Kirjoittaja Aihe: VW ID.3 latauskokemuksia  (Luettu 112756 kertaa)

Poissa f080421

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #600 : 12.01.23 - klo:11:45 »
Kiinni jämähtäneen latauspistokkeen saa irti parhaiten, kun soittaa lavetin paikalle ja näyttää kuskille ”Tämä töpseli ei lähde ir…” *plop*

Kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Ja ihan yleisesti monen vian saa korjattua niin, että varaa huollon. Sitten kun auto kohta toimii niin peruu sen  ;D
ID.3 Pro Performance Business

Poissa Nautilus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #601 : 23.01.23 - klo:09:19 »
Kohta pari vuotta vanha ID.3 johon hiljattain päivitetty 2.4 softa. En muista että tällaista "ongelmaa" olisi ollut aiemmin AC-latauksessa että nopeus lähtee 2kw tasolta ja ei nouse yön aikana yli 4kw. Esim. viime yönä oli tarkoitus ladata 16% -> 60% mutta aamulla oli 7h jälkeen vasta 57%. Ulkolämpötilä n. -5C. Mielestäni aiemminkin on saattanut tuolta tasolta kylmänä lähteä, mutta noussut sitten aika nopeasti (ainakin verrattuna tähän nykyiseen) 10kW tasolle.

Nyt on ainakin kahdesta tällaisesta latauksesta kokemusta, voi olla että on ollut pidempäänkin mutta lataustarve ollut suht pieni niin ei ole osunut silmään. Sanottakoon se, että eilen kun tulin kotiin n. 60km ajon jälkeen niin  lataus alkoi 10kW teholla, mutta lopetin sen kun halusin lataa yöllä. Eli kokonaan ei nopeus ole kadonnut, vain kylmästä akusta lähdettäessä.

Kysymykseni on onko tämä normaalia vai pitääkö olla yhteydessä huoltoon? 

Poissa Apaju

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 425
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #602 : 23.01.23 - klo:09:44 »
Itse huomannut myös, että ohjelmistopäivityksen jälkeen on lataillut tuolla kotilaturillakin hieman erilailla kuin ennen.
Aiemmin lähes aina alusta loppuun tuolla 11 Kw:lla, mutta päivityksen jälkeen normaalikäppyrä usein, varsinkin nyt kylmemmillä keleillä on kuvan mukainen. Ja tuossa akkua ladataan ajon jälkeen eli ei ole edes kylmä akku.

VW ID.3 Life

Poissa Nautilus

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #603 : 23.01.23 - klo:10:24 »
Muistin, että näenhän minä tuolta Home Assistantin kautta historiaakin. Eli viime yönä lataus:


Sitten kun menee muutaman latausta kauemmaksi:


Tuolloin 17.1. näyttää ulkolämpötila olleen -2C -> 0C, viime yönä -7C -> -4C. Aiheuttaako tuo nollan alle meneminen tuollaisen dropin?

Poissa Vastarakki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 216
  • VW ID3 1st Plus
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #604 : 23.01.23 - klo:10:29 »
Mäkin oon havainnut saman - 2.4-päivityksen jälkeen AC-lataus on kylmällä hitaampi.

Poissa f080421

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #605 : 23.01.23 - klo:11:15 »
Kohta pari vuotta vanha ID.3 johon hiljattain päivitetty 2.4 softa. En muista että tällaista "ongelmaa" olisi ollut aiemmin AC-latauksessa että nopeus lähtee 2kw tasolta ja ei nouse yön aikana yli 4kw. Esim. viime yönä oli tarkoitus ladata 16% -> 60% mutta aamulla oli 7h jälkeen vasta 57%. Ulkolämpötilä n. -5C. Mielestäni aiemminkin on saattanut tuolta tasolta kylmänä lähteä, mutta noussut sitten aika nopeasti (ainakin verrattuna tähän nykyiseen) 10kW tasolle.

Nyt on ainakin kahdesta tällaisesta latauksesta kokemusta, voi olla että on ollut pidempäänkin mutta lataustarve ollut suht pieni niin ei ole osunut silmään. Sanottakoon se, että eilen kun tulin kotiin n. 60km ajon jälkeen niin  lataus alkoi 10kW teholla, mutta lopetin sen kun halusin lataa yöllä. Eli kokonaan ei nopeus ole kadonnut, vain kylmästä akusta lähdettäessä.

Kysymykseni on onko tämä normaalia vai pitääkö olla yhteydessä huoltoon?

Minä en ole tuollaista ainakaan huomannut, että ei lataisi kunnolla noin pienessä pakkasessa. Minulla on yleensä autosta rajoitettu 6 kW ja sen verran se ottaa kun sovelluksesta katsoo. Voi tietysti olla, että auto ei ole koskaan ehtinyt jäähtyä tarpeeksi kylmäksi vaikka välissä on saattanut olla useita tuntejakin. Täytyypä testata tänään.
« Viimeksi muokattu: 23.01.23 - klo:11:19 kirjoittanut f080421 »
ID.3 Pro Performance Business

Poissa f080421

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #606 : 23.01.23 - klo:20:14 »
Todella epätieteellinen koe (ID.3 58 kWh ja SW 2.4, akussa 44%):

Auto seissyt ajon jälkeen neljä tuntia pihassa noin -4 asteessa. Aloin lataamaan 6 kW:lla niin otti aluksi muutaman minuutin 5 kW ja sitten täydet 6 kW. Poistin sovelluksesta tehorajoituksen niin alkoi välittömästi ottaa 10 kW.

Eli ainakaan vielä näissä lämpötiloissa ei oma auto lataa mitenkään erityisen huonosti. Jos tuohon sovelluksen lukemaan on luottaminen niin 1 kW tehoa tuntuisi välillä menevän johonkin. Ellei sitten vain ole pyöristysvirhe.
« Viimeksi muokattu: 23.01.23 - klo:20:21 kirjoittanut f080421 »
ID.3 Pro Performance Business

Poissa jalauros

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 148
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #607 : 23.01.23 - klo:20:38 »
^Nyt kun olet vauhdissa anna taas jäähtyä ja kokeile 1x8A latausta 😅.
ID.4 Pro Performance -22
 e-Golf -19

Poissa Vastarakki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 216
  • VW ID3 1st Plus
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #608 : 24.01.23 - klo:11:40 »
Eipä se mötikkä tuossa ajassa hirveästi näillä keleillä jäähdy. Mä latasin tammikuussa Rukalla shukolla 77 %:sta 100:aan muistaakseni 16 tuntia. Ensimmäiset 4-5 tuntia menivät niin, että akku ei latautunut ollenkaan. Auto oli seissyt kaksi päivää siihen alle.

Poissa f080421

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 376
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #609 : 24.01.23 - klo:12:24 »
Eipä se mötikkä tuossa ajassa hirveästi näillä keleillä jäähdy. Mä latasin tammikuussa Rukalla shukolla 77 %:sta 100:aan muistaakseni 16 tuntia. Ensimmäiset 4-5 tuntia menivät niin, että akku ei latautunut ollenkaan. Auto oli seissyt kaksi päivää siihen alle.

Tuossa tilanteessa kannattaa ajaa autolla pikku lenkki ennen lataamista :)
ID.3 Pro Performance Business

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.919
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #610 : 24.01.23 - klo:12:37 »
Tuossa tilanteessa kannattaa ajaa autolla pikku lenkki ennen lataamista :)

Jep, B-asento päälle ja kunnon pumppausta kaasu-rekuperaatio. Sain tuolla keinolla akun lämpötilaa nostettua useamman asteen ennen pikalaturille saapumista. Liikennetilanne toki huomioon ottaen, esim. vilkkaalla motarilla tuollainen pumppaaninen ei ole suotavaa.
ID.3 Pro Performance Business
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poissa id135

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #611 : 24.01.23 - klo:20:57 »
Viikonvaihteessa eka shukolataus kylpylän pihassa, ei suostunut millään lataamaan yli 90%.
Syy ei selvinnyt.

Poissa Vastarakki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 216
  • VW ID3 1st Plus
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #612 : 25.01.23 - klo:09:32 »
Tuossa tilanteessa kannattaa ajaa autolla pikku lenkki ennen lataamista :)
Ois kyllä kannattanut, jos olis ollut omaa sähköä, mutta vuokramökin stöpselistä varastin virtaa ja pääsin täyteen asti.

Poissa Vastarakki

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 216
  • VW ID3 1st Plus
    • Profiili
Vs: VW ID.3 latauskokemuksia
« Vastaus #613 : 31.01.23 - klo:15:42 »
Otin pari latauskäppyrää Tronitysta, koska ollaan täällä spekuloitu noita tehoja. Ensimmäinen on 11 kW julkinen latauspiste, joka antaa 11 kW pihalle. Auton akku oli latauksen aloittaessa 1 asteessa (tsekkasin EVnotifylla). Latausteho laskee tasaisesti pikku hiljaa. Latauksen loppuessa akun lämpötila oli 2 astetta.



Toinen käppyrä on pikalataus 5 %:sta ylöspäin. Akun lämpötila oli laturille saapuessa 10 astetta. Keskiteho 65 kW.



Kolmanneksi vielä huumorikäyrä K-lataukselta kylmällä akulla ja lähtö 30 % varauksesta.



 



www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi