Seat Leon e-Hybrid (PHEV)

Aloittaja pasi, 20.10.20 - klo:14:23

« edellinen - seuraava »

tgotj

Lainaus käyttäjältä: miz - 10.06.21 - klo:14:58
Bridgestone Potenzat on erittäin meluisat, kiusaa varsinkin pienemmillä nopeuksilla vähänkin karkeilla pinnoilla. Motarilla hiljaisemmistakin renkaista tulee huminaa läpi.

Itse vaihdoin potenzat GY Efficient Gripiin 225/45 18 koossa, auttoi ihan hyvin varsinkin pienemmissä nopeuksissa. Ei toki yhtä hiljainen kuin 17" kitkoilla.
Lisäksi parannettiin äänieristystä kontissa, takapyörän kaarissa, takapenkin alla ja ovissa. Auttoi myös osaltaan ja äänentoistokin parani jo tuolla paljon.

Ei siitä ässämersua tullut, mutta hiljaisempi ja miellyttävämpi kyllä, investoisin uudelleenkin.
Onko mitään käsitystä kuinka paljon tuli lisäpainoa? Ja missä teetit?

miz

SK-autosound teki ovet ja asensi uudet kaiuttimet.
Peräosaan meni vajaa 4 neliötä stp black goldia ja sitä saman merkin pehmeää mattoa, nuo laitoin itse.
Villi veikkaus että kokonaisuudessaan reilu15 kiloa voisi olla lähellä.

Pihistelijä

Tulin juuri mökiltä. Valtatien liittymässä on 80 km/h rajoitus ja liikenne vilkas. Olin E-modessa (sähköajo). Nousi oikein hymy huulille, kun pääsi sillä niin räväkästi aika kapeaan rakoon. Hyvä peli  :)
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

[kassu]

Terve!
Sellaista tässä mietiskelty että onko tässä leonin phevissä jokin sisäänajo/sisäänajo ohjelma, vai eikö sisäänajoa tarvita ollenkaan?
Seat Leon 1.4 e-HYBRID Xcellence ST 2022
Seat Leon 2.0 tfsi Sport-Up 2006

miz

Polttomoottorissa sama kuin muissakin, että alkuun välttää täyttä kuormitusta.
Lähinnä niitä kick downeja ei välttämättä kannata jatkuvasti harrastaa.
Ei tuossa muuten mitään ihmeempiä ole.

Itse ajanut kaikki maantieajot hybridi / sporttimoodissa ja välttänyt talvella muutaman minuutin pätkäajoa polttomoottorilla. Muuten ihan normaalia ajoa.

ToAkPa

Autonmyyjä väitti että ajotietokone on ohjelmoitu niin ettei täyttä tehoa ja kierroksia oteta polttomoottorista irti ennenkuin ohjelman mukainen sisäänajo on tehty. Tässä on siinä mielessä järkeä, koska tiettyyn kilometrimäärään eri käyttäjät voivat ajaa erilaiset määrät sähkömoottorilla ja polttomoottorilla, jolloin ajotietokone pitää huolen siitä että täydet tehot lähtee polttomoottorista vasta kun sisäänajo on tehty.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

b1mpo

Onko nykymoottoreissa tuollaisia? Eikö koeajoja ja mittauksia tehdä jopa lähes pakasta revityllä autolla? Nykyisen pirssin kulutuslukemat olivat jo uudesta maltilliset, eikä se ole siitä mihinkään muuttunut. Myöskään mitään kierrosrajoitinta ei ollut uutena.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

miz

Käyttöohjeesta tuo normali ohje:

”1 000 km:iin saakka:
● ,,lä paina kaasua pohjaan.
● Kuormita moottoria enintään 2/3:lla sen
suurimmasta käyntinopeudesta.
● ,,lä vedä perävaunua.
1 000"1 500 kilometrin aikana voidaan vähitellen siirtyä käyttämään täysiä ajo-no- peuksia ja moottorin kuormituksia.”

Ei siellä munkaan tietääkseni erillisiä rajoittimia ole. Uusissa autoissa, myös näissä menee kyllä kierrokset ylös saakka, tarkemmin en ohjelmistoista tiedä onko joku kartta erilainen alkuun.


DBMan

Mitenkäs tämä sisäänajo lataushybridin kanssa pitäisi toteuttaa? Mulla on nyt mittarissa 3 tuhatta kilsaa, mutta eipä tuo bensakone ole kovin monta kertaa joutunut käyntiin hörähtämään, sähköllä on menty. Maaliskuussa ajelin uusia nastarenkaita sisään n. 500 km, eli hyvin iisisti, ettei nastat lähde irtoilemaan, mutta sen jälkeen en ole sen kummemmin hissutellut. Auton käyttiksestä vain ei saa selville, montako kilometriä on bensakoneella ajettu, se auttaisi kyllä paljon. Tulee nyt tällä haavaa niin vähän maantieajoa, että bensakoneelle ei vain ole ollut käyttöä, mutta kun ei edes tiedä montako kilsaa koneella on todellisuudessa ajettu..

Arviolta sanoisin, että hybriditilassa olen ajanut reilusti alle 500 km yhteensä, eikä siitäkään ajosta kone koko ajan ole ollut käynnissä. Maantielläkin se sammuu yhtä mittaa, varsinkin jos pitää travel assistia päällä. Pitäiskö tässä nyt ruveta ajelemaan hybriditilassa, niin että nuo sisäänajokilsat jossain vaiheessa täyttyvät? Kyllä ne varmaan jossain vaiheessa täyteen tulee, mutta veikkaan, että menee loppuvuoteen ennen kuin kone on ollut käynnissä sen aikaa, että sillä on ajettu 1000 kilsaa.

Seat Leon ST eHybrid Xcellence

miz

Ajaa vaikka maantiepätkiä, jos niitä on, niin että laittaa akun varaustilan pidoksi 100%.
Tai lähtee vajaalla/tyhjällä akulla liikkeelle ja akun tavoitteeksi 100%, eli lataa akkua ajossa niin bensakone käy yhtä putkea pienemmälläkin nopeudella.
Ei kai tuosta niin kauheasti tarvitse stressata, kunhan välttää kaasu pohjassa ajelua.

Tuota bensa/sähkö erittelyä olen itsekin kaivannut.

DBMan

Kiitos neuvosta, pitää tosiaan ajella seuraavat maantiepätkät tuolla varaustilan 100% pidolla (niitä tulee hyvin harvakseltaan), että pysyy kone käynnissä.
Ei ole ollut tarvetta missään vaiheessa kiihdytellä tai muutenkaan ajella laatta lattiassa, edes sähkömodessa. Leonilla pysyy muun liikenteen mukana pääkaupungin ruuhkissa ihan pintakaasulla. Liikennevaloista kun lähdetään liikkeelle, pitää oikein venttailla, että edessä oleva polttomoottoriauto ehtii käynnistyä ja rykiä itsensä liikkeelle, ennen kuin itse painaa yhtään kaasua, muuten saa jarrutella, ettei aja perään  ;D ;D ;D

Akun varauksen lisääminen käyttämällä bensakonetta tuntuu kyllä muuten kaikkein älyttömimmältä vaihtoehdolta, kun sähköä saa töpselistäkin. Mutta eiköhän ne sisäänajokilsat jossain ajassa tule ajeltua väkisinkin.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 11.06.21 - klo:10:57
Kiitos neuvosta, pitää tosiaan ajella seuraavat maantiepätkät tuolla varaustilan 100% pidolla (niitä tulee hyvin harvakseltaan), että pysyy kone käynnissä.
Ei ole ollut tarvetta missään vaiheessa kiihdytellä tai muutenkaan ajella laatta lattiassa, edes sähkömodessa. Leonilla pysyy muun liikenteen mukana pääkaupungin ruuhkissa ihan pintakaasulla. Liikennevaloista kun lähdetään liikkeelle, pitää oikein venttailla, että edessä oleva polttomoottoriauto ehtii käynnistyä ja rykiä itsensä liikkeelle, ennen kuin itse painaa yhtään kaasua, muuten saa jarrutella, ettei aja perään  ;D ;D ;D

Akun varauksen lisääminen käyttämällä bensakonetta tuntuu kyllä muuten kaikkein älyttömimmältä vaihtoehdolta, kun sähköä saa töpselistäkin. Mutta eiköhän ne sisäänajokilsat jossain ajassa tule ajeltua väkisinkin.

Koko start/stopin olisi voinut työntää sinne minne valo ei paista. Itse en käytä sitä ollenkaan, juuri tuosta syystä, että lähtö kestää. Se hyvä vanhassa Leonissa on, että siinä on erillinen nappi, josta start/stopin saa pois päältä ja toisaalta jos ei halua sitä käyttää, niin kytkin pohjassa kone pysyy käynnissä. Lyhyissä valoissa se toimii oikein hyvin. Auto-hold pitää auton paikallaan, toinen jalka kytkimellä, toinen kaasulla. Startti on nopea. Meikäläisen perään et ainakaan ajaisi. :)

Hyvähän se on, että tuossa hybridissä bensakonetta voi pitää käynnissä tarpeen niin vaatiessa. Esim. tuolla samalla 100%:n pidolla voit pitää koneen talvella käynnissä heti startista, jos sinulla ei ole lohkaria. Näin siksi, ettei käy niin, että ekassa reippaammassa kiihdytyksessä se ampuu pakkasjäästä 4000 kierrokseen.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

miz

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 11.06.21 - klo:10:57


Akun varauksen lisääminen käyttämällä bensakonetta tuntuu kyllä muuten kaikkein älyttömimmältä vaihtoehdolta, kun sähköä saa töpselistäkin. Mutta eiköhän ne sisäänajokilsat jossain ajassa tule ajeltua väkisinkin.

Jep, tuo latausmoodissa ajaminen vaan pitää kuormaa päällä koko aika, eikä kone sammu  niin herkästi rullaukseen. Jos siis haluat ajaa jotain pätkiä ajatuksella että sisäänajo tulee hoidettua siinä sivussa..
Eikä se maantiellä mitään älyttömiä kulutuslisiä tee, etteikö sillä voisi silloin tällöin pätkää ajaa. Kaupungissa ei toki mitään järkeä.

ToAkPa

Lainaus käyttäjältä: DBMan - 11.06.21 - klo:10:07
Mitenkäs tämä sisäänajo lataushybridin kanssa pitäisi toteuttaa? Mulla on nyt mittarissa 3 tuhatta kilsaa, mutta eipä tuo bensakone ole kovin monta kertaa joutunut käyntiin hörähtämään, sähköllä on menty. Maaliskuussa ajelin uusia nastarenkaita sisään n. 500 km, eli hyvin iisisti, ettei nastat lähde irtoilemaan, mutta sen jälkeen en ole sen kummemmin hissutellut. Auton käyttiksestä vain ei saa selville, montako kilometriä on bensakoneella ajettu, se auttaisi kyllä paljon. Tulee nyt tällä haavaa niin vähän maantieajoa, että bensakoneelle ei vain ole ollut käyttöä, mutta kun ei edes tiedä montako kilsaa koneella on todellisuudessa ajettu..

Arviolta sanoisin, että hybriditilassa olen ajanut reilusti alle 500 km yhteensä, eikä siitäkään ajosta kone koko ajan ole ollut käynnissä. Maantielläkin se sammuu yhtä mittaa, varsinkin jos pitää travel assistia päällä. Pitäiskö tässä nyt ruveta ajelemaan hybriditilassa, niin että nuo sisäänajokilsat jossain vaiheessa täyttyvät? Kyllä ne varmaan jossain vaiheessa täyteen tulee, mutta veikkaan, että menee loppuvuoteen ennen kuin kone on ollut käynnissä sen aikaa, että sillä on ajettu 1000 kilsaa.

Itse arvion että kun kolme tankillista bensaa on kulunut niin noin 1500 km on polttomoottorilla ajettu ja silloin on sisäänajo tehty. Perustuu siihen ettei ensimmäisen tankin ajojen aikana ollut kotipihassa latausmahdollisuutta ja tuolloin ajoin pääasissa bensalla. Tankilla pääsin noin 550 km ennenkuin merkkivalo syttyi.
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV 204 eHybrid FR DGS Desire red 2021

DBMan

Noinhan se juurikin on kun kerran bensalla ajelit. Mulla oli latausmahdollisuus heti kun auton sain, ja olen ajanut hybridimoodissa kaksi alle 150 km matkaa, ja yhden alle 250 km reissun, ja siinä kaikki. Kaikki muu ajelu on ollut nurkissa pyörimistä sähköllä. Maaliskuussa oli vielä sen verran yöpakkasia, että välillä lähtö aamulla ei onnistunut pelkällä sähköllä. Matkat kuitenkin oli lyhyitä pätkiä joista ei kilsoja juuri kerry. Nyt ei ole kone käynyt kohta kuukauteen kun ajomatkat on edelleen niin lyhyitä. No, seisoohan autot joskus tallissakin, ja tällä sentään on ajettu. Eiköhän tuo Leon käynnistele konettakin, jos pitää litkuja välillä saada liikkeelle. En ole viitsinyt edes tankata, kun bensarangea on 150 kilsaa jäljellä. Turha sitä bensaa on tankissa mukana kuljettaa, jos ei sitä mihinkään tarvita.
Seat Leon ST eHybrid Xcellence

Antore

Silloin kun ajo on pääsääntöisesti sähköajoa niin kannattaa ehdottomasti tankata 98-bensaa, niin ei happane ysivitonen tankkiin. Ja sitäkin vajaa tankillinen. Tämä ei ole mainos mutta alla kuitenkin Nesteen vinkki.

Neste 98 E5 on parasta hybrideille
Hybridiautoissa tankillinen bensaa voi kestää hyvinkin pitkään, plug-in-hybrideillä kaupunkioloissa jopa kuukausia. Polttoaineen pitkä käyttöaika asettaa sen laadulle lisävaatimuksia, sillä polttoaine on orgaaninen komponentti, joka vanhenee tankissa.

Tällöin puhutaan bensiinin ikääntymisestä. Mitä pidemmäksi säilytysaika venyy, sitä suurempi riski on hartiintumisesta sekä erilaisista kiintoaineista, mitkä voivat tukkia polttoainejärjestelmää. Vanhentuessaan bensiini menettää myös palamisominaisuksia, joka voi aiheuttaa jopa moottorin käyntiongelmia.

Neste Futura 98 E5:ssä polttoaineen ikääntymistä on lisäaineistuksella hidastettu pitkälti yli käytössä olevien standardien. Polttoaineen säilyvyys tankissa on jopa useita kertoja pidempi kuin tavanomaisen bensiinin.

“98-oktaaninen Futura säilyy tankissa pitkään täysin iskukykyisenä. Tästä syystä Neste Futura 98 E5 on markkinoiden paras polttoaine hybridiautoille”, Engman sanoo.

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Antore - 11.06.21 - klo:22:35
Silloin kun ajo on pääsääntöisesti sähköajoa niin kannattaa ehdottomasti tankata 98-bensaa, niin ei happane ysivitonen tankkiin. Ja sitäkin vajaa tankillinen. Tämä ei ole mainos mutta alla kuitenkin Nesteen vinkki.

Neste 98 E5 on parasta hybrideille
Hybridiautoissa tankillinen bensaa voi kestää hyvinkin pitkään, plug-in-hybrideillä kaupunkioloissa jopa kuukausia. Polttoaineen pitkä käyttöaika asettaa sen laadulle lisävaatimuksia, sillä polttoaine on orgaaninen komponentti, joka vanhenee tankissa.

Tällöin puhutaan bensiinin ikääntymisestä. Mitä pidemmäksi säilytysaika venyy, sitä suurempi riski on hartiintumisesta sekä erilaisista kiintoaineista, mitkä voivat tukkia polttoainejärjestelmää. Vanhentuessaan bensiini menettää myös palamisominaisuksia, joka voi aiheuttaa jopa moottorin käyntiongelmia.

Neste Futura 98 E5:ssä polttoaineen ikääntymistä on lisäaineistuksella hidastettu pitkälti yli käytössä olevien standardien. Polttoaineen säilyvyys tankissa on jopa useita kertoja pidempi kuin tavanomaisen bensiinin.

“98-oktaaninen Futura säilyy tankissa pitkään täysin iskukykyisenä. Tästä syystä Neste Futura 98 E5 on markkinoiden paras polttoaine hybridiautoille”, Engman sanoo.


Tuo johtuu yksinkertaisesti siitä, että 98 E5:ssa on vähemmän etanolia kuin 95 E10:ssä (5% vs. 10%). Etanoli kerää vettä ja siksi tuo enemmän etanolia sisältävä bensa se ei ole hyvä polttoaine pitkäaikaiseen säilytykseen. Olen tankannut itse lähes pelkästään 98:ia, koska auton ohjekirjan mukaankin sillä saa muutaman hevosvoiman enemmän koneesta irti ja vaikka se onkin vähän kalliimpaa, niin kulutus menee vähän 95:n alle ja kolo lompakossa siten lähes tasoihin. Tämäkin johtuu siitä, että etanolia kuluu samaan työkuormaan enemmän kuin bensaa, jossa on suurempi energia-arvo.

95:sta ei kannata jättää ruohonleikkuriin, eikä perämoottoriinkaan talven yli. Parasta niihin on pienkonebensa, joka palaa paljon 98:iakin puhtaammin. Pienkone tai lentokonebensiini olisi autoillekin parasta, mutta litrahinta aivan tolkuton.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

juksa_

Liityimme joukkoon mukavaan ja e-hybridi ajossa täälläkin. Heräsi tyhmä kysymys lataamiseen tai oikeastaan sen lopettamiseen liittyen. Käyttöohje ohjeistaa keskeyttämisestä jotenkin oudosti avaamaan ovet, painamaan toimintopintaa ja painamaan taas avauspaiketta. Tarkempaa määritystä toimintopinnalle ei ollut. Onko siis tosiaan näin, että pitää aina käydä auton asetuksista tai connectista keskeyttämässä lataus, vaikka näyttäisi pistokkeen vapauttavan pelkästään painamalla pari kertaa kaukosäätimen avauspainiketta? Mikä on siis oikea/helpoin tapa toimia rikkomatta mitään väärällä toiminnalla?

Pahoittelut, jos tätä on aiemmissa keskusteluissa sivuttu, en nopealla silmäilyllä bongannut.

pasi

Lainaus käyttäjältä: juksa_ - 12.06.21 - klo:13:45
Liityimme joukkoon mukavaan ja e-hybridi ajossa täälläkin. Heräsi tyhmä kysymys lataamiseen tai oikeastaan sen lopettamiseen liittyen. Käyttöohje ohjeistaa keskeyttämisestä jotenkin oudosti avaamaan ovet, painamaan toimintopintaa ja painamaan taas avauspaiketta. Tarkempaa määritystä toimintopinnalle ei ollut. Onko siis tosiaan näin, että pitää aina käydä auton asetuksista tai connectista keskeyttämässä lataus, vaikka näyttäisi pistokkeen vapauttavan pelkästään painamalla pari kertaa kaukosäätimen avauspainiketta? Mikä on siis oikea/helpoin tapa toimia rikkomatta mitään väärällä toiminnalla?

Pahoittelut, jos tätä on aiemmissa keskusteluissa sivuttu, en nopealla silmäilyllä bongannut.

Ohje on kyllä tuossa kohtaa vähintään kummallinen. Toimintopinnalla viitataan ilmeisesti kosketusnäyttöön mutta ei sitä latauksen lopetukseen tarvita.

Lukkojen avaus joko avaimen napista tai kessystä keskeyttää hetkeksi latauksen ja avaa pistokkeen lukituksen. Jos ei pistoketta irrota, lukittuu se uudelleen ja auto jatkaa latausta.


Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: juksa_ - 12.06.21 - klo:13:45
Liityimme joukkoon mukavaan ja e-hybridi ajossa täälläkin. Heräsi tyhmä kysymys lataamiseen tai oikeastaan sen lopettamiseen liittyen. Käyttöohje ohjeistaa keskeyttämisestä jotenkin oudosti avaamaan ovet, painamaan toimintopintaa ja painamaan taas avauspaiketta. Tarkempaa määritystä toimintopinnalle ei ollut. Onko siis tosiaan näin, että pitää aina käydä auton asetuksista tai connectista keskeyttämässä lataus, vaikka näyttäisi pistokkeen vapauttavan pelkästään painamalla pari kertaa kaukosäätimen avauspainiketta? Mikä on siis oikea/helpoin tapa toimia rikkomatta mitään väärällä toiminnalla?

Pahoittelut, jos tätä on aiemmissa keskusteluissa sivuttu, en nopealla silmäilyllä bongannut.

Yleensä nuo suomennetut ohjeet ovat huonoja, mutta eipä näytä englanninkielinenkään olevan tässä parempi (Seat manual, online PDF s. 314)

The charging process can be interrupted:
● Unlock the vehicle.
● Press the function button to end the charging process. The charging process display on the charging socket lights up in white.
● Unlock the vehicle to unlock the charging connector.
To restart the charging process just press the function button to start the charging process.

Mutta Mikä on tuo ”function button”?
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

9987

quote author=Yaffa0 link=topic=46983.msg744481#msg744481 date=1623444752]

95:sta ei kannata jättää ruohonleikkuriin, eikä perämoottoriinkaan talven yli. Parasta niihin on pienkonebensa, joka palaa paljon 98:iakin puhtaammin. Pienkone tai lentokonebensiini olisi autoillekin parasta, mutta litrahinta aivan tolkuton.
[/quote]


Minulla on taas toisenlaisia kokemuksia, en ole todennut mitään haittoja normaalin 95 tai 98 bensan käytössä erilaisissa pienkoneissa 2T / 4T tai talven yli säilytyksessä syksystä kevääseen, tai 10-20v käytössä.

juksa_

Lainaus käyttäjältä: pasi - 12.06.21 - klo:13:51
Ohje on kyllä tuossa kohtaa vähintään kummallinen. Toimintopinnalla viitataan ilmeisesti kosketusnäyttöön mutta ei sitä latauksen lopetukseen tarvita.

Lukkojen avaus joko avaimen napista tai kessystä keskeyttää hetkeksi latauksen ja avaa pistokkeen lukituksen. Jos ei pistoketta irrota, lukittuu se uudelleen ja auto jatkaa latausta.

Kiitos! Lähinnä just vahvistus itelle, ettei onnistu rikkomaan mitään, jos ei erikseen katkaise sitä.

Vilkaisin tosiaan aiemmin myös tuon englanninkielisen version, mutta se ei tosiaan antanut sen enempää viisautta.

miz

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 11.06.21 - klo:13:08

Hyvähän se on, että tuossa hybridissä bensakonetta voi pitää käynnissä tarpeen niin vaatiessa. Esim. tuolla samalla 100%:n pidolla voit pitää koneen talvella käynnissä heti startista, jos sinulla ei ole lohkaria. Näin siksi, ettei käy niin, että ekassa reippaammassa kiihdytyksessä se ampuu pakkasjäästä 4000 kierrokseen.

Samaa mieltä. Ja vaikka olisikin lohkolämmitin niin kone saattaa olla jääkylmä koneen startatessa jos alun ajaa sähköllä.
Kylmällä talvikelillä sähkövoimaa on muutenkin vähemmän tarjolla ennenkuin bensa tulee mukaan. Tällöin parempi että saa kevyemmin lämmitellä hetken.

Monimerkkimies

Noniin. Autolla rullattu 11500km ja pyytää öljynvaihtohuoltoon 2500km päästä eli 14000km kojdalla. Sähköllä olen päästellyt menemään n.70% ajoista joten bensakoneella on nyt ajeltu palttiarallaa 4000km. Aika nopeasti pyytää tuota huoltoa?

Mites muilla?

BMF

Moi,

Olen ajatuksissa vaihtaa nyt kamppiksen aikaan ehkä leonin ST FR plugarin kun on niin tolkuttoman "halpa" verrattuna esim octaviaan.

Muutamia kysymyksiä:

- Miten tuo sähköinen esilämmitys toimii pakkasilla (käyttääkö esilämmitys sähkö suoraan pistokkeesta jos akku jo ladattu täyteen? ajastukset onko ylipäänsä ja mistä?  lähteekö lämmitys avaimesta tms?, lämmitysteho yms muut plussat tai miinukset..)??
- Kauan lataus kestää 0-100% "normipistokkeesta"?
- Minkälaisia kulutuksia pelkällä polttiksella ajettaessa motarilla ja maanteillä?
- Muita esiintulleita ihmetyksiä plugarin suhteen ja suuria ongelmia tai pettymyksiä?

Jotenkin "hurjan halpa" kun saa omilla varusteluilla 36 tonniin tehtyä konfiguraattorilla kun vastaavilla kampeilla octavia menee jonnekin 43 tonniin. Eroina ainoastaa ettö octaviassa oikea webasto saatavilla ja leonissa taas saa peräkoukun plugariin. Lisäksi 5v/ 100000km takuu on aika kiva.

Olisin erittäin kiitollinen jos saisin kokemuspohjaisia vastauksia. Olen kyllä lukenut kaikki aiemmat viestit mutta jos joku voisi vielä näihin kyssäreihin tiivistettynä.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

miz

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 13.06.21 - klo:10:22
Noniin. Autolla rullattu 11500km ja pyytää öljynvaihtohuoltoon 2500km päästä eli 14000km kojdalla. Sähköllä olen päästellyt menemään n.70% ajoista joten bensakoneella on nyt ajeltu palttiarallaa 4000km. Aika nopeasti pyytää tuota huoltoa?

Mites muilla?

Mulla tämän hetken ilmoitus on 12kk käyttöönotosta, joka tulee just ennen 15000 km matkaa. Eli normaalisti näyttäisi olevan vuosi tai 15000, kumpi nyt ensin tulee täyteen.

miz

Lainaus käyttäjältä: BMF - 13.06.21 - klo:10:25
Moi,

Olen ajatuksissa vaihtaa nyt kamppiksen aikaan ehkä leonin ST FR plugarin kun on niin tolkuttoman "halpa" verrattuna esim octaviaan.

Muutamia kysymyksiä:

- Miten tuo sähköinen esilämmitys toimii pakkasilla (käyttääkö esilämmitys sähkö suoraan pistokkeesta jos akku jo ladattu täyteen? ajastukset onko ylipäänsä ja mistä?  lähteekö lämmitys avaimesta tms?, lämmitysteho yms muut plussat tai miinukset..)??
- Kauan lataus kestää 0-100% "normipistokkeesta"?
- Minkälaisia kulutuksia pelkällä polttiksella ajettaessa motarilla ja maanteillä?
- Muita esiintulleita ihmetyksiä plugarin suhteen ja suuria ongelmia tai pettymyksiä?

Jotenkin "hurjan halpa" kun saa omilla varusteluilla 36 tonniin tehtyä konfiguraattorilla kun vastaavilla kampeilla octavia menee jonnekin 43 tonniin. Eroina ainoastaa ettö octaviassa oikea webasto saatavilla ja leonissa taas saa peräkoukun plugariin. Lisäksi 5v/ 100000km takuu on aika kiva.

Olisin erittäin kiitollinen jos saisin kokemuspohjaisia vastauksia. Olen kyllä lukenut kaikki aiemmat viestit mutta jos joku voisi vielä näihin kyssäreihin tiivistettynä.

Käyttää piuhaa jos se on kiinni. Akkua vain jos johdosta ei tule virtaa.
Matkalaturilla voi valita 5 tai 8A, erillisellä piuhalla saa sukista myös 16 A. Samoin latausasemalla.
Katoksesta lähtiessä mulle on riittänyt tuo 8A esilämmitys koko etelän talven. Ilman katosta ja lasit jäässä olisi aika nihkeää.
Akkua käytettäessä teho riittää kyllä, onkohan 6 vai 8 kW teholla silloin lämmitys. Lämpeä todella nopeastimyös  liikkeelle lähtiessä.

Matkalaturilla 0-100 vajaa 7h. 16 A virralla puolet tuosta.

Ajatukset on erittäin monipuoliset sekä autosta että etänä (appi / pc). Seat Connect on toiminut hienosto, skodan ongelmia ei ole tainnut seatilla olla.
Lämmitys lähtee vaikka heti puhelimen apista, auton näytöltä tai pc:ltä.

Kulutus riippuu paljon akun varauksesta liikkeelle lähtiessä ja matkan pituudesta ilman latausta. Täysin tyhjällä akulla maantietä varmaan 4,5 ja motarilla osapuilleen 6 on aika lähellä keskiarvoja.

Jos on virtaa lähtiessä ja ajaa hybriditilassa vaikkapa 200 km matkan niin  menee varmasti neljän litran tietämille.

Talvella keskikulutus (3000km) oli mulla 2,9 ja 16 kWh , nyt kesällä (2200 km) 2,5 ja 13 kWh.

Maantietä/ motaria ehkä vajaa puolet kilsoista, loput pk seutua lähinnä sähköllä.

On toiminut hienosti.

jukkanen

Tuntuu kyllä melkoisen hullulta taaksepäinmenolta tuo öljynvaihtoväli.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Monimerkkimies - 13.06.21 - klo:10:22
Noniin. Autolla rullattu 11500km ja pyytää öljynvaihtohuoltoon 2500km päästä eli 14000km kojdalla. Sähköllä olen päästellyt menemään n.70% ajoista joten bensakoneella on nyt ajeltu palttiarallaa 4000km. Aika nopeasti pyytää tuota huoltoa?
Minulla on mittarissa 6000 km ja pyytää huoltoon 9000 km päästä. Eli juuri 15 000 kohdalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: BMF - 13.06.21 - klo:10:25
Olisin erittäin kiitollinen jos saisin kokemuspohjaisia vastauksia.
Sain autoni maaliskuun alussa. Ensimmäisen 5 tkm keskikulutus oli 15,7 kWh ja 0,2 l/100 km. Sitten ajotietokone nollaantui, kun tuli 100 h täyteen. Ikävä rasite softassa näin 2020-luvulla. Koodi on varmaan vielä 8-bittistä ;) Nollauksen jälkeen on kertynyt 1000 km kesäisissä keleissä. Sen kulutus on nyt 12,6 kWh ja 0,2 l/100 km. Pelkällä sähköllä olen päässyt parhaimmillaan vakioreittini 10,9 kWh/100 km kulutuksella. Hybridimoodissa menee maantiellä pitkää matkaa alle neljän litran.

Lataan autoa omasta lämmitystoplasta 8 A virralla, mutta vien sen usein lataukseen läheiseen Virran Type-2 pisteeseen. Siellä latautuu 16 A nopeudella hintaan 15 s/kWh. Pyrin muutenkin laittamaan auton lataukseen aina, kun se seisoo mm. kauppareissuilla. Onkin tullut kerättyä paljon kokemusta eri asiointilatauspisteistä. Puhelimessa on kaikki apit ja avaimessa useimmat tägit.

Hyvää auton tekniikassa on riittävän tehoinen sähkömoottori joten sillä ajaa ihan mielellään. Pahin puute on vain 3,6 kW 1-vaihelaturi. Saisi olla 11 kW 3-vaihe.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy