Kuulemma huhtikuussa myyjät pääsevät testailemaan ja toukokuussa tulee liikkeisiin koeajettavaksi.
Tesla Björn testaillut Enyaqia, paremmassa ilmanvastuksesta johtuen 1000 km ajossa 15 min nopeampi kun ID.4. Aika 10h 20 min on erittäin hyvä. Käytännössä enää Tesla Model 3 Perf ja Model S LR nopeampia. Tämä on minusta paras käytännön testi kertomaan auton kyvykkyydestä pitkän matkan ajossa. Toki hyvä muistaa että Norjassa niin tiet kun latausinfra on kunnossa eli nyt puhutaan auton kyvykkyydestä pitkän matkan ajoon.https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4AKaikista Björnin testaamista EV löytyy hyvä taulukko täältähttps://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336Enyagista muutamia poimintoja9C lämpötilassa kulutusNopeus Kulutus /100km Range (100%) Range (75%)90 km/h 16.6 kW 452 km 294 km120 km/h 23.6 kW 316 km 196 kmBjörn testannut 62 kWh akulla olevan ID.3 sekä +20 C asteen lämpötilassa että -20 C lämpötilassa.90 km/h nopeudessa kulutuslukemat 13.5 kW ja 22.7 kW.Jos tuosta vetää lineaarisen tulkinnan Enyaqin niin 100% akun käytöllä range -20C lämmössä 269 km tai paremmin tosielämää kuvaavalla 75% akun käytöllä 175 km.Itsellä kriteerinä että 2 * 100 km pätkä pitää mennä lataamatta maantieajossa kelissä kun kelissä vaikka olisi luminen tie, vastatuuli ja talven kovimmat pakkaset. Enyaq täyteen ladatulla akulla tuohon ilmeisesti pystyy niin että jää vielä 10% akkua kun on kotipihassa, sen alle en halua talvella joutua jos tulee matkalla jotain yllättävää.
On nämä sähköautot kyllä vielä lapsenkengissä, kun pitää miettiä näitä kilometrejä ja kelejä mitä pääsee, huh huh. Ei kyllä oikein toimi ainakaan minun kohdalla arkikäytössä. Muuten Tuo Enyaq iV on kyllä hyvän oloinen ja näköinen laite. Range kun saadaan +1000 km niin sitten on hyvä, ja lataus muutamaan minuuttiin.
Kuitenkin Suomessa se keskimääräinen ajosuorite vuodessa on n.14000km joka on vuoden jokaiselle päivälle jaettuna alle 40km päivässä.Aika vähissä varmaan nämä jotka veivaa arkikäytössä 1000km ja muutaman minuutin tankkaustauon jälkeen taas tien päälle.
Kiinnostaisi kuulla, että miten Enyaqin tietoviihdejärjestelmä toimii?? Tökkiikö, onko hidas, toimiiko yhteys puhelimen ja auton välillä? Itselläni Superb iv jonka käyttöjärjestelmä on hidas ja buginen.
Toimii varmasti yhtä hyvin kuin muidenkin MEB-alustaisten. ID.3:ssa toimii itsellä hyvin, ei paljon lagaile mutta mikään silkinpehmeä tuo kokemus ei ole. ID. Sama näyttöpaneeli valaisemittomine kosketus-liukuineen lieene käytössä molemmissa alustoissa. Connect palvelut toimivat myös, varsin rajoittuneesti polttomoottori-versioon tottuneille mutta esim. lämmityksen käynnistys ja ajastukset onnistuvat. Oletus on että kehitys kehittyy kun OTA-päivitykset saatiin 2.1 version myötä toimimaan, mutta mitään ei ole vielä tullut. 3.0 versio lienee seuraava isompi hyppäys.
Onkohan Audis Q4 eTronissa yhtään parempi? Aika paljon pukkaa nykysin Teamsia jne autoon, sitä monesti ajaa huoltsikalle ja autossa keskittyy palaveriin. ID3:n kaltainen infotainmentin kaatuilu ei ole kivaa, jos on asiakas linjoilla. Omissa firman sisäisissä palavereissa nyt ei niin väliä ole Tuossa poika muistutti kuinka hyvin kuulu palaverit autosta läpi Nauhoitti pätkän auton ulkopuolelta kun olin autossa sisällä vaimo puhelimessa ripitti minua, hyvin tulee HF syteemin kautta kajarin äänet pelleistä läpi
Joko näitä on tullut Suomeen asiakkaille asti?
Kolme viikkoa on jo ollut ajossa.
Minkälaiset latauspiuhat auton mukana tuli?
.. eikä prokressiivista ohjausta.