton mukana  tulee johdot molempiin. Jännä nähdä miten homma toimii.

miz

Ei kai skodassakaan mitään voimavirtalaturia tule mukana?
Tarvitset siihen väliin laturin, esim Ctek njord go jolla homma kyllä toimii.

Jos on virtaa saatavilla niin miksei käytä sitä? Aggregaatilla on niin huono hyötysuhde noissa hommissa ettei ole mitään järkeä latailla autoa kuin hätätilassa. Siinähän on sähköautolla bensankulutus 10l/100km..

pomo

Lainaus käyttäjältä: miz - 19.12.21 - klo:18:04
Ei kai skodassakaan mitään voimavirtalaturia tule mukana?
Tarvitset siihen väliin laturin, esim Ctek njord go jolla homma kyllä toimii.

Jos on virtaa saatavilla niin miksei käytä sitä? Aggregaatilla on niin huono hyötysuhde noissa hommissa ettei ole mitään järkeä latailla autoa kuin hätätilassa. Siinähän on sähköautolla bensankulutus 10l/100km..

On siinä joku sisäänrakennettu AC latauslaite (11kwh) ja kaksi erillistä johtoa. Minun järjellä 3 vaihe pistokkeesta noilla johdoilla voi ladata.

https://www.skoda.fi/mallisto/enyaq/enyaq/hinnastot-ja-esitteet

No tämä keskustelu lähti siitä olan b:stä ja siihen on se agrikaatti.

miz

Pelkällä johdolla ei voi ladata. Tarvitset latauslaitteen jossa on se piuhan äly.
Jos on 3x16 tarjolla niin ilman muuta sopiva latauslaite siihen. Saman piuhan tarvitset joka tapauksessa aggregaatillekin.

Mukana tuleva piuha on auton ja latauslaitteen väliin (esim julkinen latauspiste), pistorasia ei siis riitä.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.12.21 - klo:19:58
On siinä joku sisäänrakennettu AC latauslaite (11kwh) ja kaksi erillistä johtoa. Minun järjellä 3 vaihe pistokkeesta noilla johdoilla voi ladata.

Tuohon tavitaan (mobiili)latausasema jossa on 5-napainen voimavirtapistoke sisääntulona ja Type 2 ulostulo.
Näyttää 500â,¬:llä saavan tuollaisia: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/65863
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Daatta

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.12.21 - klo:19:58
On siinä joku sisäänrakennettu AC latauslaite (11kwh) ja kaksi erillistä johtoa. Minun järjellä 3 vaihe pistokkeesta noilla johdoilla voi ladata.

Tuollaisen tarvitset: PUB iV-yleislatauslaite 11 kW 750â,¬

https://shop.skoda.fi/tuote/55878720/000054412p/sk

Agregaatilla lataamisen jättäisin itsekin väliin. Jos sähköautoa tarvitsee oikeasti sähköttömälle mökille liikkumiseen, niin sähköauto ei mielestäni ole vaihtoehto.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 20.12.21 - klo:09:04
Agregaatilla lataamisen jättäisin itsekin väliin. Jos sähköautoa tarvitsee oikeasti sähköttömälle mökille liikkumiseen, niin sähköauto ei mielestäni ole vaihtoehto.

Samaa mieltä. Kuulostaa kyllä vähän väkinäiseltä jos mökillä auton joutuu lataamaan aggregaatilla, ehkä selvittäisin löytyisikö lähistöltä jotain sähköllistä paikkaa missä voisi latauksen hoitaa esim. yöaikaan maksamalla ihan rahalla per kWh tai onko täyssähkö sittenkään vielä sun juttu.

Joku laadukas 7 kW 3-vaihe genis taitaa liikua 4.5-5 kâ,¬ hinnoissa, tosin ne sitten painaa jo lähemmäs 150 kg.

Polttoaineen hinnoissa puhua luokkaa 0.21 l/kWh kulutuksesta eli lataushäviö huomioiden n. 40 snt/kWh.

Kovin pienellä aggregaatilla se saa huutaa useamman vrk ja aika monta kertaa tankata. Itse en siihen ryhtyisi.

hEExi

Jokunen kokemus kuukauden käytön jälkeen iV 60 mallista.
Kiteyttäen, 300 km 5-tietä pk-seudulta vierailuttaa aina Heinolan latusasemilla.  :-[
Paras kulutus jonka olen nähnyt on 50 km paikallis pyörittelyn (Kehä 1 ja kaupunkikatuja) on 19 kWh/100.
Maantiellä 0 asteessa satasta vienyt 24-25 kwh ja kahdeksaakymppiä ajaen noin 23 kwh. Ja sitten se toinen ääripää  >:(. Pakkasta 18-20 astetta, nosti kulutuksen 33 kwh tasolle.
Sisälämpönä yleensä +22.
Auto seisoo ulkona joten akku on kylmä tai tosikylmä.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: hEExi - 20.12.21 - klo:16:41
Ja sitten se toinen ääripää  >:(. Pakkasta 18-20 astetta, nosti kulutuksen 33 kwh tasolle.
Sisälämpönä yleensä +22.
Auto seisoo ulkona joten akku on kylmä tai tosikylmä.

Vielä boxi katolle ja pk-seudulta moottoritiellä matkavauhdiksi mittarin mukaan 115-120 km/h, niin pääseekö edes Heinolaan saakka?

hEExi

Niin....
Anoppi katolta sisätiloihin, koivuklapi pedaalin alle ja arkku jätetään kotiin  ;D
Leikki lekkinä, yllätys oli kyllä melkoinen itselleni. Piti vähän keventää jalkaa että varmastii päästäisiin piuhaan kiini.
Taitaa sisätilan lämmitin vastata kohtuullista kiuasta, en usko että nopeus tuossa sen enempää vaikuttaa. Boxia minulla ei ole.
Sen opin että suunitelmallisuutta tarvitaan ja vertaisverkon tuki on suureksi avuksi  :)
Rohkeasti vaan jakamaan kokemuksia!

pomo

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 20.12.21 - klo:09:04
Tuollaisen tarvitset: PUB iV-yleislatauslaite 11 kW 750â,¬

https://shop.skoda.fi/tuote/55878720/000054412p/sk

Agregaatilla lataamisen jättäisin itsekin väliin. Jos sähköautoa tarvitsee oikeasti sähköttömälle mökille liikkumiseen, niin sähköauto ei mielestäni ole vaihtoehto.

Tuommoinenhan siinä on.

miz

^
No jos on jo ostettu lisävarusteena niin sittenhän ei ole ongelmaa.
Saa ladattua sukosta, voimavirrasta ja latausasemasta. 3 piuhan taktiikka riittää kaikkeen.

Daatta

Paras säästövinkki on nopeuden laskeminen. Nimim. 80km/h mittarinopeudella (0C) Tampere-Pihtiputaa väli 15kW/h kulutuksella. Joo en kyllä välttämättä suosittele, enkä paluumatkalla ajanut tuota väliä yhteen puhtiin vaan latasin Jyväskylässä.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jake69

Lainaus käyttäjältä: hEExi - 20.12.21 - klo:16:41
Jokunen kokemus kuukauden käytön jälkeen iV 60 mallista.
Kiteyttäen, 300 km 5-tietä pk-seudulta vierailuttaa aina Heinolan latusasemilla.  :-[
Paras kulutus jonka olen nähnyt on 50 km paikallis pyörittelyn (Kehä 1 ja kaupunkikatuja) on 19 kWh/100.
Maantiellä 0 asteessa satasta vienyt 24-25 kwh ja kahdeksaakymppiä ajaen noin 23 kwh. Ja sitten se toinen ääripää  >:(. Pakkasta 18-20 astetta, nosti kulutuksen 33 kwh tasolle.
Sisälämpönä yleensä +22.
Auto seisoo ulkona joten akku on kylmä tai tosikylmä.

Millaisella matkalla tuo 330 Wh/km tuli? Oletko muuten katson mitä auton mittari näyttää paikallaan kun lähdet eli meneekö 12 kW tai karvan yli? Jos niin lykkää 6 kW akun lämmitykseen ja 6 kW ohjaamoon eli täydet tehot. Kiinnostaisi myös missä vaiheessa akku on saavuttanut +10C tai vanhemmalla SW +13C eli koska paikallaan ollessa tehot (kulutus) laskee alle 6 kW. Tuohon akun lämmitykseen on vissiin tulossa ~maaliskuussa jotain optimointia ettei lämmitä niin aggressiivisesti heti lähdössä vaan matkan edetessä portaittain. Tietty pidemmällä matkalla tuo ei auta kun lämmitetään joka tapauksessa. Ei luulisi että olisi kauhean vaikeaa saada näyttöön pari valinta kytkintä.

1 â€" Lämmitetäänkö akkua ollenkaan (=ajat lyhyen matkaa). Pidemmällä matkalla lämmitys kannattaa vaikka siihen menee tehoa. Lämpimästä patterista saa enemmän tehoa ulos, enemmän kun sen lämmitys ottaa

2 â€" Navigoitko HPC ja lämmitetäänkö akku +25C ja jos SOC max 15% => täydet lataustehot

hEExi

Toi 33 kwh /100 kulutus tuli 140 km matkalla, 95% mootoritietä satasen tosinopeudella. En ole huomannut katsoa mainitsemaasi paikallakulutusta, hyvä vihje. Arvelen akun lämmityksen (onko tässä sellainen?) ollen päällä -18 asteessa.

Mistähän tuon akun lämmön näkisi?

Jos olen oikein ymmärtänyt tuo navi HPC asemalle ei ole E-nakin taito, ainakaan vielä.

Daatta

Akun tilaa pystyy tarkkailemaan ainakin https://evnotify.de/ sovelluksella, vaatii toki ELM-yhteensopivan BT-donglen.

Yksikään MEB-alustainen ei osaa vielä akkua lämmittää HPC-laturille navigoidessa.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: hEExi - 20.12.21 - klo:19:28
Leikki lekkinä, yllätys oli kyllä melkoinen itselleni. Piti vähän keventää jalkaa että varmastii päästäisiin piuhaan kiini.
Taitaa sisätilan lämmitin vastata kohtuullista kiuasta, en usko että nopeus tuossa sen enempää vaikuttaa.

Piti keventää jalkaa, mutta et usko nopeuden vaikuttavan? …hmmmmm


Vastarakki

ID3 vie täysin kylmänä virtaa maksimissaan tuon 12 kW. Jos sisätilat on pakkasella lähtiessä lämmitetty, mutta akku on kylmä, on kulutus paikallaan ollessa 6-8 kW. Akun lämmityksen teho on n. 6 kW. Lämmityssysteemi on sen verran tyhmä vielä, ettei se osaa esilämmittää akkua lähtöä varten piuhan päässä, vaikka laturissa olisi tarjolla 11 kW. Tämähän aiheuttaa sen, että parin kilometrin matkalla kulutus saattaa olla pahimmillaan vaikka 50 kWh/100 km. Tästä se kuitenkin pidemmällä reissulla tasaantuu.

Jos haluaa maksimoida rangen kylmällä kelillä parhaansa mukaan, kannattaa auto esilämmittää ensin ilman piuhaa sadan prosentin latauksesta. Tämä lämmittää akkua ja vie n. 5-6 % akun varauksesta. Tämän jälkeen tyrkkää laturin kiinni, jolloin akku lämpiää latauksesta. Sitten vielä lämmittää kabiinin piuhan päässä ennen lähtöä. Tällainen rumba on toki tarpeen vain jos tarvitsee oikein kylmässä kelissä jokaisen kilsan irti rangesta. Usein tällaista kikkailua helpompi onkin ajaa vähän hiljempaa (Tre-Hki välillä 10 kilsan keskinopeuden ero on vähän yli 10 minuuttia). ID3 ainakin tosin menee heittämällä Tampereelta Helsinkiin pakkasellakin 110 vakkarissa.

Kabiinin pitäminen 22 asteessa ei myöskään ole välttämättä erityisen kannattavaa, sen lämmitys vie huomattavasti enemmän tehoja kuin esim. penkin lämmitys ja ratin lämmitys. Ne imee täysilläkin vain muutamia satoja watteja. Jos sisätilat ovat valmiiksi lämpimät, lämpöpumppu vie -10 asteessa paikallaan vähän päälle 2 kilowattia.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 22.12.21 - klo:08:39
Piti keventää jalkaa, mutta et usko nopeuden vaikuttavan? …hmmmmm

Nopeus tietty vaikuttaa osaltaan kulutukseen mutta toisessa vaakakupissa on jos tuota 12 kW puskee paikallaan niin siinä vaiheessa kun kabiini ja akku ei ole lyhyessä ajossa vielä lämminnyt.

Jos pelkkä ajaminen 50 km/h vie vaikka 150 Wh/km ja 100 km/h  220 Wh/km.

Laskuharjoituksena 25 km ajo.

50 km/h vauhdissa 3.75 kW (ajaminen) + 6 kW (akku ja ohjaamo) = 9.75 kW

100 km/h vauhdissa 5.5 kW (ajaminen) + 3 kW (akku ja ohjaamo) = 8.5 kW

Ocu_Style

Minkälainen huolto-ohjelma Enyaqissa on ja mitä mahtaa huollot kustantaa? Huoltoväli ilmeisesti 15 tkm, mutta onko huoltojen hinnat verrattavissa perinteisiin bensa-/dieselkoneisiin?
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

ged

2 vuotta ilman kilometrirajoitusta.

Huoltojen hinnat ovat halvempia kuin polttiksilla, tarkkaa hintatietoa ei välttämättä vielä saa kun.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy