Kirjoittaja Aihe: Ovien lukot  (Luettu 1815 kertaa)

Poissa vwtoubi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Ovien lukot
« : 05.01.21 - klo:10:10 »
Vanha aihe,  silti kysymys:

Molempien etuoven lukot takkuilleet jo useamman talven. Nyt ajattelin tehdä asialle jotaki, ulkoapäin avatessa ovea ei saa enää pysymään kiinni. Elikkä, onko ulkokahvakin vaijerivetonen, kuten sisäpuolinen, jossa tuo vaijerin tarttuminen on hyvinki yleistä? Ja onko näihin vaivoihin joku keksiny toimivaa ratkaisua. Lukkolaitteen vaihtaminen?

Auto 2012 Passatti.
Ajossa:
Passat 1.6tdi variant 2011,Golf  2.0tdi variant 2008
Pihassa:
Golf 1.6 16v variant 2003, Golf 1.8 GT  1998, Golf 1.6dsl  1979
Entiset:
Passat 1.6dsl 1982, Passat 1.8  1990, Passat 1.9tdi variant tiptronic 2001

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.257
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #1 : 05.01.21 - klo:10:56 »
Avauskahvasta lähtee vaijerinpätkä lukkolaitteelle. Se voi kulua tai muuten jumittaa. Jos lukkolaite muuten toimii niin tuskin vika on siinä. Voitelua voisi kokeilla alkuun, aseöljyllä esimerkiksi. Korjauksesta osannee joku muu kertoa.
ID.3 Pro Performance Business
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa vwtoubi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #2 : 05.01.21 - klo:12:00 »
Ok. Onkohan nuo vaijerin pätkät merkkiliikkeen tavaraa? Vois hommata valmiiks, ennenku alkaa purkamaan
Ajossa:
Passat 1.6tdi variant 2011,Golf  2.0tdi variant 2008
Pihassa:
Golf 1.6 16v variant 2003, Golf 1.8 GT  1998, Golf 1.6dsl  1979
Entiset:
Passat 1.6dsl 1982, Passat 1.8  1990, Passat 1.9tdi variant tiptronic 2001

Poissa sjku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #3 : 05.01.21 - klo:12:12 »
Minulla oli sama ongelma kuskin ovi, yks lukkoseppä tuumas että " vaihtoon menee lukkolaite ... en ehtinyt vaihtaa kun meni b7 vaihtoon mutta minulla on tallissa  lukkopesä kuskin oveen jos tarvit ?


Poissa Ramzez

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #4 : 05.01.21 - klo:12:18 »
Ohessa tänne aikanaan kirjoittamani ohje kuljettajan oven vaijerien vaihdosta (sisä- ja ulkokahvan vaijerit). Uusi vaijeri kannattaa ostaa alkuperäisosana joko merkkiliikkeestä tai sitten Speed Autoteilestä, KL-varaosista, Slamitista tai ulkomaisista kaupoista esim. Genuine Partsilta.

Askartelin sunnuntaipäivän ratoksi uudet ovivaijerit v. 2014 B7 Varianttiin. Koska B7:stä ei näytä liikaa olevan ohjeita tarjolla, miten vaijerit vaihdetaan, ajattelin kirjoittaa sen pääpiirteittäin auki alle. Tämä purkuohje on tehty seuraavin oletuksin: Ovessa ei ole "ylimääräisiä hienouksia", eli ovessa ei ole valoja oven alareunassa tai muita erikoisuuksia, ainoastaan ikkunakatkaisijat, peilin säädöt ja takaluukun avausnappi. Lisäksi tässä ohjeessa vaijerien vaihto-operaatio toteutetaan melko yksinkertaisella metodilla, eli välipeltiä ei kokonaan irroiteta, vaan se siirretään osittain sivuun pois työn tieltä. Näin vältetään ylimääräistä purkamista. Lisäksi kolme muovikiinnikettä ovipellin vasemmasta yläreunasta irroitetaan (joissakin ohjeissa näitä ei irroiteta). Tarkoitus ei siis ole irroittaa ulkokahvaa, eikä lukkolaitetta. Lukkolaitteen irroitus vaatisi lisäksi XZN-hylsyn käyttöä. Ajallinen työmäärä on n. kolme tuntia, jos kokemusta on ovipahvien irroituksesta, mutta ei ole ennestään B7:n ovipahvia irroittanut. Tämä ohje on kirjoitettu projektin teon jälkeen, joten joitain yksittäisiä vaiheita on saattanut jäädä vahingossa kirjoittamatta auki, joten jos hyödynnät tätä ohjetta, pidä tämä mielessä.

Kuljettajan oven avausvaijerien vaihto-ohje:

- Oven kahvassa on piilossa yksi torx-ruuvi (kahva, josta ovea käytetään, ei siis avauskahva). Se löytyy irroittamalla kahvan peitelevy. Ylhäältä avaamalla aukeaa helpoiten.
- Oven alareunassa on kaksi muovista pikaruuvia, jotka avataan 10mm hylsyllä. Puoli kierrosta vastapäivään, eivät irtoa kokonaan, vaikka pyörittäisi enemmän.
- Ovipaneelin molemmissa reunoissa on yhteensä kuusi muovikiinnikettä, jotka vedetään auki. Onnistuu parhaiten verhoilunpurkutyökalulla, laittamalla haarukkamallisen työkalun klipsin väliin ja kampeamalla auki. Lukon puoleisessa päässä keskimmäinen kiinnike eroaa muista kiinnikkeistä, mutta sekin aukeaa vetämällä (tai purkutyökalulla). Suosittelen vahvasti asianmukaisen työkalun käyttöä, jottei kiinnikkeitä mene rikki ja tietysti ulkoilman olisi hyvä olla selvästi plussan puolella (tai auto lämpimässä tallissa).
- Kun kiinnikkeet on irroitettu, nostetaan ovipahvia ylöspäin, jotta se irtoaa yläosastaan (pahvin yläosa on eräänlaisessa "kiskossa").
- Kun näet ovipahvin yläosasta oven ja pahvin väliin, irroita iso liitin, joka menee ovipahville. Sen lisäksi irroita sisäkahvalle menevä vaijeri. Jos sinulla on hankittuna uusi sisävaijeri, katso siitä vihjeitä, miten sen saa irti ovipahvista.
- Kun sekä liitin että vaijeri ovat irti, voi ovipahvin nostaa pois tieltä.
- Kaksi kumista n. 4-5 cm halkaisijaltaan olevaa kumituttia pitää avata. Näiden alta paljastuu aikanaan ruuvien kannat, joiden avulla lasin saa irti kiskosta.
- Kun ovipahvi on jo irti, ei ikkunaa saa enää auki katkaisijalla, mutta tämän voi korvata painamalla kauko-ohjaimen avauspainiketta pohjassa pitämällä. Tällöin ikkunat alkavat aueta. Voi olla, että ensimmäisellä kerralla sihti ei osu kohdalleen ja tavoiteltavat ruuvit ehtivät valahtaa liian alas, mutta lukitusnappia painamalla saa laseja takaisin ylöspäin.
- Kun ruuvit ovat kohdallaan, tulee niitä löysätä n. kuuden kierroksen verran. Nämä aukeavat myötäpäivään (tee siis päinvastoin kuin normaalisti avaisit ruuvia). Syy on siinä, että ruuvien varsinaiset kannat ovat ovipellin puolella. Nyt lasin pitäisi irrota kiskolta. Nosta lasi käsivoimin ylös ja teippaa se kiinni ikkunakarmiin.
- Jatka purkamista siten, että avaat peilille menevän johdon ja otat sen kokonaan pois tieltä. Katso onko muita johtoja tiellä ja ota ne pois tieltä.
- Voit nyt ryhtyä irroittamaan kymmentä torx-ruuvia, jotka kiertävät välipeltiä (voivat olla hieman tiukassa).
- Kun ruuvit on avattu, huomaa irroittaa pääjohtosarjan pidike (on itse asiassa pellin toisella puolella, mutta pystyt avaamaan kiinnitysknipsut työskentelypuolelta auki). Tämä on n. klo kahdessa kaiutinelementin vieressä.
- Välipellin vasemmassa yläreunassa on kolme muovista pyöreätä kiinnikettä. Näissä on kolme muovista pyöreätä kiinnikettä sisällä. Ne saa suostuttelemalla pois. Ne tulee avata, jotta välipellin saa irti.
- Kun alat irroittamaan peltiä, avaa myös vasemmasta reunasta johtoklipsi, joka menee oven lukolle. Näet kyllä tämän kun ryhdyt peltiä irroittamaan.
- Avaa pelti ensiksi alareunasta ja kun ikkunahissin kiskot ovat alhaalta vapaat, vain laskea välipeltiä hieman alas, jotta ne mahtuvat myös ylhäältä pois välistä.
- Irroittele johtosarjojen klipsejä auki välipellin takaa. Näin teet itsellesi enemmän pelivaraa liikutella peltiä.
- Jos et aiemmin huomannut irroittaa sisäkahvan vaijerin läpivientikumia, irroita se nyt, painamalla se välipellin läpi oven puolelle.
- Välipellin voit laskea esim. sopivan jakkaran tai muun tuen päälle. Jos olet tarpeeksi irroitellut johtojen kiinnitysklipsejä ja läpivientikumeja, saat ovipellin sen verran hyvin sivuun, että pääset järkevästi kumpaankin vaijeriin käsiksi. Myöskään lukkolaitteelle menevää johtoa ei tarvitse irroittaa (voi toki, jos keksit, miten sen liittimen saa fiksusti irti).
- Ulko-oven kahvan vaijeri lähtee melko helposti pois. Se pitää pujotella irti hahloistaan ja kahvan päässä on yksinkertainen pallopää, jonka voi sopivasti vaijeria taittamalla pujottaa pois pidikkeestään. Lukon päällä joudut ensiksi läheltä lukkopesää kääntämään muovisen pidikkeen auki, jotta saat sen pois hahlostaan (katso vihjeitä uudesta vaijerista). Itse vaijerin pää lähtee sopivasti taittamalla ja pujottamalla pois lukkolaitteesta.
- Sisäkahvan vaijeri onkin jo toisesta päästä irti ja se tulee irroittaa vain lukkolaitteen päästä. Siihen pääsee kyllä käsiksi ja onnistuu siten, että vaijerin taittaa kohti oven alareunaa, jolloin vaijeri irtoaa pidikkeestään. Uuden laitto samalla logiikalla paikalleen.

- Kasaaminen tapahtuu pääpiirteittäin käänteisessä järjestyksessä.

Sinänsä koomista tässä on, että nyt tänä talvena kuljettajan ovi on alkanut jälleen reistailla. Jos sattuu olemaan sopiva pikkupakkanen tai keli on muutoin sahannut pikkuplussalla ja pakkasella, voi kuljettajan oven ulkokahva jäädä ns. auki-asentoon, eli oven saa kyllä auki, mutta vaijeri ei palaudu takaisin, joten ovi jää auki. Osasyy voi toki olla tässä tapauksessa ulommassa vaijerissa, mutta ottaen huomioon, että käytin alkuperäisiä osia ja vaijeri ei ole kahta talveakaan vanha, varmaan pitää ruveta harkitsemaan lukkolaitteen lähempää tutkimista tai vaihtoa. Varma en siis tässä kohtaa ole, kumpi siellä jumittaa, vaijeri, joka jää kuoreensa jumiin vai lukkolaite itsessään ja sen palautusmekanismi.

Varmaa näyttää olevan kuitenkin, että lähes joka talvi näiden ovien kanssa saa olla pelaamassa.  ::)
« Viimeksi muokattu: 05.01.21 - klo:12:21 kirjoittanut Ramzez »

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.190
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #5 : 05.01.21 - klo:12:21 »
B6:sta aikanaan kirjoittelin ja B7:ssa on samanlainen mekanismi.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=38289.msg627066#msg627066

Paikalla eranta

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #6 : 05.01.21 - klo:22:30 »
Itse vaihdoin syyskuussa oman B7:n kuskin oven molemmat vaijerit, facesta törmäsin ohjeeseen kuulostaa hyvin pitkälti samalta kuin Ramrezin, ainut että se oli kuvitettu myös:). Aikaa meni rutkasti kun ei oma nakit taittuneet uittamaan vaijeria paikalleen ulkokahvaan.
Ainakin tähän asti toiminut, viime talvena oli ongelmia joka ikisenä nollakelipakkaspäivänä.
Kaapelit maksoivat merkkiikkeessä noin 25€ kipale.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä Turun seudulla.

Passat 1.4 tsi ecofuel

Poissa vwtoubi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 70
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #7 : 07.01.21 - klo:20:03 »
Tilattu kaiķki vaijerit merkkiliikkeeseen.
Ajossa:
Passat 1.6tdi variant 2011,Golf  2.0tdi variant 2008
Pihassa:
Golf 1.6 16v variant 2003, Golf 1.8 GT  1998, Golf 1.6dsl  1979
Entiset:
Passat 1.6dsl 1982, Passat 1.8  1990, Passat 1.9tdi variant tiptronic 2001

Poissa sipodanger

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #8 : 12.03.21 - klo:07:10 »
Tilattu kaiķki vaijerit merkkiliikkeeseen.

Paljonko tuli hintaa kokonaisuudessaan?

Ehditkö jo vaihtaa vaijerit, auttoiko ongelmiin?

Paikalla eranta

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #9 : 12.03.21 - klo:11:54 »
Paljonko tuli hintaa kokonaisuudessaan?

Ehditkö jo vaihtaa vaijerit, auttoiko ongelmiin?

Ite maksoin LMS:lle 52€ yhteensä kuskin oven vaijereista.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä Turun seudulla.

Passat 1.4 tsi ecofuel

Poissa WoTi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 67
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #10 : 12.03.21 - klo:12:19 »
Täälkä kanssa B7 kuskin ovi jäi auki asentoon pakkasella.
Tallissa hetken ovea lämmitteli puhaltimella niin taas toimi sen verran, että sai kiinni. Sen jälkeen oven avaus hanttarin puolelta tai takaovesta.
27 € oli merkkarinhinta, varasin yhden kun haen muitakin osia.

Poissa Sokka

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #11 : 12.03.21 - klo:22:34 »
Mulla loppui mm. lukon jäätymiset kun jätin Passatin viime viikolla autokauppaan  ::)

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.143
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #12 : 12.03.21 - klo:23:00 »
Jäätyy ne vaikka pitäisi autoa koko talven katoksessakin ilman sisälämppäriä. Ja myös sukulaisen 3C ssä useimmiten takaovet.  :(

Lyhyet ajomatkat edesauttavat tätä, ja pidemmillä rupeamilla Weban kanssa ne taas sulavat toimintakuntoon. Välillä toimii kyllä sisäpuolelta. ! Käsittääkseni jos ei aukea ulkopuolelta, niin kahvaa ei kannata nykiä enää voimalla - vaan mennä toisesta ovesta sisään ja vetää sisäkahvasta auki.  :o
Yritetään pärjätä.

Poissa Sokka

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Ovien lukot
« Vastaus #13 : 13.03.21 - klo:11:13 »
Olet oikeassa. Aukaisin vuodenvaihteessa kuskinoven sisäkahvasta vaikka vastusteli. Ovi aukesi, mutta irtosi samalla sisäkahvan vaijeri. Se oli ilmeisesti niin jäässä, että kun kahva palautui normiasentoon, vaijeri ei seurannut mukana vaan luiskahti irti.

Huijauspäivityksen aiheuttaman nykimisen ja kulutuksen kasvun  sekä yhden ecuvaihdon jälkeen tämä jokatalvinen paini kuskinoven kanssa oli viimeinen niitti, Passat on nyt vaihtoautorivistössä.

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy