Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

DBMan

Lainaus käyttäjältä: Pietarin poika - 22.11.21 - klo:00:46
Moikka! SEAT Leon hybriden latausluukku menee jumiin heti kun tulee vähänkin pakkasta, vaikka ei olisi kosteutta sateen muodossa tullut. Voiko AE jäätyä noin helposti vai onko joku lukitusmekanismi, jota on hoksaa?

Moro, tästä on ollut keskustelua tuolla "ongelmat ja viat"-topicissa (itsekin olen sinne asiasta avautunut). Lyhykäisyydessään asia vaikuttaisi olevan niin, että sen luukun lukitustapin alareunassa oleva "tiiviste" falskaa sen verran, että sinne tapin alas/ylös-painomekanismiin kertyy vettä jos autoa lataa taivasalla.
Kun tappia painelee, sieltä tiivisteen välistä pursuu vettä ulos. Kuivaksi sitä ei näytä saavan, eli minullakin oli tänä aamuna taas jäässä se tappi. Ei auta lukkosulat eikä aseöljyt, siellä sisällä on nähtävästi sen verran vettä, että koko mekanismi jäätyy pakkasella täysin tönköksi.  Aion valittaa huoltoon asiasta, kun vien auton 15 tuhannen öljynvaihtoon. Todennäköisesti vikaa ei kuitenkaan pysty korjaamaan mitenkään.
Yksi kikka on, eli jos saat sen tapin sulatettua, paina se alas kun lataat ja luukku on auki. Silloin se jäätyy pakkasella "pohjaan" ja luukun saa vähän enemmän kiinni.




Seat Leon ST eHybrid Xcellence

tet

Lainaus käyttäjältä: evilk - 22.11.21 - klo:09:49
Omien kokemuksieni mukaan auton softa itse säätelee akun 0-100 väliä käytön mukaan. Eli jos lataat aina täyteen ja vedät tyhjäksi niin 0-100 väli "pienenee" sen huomaa siitä että oletettu kantama laskee. En nyt ole ihan varma tästä, mutta näin sen itse toteuttaisin jos minun pitäisi logiikka koodata.

Jos VAGilla tuollainen on, niin aika "fiini" systeemi on kehitetty. Fordilla rajat ovat kiinteät: kuljettajalle näytetty 0-100% on oikeasti 19-90%. Ja akku "tyhjänä" tapahtuva hybridiajo tapahtuu sitten mittarin näyttäessä nollaa, oikeasti välillä 15-19%.

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 22.11.21 - klo:11:13
Ei auta lukkosulat eikä aseöljyt, siellä sisällä on nähtävästi sen verran vettä, että koko mekanismi jäätyy pakkasella täysin tönköksi.

Pahoittelen vahingoniloani, kyseessä on kuitenkin jaettu ilo. Mukava nähdä että muillakin kuin meillä Fordin omistajilla on näitä samanlaisia jäätymisongelmia latausluukun kanssa. :(
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

DBMan

Hiukan kyllä ihmetyttää, voiko tosiaan olla niin vaikeaa valmistaa sellainen latausluukku, joka toimii. Mulla oli jossain autossa aikoinaan sellainen bensatankin läppä, missä oli kumitutti ja vastakappaleena rengas, mihin se tutti meni. Täysin idioottivarma systeemi, ei jäätynyt ikinä kiinni. Läpän takana oli lukollinen bensatankin korkki. Ja sen kumitutin pystyi vielä vaihtamaankin.

En ymmärrä, miksi sen latausluukun pitää olla "lukittuna" tuommoisilla muovihärpäkkeillä. En keksi muuta kuin ilkivallan vältteleminen, eihän autosta sentään pysty latausliittimestä virtaa varastamaan. Ja jos joku nyt tosissaan haluaa tehdä ikivaltaa, esim. rikkoa sen latausliittimen, niin sen muovisen latausluukun kannen pystyy kyllä vääntämään auki, olipa siellä joku paska muovirimpula muka pitämässä sitä kiinni tai ei.

Ei jummarra.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 22.11.21 - klo:10:23
Esilämmitys ei toimi jos on alle 20% varausta.

Eli nappaat sen akun tason pidon siihen 20% hyvissa ajoin ennen kuin pääset parkkiin?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Sen voi laittaa milloin vaan. Vaikka lähtiessä 300km päähän asetus että pitää 60% niin auto jakaa tuon käytettävissä olevan 40% matkalle ja perillä on 60% akkua jäljellä.

Kojuvi

Paitsi, että ainakin minulla purkaa n. 52 %:iin jos pyytää 60 % ja lähes nollaan, jos asetus oli 20 %. Ja jos pitää sillä 300 km:llä taukoja, niin asetus nollaantuu ja pitää aina lähdöissä muistaa laittaa uudestaan.

miz

Juu, ei toi prosentin tarkka ole.

Mulla meni kans kerran lähes nolliin jollain prosenttiasetuksella, tämä ilmeisesti johtui pitkästä tietyöpätkästä ja lopussa olleesta pikkutiestä jotka mentiin jonossa pikkuhiljaa nykimällä. Tällöin ei meinaa startata ollenkaan polttista.

Tällöin ei oikein muu auta kuin pistää manuaalisesti lataukselle jos haluaa että akkua jää jäljelle. Pääosin toimii hyvin, mutta kaikissa tilanteissa ei oikein auton äly riitä.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: miz - 22.11.21 - klo:08:39

Jos vaikkapa talvella ajaa auton paikkaan jossa latausmahdollisuutta ei ole, ja tarkoitus on siellä viipyä vaikka useampia päiviä, jättäisin kyllä itse sinne akkuun vähintään 20%.


Ohjekirjassa sanotaan seuraavaa:
,,lä pysäköi autoa pakkasella moneksi tunnuksi, jos varaustilan on alle 40 %.
Eli tuo 20 % on liian vähän talvella pakkaspäivinä.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Monimerkkimies

Lainaus käyttäjältä: evilk - 22.11.21 - klo:09:49
Omien kokemuksieni mukaan auton softa itse säätelee akun 0-100 väliä käytön mukaan. Eli jos lataat aina täyteen ja vedät tyhjäksi niin 0-100 väli "pienenee" sen huomaa siitä että oletettu kantama laskee. En nyt ole ihan varma tästä, mutta näin sen itse toteuttaisin jos minun pitäisi logiikka koodata.

Tämä ei kyllä pidä leonin kohdalla paikkaansa, koska olen nyt ajanut työmatkaa vuoden ja lataan auton aina 0-100% niin työpaikan päässä ja kotona ja työpaikanpäässä näen paljonko akku ottaa virtaa ja se on pysynyt samoissa viime talvesta tähän päivään saakka.

miz

^^

Joo kannattaa pitää järki mukana karvahatussa ja mennä kelien mukaan.
Talvella pidän itse mahdollisuuksien mukaan enemmän virtaa akussa jo esilämmitystenkin vuoksi.

Ohjeissa muuten sanotaan myös että lataa akkua vasta kun mittaristo kertoo alhaisesta varaustasosta, nyt viilaamaan että saako ladata jos mittariston mukaan on 17% akkua, eli ei vielä alhainen mittariston mukaan ja ulkona pakkasta  :)
Ja vielä jos piuha ei ole vw Groupin erikseen suosittelema.

Tämä ei sitten ollut vinoilua asialliseen kommenttiisi talvesta, ToAkPa. Ihan vaan yleisesti käyttöohjeisiin, joissa taitaa olla sata sivua erilaisia varoituksia tyyliin ”jos, paitsi, ellei”  vastuuvapauksien vuoksi.

Lionman

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.11.21 - klo:12:10
Kiitos, nyt selvisi. Piti painaa sitä ajoneuvon hallinnan kolmioaluetta vähän aikaa pohjassa.

Kiitos neuvosta ja sitä selittävistä kuvista Pihistelijälle ja häntä neuvoneelle. Enpä olisi moista osannut arvata, että tuo intelligent-sovellus on "piilossa" kolmikenttäalueen takana, ja että siihen pääsee tuolla pitkään painamisella. Olen kyllä näiden sovellushommien kanssa vähän kuin basisti; osaan soittaa mutta en tunne nuotteja.
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 23.11.21 - klo:14:04
Kiitos neuvosta ja sitä selittävistä kuvista Pihistelijälle ja häntä neuvoneelle. Enpä olisi moista osannut arvata, että tuo intelligent-sovellus on "piilossa" kolmikenttäalueen takana, ja että siihen pääsee tuolla pitkään painamisella. Olen kyllä näiden sovellushommien kanssa vähän kuin basisti; osaan soittaa mutta en tunne nuotteja.

Niitä alueitahan on itseasiassa 6, toiset kolme vaihtuu tilalle sivulle päin pyyhkäisemällä. Ja omassa oli tuo intelligent-sovellus tehtaalta tullessa siellä jälkimmäisellä sivulla.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

Tos®

Feisbookki alkoi tyrkyttää
https://www.hybricover.fi/


Nyt ostohousut jalkaan, saa mustan perjantain kunniaksi toisen kaupan päälle  ;D ;D ;D ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Kojuvi

Tai mitä jos taiteilee itse juuri sopivan suojan magneettikalvosta, esim tuolta:

https://www.lamtekno.fi/c172-magneettitarra-ja-teippi-p1-fi.html

Ei ole arka lialle, roskille ym ja on tiiviimpi yläreunasta kuin imukuppikiinnitys. Pelkkä magneettiteippi jatkettuna jollain pressun kappaleella saattaisi myös toimia.

Pihistelijä

Saa olla kyllä aika tarkkana kaasun kanssa alle -10 C pakkasilla ettei polttomoottori käynnisty. Kylmällä akulla on sähkötehoa on käytössä todella rajoitetusti ja sininen palkki täyttyy nopesti. Ei anna paljon painaa kattoa vastaa, kun moottori hörähtää. Tänään käynnistyi jyrkässä ylämäessä ja eilen kun kiihdytin risteysessä ihan normaalisti, mutta unohdin seurata sinistä palkkia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

miz

Juu, olen huomannut saman viime talvena ja kaipaillut sitä palkkia kaikkiin mittarinäkymiin..

SAMIKO78

Tuo latausluukun tappi täälläkin jäässä useaan eri otteeseen. Samalla huomasin ettei viimeisen sulamisen jälkeen luukku mennyt enää kiinni. No se tapin vastakappaleen muovilärpäke taipunut taaksepäin ja näin ollen ei tappi sulana painu pohjaan asti. Luukun muovi irti ja sen väliin täytettä hetkeksi, kun huoltoon vielä 2 viikkoa aikaa. On nämä melkoisia tekeleitä. >:(

Melkein kaikki muutkin lastentaudit esiintynyt jo tässä yksilössä, nyt kohta 25k rullattu.

SAMIKO78

Lainaus käyttäjältä: Magnificent 13 - 08.09.21 - klo:16:27
Onko joku asentanut lisävaloja autoon ja käyttänyt XBB relettä. Minkä väriseen johtoon olette kytkeneet sen?

Minäkin tätä selvittelin aikani ja tulin sitten kysyneeksi ajoneuvoelektroniikkaa asentavalta erikoisliikkeeltä tätä asiaa. Johtosarjan kytkentä, koodaus ja tarvikkeet oli 250,. Ruuvasin vain itse lampun kilpitelineeseen.

En alkanut arpomaan sen enempää.


jukkanen

Lainaus käyttäjältä: SAMIKO78 - 29.11.21 - klo:12:01
Minäkin tätä selvittelin aikani ja tulin sitten kysyneeksi ajoneuvoelektroniikkaa asentavalta erikoisliikkeeltä tätä asiaa. Johtosarjan kytkentä, koodaus ja tarvikkeet oli 250,. Ruuvasin vain itse lampun kilpitelineeseen.

En alkanut arpomaan sen enempää.


Voisihan tuon liikkeenkin mainita...? :)  Tuolla kytkentähinnalla kiinnostaa kyllä itseänikin vaikka nämä "paremmat ledit" valaisevatkin aika mukavasti ilman lisukkeitakin.

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 22.11.21 - klo:10:23
Esilämmitys ei toimi jos on alle 20% varausta.

100% latausta näytössä ei kuitenkaan tarkoita että akussa olisi se 13kwh ladattu sähköä, vaan yläpäässäkin on puskuri jota ei käytetä. Todellinen akun varaus on luokkaa 90%.
Ymmärrän kyllä pointtinne että jatkuva täyteen lataus ei tee hyvää kestolla, siksi lataan itsekin pääsääntöisesti ajastuksella täyteen ennen lähtöä.


Käsittääkseni se 100% on se netto ~10kWh mitä käyttäjälle annetaan. Brutto 13kWh on sitten joko ikääntymisen ja/tai oheistoiminnan käyttöön.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Näin taitaa olla.
Samoin puskuria alapäässä, ajolla ei saa akkua tyhjäksi vaan siellä on puskuria 1-2kWh varauksen näyttäessä nollaa. Tuota reserviä käytetään tarvittaessa kick downissa, ja tietysti startissa.

SAMIKO78

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 29.11.21 - klo:12:22
Voisihan tuon liikkeenkin mainita...? :)  Tuolla kytkentähinnalla kiinnostaa kyllä itseänikin vaikka nämä "paremmat ledit" valaisevatkin aika mukavasti ilman lisukkeitakin.

Jyväskylässä Mittarihuolto Hienola. Mulla siis tavalliset ledit, jos full/matrix niin hinta voi olla eri tai siis en sitä tiedä.

Pihistelijä

Hyvin pelaa tämä VAG pluggari talvella. Kunhan vain muistaa ajoittaa/ajastaa latauksen, että on valmis juuri ennen lähtöä. -12 C pakkasessa menee huoletta sähköllä ja tehoa löytyy 90% maksimista. Lämpöä tulee hyvin kabiiniin ja ikkunat pysyvät kirkkaina. Huurre lähtee alta aikayksikön. Itse olen pyrkinyt laittamaan auton kesälläkin lataukseen aika kuin auto seisoo. Nyt talvella se on vielä tärkeämpää. Akku pysyy lämpimänä ja saa kabiinin lämpöiseksi. Piuhan päässä olleen esilämmityksen jälkeen auton lämmitys puhaltaa heti lämmintä. Selvä ero entiseen bensa Leoniin jonka kyllä sai sisätilan lämmittimellä lämpimäksi, mutta säteilylämmitin ei lämmittänyt jäähdytysnestettä. Ajon alussa puhallin puhalsi kylmää ilmaa. Toki litranen moottori lämpeni ajossa nopeasti.

Mulla on talvirenkaina Nokian Hakkapelitta R3. Aivan mahtavat renkaat. Olen ajanut Nokian Hakkapeliitta kitkoilla vuodesta 1999 asti. Renkaat ovat parantuneet sarja sarjalta. Ilo ajaa sähköllä ja kitkoilla.

PS. Latausluukku ei aina pysy kiinni vaikka kuinka on kuivannut ja öljynnyt. Huolto on varattu kahden viikon päähän. Siihen asti ajetaan luukku hieman raollaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Yaffa0

Tyylejä on monenlaisia. Kuten meitä ihmisiäkin. Ja se on hyvä.

Mä olen nyt kovemmalla pakkasella ladannut heti päättyneen ajon jälkeen n. 70-80 % tienoille ja jättänyt siihen. Niiden viimeisten hitaiden prosenttien kaivaminen on li-ion akuille pakkasella aika taakka. Joka tapauksessa lähtiessä sitten vaan ohjaamo ja kone lämpimäksi perinteisellä ratkaisulla ja sitten hybridimodella matkaan. Ei käy niin, että bensakone lähtee käyntiin kylmänä ekalla polkaisulla 4000 kierrokseen huutamaan. On muutenkin sisäänajo vielä kesken. Nopeasti tulee tälläkin taktiikalla lämpöä ohjaamoon, koska tämäkin lämpö tulee akuista ja auto on jo sisätilalämppärillä muutenkin lämmin. Bensaa menee vähän enemmän nyt kylmällä, mutta mitäs sitten. Menköön.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Bensahan lähtee nätimmin tulille joko laittamalla näytöstä latausmoodille tai sporttimoodin kautta. Sporttimoodissa kylmällä akkutehoa on käytössä aika vähän, ennenkuin lähtee kevyellä kaasulla nätisti bensalle.
D-moodissa poljinta syvälle painettaessa menee tosiaan heti aika korkeille kierroksille.

Kojuvi

Kyllä se polttomoottori kaupunkiajossa lähtee sievästi alle 2000 kierroksilla käyntiin jos vahingossa ylittää kylmän akun tehorajan, mikä muuten on todella alhainen jo näillä -10° pakkasilla. Miten tällaisen satunnaisina aikoina lähtijän pitäisi latailla, jotta saisi akun lämpimäksi ennen lähtöä ja enemmän sähkötehoa käyttöönsä. Käsittääkseni ajastetussa lähdössä pitempi latausaika juuri ennen lähtöä lämmittää akkua. Mutta jos/kun tulee äkkilähtö, niin olisi hyvä olla akku täynnä. Esilämmityksellä saa kabiinin nopeasti lämpimaksi, mutta akku jää kylmäksi ja teho pieneksi.

mipefin

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 01.12.21 - klo:15:31
Kyllä se polttomoottori kaupunkiajossa lähtee sievästi alle 2000 kierroksilla käyntiin jos vahingossa ylittää kylmän akun tehorajan, mikä muuten on todella alhainen jo näillä -10° pakkasilla. Miten tällaisen satunnaisina aikoina lähtijän pitäisi latailla, jotta saisi akun lämpimäksi ennen lähtöä ja enemmän sähkötehoa käyttöönsä. Käsittääkseni ajastetussa lähdössä pitempi latausaika juuri ennen lähtöä lämmittää akkua. Mutta jos/kun tulee äkkilähtö, niin olisi hyvä olla akku täynnä. Esilämmityksellä saa kabiinin nopeasti lämpimaksi, mutta akku jää kylmäksi ja teho pieneksi.

Eipä siihen oikein sen ihmeempiä keinoja ole, akun lämmitys hoituu lataamalla juuri ennen lähtöä. Se ja hidas lataus ei ole sopiva yhdistelmä äkkilähtöihin. Itsellä aina akku täynnä kun viikko on täynnä ennalta-arvaamattomia lähtöjä, ja diilaan sitten pienemmän tehon kanssa. Sitäkin voi hieman optimoida toki jos kohteissa on latausmahdollisuuksia, esim. tänään lähdin aamulla asiakkaalle lyhyen matkan päähän kylmällä ja täydellä akulla, mutta laitoin siellä sitten lataukseen kun oli vähänkin akkua kulunut -> lämpimämpi akku pois ajamiseen ja lounaalla käymiseen.
-21 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD 455hv
Ex: -20 Seat Leon FR 1.4 PHEV eHybrid DSG 204hv (MY21)
Ex: -19 VW Polo Highline 1.5 TSI EVO DSG 150hv
Ex: -07 Audi A3 Sportback 1.8TFSI 160hv

miz

Lainaus käyttäjältä: Kojuvi - 01.12.21 - klo:15:31
Kyllä se polttomoottori kaupunkiajossa lähtee sievästi alle 2000 kierroksilla käyntiin jos vahingossa ylittää kylmän akun tehorajan, mikä muuten on todella alhainen jo näillä -10° pakkasilla.

Näinhän se on. Jos runttaa kaasua vaikka motarin rampissa tms, niin silloinhan se hyppää suoraan tehoille jos poljin on syvällä.
Jos on odotettavissa tuollaisia liittymiä niin silloin yleensä on fiksua laittaa rauhassa bensalle jo ennakkoon kun sähköteho tosiaan on aika rajoitettu jo kympin pakkasilla eikä ehkä kannata hissutella motarille sillä.

Pihistelijä

Näillä keleillä 16 A lataus on aivan ehdoton. 8 ampeerilla akku ei lämpiä tarpeeksi. 16 A lämpiää. Esilämmityskin on paljon tehokkaampi. Tänään aamulla oli -15 C ja reilun 40 km työmatka meni kevyesti sähköllä. Itsenäisyyspäiväksi on luvassa -20 C. Pääsee Leon kunnon happotestiin. Etukäteisarvaus on, että menee yhtä hyvin sähköllä kuin nytkin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.12.21 - klo:01:39
Näillä keleillä 16 A lataus on aivan ehdoton. 8 ampeerilla akku ei lämpiä tarpeeksi. 16 A lämpiää. Esilämmityskin on paljon tehokkaampi. Tänään aamulla oli -15 C ja reilun 40 km työmatka meni kevyesti sähköllä. Itsenäisyyspäiväksi on luvassa -20 C. Pääsee Leon kunnon happotestiin. Etukäteisarvaus on, että menee yhtä hyvin sähköllä kuin nytkin.

Lämpiääkö 16 A latauksella myös istuimet?
8 A latauksella ei tunnu istuimet lämpiävän vaikka on valittuna korkeajänniteakun käyttömahdollisuus lämmitykseen.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy