Omituinen yhteys konetilalämmittimen ja käynnistymisen kanssa.

Aloittaja Teemuki, 30.11.20 - klo:12:06

« edellinen - seuraava »

Teemuki

Potilas on Audi A6 C7 TDI koneella.

Ongelmaksi on muodostunut nyt pakkasten saavuttua sellainen, että jos auton laittaa aamulla ennen töihin lähtöä "piuhaan" käyttääkseen sisätilalämmitintä ja lohko-/letkulämmitintä, kumpi tässä vehkeessä ikinä onkaan.
Auto käynnistyy ensin ihan normaalisti, mutta kun liikkeelle pitäisi lähteä sammuu välittömästi. Ei siis mitään hiipumista tai muuta varoittavaa. Yksinkertaisesti vain sammuu. Tämän jälkeen toki lähtee normaalisti käyntiin, mutta ei tämä nyt normaalia voi olla!

Jos taas autoa ei esilämmitä niin mitään ongelmia ei synny.
Esilämmitys olisi vain ihan mukava suorittaa pakkasaamuina paitsi koneen hyvinvoinnin vuoksi myös koska lämpimään ja sulaan autoon on erimukava nousta.

Kuulin eilen mutuilua, että lämmitin olisi sijoitettu konehuoneeseen siten, että kone luulee olevansa lämpimämpi kuin on eikä täten anna tarpeeksi rikasta seosta. Tästä johtuisi sammuminen.

Mutta tämä tosiaan oli vain yhden villin sielun vieläkin villimpi veikkaus joten kysytään täältä asiantuntijoilta asiaa.
Nykyiset:
Saab 900c,
Volkswagen Tiguan 2.0,
volkswagen Golf Variant Comfortline

Exät: Peugeot 406, Rover 75(x2), Nissan X-trail t-30

duke7

Ei mitenkään tavaton ongelma. Yleensä liittyy tehokkaaseen lämmittimeen kuten webasto tai pumpullinen letkulämmitin.
Kuullut korjattavan hehkukarttoja muokkaamalla mutta en kyllä aiheesta sen enemmän tiedä.

Ohikulkija

Yhdessä Volvossa oli vastaava vika. Auto ei tosin käynnistynyt kunnolla, kävi 2-3 pytyllä ja uudelleen käynnistys korjasi asian. Syy moiseen käytökseen oli lämpöanturan sijainti konehuoneessa, auto luuli olevansa kesäkelissä. Muistelen, että anturan paikan muutoksella asia korjattiin.

mabe

Lämpöanturista johtuvaahan tuo on.

9N polossa oli bensakoneella samaa kun lämmitti suoralla piuhalla eikä kellon kautta. Kellossa oli tarpeeksi iso ylimenovastus niin teho oli pienempi -> lähti käyntiin.
Suoralla piuhalla ei lähtenytkään. Lopulta liike vaihtoi letkulämppärin säteilyttimeen ja homma ratkesi.

Vastaavia eri koneilla on raportoitu myös webastojen kanssa ja usein liittyy sopivan mittaiseen lämmitykseen. Eli sopivan lyhyt lämmitys niin ehtii sotkemaan anturit, pitempi niin toimii kun kone on oikeastikin lämpimämpi.

Saattaa toki olla vikaa hehkuissa ja tai lämpöanturissakin, jolloin tilanne pahenee. Osa starttaa autonsa "tuplahehkulla" eli ensin ilman kytkintä starttia jolloin tulee pelkkä hehku, sitten päälle startti kytkimen kanssa niin lähtee käyntiin kerrasta.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 30.11.20 - klo:12:27
Ei mitenkään tavaton ongelma. Yleensä liittyy tehokkaaseen lämmittimeen kuten webasto tai pumpullinen letkulämmitin.
Kuullut korjattavan hehkukarttoja muokkaamalla mutta en kyllä aiheesta sen enemmän tiedä.
Sanoisin kyllä, että jäähdytysneste ei nimenomaa kierrä moottorissa vaan lämmitetään pelkkää anturin seutua eikä koko moottoria.

Kiertovesipumppu lämmittimen kaveriksi ja ongelma poistuu. Vähintään 3h lämmitys ilman pumppua auttanee myös.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 30.11.20 - klo:17:05
Sanoisin kyllä, että jäähdytysneste ei nimenomaa kierrä moottorissa vaan lämmitetään pelkkää anturin seutua eikä koko moottoria.

Kiertovesipumppu lämmittimen kaveriksi ja ongelma poistuu. Vähintään 3h lämmitys ilman pumppua auttanee myös.
Niin no on webastossakin pumppu ja silti sen kanssa tätä tapahtuu. Olen tulkinnut johtuvaksi siitä, että isomman tehon kanssa neste saadaan nopeasti lämpimäksi mutta kone ei vielä ole silti kokonaan lämmin jotta voisi käynnistää kuin kesällä.
Yksi Passatti starttasi oikein kylmällä parhaiten noin 10 min lämmityksen loppumisesta.

Mikey

Ongelma lienee helpoiten ratkaistavissa sillä, että starttauksen jälkeen polkaisee pari kertaa kaasua, jotta vesikierrossa lämpötilaerot tasoittuisivat.

Teemuki

Mites, millainen homma on ohittaa tämä letkulämmitin jotta vain sisätilapuhallin toimisi? 🤔
Nykyiset:
Saab 900c,
Volkswagen Tiguan 2.0,
volkswagen Golf Variant Comfortline

Exät: Peugeot 406, Rover 75(x2), Nissan X-trail t-30

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy