Ei näemmä Itä-Suomessa kierrä tuo kiertue...
Ovat eilen, 9.2.2021, muuttaneet Enyagin konfiguraattoria melkoisesti. Omaan silmään vaikuttaisi sille että edellisen konfarin valintoja on siirretty vakiovarusteisiin ja hinnat näyttäisivät tippuneen. Täytyy kyllä vielä sanoa että uusi konfari vaikuttaa jotenkin keskeneräiselle joten muutoksia voi vielä tulla. Myös ID 4 puolella on eilen tapahtunut hinnastossa muutoksia.
No ei tarvitse kyllä tuolla konfiguraattorilla yrittää autoa rakentaa! Osa varusteista puuttuu kokonaan valikoimasta ja hinta nousee silti korkeammaksi kuin aiemmin konffattu paremmilla varusteilla. Ei jaksa ymmärtää tuollaista spedeilyä maahantuojalta ja minkä helvetin takia muutenkin maahantuojan pitää asettaa rajoituksia mitä varusteita Suomeen tilattavaan autoon voi ruksia.
Taitaa tulevan nelikon hinta varusteilla olla sitä luokkaa, että vähän käytetty Audin E-tron on parempi vaihtoehto.
Haukut väärää puuta. Syy on tehtaassa. Jostain syystä tehdas niputtaa tietyt varusteet yhteen ja tähän kokonaisuuteen on maahantuoja tehtaan kanssa sitoutunut.
Varmaan kaikki on suhteellista, Norjassa itse nelivedon lisä n. 3000 EUR.
No toki maakohtaisesti perus tehdasvarusteet vaihtelee, mutta on sillä maahantuojallakin varmasti jotain sanomista mitä siellä valinnaisvarusteissa tulisi olla.
No kun ei ole. Enyaqin osalta mennään yhtenäisillä varustekombinaatioilla kaikissa maissa.
Norjassa ei vissiin mene ALV patteriautoista. Tasaisen kaavan taulukon mukaan lisähinta olisi Suomessa 3149€ eli 80X iV hinnaksi tulisi 51.985 €.Toivotaan että maahantuoja ei laita ”suomi lisää” ja VAG saisi pahimmat viat korjattua.
Eiköhän tuo ole sama kuin muillakin sähkiksillä, ensin tulevat myyntiin "1st" mallit rajatuilla varustepaketeilla. Käytännössä valittavissa on varustetasoja japsien tyyliin, eli mitään yksittäisiä lisävarusteita ei pääse raksimaan. Oma ID.3 on jo tuotantomallia, mutta ainoat varusteluvaihtoehdot siinä olivat värin lisäksi pyöränkuljetusteline ja tilapäislaturi. Näin saadaan tuotanto rullaamaan sujuvasti ja autoja pihalle, kun toimitusketju on helmpommin hallittavissa. Sitten joskus avautuu ns. normaalit tilauskirjat, jolloin varusteita pääsee valkkaamaan vapaammin, ID.3 suhteen ilmeisesti tulevana kesänä. Siihen asti on tyytyminen valmiisiin paketteihin.
Skoda tekee tämän näköjään takaperoisesti, koska aiemmassa konfiguraattorissa oli paljon enemmän valinnaisia varustepaketteja ja yksittäisvarusteita esim. skoda sound system, joka puuttuu nyt kokonaan. Ainoa parannus mikä nykyisessä äkkiä katsottuna on, että sähköisen takaluukun saa 520€ hintaan, kun aiemmin piti ottaa 1500€ paketti, jossa oli kaikkea muuta turhaa.
Maahantuojan kertoman mukaan Enyaqiin voi laittaa etu- ja takarenkaat samankokoisina.
Onko kukaan päässyt vielä koeajolle?