Enyaq iV

Aloittaja Jake69, 15.01.21 - klo:14:22

« edellinen - seuraava »

Jake69

Lainaus käyttäjältä: jaril83 - 09.04.21 - klo:18:02
Kuulemma huhtikuussa myyjät pääsevät testailemaan ja toukokuussa tulee liikkeisiin koeajettavaksi.

Nyt näyttäisi Rinta Juippi mainostavan että on koeajettavissa

https://www.rinta-jouppi.com/kampanjat/taysin-uusi-skoda-enyaq/

HarmaaNorsu

Myös Tampereella Laakkosella on koeajettavissa. Kävin itse tänään testaamassa kesymmän 60-mallin, joka riittäisi omiin arkiajoihin helposti. Kyseessä oli ensimmäinen kerta sähköautolla ja antoivat vain 20 minuutin pikatestin, mutta kyllä tuo hyvän vaikutuksen ehti tekemään. Nyt pitäisi varmaan käydä vielä iD.4 ainakin ajamassa niin voisi muodostaa edes pientä käsitystä auton hyvyydestä verrattuna muihin sähköautoihin. Tällä pintaraapaisullakin ehti kyllä huomaamaan, että bensa-autojen aika rupeaa olemaan hyvin vähissä ;D

Jake69

Tesla Björn testaillut Enyaqia, paremmassa ilmanvastuksesta johtuen 1000 km ajossa 15 min nopeampi kun ID.4. Aika 10h 20 min on erittäin hyvä. Käytännössä enää Tesla Model 3 Perf ja Model S LR nopeampia. Tämä on minusta paras käytännön testi kertomaan auton kyvykkyydestä pitkän matkan ajossa. Toki hyvä muistaa että Norjassa niin tiet kun latausinfra on kunnossa eli nyt puhutaan auton kyvykkyydestä pitkän matkan ajoon.

https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Kaikista Björnin testaamista EV löytyy hyvä taulukko täältä

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336

Enyagista muutamia poimintoja

9C lämpötilassa kulutus


Nopeus     Kulutus /100km   Range (100%)   Range (75%)
90 km/h    16.6 kW          452 km         294 km
120 km/h   23.6 kW          316 km         196 km



Björn testannut 62 kWh akulla olevan ID.3 sekä +20 C asteen lämpötilassa että -20 C lämpötilassa.

90 km/h nopeudessa kulutuslukemat 13.5 kW ja 22.7 kW.

Jos tuosta vetää lineaarisen tulkinnan Enyaqin niin 100% akun käytöllä range -20C lämmössä 269 km tai paremmin tosielämää kuvaavalla 75% akun käytöllä 175 km.

Itsellä kriteerinä että 2 * 100 km pätkä pitää mennä lataamatta maantieajossa kelissä kun kelissä vaikka olisi luminen tie, vastatuuli ja talven kovimmat pakkaset. Enyaq täyteen ladatulla akulla tuohon ilmeisesti pystyy niin että jää vielä 10% akkua kun on kotipihassa, sen alle en halua talvella joutua jos tulee matkalla jotain yllättävää.

Specialman

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 12.05.21 - klo:10:33
Tesla Björn testaillut Enyaqia, paremmassa ilmanvastuksesta johtuen 1000 km ajossa 15 min nopeampi kun ID.4. Aika 10h 20 min on erittäin hyvä. Käytännössä enää Tesla Model 3 Perf ja Model S LR nopeampia. Tämä on minusta paras käytännön testi kertomaan auton kyvykkyydestä pitkän matkan ajossa. Toki hyvä muistaa että Norjassa niin tiet kun latausinfra on kunnossa eli nyt puhutaan auton kyvykkyydestä pitkän matkan ajoon.

https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Kaikista Björnin testaamista EV löytyy hyvä taulukko täältä

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336

Enyagista muutamia poimintoja

9C lämpötilassa kulutus


Nopeus     Kulutus /100km   Range (100%)   Range (75%)
90 km/h    16.6 kW          452 km         294 km
120 km/h   23.6 kW          316 km         196 km



Björn testannut 62 kWh akulla olevan ID.3 sekä +20 C asteen lämpötilassa että -20 C lämpötilassa.

90 km/h nopeudessa kulutuslukemat 13.5 kW ja 22.7 kW.

Jos tuosta vetää lineaarisen tulkinnan Enyaqin niin 100% akun käytöllä range -20C lämmössä 269 km tai paremmin tosielämää kuvaavalla 75% akun käytöllä 175 km.

Itsellä kriteerinä että 2 * 100 km pätkä pitää mennä lataamatta maantieajossa kelissä kun kelissä vaikka olisi luminen tie, vastatuuli ja talven kovimmat pakkaset. Enyaq täyteen ladatulla akulla tuohon ilmeisesti pystyy niin että jää vielä 10% akkua kun on kotipihassa, sen alle en halua talvella joutua jos tulee matkalla jotain yllättävää.

On nämä sähköautot kyllä vielä lapsenkengissä, kun pitää miettiä näitä kilometrejä ja kelejä mitä pääsee, huh huh. Ei kyllä oikein toimi ainakaan minun kohdalla arkikäytössä. Muuten Tuo Enyaq iV on kyllä hyvän oloinen ja näköinen laite. Range kun saadaan +1000 km niin sitten on hyvä, ja lataus muutamaan minuuttiin.

jopo


Jake69

Lainaus käyttäjältä: Specialman - 12.05.21 - klo:10:53
On nämä sähköautot kyllä vielä lapsenkengissä, kun pitää miettiä näitä kilometrejä ja kelejä mitä pääsee, huh huh. Ei kyllä oikein toimi ainakaan minun kohdalla arkikäytössä. Muuten Tuo Enyaq iV on kyllä hyvän oloinen ja näköinen laite. Range kun saadaan +1000 km niin sitten on hyvä, ja lataus muutamaan minuuttiin.

Kun tuo WLTP mätsää huonosti meikäläiseen ajoon olisi todella kiva jos autotehtaiden pitäisi ilmoittaa myös tasaisen nopeuden kulutus esim. 90 ja 120 km nopeudessa. Tämä vielä eri lämpötiloissa eli vaikka tyyliin +20, 0 ja -20. Siksi nämä Björnin testit on hyviä.

2 auton taloudessa tämä EV on helpompi valinta kun veturi on perinteinen diesel. Sähköllä ei ole pakko lykätä joka väliin.

EV elämä on todella helppoa aina niin kauan kun yönyli kotona ladattu akku riittää koko päiväksi. Ei tarvitse käydä edes huoltoasemalla tankkaamassa.

1000 km rangeen en ihan heti usko mutta varmasti ne kasvavat, akut kevenevät ja latausnopeudet kasvavat. 800V tekniikkaa edustava IONIQ/Kia tulevat olemaan mielenkiintoisia miten korkealle SOC pystyvät imemään 150 kW tehoa 400V laturista. Autossa on jotenkin käytetty moottorin käämitystä siihen että muuntaa laturin 400V autolle 800V (tiedä sitten miten toimii teknisesti kun DC).

Varmasti tuo 800V tekniikka tulee myös VAG autoihin ja kohta joku Porsche tms. lanseeraa 1600V.

Tässä latausvideo 800V systeemistä.

https://insideevs.com/news/503522/hyundai-ioniq5-fast-charging-analysis/

100 km lisäys toimintamatkaan 3 min 43 sek. Tuossa puhutaan jo sellaisista nopeuksista joilla meikäläinen pis### hunajaa. Emännän kanssa matkatessa pitää tauko pitää viimeistään 300 km välein, jos sen verran juicea saa lisää 14 min niin auto on valmiina paljon ennen kun kuski ja matkustajia. Vaatisi tietty että noita latureita löytyisi vapaana pääteiden varresta.

Seamaster

No näin se on, maaliskuussa tilasin uuden auton, ja mietin täyssähköä, mutta ei jaksa alkaa miettimään mm lomareissuja pohjoiseen tms että mistä sähköä jne, tai miettiä ilman lämpötiloja jos vaikka ajon aikana sää oleellisesti muuttuu. Hybvridit nyt sitten on pikkuisine toimintamatkoineen aika sanoisinko "naurettavia", sähkö loppuu nopeasti, sitten "raahaat" polttomoottorilla niiden akkujen tuottamaa "lisä läskiä". Mutta kohta saapuvan auton jälkeen kun sen vaihtoaika aikanaan koittaa voi täyssähköt ja latausverkostot olla jo kehittyneet siihen malliin että voisi jo sähköautoa vakavasti harkita, mutta se on sitten joskus 6-7 vuoden kuluttua. Nykyiset bensaautotkin kuluttaa niin vähän ja ihan sama mitä bensa maksaa kun kilsoja kertyy vain 7000-8000 km vuodessa, enemmän ajavilla asia toki toinen.

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: Specialman - 12.05.21 - klo:10:53
On nämä sähköautot kyllä vielä lapsenkengissä, kun pitää miettiä näitä kilometrejä ja kelejä mitä pääsee, huh huh. Ei kyllä oikein toimi ainakaan minun kohdalla arkikäytössä. Muuten Tuo Enyaq iV on kyllä hyvän oloinen ja näköinen laite. Range kun saadaan +1000 km niin sitten on hyvä, ja lataus muutamaan minuuttiin.

Kuitenkin Suomessa se keskimääräinen ajosuorite vuodessa on n.14000km joka on vuoden jokaiselle päivälle jaettuna alle 40km päivässä.
Aika vähissä varmaan nämä jotka veivaa arkikäytössä 1000km ja muutaman minuutin tankkaustauon jälkeen taas tien päälle.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Specialman

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 12.05.21 - klo:13:03
Kuitenkin Suomessa se keskimääräinen ajosuorite vuodessa on n.14000km joka on vuoden jokaiselle päivälle jaettuna alle 40km päivässä.
Aika vähissä varmaan nämä jotka veivaa arkikäytössä 1000km ja muutaman minuutin tankkaustauon jälkeen taas tien päälle.

Näin on, mutta tämä koskikin omia ajojani joita kertyy pävittäin n. 170-200km + mahdolliset suunnittelemattomat ajot.

golohvi

Kiinnostaisi kuulla, että miten Enyaqin tietoviihdejärjestelmä toimii?? Tökkiikö, onko hidas, toimiiko yhteys puhelimen ja auton välillä? Itselläni Superb iv jonka käyttöjärjestelmä on hidas ja buginen.
Skoda Superb combi IV L&K -21

Daatta

Lainaus käyttäjältä: golohvi - 21.05.21 - klo:09:16
Kiinnostaisi kuulla, että miten Enyaqin tietoviihdejärjestelmä toimii?? Tökkiikö, onko hidas, toimiiko yhteys puhelimen ja auton välillä? Itselläni Superb iv jonka käyttöjärjestelmä on hidas ja buginen.

Toimii varmasti yhtä hyvin kuin muidenkin MEB-alustaisten. ID.3:ssa toimii itsellä hyvin, ei paljon lagaile mutta mikään silkinpehmeä tuo kokemus ei ole. ID. Sama näyttöpaneeli valaisemittomine kosketus-liukuineen lieene käytössä molemmissa alustoissa. Connect palvelut toimivat myös, varsin rajoittuneesti polttomoottori-versioon tottuneille mutta esim. lämmityksen käynnistys ja ajastukset onnistuvat. Oletus on että kehitys kehittyy kun OTA-päivitykset saatiin 2.1 version myötä toimimaan, mutta mitään ei ole vielä tullut. 3.0 versio lienee seuraava isompi hyppäys.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

passo_s

Paremmat sterkat tulee ehkä loppuvuodesta, nimellä skoda sound system. Tuosta syystä oma valinta on menossa Audi Q4 etroniiin.

jamo75

enyaqissa on fyysisiä nappuloita useallekkin asialle lisäksi siellä on hieman erilaisia näyttöjä,
id.4:ssa ei ole mitään erityistä avain sama kuin id.3.

kyllä toi id.3:n infosysteemi lagaa joka kerta kun sen käynnistää, nykyisellääkin infosysteemi bootti itsensä aika ajoin (esim. saapuva puhelu niin infosysteemi laggaa ja kaatuu, toistunut useamminkin kerran).

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.05.21 - klo:13:12
Toimii varmasti yhtä hyvin kuin muidenkin MEB-alustaisten. ID.3:ssa toimii itsellä hyvin, ei paljon lagaile mutta mikään silkinpehmeä tuo kokemus ei ole. ID. Sama näyttöpaneeli valaisemittomine kosketus-liukuineen lieene käytössä molemmissa alustoissa. Connect palvelut toimivat myös, varsin rajoittuneesti polttomoottori-versioon tottuneille mutta esim. lämmityksen käynnistys ja ajastukset onnistuvat. Oletus on että kehitys kehittyy kun OTA-päivitykset saatiin 2.1 version myötä toimimaan, mutta mitään ei ole vielä tullut. 3.0 versio lienee seuraava isompi hyppäys.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

passo_s

Onkohan Audis Q4 eTronissa yhtään parempi? Aika paljon pukkaa nykysin Teamsia jne autoon, sitä monesti ajaa huoltsikalle ja autossa keskittyy palaveriin.  ID3:n kaltainen infotainmentin kaatuilu ei ole kivaa, jos on asiakas linjoilla. Omissa firman sisäisissä palavereissa nyt ei niin väliä ole :)  Tuossa poika muistutti kuinka hyvin kuulu palaverit autosta läpi :) Nauhoitti pätkän auton ulkopuolelta kun olin autossa sisällä vaimo puhelimessa ripitti minua, hyvin tulee HF syteemin kautta kajarin äänet  pelleistä läpi :)

jamo75

audi käyttää täysin omaa etronin systeemiä, ei kait mitään tekemistä VW infosysteemin kanssa

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 24.05.21 - klo:14:06
Onkohan Audis Q4 eTronissa yhtään parempi? Aika paljon pukkaa nykysin Teamsia jne autoon, sitä monesti ajaa huoltsikalle ja autossa keskittyy palaveriin.  ID3:n kaltainen infotainmentin kaatuilu ei ole kivaa, jos on asiakas linjoilla. Omissa firman sisäisissä palavereissa nyt ei niin väliä ole :)  Tuossa poika muistutti kuinka hyvin kuulu palaverit autosta läpi :) Nauhoitti pätkän auton ulkopuolelta kun olin autossa sisällä vaimo puhelimessa ripitti minua, hyvin tulee HF syteemin kautta kajarin äänet  pelleistä läpi :)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Sanottakoon nyt että itsellä ei Infoteinment kaatuile, vaikka Jamolla niin tekisikin. Ei yhden mielipiteen perusteella kannata jättää autoa ostamatta.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Antore

^ Ihan sama. Syksyn ekan päivityksen jälkeen ei ole infotainmentin kanssa ollut mitään ongelmia. Käynnistyy kyllä vieläkin vähän liian hitaasti ja tietyttyjä 'widgettejä' sisältävien näkymien välillä siirtymät voisi olla sulavampia. Ei mulla tosin ole ollut kessynkään kanssa jamon mainitsemia ongelmia.

Guido

Kävin Karoqin kanssa asioimassa takuuasioissa Turun Rinta-Joupilla ja siellä näkyi olevan ainakin kolme uutta Enyaqia "Myyty"-lappu ikkunassa, joten näyttää kauppa käyvän.

Onhan Enyaq komean näköinen auto, onneksi ei ole vielä pahempaa autonvaihtokuumetta, joten katsellaan pari vuotta mihin suuntaan kehitys kehittyy.

pulssi

Oli muuten maksimilatausnopeudet päivittyneet:
Ennen 60 kWh malliin sai 100 kW pikalatauksen ja 80 kWh malliin 125 kW, nyt molemmissa 130 kW.

pulssi

Joko näitä on tullut Suomeen asiakkaille asti?

jamo75

viikonloppuna oli lidiln ilmaislatauksessa ainakin yksi, oli tosin mainos teippaukset kyljissä  mutta talvirenkaat kontissa, tuskin esitettelyautoilla talvirenkaita kuskaillaan edes takaisin.

Lainaus käyttäjältä: pulssi - 31.05.21 - klo:16:29
Joko näitä on tullut Suomeen asiakkaille asti?
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Guido

Lainaus käyttäjältä: pulssi - 31.05.21 - klo:16:29
Joko näitä on tullut Suomeen asiakkaille asti?

Kuten tuossa noin kaksi viestiä sitten kirjoitin: viime viikolla oli Turun Rinta-Joupilla ainakin kolme uuta Enyaq iV:tä odottamassa uutta omistajaansa "Myyty - odotan uutta omistajaa" -kyltti ikkunalla. Eli kyllä näitä on asiakkaille saakka jo mennyt.

jni

#53
Lainaus käyttäjältä: pulssi - 31.05.21 - klo:16:29
Joko näitä on tullut Suomeen asiakkaille asti?

Kolme viikkoa on jo ollut ajossa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

pulssi

Lainaus käyttäjältä: jni - 31.05.21 - klo:20:30
Kolme viikkoa on jo ollut ajossa.
Minkälaiset latauspiuhat auton mukana tuli?

jni

Lainaus käyttäjältä: pulssi - 02.06.21 - klo:09:31
Minkälaiset latauspiuhat auton mukana tuli?

Type 2 -piuha ja tässä mallissa vakiona ollut yleislatauslaite.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Pekka57

Eilen tuli tilattua sportline 80, nyt sitten odotellaan 5 kk arvioi myyjä toimitusajaksi. Melkei kaikki tuli ruksattua, kattoikkunaa ei eikä prokressiivista ohjausta.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Pekka57 - 07.07.21 - klo:10:43
.. eikä prokressiivista ohjausta.

Eikö tuo ole Sportlinessa ihan vakiovaruste? Näin ainakin varusteluettelo väittää.

Pekka57

Kattoikkuna 1065, kyllä se on lisävarusta, katselin läpi vielä mitä tilasin, ainoat mitkä puuttuu hälyttin, iv-yleislatauslaite, takasivuturvatyynyt, mukautuva alusta ja tavaratilan ja matkustamon väliverho.

dwntime

No jos luet tuon minun lainauksen vielä ihan ajatuksen kanssa. En kirjoittanut kattoikkunasta kyllä mitään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy