Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

minom

Xcellence näemmä tippunut kokonaan vaihtoehdoista pois ja nykyään myydään pelkästään FR mallia:

Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 e-HYBRID FR DSG 37.497,90 â,¬

Lionman

Vilkaisin juuri Seatin sivuilta hinnastoa 1.1.2022 ja kyllä siellä ainakin Xcellence vielä oli 36 497,61â,¬.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Keksi - 19.01.22 - klo:11:00
"Moottorin on oltava käynnissä pitkään!" ei ole kuulemma hiukkassuodaatimeen liittyvä, vaan tarvii lämpötilat ylös ajaksi x, että öljyn seassa olevat (?) kondensiovedet ja moottorin polttoainejäämät haihtuisi pois. Näin sanoivat huollosta. Kuulemma S-vaihteella 30min ehkä riittäisi. Tuohan ilmoitus vain vilahtaa pari sekuntia, eikä merkkivaloja jää päälle. Eivät osanneet varmasti sanoa että ilmoittaako auto sitten kun kaikki ok. Ehkä. Täytyy kokeilla kun ehtii pitemmän lenkin heittää. Tosiaa eipä 40min D-vaihteella aiemmin riittänyt, mutta enpä lämpötiloja seurannut silloin.

Vai tuollaisen syyn antoivat huollossa tuolle ilmoitukselle. Mitään muuta indikaattoria en ajomatkan riittävyydelle keksi kuin se että jälleen näyttää sähköajon olevan mahdollista. Eli valikosta pitää olla valittuna se näyttö josta valitaan hybridiajo ja sähköajo. Kun sähköajo on taas mahdollista sähköajon symboli muuttuu harmaasta valkoiseksi.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

miz

Onko siellä car valikon ilmoituksissa tuolloin huomautus päällä?
Sama paikka kun on ilmoitukset rikkinäisistä valoista ja huollon tarpeesta?
Itse en tajunnut viimeksi katsoa että onko siellä aktiivisena..

minom

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 19.01.22 - klo:12:22
Vilkaisin juuri Seatin sivuilta hinnastoa 1.1.2022 ja kyllä siellä ainakin Xcellence vielä oli 36 497,61â,¬.

No niinpä olikin. Sekoilin tuon konfiguraattorin kanssa. Ois pitänyt pakittaa yksi pykälä vielä takaisin päin, että sai valittua varustetason.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: ToAkPa - 19.01.22 - klo:13:06
Vai tuollaisen syyn antoivat huollossa tuolle ilmoitukselle. Mitään muuta indikaattoria en ajomatkan riittävyydelle keksi kuin se että jälleen näyttää sähköajon olevan mahdollista. Eli valikosta pitää olla valittuna se näyttö josta valitaan hybridiajo ja sähköajo. Kun sähköajo on taas mahdollista sähköajon symboli muuttuu harmaasta valkoiseksi.

Mittaristosta lähtee se ympyrän sisällä oleva E (kuva) pois kun on tarpeeksi moottoria käytetty, ja toki jos risteyksiä sattuu matkan varrelle niin huomaa myös siitä että moottori sammuu risteyksiin kuten hybrid-modella yleensä, eikä jää käyntiin
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Pihistelijä

Tuli tämän vuoden vakuutuslasku. Minulla on Leonin vakuutukset Turvassa. Liikenne ja laajin kasko. Kaskossa mm. lunastusturva, parkki- ja lasivakuutus eli kaikki muut muttei sijaisautoa. Omavastuu 200 â,¬. Täydet bonukset.

- viime vuoden vakuutukset maksoivat 452 euroa (liikenne 138 â,¬, kasko 314 â,¬)
- nyt nousi 465 euroon (liikenne 141 â,¬, kasko 324 â,¬)

Ihan kohtuuhintaista. Tämän PHEV:n käyttökulut (bensa, sähkö, vakuutukset, huollot, verot, renkaat) ovat matalat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

v6e

Paljon sulla tulee kilsoja vuodessa?
Omassa keskityseduilla/bonareilla 80% ja 200e omavastuulla vakuutus kaasuversiossa 754e/v. Itsellä kaikki lisäturvat ja 30tkm vuoteen.

miz

Tuosta pihistelijän Turvan vakuutusmaksusta on aikaisemminkin ollut ihmettelyä.
Mulla Helsingissä turva tarjoaa täysillä bonareilla ja liittoalennuksilla PHEViin 890/vuosi.
Siis sama Turvakasko 200 omavastuulla, ja eka vuosi -15%.

Mulla if selvästi halvempi, toki siellä on muitakin vakuutuksia.

Helsingissä on tämä ja edellinen 1.8 tsi melkein samoissa hinnoissa.
Toki sikäli edullinen että esim konsernin täyssähköjen vakuutukset olisi 300-500 eur vuodessa kalliimmat, samoin Teslan.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: v6e - 23.02.22 - klo:08:51
Paljon sulla tulee kilsoja vuodessa?
Nyt on mittarissa 24 516 km. Vuosi tulee täyteen maaliskuun alussa eli 25 tkm/v.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: miz - 23.02.22 - klo:09:10
Tuosta pihistelijän Turvan vakuutusmaksusta on aikaisemminkin ollut ihmettelyä.
Asun Päijät-Hämeessä. Saan Turvasta vielä 20% pysyvän lisäalennuksen.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Hyvä diili kaikinpuolin.
Niinhän se valitettavasti on että Helsingissä kaikki on kalliimpaa, myös auton huolto ja vakuuttaminen.

Yaffa0

Tuli ajeltua vuosittainen hiihtolomareissu Kainuuseen (n. 650 km suuntaansa). Hybridi meni menomatkalla 5,8 l./100 km ja takaisinpäin 5,4 l./100 km. Akku oli molempiin suuntiin lähdettäessä täynnä ja ajo-tilana oli koko ajan hybrid. Navigaattori tiesi päämäärät. Pääosin ajoin individual-ajomoodilla, jossa kone ja ACC oli säädetty ECO-asetukseen, ohjaus oli Sport, jousitus lähellä Comfortia ja muut Normal. Muutaman kerran käytin S-modea, kun kaipasin voimaa ilman draamaa (=koneen huutamista). Katolla oli suksiboksi ilmanvastuksena ja auto täynnä ihmisiä, koiria ja tavaraa. Ilmanpaineet renkaissa olin nostanut eteen 3,0 ja taakse 3,2.

Kokonaisuutena kulutus jäi samalle tasolle kuin viime vuonna vastaavalla setupilla ajettuna. Silloin autona edellisen sukupolven Mk3 Leon ST 1.4 ACT-koneella (manual). Eli kulutukseen voi olla hybridissä nyt kohtuu tyytyväinen. Oletin, että olisi ollut isompi eli tämä oli positiivinen yllätys, vaikka ei ACT:ta onnistuttu maantieajossa voittamaan. Sukulaismies ajoi vastaavalla tekniikalla varustettua Skoda Superbia (160 kw teho) ja sai kulutukseksi 6.2  ja 6.0. Eli Superbin 100-200 kg isompi elopaino näkyy luvuissa suoraan.

Mielenkiintoinen havainto paluumatkalta pimeässä liittyy Travel-Assist -toimintoon. Se näytti moottoritiellä mittaristonäytössä muut autot teslamaisesti oman auton ympärillä ja edessä ja vieläpä autoille omat symbolinsa (eli rekat rekkoina ja henkilöautot henkilöautoina). Aiemmin olen nähnyt tuossa näytössä vain edessä menevän auton ja etäisyyden siihen. Nyt tuo piirsi näyttöön kaikki moottorien kaistat ja niillä menevän liikenteen. Toiminto oli kuitenkin jotenkin omituinen, sillä välillä se näytti kaiken ja sitten taas välilä ei. En osannut löytää logiikkaa, milloin tuo toimii ja milloin ei. Sen kuitenkin huomasin, että pelkkä Lane Assist ja ACC eivät riitä vaan näkymä muuttui (jos muuttui), kun Travel Assist oli käytössä.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

heller

Se Travel assarin näkymä käsittääkseni näyttää enempi kaistoja vain jos tietää olevansa motarilla tai jollain esim. 100km/h rajoituksellisella tiellä.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lionman

Tätä on ehkä täällä jo käsitelty, mutta kysyn silti. Saako Ambiente-valoasetukset pysymään päällä jatkuvasti. Minusta tuntuu, että omastani ne putoavat ns. nollille aika-ajoin, ehkäpä aina kun auton sammuttaa. Asetuksissa on "pois" nappi, jonka logiikka on minulle epäselvä. Kyseessä siis ovipaneelien, jalkatilan ja olikohan jotkut kattovalot, 3 niitä on ja valaistustehoa voi portaattomasti säätää. Kuten tästä huomaa, olen varsin huonosti perehtynyt näiden toimintaan.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Onko sulla se wrap around led mukana?
Mulla siinä on ainakin edelleen ongelmana, että individual asetuksia käyttämällä kirkkauden tippuu nollaan aina kun auton sammuttaa. Valmiit asetukset toimii oikein ja asetukset pysyy muistissa.
Tähän ei ainakaan kuukausi sitten ollut päivitystä saatavilla kun auto oli huollossa.

Lionman

MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

miz

Onko tuossa jotain valmiita valikoita + se itse säädettävä kuitenkin?
Vaiko vaan pelkästään kirkkaus? En ole ihan kärryillä että onko näissä erilaisia toteutuksia säätöjen ja muokkausten osalta..

Mutta omalta osalta siis toimii ja (pitää asetukset muistissa) nuo valmiit sport, active, cool ja minkä nimisiä siellä nyt valmiina onkaan, joista saa vaihdetta vaan kirkkautta.

Simbe

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 01.03.22 - klo:12:54
Ei ole wrap aroundia.
Mulla korjaantu samainen vika tammikuussa kun huollon kyljessä ajelivat softapäivityksiä. Tuo oli yksi vioista jotka sinne nostin esille. Kessyynkin ilmeisesti jonkun päivityksen tekivät mutta meni ehkä jopa huonompaan suuntaan. Nyt temppuilee välillä pakkaskelilläkin oven avaus.

Lionman

Tämän näköinen valikko. Ja lämpötila käi näköjään esilämmityksen jäljiltä tuohon +22. Pidän yleensä +20.

MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Matskasi

Mistäs tässä sai latauksen alkamaan välittömästi täyteen asti, kun laittaa auton piuhan päähän? Siis muuten kuin autoa sammutettaessa valitaan näytöltä "Välitön lataus". Muistaakseni tälle oli olemassa asetus jossain, mutta en nyt sitä löydä. Vai pitääkö kaikki lähtöajat vain olla pois päältä, jotta tuo täyteenlataus onnistuu?
Ajossa: Seat Leon ST 1.4 PHEV 204 eHybrid Xcellence DSG
Ex: Seat Leon ST 1.4 TSI 150 ACT FR DSG
Ex: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance

Monimerkkimies

Juu kaikki lähtöajat vain pois niin puskee 100% asti

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Matskasi - 15.03.22 - klo:12:09
Mistäs tässä sai latauksen alkamaan välittömästi täyteen asti, kun laittaa auton piuhan päähän? Siis muuten kuin autoa sammutettaessa valitaan näytöltä "Välitön lataus". Muistaakseni tälle oli olemassa asetus jossain, mutta en nyt sitä löydä. Vai pitääkö kaikki lähtöajat vain olla pois päältä, jotta tuo täyteenlataus onnistuu?

Laita lähtöajoista lataus pois ja jätä pelkkä lämmitys siihen ajastukseen? Muutenhan se odottelee sitä latauksen sisältävää lähtöaikaa jos et klikkaa sitä Välitön lataus.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Kojuvi

Kun tuo etäyhteys toimii edelleen vain satunnaisesti, niin miten saa lämmityksen päälle edes lastauksen ajaksi? Kun laittaa auton "käyntiin", niin lämmitys alkaa, mutta jos lähtee autosta ulos, niin virrat lähtee kohta päältä, vaikka jättäisi avaimet sisälle.

Pihistelijä

Infotaiment ruudun vasemmassa yläkulmassa.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Panamera

Paljon on ollu keskikulutus akku tyhjänä? Etenkin mitä vie motari/maantieajossa.

Töihin 60km suunta, pääsen vaan yhteen suuntaan sähköllä ja töissä ei lataus onnistu.

miz

#1646
Just ajoin reilu 500km, eli 250 km per suunta. Akun säästin pääasiassa kohteen kaupunkiajoon ja esilämmitykseen, koska matkalla en ladannut.

Mennessä motaria / maantietä 5,2 l + 0,7 kwh/100km. Keskinopeus 89.
Paluu enimmäkseen maantietä, 4,4 l + 1,1 kwh/100km. Keskinopeus 79.

Edit:
Omasta kokemuksesta kannattaa ajaa nopeammat pätkät hybriditilassa, ja käyttää sähköt taajama tms ajossa jos sellaista matkalla on. Tietty niin että sähköt tulee käytettyä ennen seuraavaa latausta.
Noin pääsee taloudellisemmin ja taajamassa mukavammin, maantiellä tuo on melko taloudellinen ihan hybridimoodissakin.

heller

Lainaus käyttäjältä: Panamera - 21.03.22 - klo:17:13
Paljon on ollu keskikulutus akku tyhjänä? Etenkin mitä vie motari/maantieajossa.

Töihin 60km suunta, pääsen vaan yhteen suuntaan sähköllä ja töissä ei lataus onnistu.
Ei taida tuo 60km toteutua kun optimi olosuhteissa. Talvirange helposti alle 50km.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Lainaus käyttäjältä: heller - 21.03.22 - klo:18:29
Ei taida tuo 60km toteutua kun optimi olosuhteissa. Talvirange helposti alle 50km.

Se on kyllä näin jos meinaa pitää lämmityksen päällä.

Omassa ajossa menee sopivissa olosuhteissa 60km, tähtien ollessa oikeassa asennossa enemmänkin.
Nollakelillä tai hiukan plussalla 40-50 km, pakkasilla 30-40 km.
Nämähän sitten riippuu lämmityksistä, nopeuksista, pysähtelyistä jne, mutta nuo lukemat on itsellä sellaisia mitkä toteutuu melko varmasti aina, ja lämpöä yleensä +22.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: heller - 21.03.22 - klo:18:29
Ei taida tuo 60km toteutua kun optimi olosuhteissa. Talvirange helposti alle 50km.
Viime päivinä on mennyt noin 65 km. Kesällä menee normaalisti 70-80 km. Optimi olosuhteissa 90 km.

Jos työmatka on 60 km suuntaansa ja töissä ei ole latausmahdollisuutta, ei kannata ajaa akkua tyhjiin menomatkalla vaan heti hybridimoodiin ja säästää akkua niin, että se on loppu vasta palatessa kotiin. Bensaa menee tuolloin vähiten.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy