Enyaq iV

Aloittaja Jake69, 15.01.21 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Janne_S - 14.10.21 - klo:08:57
Moi,

Saakos Enyaqissa ilmalämpöpumpun sovelluksella/kauko-ohjauksella päälle? Ei oikein mistään löytynyt tietoa.

MySkodalla juu, samoin kuin muissa konsernin sähkövimpaimissa. ID:n äppi on ollut vuoden ajan melko vitsikäs ja tekemisen taso on muistuttanut lähinnä Kazakstanin jääkiekkojoukkuetta, joten olis hauska kuulla skodalaisten kommentteja MySkodan ja Enyaqin yhteispelistä. ID:n äppi on kyllä muuttunut jatkuvasti vakaammaksi koko ajan, mutta ominaisuudet ovat edelleen aika riisutut.

Janne_S

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 14.10.21 - klo:09:11
MySkodalla juu, samoin kuin muissa konsernin sähkövimpaimissa. ID:n äppi on ollut vuoden ajan melko vitsikäs ja tekemisen taso on muistuttanut lähinnä Kazakstanin jääkiekkojoukkuetta, joten olis hauska kuulla skodalaisten kommentteja MySkodan ja Enyaqin yhteispelistä. ID:n äppi on kyllä muuttunut jatkuvasti vakaammaksi koko ajan, mutta ominaisuudet ovat edelleen aika riisutut.

Ok, kiitos vastauksesta. Työsuhdeauto menee keväällä vaihtoon ja Enyaq harkinnassa.

Nyt alla olevassa Focuksessa (-19) tottunut tuohon sovelluksen käyttöön ja  siinä on toiminut kyllä hyvin. Auton saanut sillä käyntiin, ovet lukkoon / auki. Webasto on kylläkin ollut erillisellä kauko-ohjaimella. Mutta ihan kiva on ollut, että lämmityksen lisäksi voinut laittaa auton käyntiin hieman etukäteen kylmillä keleillä ja sama tietenkin kesällä kuumilla keleillä viilentymään.

Pekka57

Autoliikkeestä ilmoittivat eilen autoni tulleen tuotantolinjalta ja tulevan n. 4 viikon sisällä.

ged

Lainaus käyttäjältä: Pekka57 - 22.10.21 - klo:21:02
Autoliikkeestä ilmoittivat eilen autoni tulleen tuotantolinjalta ja tulevan n. 4 viikon sisällä.
On nämä erät jänniä, me odotamme edelleenkin tietoa normi 80:stä joka tilattiin päivälleen kuukautta ennen kuin tilasit omasi.

Pekka57

Toimitusaikoihin on ainakin ennen vaikuttanut väri paljon. Taitaa nykyautoissa vaikuttavan myös mikä autoliike on tilaajana, sekä muut pienetkin asiat esim. Myyjän aktiivisuus, ilmoittaako missä vaiheessa auto on tulossa. Edellisestä autosta kuuli kun oli Suomessa tuontisatamassa. Kaupanteko hetkellä oli arvioitu toimitusaika n.5kk. Nyt näyttäisi toteutuvan n. 4kk.

ged

Lainaus käyttäjältä: Pekka57 - 27.10.21 - klo:10:40
Toimitusaikoihin on ainakin ennen vaikuttanut väri paljon. Taitaa nykyautoissa vaikuttavan myös mikä autoliike on tilaajana, sekä muut pienetkin asiat esim. Myyjän aktiivisuus, ilmoittaako missä vaiheessa auto on tulossa. Edellisestä autosta kuuli kun oli Suomessa tuontisatamassa. Kaupanteko hetkellä oli arvioitu toimitusaika n.5kk. Nyt näyttäisi toteutuvan n. 4kk.
Meillä auto on jo jonkun aikaa ollut "tuotannossa" joten myyjä lupasi ilmoittaa siinä vaheessa kun saa tiedon että auto aidosti on liikkeellä.  Auto varmaan odottaa jotain komponentteja.

Meillä arvioitu toimitusaika oli 6 kk kesäkuun puolivälissä, ja jo nyt on selvä ettei toteudu alle 5 kk.

Pekka57

Nyt auto Hangossa ja rekisterinumerokin tiedossa. Ensiviikolla sovitaan luovutuspäivä.  :)

ged

Auto tuli noudettua tänään, ja kaikki varusteet tuntuu olevan tilauksen mukaisetkin.

ukormi

Otettiin Enyaq koeajoon la-su väliseksi ajaksi. Auto lämpimässä tallissa ( 10 astetta ) yön yli. Hyvin sai ladattua 11kw laturilla 3 -vaihestökkelistä joka on autotallissa.

Käyttöetuauton raja on sähköautoissa 40te mutta siitä ehkä saattaa olla mahdollista nousta 50te saakka. Ideana oli kokeilla tuohon rajaan mahtuvaa, eli siis takapotku 60 akustolla.
Kas kun ajoon saatiin sitten 4x4 80x Sportline jossa n. 7000e edestä varusteita. Olihan se hieno ja mahtava ajettava kuivalla tiellä lauantaina. Sunnuntaina lähdettiin käväsemään kolilla 70km päässä. Kolilla on tunnetusti aika mutkikas ja jyrkkä mäki funikulaarille mennessä. Yöllä oli satanut räntää/lunta ja sitä tuli päivän mittaan lisää. Pakkasta oli parisen astetta. Ihmeteltiin kun Kolille menevällä tiellä Enyaq tuntui välillä olevan hieman irti tiestä joka oli suurimmaksi osaksi jäässä. Kurveista käännyttäessä heitti perää sivulle. Alaspäin tullessa sai sitten olla tosi varovainen. Pysäytin levikkeelle ja kattelin renkaat. No kitkathan siellä oli. Ei ihme että oli niin hiljaiset renkaat. Aika uskaliasta täällä itärajalla laittaa koeajoautoon kitkat.

Tuolla autolla on massaa ja aivan taatusti pidon hävitessä sopivassa mutkassa auto menee metsään, ja syvälle sinne. Omassa autossa on toki eri juttu kun auton jo tuntee ja tietää kuinka renkaat pitävät jäälläkin. Mulla on oletuksena että alla on nastat ja pito on hyvä jäisellä tielläkin. No nyt ei ollut.

Akun latasin 100 prosenttiin kun tarkoitus oli ajella vähän pidempi lenkki. Täydellä akulla näytti rangeksi 394km. Ajettiin sitten sangen rauhallisesti 80km/h alueilla, pienehkö pätkä satasta. Mittariin kertyi hieman vajaa 200km, keskikulutusta näytti ajotieturi 22kWh/100km. Tuohon oli ladattu paljon sähköhimmeleitä, tuulilasinlämmitinkin oli tosin en ole varma menikö se päälle tuulilasin puhalluksen max nappulasta. Luulisin että meni koska alijäähtyneen veden aikaansaama jää lähti tuulilasista tosi nopeasti. Range tippui välittömästi 50 kilometrillä kun tuon laittoi päälle. Onneksi se range suurimmaksi osaksi palautui kun lämmityksen otti pois päältä. Ilmoitetut Ranget taitaa tosiaan olla vähän höpöjuttuja näissä sähkäreissä.

On se vaan mahtava auto. Kun nyt vielä pääsisi kokeilemaan takavetoa kunnon nastoilla niin voisi miettiä olisiko siitä sitten seuraavaksi liisariksi. Tuo koeajamamme maksoi 62te ja menee aivan liian kalliiksi.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Needleman

Tuntuu hieman oudolta, että nelivetoisen auton perä heittäisi kurvissa, ellei sitä yritä.

Daatta

Takapainotteinenhan tuo neliveto on, varmasti saa perän irti kun vähän polkaisee. Ajonvakautus kyllä tappaa ilon melko nopeasti.  ::) Kitkoilla pitää ajaa ennakoiden, varmasti tuntuu liukkaalta jos ajaa kuten nastoilla ajetaan... Kitkat valitaan koeajoautoihin varmasti rengasmelun tai sen puutteen takia.

Takavetoisella ID:lläni olen saanut perän irti myös kesäkelillä, kostealla asfaltilla liikenneympyrässä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jtn58

Tuli heitettyä tunnin lenkki iV 80:llä.

Auton hiljaisuutta on hehkutettu monella taholla, mutta auton Nokian Hakkapelitta 9 SUV -nastarenkaat ovat auton alla melkoisen äänekkäät.

Eripari rengastus tuntuu tämän tehoisessa autossa kovin erikoiselta. Aiheuttanee myös ylimääräisiä rengaskuluja, kun renkaiden vekslaus ei onnistu.

pomo

Minkälaisia toimintamatkoja olette enyaqiin saaneet pakkaskelillä? Meille on tulossa 80 4x4 ja koeajossa -15c lupaili noin 310-330?

psavol

Onko muilla ollut ongelmia yhteystilan kanssa? Minulla ilmoittelee jo useampaa päivää peräkkäin, että "Yhteystilan latautuminen epäonnistui", Lohjanportin palveluneuvojan mukaan auto ei saa yhteyttä valmistajan palvelimeen ja tämä on ihan yleinen normaali vikatila, korjaantuu joskus jossain vaiheessa? Jos auto ei tätä yhteyttä saa luotua, niin ei saa tietenkään yhteyttä  MySkodalla ja käyttää auton toimintoja etänä kännykän kautta.

Antore

Lainaus käyttäjältä: psavol - 30.11.21 - klo:19:01
Onko muilla ollut ongelmia yhteystilan kanssa? Minulla ilmoittelee jo useampaa päivää peräkkäin, että "Yhteystilan latautuminen epäonnistui", Lohjanportin palveluneuvojan mukaan auto ei saa yhteyttä valmistajan palvelimeen ja tämä on ihan yleinen normaali vikatila, korjaantuu joskus jossain vaiheessa? Jos auto ei tätä yhteyttä saa luotua, niin ei saa tietenkään yhteyttä  MySkodalla ja käyttää auton toimintoja etänä kännykän kautta.

Tämä on ihan normimeininkiä kaikissa konsernin peleissä ja näin on ollut jo vuosia. Vika ei välttämättä koske kaikkia autoja yhtäaikaa vaan tiettyä joukkoa autoja.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Antore - 30.11.21 - klo:19:38
Tämä on ihan normimeininkiä kaikissa konsernin peleissä ja näin on ollut jo vuosia. Vika ei välttämättä koske kaikkia autoja yhtäaikaa vaan tiettyä joukkoa autoja.

Normaalia kaikkien autojen kanssa. Ainakin Volvoissa työkavereiden puheiden perusteella huonompi tilanne kuin Volkkarilla. Bemarissa myös toimi miten sattuu, mutta siinä ei hirveästi sillä mitään tehnytkään.

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 30.11.21 - klo:19:54
Normaalia kaikkien autojen kanssa. Ainakin Volvoissa työkavereiden puheiden perusteella huonompi tilanne kuin Volkkarilla. Bemarissa myös toimi miten sattuu, mutta siinä ei hirveästi sillä mitään tehnytkään.
Minun kokemukseni Volvo vs. VAG on kyllä tismalleen päinvastainen. Volvon yhteys on kahta kertaa lukuunottamatta toiminut joka ikinen päivä 5,5 vuoden ajan, kun taas VAG-vehkeen kanssa on 1,5 vuoden aikana ollut ongelmia kerran viikossa.

jopo

Oudointa näissä on se, miksi yhteydet pelaavat toisissa autoissa (sama merkki/malli, esim. VAG) ja toisissa ei. Mulla oli Superb iV:ssä ihan jatkuvasti ongelmia yhteyden kanssa, vaikka toisilla toimi paremmin. Nyt ID:n kanssa 8kk omistuksen aikana kolmena päivänä on ollut ongelmia. Tosin viimeisellä kerralla en jäänyt odottamaan palautuuko itsekseen, vaan irroitin sulakkeen. Nuo kaksi edellistä kertaa olivat päivän ja vajaan päivän mittaiset (jos oikein muistan) katkot. Toiminut siis hyvin. Mutta silti täältäkin on saanut lukea, että monilla ID.x kuskeilla yhteys on pätkinyt säännöllisesti. Jos ajatellaan vaikkaa Teslaa, niin eipä hirveästi ole yhteysongelmia siellä. Kirittävää siis on.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: jopo - 01.12.21 - klo:10:55
Oudointa näissä on se, miksi yhteydet pelaavat toisissa autoissa (sama merkki/malli, esim. VAG) ja toisissa ei.

Tuo on kyllä erittäin hyvä kysymys.

Onko MIB3 rauta kaikissa autoissa täsmälleen sama ja onko sen softa päivitysten jälkeen ainakin automallikohtaisesti sama? Vai ovatko ongelmat valmistajan servereiden toiminnan eli toimimattomuuden seurausta? Matkapuhelinverkolla tuskin on asiassa roolia, etenkin, kun joillakin merkeillä systemaattisesti toimii.

Ocu_Style

Minkälaisia tosielämän kulutuksia olette Enyaqilla saaneet nyt kovilla pakkasilla? Lähinnä kiinnostaa isompi akkuisen kulutukset. Seuraavaa kulkinetta kun pohtii, niin tietää vain, että kannattaako jo harkita sähköautoa, vai pysytteleekö turvallisesti polttomoottorissa. Tarve kun on, että kelillä kuin kelillä pääsisi helposti sen 300 km ilman pysähdyksiä.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

pomo

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 07.12.21 - klo:23:04
Minkälaisia tosielämän kulutuksia olette Enyaqilla saaneet nyt kovilla pakkasilla? Lähinnä kiinnostaa isompi akkuisen kulutukset. Seuraavaa kulkinetta kun pohtii, niin tietää vain, että kannattaako jo harkita sähköautoa, vai pysytteleekö turvallisesti polttomoottorissa. Tarve kun on, että kelillä kuin kelillä pääsisi helposti sen 300 km ilman pysähdyksiä.

Tätä samaa koitin itsekin kysellä. Meille on tulossa 80kw 4x4.

pomo

Voihan toki olla, että autoja ei vielä juurikaan ole käytössä? Id 4 kulutukset on kuulemma pakkasella -20c  ollut 25 kwh paikkailla.

jalauros

#112
Se vähä mitä olen sähkäreihin tutustunut niin voi olla että tuohon Rangeen on myös todella vaikea vastata. Jos joku sanoo X niin toisella se on 1.5X. Riippuu lämpötilasta, matkan pituudesta, nopeudesta, onko esilämmitetty vai ei ja mitä lie.

Edit. Lisään nyt edes yhden tosielämän parametrien koeajolta. -10c kelissä esilämmittämättömällä takaveto id.4lla sain 120kmh moottoritieajossa kulutukseksi 28kWh/100km. Siitä jos pudotat nopeutta 10kmh lukema on jo ihan eri alaspäin tai jos pudotat matkaa lyhyemmäksi niin taas ylöspäin (50min ajoa)..
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 07.12.21 - klo:23:04
Minkälaisia tosielämän kulutuksia olette Enyaqilla saaneet nyt kovilla pakkasilla? Lähinnä kiinnostaa isompi akkuisen kulutukset. Seuraavaa kulkinetta kun pohtii, niin tietää vain, että kannattaako jo harkita sähköautoa, vai pysytteleekö turvallisesti polttomoottorissa. Tarve kun on, että kelillä kuin kelillä pääsisi helposti sen 300 km ilman pysähdyksiä.

25 kW kulutuksella 300 km, jos lähdet 90% latauksella ja haluat että perilläkin on 15 % kerro arvo 0.75 (=230 km).

Kaverin kertoman mukaan raskaassa kelissä saa takatuuppari  ID.4 menemään 30 kW (lumisade/luminen tie ja/tai vastatuuli) ihan maantie nopeudessa (80-100 km/h).

Silloin teoriassa 260 km ja 75% ”säännöllä” 190 km.

Jos kylmästä laitat auton ”tulille” vaikuttaa oleellisesti ajatko matkan kerralla vai seisooko auto pakkasessa esim. 8h välissä. Akuston lämmitys 6 kW teholla ja kabiinin lämmitys 6 kW teholla ottaa alkumatkasta omansa.

Talvella pidemmällä matkalla voisi olla ihan järkevää suunnitella reitti niin että perillä on 15-20% varausta jäljellä jos tulee jotain häiriötekijöitä tai keli yllättää. Ainakin latausten osalta plan B olisi aina hyvä olla.

Sanoisin että talvella kelillä kun kelillä 300 km on asia mihin tänä päivänä ei vielä monikaan EV edes pysty, isoakkuinen MB EQS ja Tesla M3 LR varmaan lähimpänä sitä. Niidenkään osalta en sanoisi että helposti kelissä kun kelissä.

Ainahan sitä on tietty hyvä pohtia kannattaako akku mitoittaa sen mukaan että missään kelissä sitä ei tarvitse ladata. Paljon halvemmalla pääsee jos hyväksyy sen että jossain keleissä ladattavaa autoa joutuu lataamaan myös matkalla.

Lataustauon pituuden osalta tulee sitten hyvin oleelliseksi se millä nopeudella auto lataa siinä -20C kelissä. Jos tankista puuttuu 25 kWh ja auto lataa 35 kW teholla  tulee tauosta 45 min mittainen. Jos auto ottaa 100 kW tehoa on tauko 15 min. Siinä ajassa ehtii juuri piipahtamaan WC ja ottamaan kupin kahvia.

VAG on puhunut että akkuun tulisi esilämmitys latausta varten. Ei ole näkynyt ei kuulunut. Ehkä ensi vuonna (tai seuraavana).

pomo

Meidän plan  B  tulee olemaan mökkireissuilla ja pidemmillä siirtymillä Hondan aggregaatti.

Petunet

Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.12.21 - klo:16:29
Meidän plan  B  tulee olemaan mökkireissuilla ja pidemmillä siirtymillä Hondan aggregaatti.

1 Kw syötöllä saa huiman 5km tunnissa toimintamatkaa ja latauksen aikanahan ei voi ajaa.
Montako kilowattia on aggregaatissa syöttötehoa?
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

JMTL

Onko joku tilannut Enakkia nyt viime aikoina? Mitä toimitusaikoja nyt arvioidaan?

Nykyisessä liisarissa on vuosi jäljellä, ja mitetityttää pitääkö sitä oikeasti nyt jo lähteä tilailemaan uutta, jos meinaa sen saada kun edellinen sopimus loppuu? Kuinkahan muuttuvat varustepaketit vaikuttavat näissä pitkissä tilauksissa?
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

tsimiz

Itse olen juuri laittamassa uudeksi työsuhdeautoksi tilaukseen 80x 4x4 Sportilinea ja myyjä kertoili, että kestänee n. 7-8kk ennenkuin auton saa. 60-mallin saisi kuulemma n. puolessa vuodessa, mutta isompi akkuisissa kestäisi pidempään.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

JMTL

No eikai siinä auta kuin lähteä koejamaan sähkäreitä. Katsotaan mitä ostoslistalta paljastuu lähikuukausina.
Octavia Combi -19
exät 8 x VAG

jalauros

Lainaus käyttäjältä: tsimiz - 15.12.21 - klo:11:46
Itse olen juuri laittamassa uudeksi työsuhdeautoksi tilaukseen 80x 4x4 Sportilinea ja myyjä kertoili, että kestänee n. 7-8kk ennenkuin auton saa. 60-mallin saisi kuulemma n. puolessa vuodessa, mutta isompi akkuisissa kestäisi pidempään.

Myyjillä on varmaan eri allokaatioita ja vaikka mitä mistä mä en tiedä mutta noi toimitusajat on sen verta hyviä että ehkä perun vielä elokuussa tilatun id.4:sen. Saisin tuon Skodan tuon perusteella varmaan nopeammin 😬.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy