ID.4

Aloittaja JPN_V70D3OR, 24.09.20 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

Valmet

Mä en edes ymmärrä tuota hipaisupuhetta. Selkeä painallus siinä on. Hipaisemalla kun ei tapahdu mitään. Siksi ihmeellistä, kun puhutaan kosketuskytkimistä tms.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 11.10.22 - klo:21:00
Tämä. Itse koen nuo hipaisunäppäimet jo paremmiksi kuin perinteiset. Harmi jos niistä luovutaan. Menihän siinä hetki totutellessa mutta ei siinä paria päivää enempää mennyt.

Laatuvaikutelmasta ei ole itsellä pahaa sanottavaa. Auto on hiljainen eikä natise. Jos ne kovat muovit häiritsee niin sille ei voi sitten mitään. Itse pidän kädet ratissa enkä hiplaile paikkoja joita ei kuulu hiplailla.

En sano etteikö niiden kanssa oppisi tulemaan toimeen mutta kun vertaa vanhempaan pihassa olevaan fossiili VAG niitä tule joka kerta ikävä. Ne voisi olla sellaiset mitä ei tarvitse opetella erikseen käyttämään. Lämpötilan säädölle ja penkin lämmitykselle toivoisin kovin ”perinteistä” ratkaisua.

Tuo hiljaisuus ja natinoiden puute on kyllä ihan ehdoton juttu, tiputti eräänkin ”ameriikan” auton pois listoilta.

Kova muovi ei itseäni häiritse kun en niitä ajaessa hiplaa, ihmetten vaan miten esim. Cupra onnistui tekemään samaan hintapisteeseen selkeästi laatufiilikseltään paremman auton vs. ID.3.

jalauros

#872
Lainaus käyttäjältä: Valmet - 12.10.22 - klo:06:54
Mä en edes ymmärrä tuota hipaisupuhetta. Selkeä painallus siinä on. Hipaisemalla kun ei tapahdu mitään. Siksi ihmeellistä, kun puhutaan kosketuskytkimistä tms.

Voluumia ja vakkaria käytän itse swaippaamalla. Jos sä swaippaat esmes vakkarin säätöä ylös/alas (et siis paina lainkaan) se menee nätisti tasakymppiin. Eikä ole väliä onko sormi plussan vai miinuksen päällä, suunta merkkaa.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Valmet

Reipas 7sadan kilsan reissu takana. Nastarenkailla keskinopeudella 83 kulutus noin 19kWh/100km. Kaiken kaikkiaan mukava reissuauto. Vakkari toimii hyvin eikä nuo ratin näppäimet ahdista yhtään.

IDfour

Ehkä tuo uusi softaversio ratkaisee ongelmat mutta onko kellään muulla tuo auton "käyttäminen" näin kömpelöä, ratkeaako kaikki jos vaan laittaa kaikki täpät oikeuksista päälle?
- Auto "päälle", käyttäjävalintaikkuna tulee päälle. Kiva idea mutta jos ei nyt tippaakaan kiinnosta montako käyttäjää aution voisi laittaa voiko tuota ohittaa mitenkään eli käyttäjän valintaa ei edes kysyttäisi.
- minuutti pari ajamisen aloituksen jälkeen tulee joka ikinen kerta kun auton on laittanut päälle kysely uusista asetuksista käyttäjätilille, nyt 4kk autoilun pohjalta ei ole selvinnyt vaikuttaako ok tai ei ok yhtään mihinkään.

Auto siis hyvä mutta tuo softan käyttökokemus ihan hirveä.

Valmet

Tuon alun käyttäjäkyselyn jälkeen ei mulla tule mitään muuta. Ja tuohon alkuun menee muutama sekunti. Ohjelmana 3.1.0

mikkeli

Ensi viikolla saan oman ID.4 ajoon. Tänään tilasin Saksasta subbarin valmiiksi koteloituna ja vanhasta autosta pelastin DSP-vahvistimen. Erillissarja pitää vielä ostaa etupäähän ja vaimentaa samalla etuovet kun vaihtaa elementit eteen.

Tässä vielä listattuna HIFi-kapistukset:

  • Match UP 7DSP vahvistin
  • Match PP-AC 92b adapteri (tilaamatta)
  • Match PP-ISO 5 johtosarja
  • Match URC.3 kaukosäädin
  • DLS Cruise CRPP-2.6 erillissarja (tilaamatta)
  • Arc Audio ARC8 subwoofer valmiiksi koteloituna tavaratilan poteroon
Ja vielä linkkiä tuonne Saksan putiikkiin: https://www.speaker-city.de/hifi-pakete-1/fahrzeugspezifisch/vw-id-4-skoda-enyaq/

Onkos muut ID.4 ihmiset jo parannelleet äänentoistoa?

jalauros

Mielessä on käynyt että voisi laittaa suban ja onkos se toi dsp sitten lisäksi mitä tarvitaan. Omat korvat on sen verta pilalla jo että turha varsinaisia kaiuttimia vaihtaa. Kerroppas miten kävi upgreidin kanssa, kiinnostaa.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Antore

Lainaus käyttäjältä: Valmet - 31.10.22 - klo:08:37
Tuon alun käyttäjäkyselyn jälkeen ei mulla tule mitään muuta. Ja tuohon alkuun menee muutama sekunti. Ohjelmana 3.1.0

Mutta eihän näissä kyselyissä ole mitään järkeä? Oma ID kyseli joka ikinen kerta, että onko OK jos mennään onlineen (tai jotain vastaavaa). Kai tuon kyselyn yhteydessä voisi ainakin tarjota valinnan, että älä kysele enää vaan muista valinta. Kaikkeen tietysti tottuu ja sekunti sinne tai tänne mutta totaalisen paskaa ux-suunnittelua joka tapauksessa.

Naxon

Onko tämä ominaisuus, että ei ole valoja lämpötilan ja äänen säätimissä?




Antore

Lainaus käyttäjältä: Naxon - 02.11.22 - klo:07:58
Onko tämä ominaisuus, että ei ole valoja lämpötilan ja äänen säätimissä?

Ei ole jostain käsittämättömästä syystä valaistuja nuo pinnat.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mikkeli - 01.11.22 - klo:19:02
Onkos muut ID.4 ihmiset jo parannelleet äänentoistoa?

ID.3 ihminen jos saa puhua, omasta vaimensin apukuskin etuoven tuossa viikonloppuna. Takakontin pohja ja kuljettajan puolen ovi tuli vaimennettua jo 1,5 vuotta sitten... Omasta mielestä ID vakioäänentoisto soi pirun hyvin, mikä on kyllä vastoin yleistä mielipidettä. Myös bassontoisto on kohdallaan, lisäksi tuo soi tarvittaessa ihan älyttömän kovaa. Noissa korvausseteissä on lähtökohtainen ongelma se, ettei keskikaiuttimelle tehdä mitään. Mielestäni se on kuitenkin tärkeä äänikuvan nostamisessa "ylös". Eikä sitä voi toisaalta poistaakaan, koska SOS-toiminto käyttää keskikanavaa ja vetää herneet nenään jos kaiuttimen kytkee irti. Hintaa on myös reilusti, 3000, hifistämiseen...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VG

Lainaus käyttäjältä: Valmet - 31.10.22 - klo:08:37
Tuon alun käyttäjäkyselyn jälkeen ei mulla tule mitään muuta. Ja tuohon alkuun menee muutama sekunti. Ohjelmana 3.1.0
Tää oli yks syistä miksi ID4 ja Enyaq jäi kauppaan. Normaalissa nykyautossa kuljettajan profiili paritetaan avaimeen tai avaimena toimivaan puhelimeen, säädöt on jiirissä jo autoon mennessä.

Valmet

Harvassa autossa on esim. viittä avainta, joiden mukaan säätyy sitten eri jutut autossa. Iidessä on useampi käyttäjämahdollisuus eikä halutun valinta vie aikaa yhtään.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Valmet - 04.11.22 - klo:16:19
Harvassa autossa on esim. viittä avainta, joiden mukaan säätyy sitten eri jutut autossa. Iidessä on useampi käyttäjämahdollisuus eikä halutun valinta vie aikaa yhtään.

Kyllä kolme avainta riittää ihan varmasti suurimmalle osalle. Ja eihän avaimeen sidottu profiili tietenkään sitä tarkoita, etteikö sen vaihto onnistuisi myös infotainmentin kautta.
Ajatuksen voimallako se vaihto eri käyttäjien välillä tapahtuu jos se ei vie yhtään aikaa?

jalauros

#885
Onhan se kiusallista että sen profiilin joutuu valitsemaan joka kerta vaikka niitä olisi vain yksi. Tuossa Valmet on silti myös asian ytimessä että jos niitä avaimia joihin profiili olisi sidottu ei ole yhtä montaa kuin kuskeja niin homma menee läskiksi. Meillä on e-Golfissa enemmän kuskeja ja profiileja kuin avaimia niin sillä ominaisuudella ei ole mitään virkaa (itseasiassa tajusin tämä ominaisuuden vasta ”juubatuuban” postauksesta). Persaukisena sitä ei myöskään viitsi hommata 300, avainta jokaiselle kuskille näin kolmen lapsen perheessä.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Jässikkä

Lainaus käyttäjältä: IDfour - 30.10.22 - klo:22:51
Ehkä tuo uusi softaversio ratkaisee ongelmat mutta onko kellään muulla tuo auton "käyttäminen" näin kömpelöä, ratkeaako kaikki jos vaan laittaa kaikki täpät oikeuksista päälle?
- Auto "päälle", käyttäjävalintaikkuna tulee päälle. Kiva idea mutta jos ei nyt tippaakaan kiinnosta montako käyttäjää aution voisi laittaa voiko tuota ohittaa mitenkään eli käyttäjän valintaa ei edes kysyttäisi.
- minuutti pari ajamisen aloituksen jälkeen tulee joka ikinen kerta kun auton on laittanut päälle kysely uusista asetuksista käyttäjätilille, nyt 4kk autoilun pohjalta ei ole selvinnyt vaikuttaako ok tai ei ok yhtään mihinkään.

Auto siis hyvä mutta tuo softan käyttökokemus ihan hirveä.

Onko siis kukaan saanut pois tuota kyselyä uusista asetuksista? Mulla Id5 va käyttis 3.2 ja kysyy aikas usein otetaanko uudet omisnaisuudet käyttöön.

Sped

Tämä sama myös Golfissa, jostain syystä alkanut kyselemään viimeisen muutama kuukauden aikana tätä n. joka toisella/kolmannella kerralla. Softa ei ole vaihtunut, mutta kesällä tuli muistaakseni niitä pieniä päivityksiä monta, voisiko niistä johtua...? En tiedä tuliko IDhen tämän kaltaisia tai muita päivityksiä josta tämä johtuisi.
VW Golf Alltrack 2021 2.0TDI 200 hv
Audi A4 Avant B9 Business Sport 2.0 TDI Quattro -16

f080421

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.11.22 - klo:19:44
Mutta eihän näissä kyselyissä ole mitään järkeä? Oma ID kyseli joka ikinen kerta, että onko OK jos mennään onlineen (tai jotain vastaavaa). Kai tuon kyselyn yhteydessä voisi ainakin tarjota valinnan, että älä kysele enää vaan muista valinta. Kaikkeen tietysti tottuu ja sekunti sinne tai tänne mutta totaalisen paskaa ux-suunnittelua joka tapauksessa.

Se online/offline -kysely sentään menee itsestään pois ellei valitse siinä mitään.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 11.10.22 - klo:21:00
Laatuvaikutelmasta ei ole itsellä pahaa sanottavaa. Auto on hiljainen eikä natise. Jos ne kovat muovit häiritsee niin sille ei voi sitten mitään. Itse pidän kädet ratissa enkä hiplaile paikkoja joita ei kuulu hiplailla.

Sama ID.3:ssa. Paikoin muovisesta sisustasta huolimatta auto ei nitise, natise eikä rämise. Arvostan tätä ominaisuutta todella paljon. Kun ajaa radio pois päältä niin ei kuulu muuta kuin vaimeaa suhinaa. Eli siinä on kyllä osattu tehdä tärkeät asiat oikein.
ID.3 Pro Performance Business 2021

msa9

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 21.10.21 - klo:14:33
No nyt on ensimmäiset lumikelit testailtu ID4:lla. Nokia R3 kitkat 19" koossa alla.

On kyllä hyvä pito vajaavetoiseksi. Vähän jännitti miten lähes 10 nelarivuoden jälkeen vajaavetoisen kanssa lähtee mutta oli yllättävä kuin asialliselle tämä tuntui. Tottakai sutii mutta luistonesto toimii todella huomaamattomasti taustalla. Liikkellelähdöt sujuivat ilman sen kummempaa draamaa joten eiköhän tuon kanssa pärjää.
Ei ole tarve metsässä möyriä :)

Onko myös muilla sama kokemus talviajosta? Itse nyt pari viikkoa ajanut takavetoisella ID4:lla ja renkaina Bridgestone Blizzak LM005 ja tuo tuntuu ihan mahdottomalta. Aiemminkin ollut takavetoinen (MB C-sarja) eikä se ollut lainkaan noin paha.

Tuon kanssa kun hiukankin kiihdyttää reippaammin niin takapää usein lähtee todella helposti sivuluisuun ja paikalta lähteminen välillä jopa tasaisella liikennevaloissa on haaste. Samaten jos risteykseen hiukankaan varomattomasti tulee niin lähes poikkeuksetta lähtee yliohjaamaan.

Nuo kitkat tuli auton mukana kun ostin sen käytettynä eikä niillä ole voitu paljoa ajaa, mutta Suomessa noita ei näyttäisi paljoa myynnissä olevan niin mietin että paraneeko tilanne vaihtamalla uudet kitkat vai onko tuo tosiaan noin surkea talviajossa?

Vaimo sanoi tänään samaa kun tuli töistä ja hän ajaa ainakin varovaisesti ja rauhallisesti, eli selkeästi syy ei ole pelkästään omassa ajotyylissä.

dwntime

^ Vaihda nastat. Itse totesin että kitkarenkaat ei tuohon autoon sovi. Liikkeellelähtö on helvatin tuskaista.

Minulla oli vakio 18" VW vanteilla Nokian R3 kitkat. Useammalla kolleagalla ID4 tai ID5 ja kenelläkään ei ole valittamista nastojen kanssa.

Valmet

Nuo on eurooppakitkat, ei sovi mitenkään tänne oikeaan talveen. Onkohan tuontiauto?

msa9

Joo, kyseessä tuontiauto Saksasta. Sen takia aloinkin kyselemään täältä muiden kokemuksia, että onko kyseessä auton ominaisuus vai onko vika renkaissa. Pikaisen haun perusteella jossain oli maininta että Kanadassa tuo LM005 olisi suosittu, mutta tiedä sitten siitä.

Kaipa se ensi kaudeksi täytyy uudet hommata, koska tuo on ihan hirveä ajettava, mutta täytyy sitten vielä miettiä että pelaako varman päälle ja ottaa nastat vai kitkat.

Kovasti kitkat tuntuisi miellyttävämmältä hiljaisuuden vuoksi, mutta kaipa ne nastatkin on kehittyneet.

Eniten nastoissa ehkä näin maallikkona miettii niiden kestävyyttä kun tuo auto painaa aika paljon ja täällä lounaisrannikolla usein talvet on vähälumisia niin olisiko kitkat pidempi-ikäisiä käytössä.

jalauros

Omassa Iidassa on Continentalin kitkat. En kyllä ole huomannut minkäänlaisia ongelmia vetopidon tai muunkaan kanssa. Parempi (tai ei ainakaan paljolti poikkeava) pito tuossa on noilla kuin edellisessä bemarissani nastoilla.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: msa9 - 30.03.23 - klo:20:56
Pikaisen haun perusteella jossain oli maininta että Kanadassa tuo LM005 olisi suosittu, mutta tiedä sitten siitä.
Vaikka Kandassa riittää kylmää ja lunta enemmän kuin tarpeeksi, niin kannattaa silti muistaa, että 83 % kanadalaisista asuu suurin piirtein Rooman"Berliinin korkeuksilla, painottuen vahvasti etelän suuntaan. Vain alle prosentti asuu Keski-Suomesta ylöspäin olevilla leveyspiireillä.

Epes

Kuukauden verran olen nyt ajellut ID.4 GTX:llä. Ei mitään ongelmia tähän asti mutta eilen pelästytti kunnolla. Tultiin jonossa kuivalla asfaltilla n. 40km/h erittäin loivaa alamäkeä liikennevaloille. Reilu 100m ennen valoja alkoi varjoinen osuus ja siinä jarrua painaessa totesin heti, että eihän tämä pysähdy. Varjopaikka oli ihan peilijäässä. ABS:t hakkasivat mutta vauhti ei hidastunut. Onneksi viereinen kaista oli tyhjä ja sain auton käännettyä sinne. Sielläkin mentiin ABS:t rytisten eteenpäin ohi aikaisemmalla kaistalla edelläni ajaneen auton. Hemmetti sentään. Onhan näistä ID eri versioiden jääjarrutuksista ollut puhetta mutta nyt tuli omakohtaisesti koettua. Renkaina Contin IC3 nastat.

msa9

Lainaus käyttäjältä: Epes - 01.04.23 - klo:11:34
Renkaina Contin IC3 nastat.

Pitääkö nuo nastat ID:ssä häiritsevää ääntä kun ajelee asfaltilla, vai onko ne ihan siedettävät?

Tässä vielä arvon että hankiako kitkat vai nastat, jos vaikka sattuisi saamaan edullisesti kevätkaudella vielä ostettua. Muuten varmaan ajan nuo surkeat kitkat kesän aikana loppuun ja säästän näin kesärenkaita, ja ostan sitten syksyllä uudet talvirenkaat.

harry

Tuollaiset keskieuroopan kitkat on aivan kelvolliset kesärenkaat , kun muistaa jonkinverran varsinaisia kesärenkaita heikomman pidon ja alemman vesiliirtonopeuden. Kesäolosuhteissa kitka on kuitenkin joka tapauksessa siinä määrin hyvä , että normaalilla järkevällä ajotyylillä ei ongelmia tule.

Talveksi suosittaisin hyvä pohjoismaisia kitkoja , vaikkapa Continental tai Nokia. Kannattaa katsoa testien jääpitoa ja valita parhaan jääpidon kitkat. Ainakaan omassa ID:ssä ei mitään ongelmia näin menetellen , eikä tulisi mieleenkään  lähteä rouhimaan päälysteitä pilalle nastoilla.

Keskieroopan kitkojen käytös liukkaalla on hengevaarallista , eikä mielestäni kenenkään tulisi sellaisilla luistella Suomen talvessa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: msa9 - 02.04.23 - klo:11:27
Pitääkö nuo nastat ID:ssä häiritsevää ääntä kun ajelee asfaltilla, vai onko ne ihan siedettävät?

Tässä vielä arvon että hankiako kitkat vai nastat, jos vaikka sattuisi saamaan edullisesti kevätkaudella vielä ostettua. Muuten varmaan ajan nuo surkeat kitkat kesän aikana loppuun ja säästän näin kesärenkaita, ja ostan sitten syksyllä uudet talvirenkaat.

Kyllä ne kuuluvat melko selvästi. Ehkä pahin rapina katoaa, kun renkaat saavat hiukan kilometrejä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy