B7 2.0TDI 125kw ei käynnisty

Aloittaja 4motion pasu, 15.01.21 - klo:08:45

« edellinen - seuraava »

4motion pasu

Tänään sitten auto teki tenän...

Eilen illalla auto ajettu parkkiin jolloin kaikki toimi kuten pitääkin.
Tänään aamulla 2,5h tolpassa olon jälkeen Pasu ei lähde käyntiin. Tai ei edes yritä käynnistyä, avaimen kun laittaa virtalukkoon, virrat menee päälle mutta kun yrittää startata niin ei sano mitään, ei siis edes pyöritä konetta. Jakoavaimen kuva ilmestyy keskinäyttön ylöosaan ja keskinäyttöön ESP error.
Koitin useampaa kertaan ja sama loppu tulos.

Ennen kuin soitan hinausauton niin mitä kannattaisi tehdä? Akun tsekkaus, ja lataaminen täyteen? Vai oireileeko tolla tavalla jos akku on finaalissa.
Tai miltä oireet kuullostaisi?



Daatta

Akun lataaminen täyteen, jos on paljon pakkasta niin parempi olisi ottaa akku sisään ja ladata siellä. Vähän niinkuin ennen vanhaan.  :D Jos akku on moro niin sitten uutta tilalle. Yleismittarilla selviää akun ylimalkainen kunto kun mittaa navoista jännitteen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

4motion pasu

#2
No niin, akkua ladattu iltapäivästä asti sisällä. Ã,,sken laitoin akun kiinni ja sama juttu, ei edes yritä käynnistyä... Hehkuvalokaan ei edes syty.
Kaikki muut toimii, valot, ohjaustehostin, rattilukko aukeaa yms mutta ei yritä startata. Error ESP ja jakoavainta vilkuttaa. Akku olikin aika uusi vielä 6/2020 tarran mukaan.
Niin ja kun virrat oli hetken aikaa päällä niin flekti lähti pyörimään.

Rakkaudestalajiin

Mites moottorin häiriövalo syttyykö kun laittaa virrat päälle? Jos ei ja flekti lähtee hulluna pyörii nii voisko olla moottorinohjainlaite mennyt rikki. Tai ainaki sen virransyötössä jotain häiriötä.

4motion pasu

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 15.01.21 - klo:20:35
Mites moottorin häiriövalo syttyykö kun laittaa virrat päälle? Jos ei ja flekti lähtee hulluna pyörii nii voisko olla moottorinohjainlaite mennyt rikki. Tai ainaki sen virransyötössä jotain häiriötä.
Ekalla kerralla moottorivalo ei syttynyt, mutta koitin uudestaan pariin kertaan niin silloin syttyi. Ja flekti lähtee tosiaan joku 5-10 sekuntia sen jälkeen kun avaimen on painanut pohjaan.

Rakkaudestalajiin

Voi siin olla silti jotain sanomista. Pitäis vikakoodit katella.

4motion pasu

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 15.01.21 - klo:20:56
Voi siin olla silti jotain sanomista. Pitäis vikakoodit katella.
Joo täytyy vikakoodit selvitellä.
Onko kellään hyviä suosituksia minne pajalle kannattaisi Passat viedä Lohjan seudulla?

eranta

Jos pajalle pitää viedä, niin suositus Lohjalla Kamitec:lle.

https://www.kamitec.net/
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

tekki

Jos ei hehkun valo syty ja flektit lähtee käyntiin hetken päästä, niin joko ecu ei saa sähköä tai on rikki. Tällöin sieltä ei saa vikakoodejakaan luettua. B7 ecuja on kuollut kosteusvaurioihin ja oireet täsmää.
1Z5 CFHC, 1Z5 BKD
VCDS, AUTOCOM yms. @ JKL

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: tekki - 16.01.21 - klo:10:09
B7 ecuja on kuollut kosteusvaurioihin ja oireet täsmää.

Tämä vaiva on valitettavan yleinen ja olisi ainakin joissakin tapauksissa vältettävissä puolen tunnin toimenpiteellä, joka ei vaadi kuin imuria ja siihen sopivaa sulaketta. Nimittäin rintapellin muovin alla siellä keskellä kaukaloa se ECU sijaitsee ja sinne kertyvät myös kaikki irtolehdet ym. roska, joka tukkii vedenpoistokanavat ja kohta itse ECU ui vedessä. Talvellakin olen yhtä tapausta todistanut, kun omistaja ei ollut tuota huoltanut ja pakkasista huolimatta meni ECU hajalle. Tässä ongelma oli se, että auton lämmittäminen oli sulattanut vettä sinne kaukaloon ja samoin omistaja harrasti parkkihalliin pysäköintiä kaupassa käydessään, jolloin sinne oli päätynyt enemmänkin sulamisvesiä. Lopputulos: hajonnut ECU ja 2600e marmoritiskin kautta kotiin köyhempänä.

Tässä tapauksessa tosiaan kannattaa kuitenkin pyrkiä varmistamaan, ettei vika ole jossain muualla. Tuo täysi starttaamattomuus ja erityisesti ESP-error kuitenkin enteilevät pahaa. Jos ei tosiaan saa vikakoodeja ulos, niin ensiksi tutkimaan, miltä siellä ecun luona näyttää.

4motion pasu

Huomenna kerkiän paremmin katsomaan miltä se kaukalo näyttää, mutta todennäköisesti sinne on kertynyt vettä. Lunta on tullut paljon ja auto oli parina päivänä työpaikan lämpöisessä parkkihallissa päivisin, joten varmasti sinne on kertynyt sulamisvesiä.
Jännä juttu että edelleen on paikkoja mihin se vesi pääsee helposti kertymään jos ei putsaa vedenpoisto reikiä yms. Aikanaan oli sama juttu Audi A4 B7 kanssa, tosin silloin selvisi kohtuu raha summalla ja kuivatuksella.

Nakki

Ecu hörpänny vettä..samat oireet ko mulla ja selvisin paistamalla ecun auki ja kuivaamalla sen kiertoilmauunissa Himalajasuolan kans.


4motion pasu

No niin, annoin sisäpuhaltimen puhaltaa ecun suuntaan 30min ja nyt Passat käynnistyi. ;D

Tos®

^Hyytynee sitten pian uudelleen, turvallista matkaa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

4motion pasu

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.01.21 - klo:12:44
^Hyytynee sitten pian uudelleen, turvallista matkaa
Joo näin varmasti käy jossain vaiheessa. Täytyy saada auto lämpöiseen talliin piakkoin ja putsata kaukalo, ettei vettä kerry uudestaa.
Mutta mitä tolla ECUlle kannattaisi tehdä? Ottaa irti ja kuivattaa kunnolla?

o.b.

Kuivaaminen on suht haastavaa kun ECU on melkein hermeettinen pakkaus. Pienestä reiästä vesi kyllä pääsee sisään, mutta samasta pienestä reiästä se kosteus ei tahdo tulla pois millään.

Oikea keino olisi ehkä purkaa ECU ja irrottaa herkimmät komponentit pois (ilmanpaineanturi?) ja pestä sitten piirilevy ultraäänipesurissa oikealla pesuaineella. Kunnon kuivaus 50 asteessa ja sitten kasaus.

4motion pasu

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 17.01.21 - klo:16:02
Kuivaaminen on suht haastavaa kun ECU on melkein hermeettinen pakkaus. Pienestä reiästä vesi kyllä pääsee sisään, mutta samasta pienestä reiästä se kosteus ei tahdo tulla pois millään.

Oikea keino olisi ehkä purkaa ECU ja irrottaa herkimmät komponentit pois (ilmanpaineanturi?) ja pestä sitten piirilevy ultraäänipesurissa oikealla pesuaineella. Kunnon kuivaus 50 asteessa ja sitten kasaus.
Ok, täytyypä miettiä jos noin tekisi, juuri selvisi että naapuri on joskus aikanaan tehny autosähkö hommia joten sieltä saa varmasti apuja purkamiseen.

tekki

Mulla löytyy apuja jos tarvitsee käytettyä ecua kloonata tai koodata varaosaksi. Merkkihuollossa onnistuu uusien EDC17 koodaus mutta ei käytettyjen, ja siksi hinta on siellä sitä tasoa kun tuossa ylempänä mainittiin.
1Z5 CFHC, 1Z5 BKD
VCDS, AUTOCOM yms. @ JKL

4motion pasu

Laitetaan hieman päivitystä tähän asiaan, ongelma uusiutui pariin otteeseen kuten oli odotettavissa.

ECU lähetettiin tuonne https://www.sercap.fi/ ja boksi auki ja vaihtoivat muutamat komponentit, diagnoosi oli kosteusvaurioita. Nyt Passat on jo pelittänyt jonkin aikaa ilman ongelmia.

Homma hoitui nopeasti, yhtenä perjantaina lähetin ECUn Keminmaalle ja seuraavana torstaina paketti tuli jo takaisin, muutamalla satasella selvittiin tällä kertaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy