Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

Masatir

Kiitos vastauksesta miz. Nyt tässä olen lueskellut näistä mukana tulevista latauskamppeista.  Type 2 - Suko tilapäislatauslaite tulee auton mukana ilmeisesti kotona käytettäväksi. Miksi sitä sanotaan tilapäislatauslaitteeksi? 8A se ottaa virtaa, niin ajatuksena oli, että sen möhkäleen laitan seinään kiinni ja ulkovaraston pistokkeesta otan siihen sähkön. Mutta eikö se siis käykään tällaiseksi kiinteäksi latauspisteeksi kotona, kun se on tilapäislatauslaite?

TeroPee

Käy se, mutta kyllä oikea latauslaite 16A virralla ja kiinteällä piuhalla on parempi. Ei tarvitse jännittää sukopistorasian kestävyyttä ja kuumentumista (toki 8A on tosi vähän) mutta suurin hyöty tulee nopeammasta latauksesta ja tehokkaammasta lämmityksestä. Ja tietty siitä, että se matkalaturi voi olla aina matkassa. :)
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Hepokatti

Kaikkiin FR malleihin kuuluu kamera, jos sitä ei ole ilmoitettu, niin Myyjä on ollut laiska tutkimaan asiaa ja se on todennäköisesti pudottanut linssinsä. Itsellä sama homma cuprassa ja on menossa kameran vaihtoon.  ;D
Tulossa:
Nyt:
Cupra leon sportstourer 2021
Ennen:
Seat leon st cupra 2015
Mazda 3 2017
Mazda 6 2003

miz

Peruutuskamera on maksullinen lisävaruste FR:ssä.

uma

Itselle laturin hankinta oli mainio päätös, nyt pääsee helposti ajelemaan kaksi akullista päivässä. Bensaa ei ole tankattu juuri lainkaan arkiajoon laturin jälkeen. Pitkät reissut on sitten tietysti erikseen.

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 17.11.22 - klo:21:26
Käy se, mutta kyllä oikea latauslaite 16A virralla ja kiinteällä piuhalla on parempi. Ei tarvitse jännittää sukopistorasian kestävyyttä ja kuumentumista (toki 8A on tosi vähän) mutta suurin hyöty tulee nopeammasta latauksesta ja tehokkaammasta lämmityksestä. Ja tietty siitä, että se matkalaturi voi olla aina matkassa. :)
Seat Leon FR eHybrid 2021

Hepokatti

Lainaus käyttäjältä: miz - 17.11.22 - klo:21:46
Peruutuskamera on maksullinen lisävaruste FR:ssä.

Silloin kun itse 21.08.21 tein tilauksen, niin se kuului varusteisiin, eikä ollut lisävarusteissa.  ???
Tulossa:
Nyt:
Cupra leon sportstourer 2021
Ennen:
Seat leon st cupra 2015
Mazda 3 2017
Mazda 6 2003

miz

P
Lainaus käyttäjältä: Hepokatti - 17.11.22 - klo:22:19
Silloin kun itse 21.08.21 tein tilauksen, niin se kuului varusteisiin, eikä ollut lisävarusteissa.  ???

Mulla on 2021 malli ja oli lisävaruste. Nyt näköjään tullut hinnastoon maininta että vakiona tuotantoviikosta 48/22.
Ihan hyvä että on laitettu vakioksi, on hyvä varuste.

Ja FR:n perushinta uudessa hinnastossa jo melkein 40.000..

Masatir

Huomaan, että tässä ei oma ajatuksen kulku selvästikään heti taivu näihin kaikkiin hienouksiin mitä tässä pitäisi nyt osata ajatella. Mutta siis nyt kun ajattelee, niin ymmärrän että se Type 2 - Suko on tarkoitettu nimenomaan siis siihen, että kun lähtee vaikka vanhemmilla/kaverilla/vuokramökillä missä lie käymään, niin siellä sitten tuon Type 2 latauslaitteen avulla saa autoa ladattua tavallisesta pistokkeesta. Joo, olishan se hölmöä pultata kiinteästi seinään tuosta syystä. Tämä ei oikeasti käynyt mielessäkään, kun on nyt niin uusi juttu meikäläiselle vaan luulin, että se mukana tuleva möhkäle on tarkoitettu nimenomaan siihen kiinteään kotiasennukseen.

Onko täällä foorumilla konsensusta siitä, että mikä on hyvä ja edullinen 16A latauslaite kotiin asennettavaksi? Nyt voisi BF tarjouksistakin löytyä? Onko sellaista laitetta, jonka voisi säätää toimimaan vaikkapa välillä 8A-16A, koska ensi alkuun sulake nyt varmaan tuossa ulkovarastossa olisi 10A. Vai miten tuo kannattaisi hoitaa. Sulakkeet ovat automaattisulakkeita mutta sähkömieskö sellaisen tuonne sähkötauluun tuosta noin vain vaihtaisi ulkovaraston kohdalle ja se olisi siinä? Oma osaaminen on ihan jossain muualla kuin siinä mitä sulakekoon kasvattaminen vaatisi  :D

Masatir

Olisiko esim tämä pätevä laite kiinteeseen kotiasennukseen:
https://www.tavaratalohurrikaani.fi/sahkoauton-latauslaite-type2-16a-1vaihe-5m-carmax.html

Alkuun saisi käytettyä max 10A virralla ja jos sulakkeen saan vaihdettua jossain kohtaa, niin sitten voisi nostaa 16A?

TeroPee

Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Masatir

#1930
Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 18.11.22 - klo:09:58
Eikö tuokin ole sukolaite?

Tätä on paljon kehuttu: https://wallbox.com/fi_fi/sahkoauton-laturit/pulsar-plus

On kyllä melko kallis tämä ja eikö tuo ole turhankin tehokas  jos se pystyy toimittamaan 7,4kW ja auto ottaa vastaan maksimissaan vain 3,6kW? 16A sukoa siksi mietin, koska eihän tällä autolla tarvitse tehokkaampaa? Asun siis paritaloyhtiössä, jossa voin parkkeerata suoraan oven eteen ja siihen voi laittaa jonkin latauslaitteen. 2014 rakennettu, automaattisulakkeet sähkötaulussa ja oven vieressä olevan ulkovaraston sähköpistoke on tällä hetkellä 10A sulakkeen takana.

Hepokatti

Lainaus käyttäjältä: Masatir - 18.11.22 - klo:08:28
Oma osaaminen on ihan jossain muualla kuin siinä mitä sulakekoon kasvattaminen vaatisi  :D

Sulakekokoa ei luultavasti voida vain kasvattaa, se riippuu, millä kaapelilla vedetty, onko jotain muuta saman kaapelin takana ja oikosulkuvirrat vaikuttaa myös. Jos MMJ3X2,5S vedetty suoraan taululta pistorasialle, niin ihmettelen, miksei olisi suoraan laitettu 16A taakse.
Tulossa:
Nyt:
Cupra leon sportstourer 2021
Ennen:
Seat leon st cupra 2015
Mazda 3 2017
Mazda 6 2003

akk

^^ Kyllä se kiinteä kotilatausasema kannattaa laittaa, turvallisuuden ja varmatoimisuuden vuoksi. Itsellä on valmiiksi kytketty 3-vaiheiseksi (kuormanhallintaa ei ole) tulevaisuuden varalta, vaikka tällä hetkellä maksimi virran tarve on se 3,6 kW.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

TeroPee

Tämä tulevaisuusaspekti on tärkeä. Harvalla PHEV on viimeinen ladattava auto ja joskus voi olla tarvetta saada esim. 11kW täyssähköön. Toki sellaistakin voi ladata hituvirralla mutta on se vähän sellaista odottelua. Ainakin kiireessä.
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

Pihistelijä

#1934
Minulla on täyssähköauton myötä jäänyt kotilataus aivan minimaalisiksi. Olen nyt ajanut Bornilla 19 tkm ja sähköä on mennyt 2350 kWh. Niistä kotona vain 94 kWh eli 4%. Se hoituu vallan mainiosti 3,6 kW sukojohdolla. Lataan pääasiassa työpaikalla ja useissa asiointipisteissä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Masatir

Sähköukko tulee torstaina katsomaan sähkötaulua, sulaketta ja millainen johto sieltä menee ym. Eiköhän sillä selviä, että mikä tilanne ja mihin ylipäätään on mahdollisuuksia.
Mutta vastaanotetaan edelleen ehdotuksia hyvistä ja mielellään huokeista kiinteistä latausasemista.

Viikonloppuna sain auton. Oli kyllä livenä vielä hienompi kuin kuvissa ja tykkään kyllä kovasti. Vaimo pelkäsi, että onko volkkarin jälkeen seatti jotenkin nolo mutta vaikutti hänkin tyytyväiseltä. Medianäyttö ja digimittaristo tuntui olevan valovuoden edellä vuoden 2017 volkkarin digimittaristoa ja Discover Prota eikä se tuntunut ollenkaan hankalalta käyttää. Jos joku ominaisuus puuttui verrattuna vuoden 2017 highline golffiin, niin katossa ei ole aurinkolasien säilytyslokeroa. Ja yllätyin kun ajovalot eivät käänny hiljaisella nopeudella käännöksissä vaan osoittavat vain koko ajan suoraan. Lisäksi istuimen kangas ei tuntunut ehkä ihan yhtä laadukkaalta mutta istuin tuntui ehkä muuten paremmalta. Pikkujuttuja. Ja onhan siinä sitten toisaalta paljon sellaisia juttuja mitä Golffissa ei ollut, joista langaton android auto melkein ykkösenä ja toimi kuin junan vessa. Heti tuli siirtoajoa 200km ja vähän vajaalla akulla lähdin ja motaria matka. Akkua oli perillä vielä 17% ja bensan keskikulutus 5,2l/100km. Oikeastaan sama kulutus kuin dieselillä ja olin tyytyväinen. Ja oli lähtiessä nautinto tankata bensaa, jonka hinta alkoi ykkösellä.

Jostain lukenut, että seatin rengasmelua kritisoitu mutta itse en mitään erityistä huomannut. Samalla tavalla siihenkin ääneen nukahtaisin, jos autoa en ajaisi. Voi myös olla, että paremmasta en tiedä, kun mitään premiumia en ole ikinä omistanut. Talvirenkaina autossa on kitkat ja ovat elämäni ensimmäiset kitkarenkaat ja rengasmelu oikeastaan oli huomattavan hiljainen verrattuna menomatkan golffiin, kun jyristelin nastoilla. Mutta nastojenkin ääni tuudittaisi meikäläisen uneen.

jukkanen

Nyt on muutaman päivän sisällä kaksi kertaa jäätynyt latausluukku tai sen lukitustappi kiinni-asentoon. Molemmilla kerroilla aukesi normaalisti kun oli lämmennyt jonkin aikaa tallissa. Molemmilla kerroilla suihkuttelin vähän ohutta öljyä kohteeseen, ainakaan eka suihkutus ei vielä auttanut. Onko tuossa tappisysteemissä joku tiivistekumi tai vastaava viritelmä jonka sisälle jäätyvä vesi kertyy vai mistä on kyse?

Epes

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 23.11.22 - klo:13:26
Nyt on muutaman päivän sisällä kaksi kertaa jäätynyt latausluukku tai sen lukitustappi kiinni-asentoon. Molemmilla kerroilla aukesi normaalisti kun oli lämmennyt jonkin aikaa tallissa. Molemmilla kerroilla suihkuttelin vähän ohutta öljyä kohteeseen, ainakaan eka suihkutus ei vielä auttanut. Onko tuossa tappisysteemissä joku tiivistekumi tai vastaava viritelmä jonka sisälle jäätyvä vesi kertyy vai mistä on kyse?

Ihan sama homma Tarracon kanssa. -2C oli liikaa eikä luukku enää auennut kuin parin tunnin lämpimässä hallissa olon jälkeen. Luukku ei myöskään helposti jää kiinni -asentoon pakkasella eli parasta vaan ajella luukku raollaan. Huoltoaika on lähellä joten saavat tass vaihtaa solenoidin kuten vaihtoivat myös vuosi sitten samojen ongelmien jälkeen.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 23.11.22 - klo:13:26
Nyt on muutaman päivän sisällä kaksi kertaa jäätynyt latausluukku tai sen lukitustappi kiinni-asentoon. Molemmilla kerroilla aukesi normaalisti kun oli lämmennyt jonkin aikaa tallissa. Molemmilla kerroilla suihkuttelin vähän ohutta öljyä kohteeseen, ainakaan eka suihkutus ei vielä auttanut. Onko tuossa tappisysteemissä joku tiivistekumi tai vastaava viritelmä jonka sisälle jäätyvä vesi kertyy vai mistä on kyse?
Eiköhän siinä latausluukussa ole selkeä suunnitteluvirhe: vaihdetulla solenoidilla alkoi pelittämään viime talvena ja toimi lopputalven, mutta nyt tosiaan itselläkin ensipakkasilla lopetti toimintansa. Ei lukitu latausluukku lainkaan.

KesKari

Lainaus käyttäjältä: Le.ON - 27.10.22 - klo:15:34
Täällä myös auton sammuminen ärsyttää, kun tallin ovia pitää käpälöidä manuaalisesti. OBD elevenilläkään en ole vielä ratkaisua löytänyt viiveen lisäämiseksi.

Tilasin "turvavyöhuijarit", ei sammuile enää, helppo ja halpa ratkaisu. Tilasin Fuugosta, alla linkki, ei muita kuluja ja runsaan viikon olivat matkalla.

https://www.fruugo.fi/2-osaa-auton-turvavyon-aanenvaimentimet-halytys-tulppa-clip-auto-metal-turvavyon-tulpat/p-88659808-184816657?language=fi&ac=croud&gclid=Cj0KCQiAj4ecBhD3ARIsAM4Q_jFcWmzdoyj2JWlHMTAMY1Vfcdah3paDh_bEfPsMGIPveeG4Hg4w40MaAhQrEALw_wcB
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Tos®

Lainaus käyttäjältä: KesKari - 26.11.22 - klo:10:28
Tilasin "turvavyöhuijarit", ei sammuile enää, helppo ja halpa ratkaisu. Tilasin Fuugosta, alla linkki, ei muita kuluja ja runsaan viikon olivat matkalla.

https://www.fruugo.fi/2-osaa-auton-turvavyon-aanenvaimentimet-halytys-tulppa-clip-auto-metal-turvavyon-tulpat/p-88659808-184816657?language=fi&ac=croud&gclid=Cj0KCQiAj4ecBhD3ARIsAM4Q_jFcWmzdoyj2JWlHMTAMY1Vfcdah3paDh_bEfPsMGIPveeG4Hg4w40MaAhQrEALw_wcB
Hähää, auto osaa tunnistaa tämän.  ;D
Tarpeeksi kun olet käyttänyt huijausklipsejä, niin seuraa erilaiset herjat avustavista järjestelmistä.

Valitettavasti erwinistä otettu tiedote ei ole tällä koneella tallessa, jotta voisin todistaa väitteeni.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

KesKari

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 26.11.22 - klo:14:57
Tarpeeksi kun olet käyttänyt huijausklipsejä, niin seuraa erilaiset herjat avustavista järjestelmistä.

Nyt toista viikkoa käyttänyt Tiguanilla ilman ongelmia, ilmoittelen jos jotain ihmeellisyyksiä ilmenee.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Tos®

Lainaus käyttäjältä: KesKari - 26.11.22 - klo:15:56
Nyt toista viikkoa käyttänyt Tiguanilla ilman ongelmia, ilmoittelen jos jotain ihmeellisyyksiä ilmenee.
Tiguanin MQB A2 lienee sen verran eri kuin uudemmat MQB EVO pohjaiset tekniikat...?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

TeroPee

Lainaus käyttäjältä: KesKari - 26.11.22 - klo:15:56
Nyt toista viikkoa käyttänyt Tiguanilla ilman ongelmia, ilmoittelen jos jotain ihmeellisyyksiä ilmenee.

Onko nuo sulla siis koko ajan paikallaan vai irrotatko turvavyön vähän ennen pysähtymistä ja laitat tuon käikäleen turvavyön lukkoon estämään auton sammuminen?
Tarraco e-Hybrid / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

KesKari

Lainaus käyttäjältä: TeroPee - 26.11.22 - klo:16:16
Onko nuo sulla siis koko ajan paikallaan vai irrotatko turvavyön vähän ennen pysähtymistä ja laitat tuon käikäleen turvavyön lukkoon estämään auton sammuminen?

Turvavyötä käytän aina normaalisti, tuota huijaria vain kun pysähdyn tavaran purkamista/lastaamista yms. varten estääkseni auton sammumisen.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Tos®

Ei auto taida noin lyhyttä käyttöä huomata.  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

DBMan

Onkos näiden uusien Seatien avaimen paristo vielä CR2032?
Auto käski aamulla vaihtaa pariston. En viitsi ruveta availemaan sitä avainta ennen kuin on
uusi paristo tilalle. Mulla on himassa noita.


Seat Leon ST eHybrid Xcellence

mikama83

Joo on juuri tuo paristo. Viime viikolla alkoi oma avain valittaa ja kun vaihdoin toisen avaimen niin myös se valitti samaa :D Tuli molempiin vaihdettua sitten paristot yhtäaikaa.

DBMan

Niin näköjään olikin, mulla olikin duunissa noita myös. Toista avainta en ole käyttänyt ollenkaan,
noissa nappiparistoissa on shelf life jotain 10 vuotta, eli siihen ei varmaan tarvi vaihtaa.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

skeidaukko

#1949
Mikäköhän esilämmitystä riivaa? Ratti tai kuskin penkki ei ole vielä kertaakaan lämmennyt, vaikka ne on kyllä valittuna lämmitys-valikosta. Eikä niitä kyllä pysty poiskaan ottamaan, penkki ja ratti pysyy "punaisena" vaikka yrittää pois täpätä. Nyt pistin testiksi pelkääjän paikalle myös lämmityksen asetuksista, ja penkki lämpesi heti ajastetulla esilämmityksellä sekä myöskin Connectin kautta kytkettynä.
Seat Leon Sportstourer 1,4 PHEV 204 eHybrid Xcellence
ex:Skoda Octavia - 16 1.6TDI Style

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy